albjohn skrev:Bra fråga Miina, jag är liksom du nybörjare på mygglarver, sedan undrar jag var hittar man bra håvar för fångst ?
erikthur skrev:Köp en fiskmaskig håv på zoo-affären - berätta vad du skall använda den till. Diameter på cirka 20-25 cm kan räcka och du kan använda den till dafnier senare.
Förvara mygglarverna i t ex en hink som ställs svalt, t ex utomhus i skugga.
Det är vad jag gör iaf
albjohn skrev:Bra fråga Miina, jag är liksom du nybörjare på mygglarver, sedan undrar jag var hittar man bra håvar för fångst ?
andreassofus skrev:simmar mygglarverna omkring i vattnet alltså? eller ligger dom på ytan?
är dom svåra att få syn på?
Miina skrev:Dumma frågor är jag duktig på att ställa, så här kommer en till! ;)
Hur förvarar jag mygglarverna när de kommer hem till mig? Eller går det inte, behöver man fånga nya hela tiden?
pittbullpleco skrev:[COLOR=green]nu kommer jag här med en antagligen totalt idiotisk fråga: ar svarta mygglarnver de mygglarver som finns i t.ex. vattentunnor, dammar mm? om det är så, hur får man då upp larverna utan att det kommer med en massa annat skrums?[/COLOR]
andreassofus skrev:simmar mygglarverna omkring i vattnet alltså? eller ligger dom på ytan?
är dom svåra att få syn på?
Metalmaid skrev:Så från en lantis med egen å och med tillhörande bäckar å allt, hur ser man vad som är mygglarver? Har sett att det finns skum på sina ställen men inga tecken på liv. Kan man ursäkta sin okunnighet med att man brukar åka nån kilometer bort å fånga mysis istället tro? Vore ju bättre med mygglarver, har ju stilla vatten i trädgårn och rikligt med mygg när den säsongen infinner sig.
Sonja skrev:Det beror på dels hur kallt du kan förvara dom och hur små/stora dom är när du fångar dom. Kylan gör att dom utvecklas långsammare och är dom små tar det också längre tid till kläckning. Dom jag hittade var inte så stora så dom bor i en hink i mitt förråd några dagar. När dom börjar bli större när man fångar in dom kan dom börja kläckas på en dag bara.
Har man en förstående familj kan man förvara mygglarverna i en lite större plastkanna med lock i kylen ;)
De är i full fart. Jag var iväg till mina gamla mygglarvsdiken i Huddinge i helgen, och fick ihop bra med larver. Mygglarverna är cirka halvvuxna; lite för stora för mina minsta fiskar redan, jag skulle säga att inom två veckor är de flygfärdiga.svante2 skrev:Hur går det med myggen i stockholm nu?
Azur skrev:
Första gången jag hittat mysis i sötvatten. De stod på mycket grunt vatten inne bland vassen. Håller som bäst på att vänja dem vid rumstemperatur. Jag fick så pass mycket att jag både kan mata mina större fiskar, samt släppa ner ett gäng i mina småakvarier - det vore kul om de kunde överleva där.