Utan filter

#1 - 14 juli 2007 11:40
Jag har ett akvarium på 275 liter och pga ett litet missöde med min hund har jag inget filter till det.

Jag skulle ändå vilja flytta min ena palettciklid från det karet hon är i nu för hon mår inte bra i det.

Skulle det med en massa vattenpest fungera att ha henne i det stora akvariet i någon eventuellt två veckor utan filter eller med ett ganska för mycket litet filter?
#2 - 14 juli 2007 11:47
Jag tror att du utan vidare kan ha Paletterna i karet utan filter, iallafall under en kortare tid.

I min ungdoms gröna dagar när jag hade hela pojkrummet fyllt av Ciklidkar i varierande storlekar 100-300 liter körde jag enkla billyfilter i de flesta och detta funkade utan problem.
#3 - 15 juli 2007 07:34
Massa vatten pest och hornsäv i det akvariet utan filter borde funka kalas.
Vill du ha bra rening utan filter???
Skaffa ett gäng musslor från en insjö och lägg dem i ditt akvarium.
De renar ungefär 40-60liter per dag.
Var dock observant på så de inte tas från en sjö med föroreningar.
#4 - 15 juli 2007 07:48
firefox75 skrev:
Massa vatten pest och hornsäv i det akvariet utan filter borde funka kalas.

Vill du ha bra rening utan filter???

Skaffa ett gäng musslor från en insjö och lägg dem i ditt akvarium.

De renar ungefär 40-60liter per dag.

Var dock observant på så de inte tas från en sjö med föroreningar.

Obs, att flodpärlmusslor är fridlysta liksom vissa andra.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Musslor
#5 - 15 juli 2007 07:56
Jepps...Metalmaid har rätt.
Kollar med kommunen vilka musslor som är fridlysta.
#6 - 15 juli 2007 08:53
Det här med musslor låter ju enastående trevligt. Undrar om det fungerar.
#7 - 15 juli 2007 09:15
Nej, det gör det inte. Eller rättare sagt, det funkar nån månad, sen svälter musslorna ihjäl, och en stor mussla som ligger och ruttnar förstör vattenkvaliteten nåt alldeles enormt.
En vanlig enkel luftpump och syresten (eller luftdrivet svampfilter) är vad jag skulle rekommendera tills du får tag i en pump. En ännu bättre lösning är ett innerfilter i lämplig storlek (t.ex. Fluval 4+), kostar 3-400:-.
#8 - 15 juli 2007 09:51
Har du en luftpump kan du göra ett litet "snik"filter (uppfunniet av en smålänning givetvis) Ta en 1 liters tom glassbox + vanlig kökstratt (räd ut i köket är att rekommendera). Borra ett litet hål (5 mm) i tratten strax under pipen. Ställ tratten med pipen uppåt på några små distanser i botten på glassboxen så en ca 3-4 mm spalt bildas mellan botten och tratt. Fyll på med dit bottengrus i lådan så att pipen sticker upp - tjocklek valfritt men ca 4 - 5 cm blir bra. Stoppa luftslangen i genom hålet i tratten (insidan av tratten skall det inte finnas något grus) Ställ ner hela härligheten i karet och sätt på luften och vips har du skapat ett nöd-bottenfilter. Du kan använda ditt bottenmaterial till nödfiltret så får du en liten startkultur också.

Under "nöd" tiden mata försiktigt

MVH Lasse
#9 - 15 juli 2007 09:59
Okey då kan jag alltså flytta den stackars fisken :)
Jag har ett innerfilter som är till kar upp till 60 liter som är inkört, jag sätter i det även om det inte kanske hjälper så mycket. Mest för ytrörelsen skull.

Hon ska bo där så kort tid som möjligt för att jag tänkte ge bort henne eller att jag får ett till kar.

Så fort jag får pengar ska jag ju givetvis skaffa ett bra filter till de andra fiskarna som ska bo där :)

Tack för alla svaren!

Annons