Utan ljusramp...?

#1 - 9 augusti 2004 19:59
Hej... Jag har ett litet kar med kampfisk, räkor o en liten mal i... Köpte en kamphanne idag o hade i men två av honorna gick på honom så jag förflyttade dem till en mindre skål tillfälligt... Ska köpa ett litet kar till imorgon som avlastning... frågan är då: Klarar de att bara ha en vanlig lampa tänd över akvariet (glödlampa ca ½-1 dm över vattenytan) har nämligen fått ett bra pris på bara karet o har ingen ekonomisk möjlighet att köpa ramp förrän i slutet av veckan... eftersom de e kampfiskar så behöver de ju inte (o vill helst inte) ha pump o doppvärmare behövs inte i min lägenhet (ännu) som konstant håller en tep på ca 28 grader dygnet runt just nu (puuuuu =/)
Tacksam för svar =)
#2 - 9 augusti 2004 20:06
Mänga rekommenderar lågenergilampor till mindre kar. Kör du med glödlampor så blir det nog kokt fisk i den här sommarvärmen.

Lågenergi alstrar lite mindre värme i förhållande till ljusstyrka.

#3 - 9 augusti 2004 20:12
Det handlar om max en vecka... Är det bättre att låta bli lampa över huvud taget o bara satsa på dagsljus, eller att ha lampan längre ifrån.... kan ju sätta i en väldigt svag lampa oxå...

Kamphannen behöver verkligen lite lugn o ro.. o de två honorna e FÖR dominanta nu när han e ny... Han behöver fa tuffa till sig innan de andra två kommer i igen o då tänkte jag släppa i dem en i taget...

=)Kram Anna
#4 - 9 augusti 2004 20:13
har alltså ingen möjlighet att köpa hem något annat än sånt man redan har i hemmet =(
#5 - 9 augusti 2004 20:16
Det är inte någon fara med fiskarna om du väntar ett tag med att skaffa riktig belysning till dem. För fiskar är det faktiskt inte så noga med hur mycket ljus de får, de klarar sig alldeles utmärkt utan riktiga lysrör osv. Riktig belysning är däremot otroligt viktigt om du har växter i akvariet, ett par dagar utan ljus kan knäcka växterna...

Svaret är alltså: fiskarna är det inte något problem med, eventuella växter kommer inte att bli glada!
#6 - 9 augusti 2004 20:19
Jag tycker inte du behöver någon lampa om det bara är en vecka och du inte har växter du är rädd om i det lilla karet. Det är så otroligt varmt nu så det är många som släcker belysningen helt när det är som varmast ändå, eller bara har tänt senare på kvällen. Det är växterna som tar stryk av det. Men en vecka gör inget. Ställ inte karet i solen bara för att vara snäll. Det blir väldigt varmt.
#7 - 9 augusti 2004 20:19
Tack...=)

jag tänkte bara lägga i en flytväxt o grus o så de två "argsinta" honorna =)jag behöver således ingen extra belysning alls om jag förstod dig rätt Millie...? (alltså i ca en vecka)

#8 - 9 augusti 2004 20:21
Ja och algexplosion. Alger älskar solljus.
#9 - 9 augusti 2004 20:22
Tack även till dig Sonja =)
Då kan jag meed gott samvete köpa det lilla extra karet imorgon. Skönt att höra!!
Nej då, inte i solljuset... hua mig.. stackars fiskarna =( Jaghar som sagt nästan 30 grader här inne UTAN att solen ligger på (bor ovanpå en pizzeria =/)
Kram Anna =)
#10 - 9 augusti 2004 20:25
Kanske ska lägga över en eller två av mina räkor oxå?? För ev alger menar jag, med tanke på crx´s inlägg....
Kan nog underlätta?
Har 4 räkor... O de kan jag varmt rekommendera... Har inga problem med alger alls.. de käkar o växer ;)
#11 - 9 augusti 2004 20:44
Nej, jag tycker inte du behöver ha någon extra lampa alls. Jag har småakvarier till yngel som jag inte har någon belysning i, och fiskarna mår hur bra som helst. Det räcker fint med bara dagsljus åt dem.
#12 - 9 augusti 2004 21:29
kan räkor o mal gå i vatten utan pump?
#13 - 10 augusti 2004 03:00
Kan, kan de. Men det ställer större krav på akvaristen med vattenbyten och allmän skötsel om man kör utan hjälpmedel. Men sköter man karet ordentligt, så, visst funkar det med.

Annons