Utan doppvärmare!

#1 - 2 september 2007 07:18
Hejsan!

Vi har ett 150 l akvarium som för närvarande är lite sjukt men det har inte med min fråga att göra utan vad jag vill veta är:

Vi har ingen doppvärmare för den har gått sönder men det är endå vissa dagar 28 grader i akvariet?

Vi har bytt vatten för att prova att sänka tempen å då hade vi 22 grader på det men när vi hade gjort klart allt å det hade stått i kanske en halvtimme så visar tempen på 27 endå!

Jag vet inte hur man annars får ner temperaturen i akvariet än att byta till kallare vatten.

Vi har inga special lysrör utan jag tror det är standard så jag kan inte förstå.

Hur får jag ner temperaturen?
Maffia666
#2 - 2 september 2007 07:30
Hejsan!

Vi har ett 150 l akvarium som för närvarande är lite sjukt men det har inte med min fråga att göra utan vad jag vill veta är:

Vi har ingen doppvärmare för den har gått sönder men det är endå vissa dagar 28 grader i akvariet?

Vi har bytt vatten för att prova att sänka tempen å då hade vi 22 grader på det men när vi hade gjort klart allt å det hade stått i kanske en halvtimme så visar tempen på 27 endå!

Jag vet inte hur man annars får ner temperaturen i akvariet än att byta till kallare vatten.

Vi har inga special lysrör utan jag tror det är standard så jag kan inte förstå.

Hur får jag ner temperaturen?
Prova att ta bort täckglasen om du har sådana, det kan luftar karet.Ställ en fläckt som blåser på karet/ytvattnet. Eller har du en heltäckande ramp så finns det kanske en lucka du kan öppna. Står karet så att solen kan lysa på det, så värmer det.
#3 - 2 september 2007 07:31
Ska du ha ner temperaturen???
Har du kallvattens fiskar i eller?
Menar....konstant på fyllnad med kallt vatten och utrinning av varmt är det enda som gäller.
Har hört folk som kört med frysta pet flaskor men orka....och ser det snyggt ut?
#4 - 2 september 2007 16:40
firefox75 skrev:
Ska du ha ner temperaturen???

Har du kallvattens fiskar i eller?

Menar....konstant på fyllnad med kallt vatten och utrinning av varmt är det enda som gäller.

Har hört folk som kört med frysta pet flaskor men orka....och ser det snyggt ut?

Hej!

Ja men mina fiskar ska ha från 23 grader till 27 grader så ja det är för varmt med tanke på att jag inte har någon doppvärmare i ens!

Ja precis orka hålla på med petflaskor men jag ska ta av täckglaset som en annan rådde mig till å prova det.

Ja det låter ju skitjobbigt med att hålla på med det så jag får ta och bestämma mig vad jag vill ha för fisk i det och sedan anpassa klimatet efter det.
#5 - 2 september 2007 16:51
Troligtvis så kanske ditt akvarie står i en hot spot...dvs ett hörn eller ett ställe i huset/lägenheten där luftcirkulationen är lägre där värmen bunkras upp.
Kan räcka med att flytta akvariet till svalare ställe.
Men egentligen så tror jag inte att 28grader jämnfört med 27grader gör så super stor skillnad.
Anledningen till att ha täckglas är ju oftast att man vill ha mindre avdunstning.
Utan täckglas så får man givetviss bort värme fickan under glasen men samtidigt mera avdunstning.
Så det bör räcka med att du låter en springa på 3-5cm vara öppen samt eventuellt rikta om ditt filterutblås så det pekar mot den glipan...
#6 - 2 september 2007 16:59
testa att köra med en fläkt mot vattenytan
#7 - 2 september 2007 17:15
Låter drastiskt med fläkt...borde räcka med att rikta utblåset mot glipan.
#8 - 2 september 2007 17:36
Kolla med en annan termometer också...vanliga akvarietermometrar kan ofta visa fel med ett par grader.
#9 - 2 september 2007 17:38
Jag andvänder PET-flaskor. Inte jobbigt alls! Jag har alltid några flaskor med vatten liggande i frysen. Är det varmt på kvällen så lägger jag i en eller flera flaskor. Det är inte snyggt men jag tittar så sällan på akvariet i sömnen :p På morgonen är det bara att slänga ner flaskorna i frysen igen.
#10 - 3 september 2007 05:44
Tack allihopa!

Ja jag måste säga att det är en jättebra sida det här och många är med för att hjälpa varandra!
Tack för alla svar jag har fått å jag ska prova alla förslag!

Men just nu har jag tagot bort dom sörsta täckglasen å vips i dag är det 26 grader i akvariet!
Ja jag vet att ni även pratade om avdunstning men det är det värt att sänka med så många grader bara för lite täckglas!

Jag kan hålla med om att det inte syns på natten med flaskor i vattnet å jag ska prova det med.

Tack igen för alla superbra svar o det är kul att höra hu andra gör så att man har lite allternativ!
#11 - 3 september 2007 12:28
Tempen faller iallafall lite under natten på grund av att ljusrampen inte är på slagen.
Ju högre vatten nivån är i förhållande till ljusrampen desto större chans är det att ljusrampen ger en viss värme.
Faktiskt så har jag själv upplevt hela 2grader om det ungefär bara är 2cm från lysrampen och vatten ytan.
#12 - 4 september 2007 19:45
Jag stoppade in en fläkt i mitt akvarium nu under sommaren för att få ner tempen till 25 grader i det.
Gjorde även ett par hål i locket på andra sidan så luften kommer ut lätt.
Gick över förväntningarna men enda nackdelen är att man måste fylla på en hel del vatten för det avdunstar bra när det blåser på.
Här är ett par bilder på mitt bygge.
http://hem.passagen.se/wiper/flakt.htm

Annons