Utan mat hur ofta och hur länge?

#1 - 24 augusti 2006 11:01
Hej,

Jag undrar hur ni gör...

Hur ofta och hur länge får era firrar vara utan mat?
#2 - 24 augusti 2006 15:05
Normalt får inte mina fiskar mat varje dag, utan det kan gå en till två dagar när dom inte får ngt alls.
När jag åker bort får dom heller ingen mat, vi har varit borta i upp till 2 veckor ibland.
#3 - 28 augusti 2006 08:08
:

Okej.

Förut matade jag varje dag.

Men nu matar jag måndag - torsdag, så får de vara utan mat fredag - söndag.
Eller ska det vara mer utspritt? :confused: T.ex. mata varannandag och ibland var tredje?
#4 - 28 augusti 2006 08:19
[quote=Jesyca]Okej.

Eller ska det vara mer utspritt? :confused: T.ex. mata varannandag och ibland var tredje?[/quote]

varför?
Jag matar varje dag. För mig finns det ingen anledning att inte ge varje dag. Dom blir märkbart slöa efter några dagar utan mat, tycker jag.
#5 - 28 augusti 2006 08:54
Matar själv morron och kväll varje dag.
Fast flesta fiskar klarar sej utan mat en vecka utan problem, en del 2 veckor.
En del ännu längre......
Sålde alla mina fiskar (trodde jag!) i vintras innan jag åkte till Thailand i 5 månader, när jag kom tillbaka såg jag till min stora förvåning 2 Badis ruber och 1 Danio nigrofasciatus simma i mitt 200 liters akvarie!:eek::confused:
Dom hade alltså varit romm eller nykläckta yngel när jag åkte, och efter 5 månader så var dom bara ca 1 cm stora och smala som stickor!
Dom hade förmodligen överlevt på baby-snäckor!?
Nu efter att ha blivit "gödda" i ca 2,5 månad så är dom 2cm, blir nog aldrig helt utväxta, men dom är riktiga "överlevare"!
Här är en ny bild på en av Badis ruber "överlevarna", en hane:
http://i8.photobucket.com/albums/a9/plahgat/My%20Bettas/Badisruberyoungmale-1.jpg

Thaifighter
#6 - 28 augusti 2006 10:47
[QUOTE=Jesyca]Okej.

Eller ska det vara mer utspritt? :confused: T.ex. mata varannandag och ibland var tredje?[/QUOTE]

Det låter inte bra du. I naturen äter fiskarna i stort sett varje dag. De leter ju mat hela dagarna. Visst finns det områden då det ibland kan vara brist på mat men det är inga roliga tider för fiskarna.

Jag matar själv 2 ggr/dag. Ibland 1 gång. Nån dag ibland (inte så ofta) får de vara utan mat. När jag åker bort får de vara utan mat i några dagar. Brukar då be en kompis (som jag vet inte övermatar) att komma och mata dem varannan eller var tredje dag.
#7 - 28 augusti 2006 17:55
:

[quote=batski]Det låter inte bra du. I naturen äter fiskarna i stort sett varje dag. De leter ju mat hela dagarna. Visst finns det områden då det ibland kan vara brist på mat men det är inga roliga tider för fiskarna.

Jag matar själv 2 ggr/dag. Ibland 1 gång. Nån dag ibland (inte så ofta) får de vara utan mat. När jag åker bort får de vara utan mat i några dagar. Brukar då be en kompis (som jag vet inte övermatar) att komma och mata dem varannan eller var tredje dag.[/quote]
Jaså, så man ska alltså mata varje dag. Läste att det är bra att låta dem vara utan mat ett par dagar ibland... Jaja, då får jag väl övergå till de gamla rutinerna. :p
#8 - 28 augusti 2006 20:17
[QUOTE=Jesyca]Jaså, så man ska alltså mata varje dag. Läste att det är bra att låta dem vara utan mat ett par dagar ibland... Jaja, då får jag väl övergå till de gamla rutinerna. :p[/QUOTE]

Jo, men ett par dagar nån gång ibland betyder inte 3 dagar i veckan ;)
#9 - 30 augusti 2006 08:07
:

Okej, tack.
#10 - 30 augusti 2006 20:40
[quote=Jesyca]Hej,

Jag undrar hur ni gör...

Hur ofta och hur länge får era firrar vara utan mat?[/quote]mina är aldrig utan mat! har foderautomat som ger mat 3ggr/dag + att jag ger algtablett lite då och då och mygglarver mm... fiskarna har aldrig mått bättre sen jag skaffade automaten:D

Annons