Uselt med födkasse!??!

#1 - 14 april 2004 09:00
Jag köpte för en tid sedan en födkasse/yngelbur. Jag tror det var fabrikat Hagen. Det är en sådandär vanlig genomskinlig som man kan ha ett galler i för att skilja mamman från ynglen.

Men det hela är ju ganska värdelöst. Ynglen simmar ju med lätthet upp och ner igenom det gallret och ett flertal blev ju mellanmål till den födande mamman. Och det skulle inte förvåna mig om några stycken lyckats simma ut igenom öppningarna som släpper in vatten i födkassen.

Jag stoppade i en klump javamossa för att skydda så många som möjligt.

Hur gör ni när ni vill behålla yngel?
#2 - 14 april 2004 09:45
Du kan ju inte ha nåt som släpper ut men inte in. När du hittat den kassen kan du ju medela oss här på Zoopet. Jag tycker att du lägger i nå´n javamossa eller låte ett par vattenpest ligga på ytan, ynglena gillar att gömma sig i det.
#3 - 14 april 2004 10:14
Hallå

Mata i så mycket växter du kan i burn så överlever säkert tillräckligt många.
Fredrik
P.S honan nedkommer säkert med fler inom en månad D.S
#4 - 19 april 2004 23:39
Hej, jag håller med om att det är ganska kasst. Jag har en födkasse med galler också. Det är nog ingen risk att ynglen simmar ut, men de simmar upp och blir uppätna av mamman ofta. Min teori är att det skulle funka bättre med en kasse där mamman var i en behållare i mitten, dvs yngeldelen gick upp till vattenytan runt om den del där mamman är. Något sånt:

| |mamman| |
| | | |
| |......| |
| |
| yngel |
|______________|

Jag gissar att yngeln antingen instinktivt simmar uppåt mot ytan när de "vaknar till", eller att de vill ha luft eller något. Med ovanstående skulle de kunna simma upp till ytan utan att bli uppätna.

Frågan är om det finns en sån födkasse? Jag har inte sett någon iaf. Om inte får man kanske försöka tillverka själv. Lite större nätfödkassar finns ju, och man kanske kan bygga mamma-delen och lägga i. Någon som har några tips?
#5 - 21 april 2004 09:45
Ehm, alltså.. en vanlig yngelbur ser väl ut ungefär så här:

#\ | /#
\______|______/
\___________/

Jag skulle ju snarare se ett lock på skiten.. ang. att ynglen simmar igenom bottenplattan går väl lätt att lösa genom att täppa till densnör nåt varv gladpack runt bottenplattan innan du slänger ner den åså nån flytväxt så dom kan gömma sig.. då trivs dom nog ;)
#6 - 21 april 2004 10:19
Flytväxt räcker inte, de hinner oftast bli uppätna iaf. Det går att lägga i andra växter men då blir det ingen plats kvar för honan att simma.

Nu har jag gjort något liknande som jag ritade. Jag tog en liten fyrkantig plastburk och skar bort botten och stoppade in den i ett plastnät, en sån som leksaker kiwi i låda brukar komma i, fast med lite mindre hål. Min kom från förpackningen från prydnadsstenar på ikea. Det hela hängde jag inuti en större yngelbur i nät och hängde i akvariet. Det ser ut som att det borde funka men min platyhona som ligger där just nu har inte fött ännu. Får se hur det funkar.
#7 - 21 april 2004 14:07
Altså inte brukar väl mamman äta upp ynglen i samband med födseln? Det är inte min erfarenhet i alla fall. Honan har väl inte allt för stora tankar på mat just då, hon har väl fullt upp med att föda.

Däremot har jag hos Gambusia (som ju anses som en rätt extrem yngelätare) observerat att honan gör ett "skenanfall" mot varje yngel precis efter att det fötts. Antagligen (det är min teori) för att omedelbart prägla dem på att vuxna fiskar ska man vara djäkligt rädd för.

Vad däremot gäller vanlig Guppy och liknande så tycker jag att man brukar få en hyffsad mängd yngel kvar utan andra åtgärder än att ha en del småskaliga växter typ javamossa och liknande. Däremot brukar de inte tillväxa nått vidare, de klarar likssom inte födokonkuransen från de stora firrarna utan får bara i sig smulorna från deras bord så att säga...

/Bjorn
#8 - 21 april 2004 15:49
Jag har sett guppy och platy äta yngel direkt när de kommer ut, men visst, många klarar sig ju ett tag. Bekymret är att när man inte är hemma så mycket ligger mamman kvar i födkassen ett bra tag. Då yngeln legat i botten ett tag vaknar de till och vill simma upp till ytan och blir då mat till mamman om de inte hittar gömställe illa kvickt. När man kommer hem hittar man bara slöa yngel som fortfarande inte har börjat röra på sig. De som var mest aktiva har blivit uppätna. Det känns som evolution fast tvärtom, dvs de som överlever är de som ligger kvar längst.
#9 - 26 april 2004 21:12
Jag kan meddela att nätet från en kiwi-låda var en dålig idé. Min platy fastnade med huvudet i den. Jag var rätt nervös och försökte skära loss, men det var smått omöjligt. Under försöken lyckades den slita sig loss som tur var men den var ganska omtumlad.

Nu har jag gått tillbaka till den lilla födkassen med galler, med ett par växter och flytväxter i. Imorse fanns det tre yngel i botten, och mamman var fortfarande tjock. Nu ikväll är hon nästan platt i magen och jag hittade två yngel bland växterna, så hon har nog mumsat i sig en hel del :(
#10 - 1 maj 2004 17:23
Kör med en vanlig yngelkasse som jag lägger i växter i som bäbisarna kan gömma sig i.
Funkar bra för mig, sen finns det ju dom mammor som är extrema på att käka upp bäbisarna.
Annars brukar vi ändå vara ganska snabba på att flytta över ynglen när dom är födda, eller efterhand dom blir till bäbis akvariet, så blir det inte så överbefolkat i kassen.
#11 - 1 maj 2004 19:17
Min guppy födde yngel i går, men jag hade lånat ut yngel buren till en vän. Då byggde jag och min syster ett bo, vi tog en flaska och skar av botten och den övre delen. Och sedan gjorde vi små hål så friskt vatten kunde åka in och ut.

.,.,.,.,.,.,.,.,. Vatten ytan
/
( )
( )
( )
( )
................ Sand

#12 - 2 maj 2004 07:01
I Rasmussens bok "Odla akvariefisk" som ICA gav ut på 1970-talet beskrivs en födkasse som borde vara nästan perfekt eftersom den ger stort utrymme åt mamman medans ynglen svårligen kan ta sig tillbaka in till mamman.

Man avdelar akvariet med hjälp av en snedställd glas eller plastskiva så att det blir en smal spalt nedtill. Ynglen ramlar vid födseln ned genom den smala springan och simmar sedan uppåt utanför födkassen.

Skiss finns på denna länk:
http://zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=177043&gid=180177
#13 - 2 maj 2004 08:54
erikthur:
Det var en väldans fiffig lösning. Hade jag haft ett extra kar stående hade det kunnat bli ett nyttigt projekt =)
#14 - 4 maj 2004 07:55
erikthur: Ja, det ser ut att vara en bra lösning. Jag skulle helst vilja ha mamman kvar i akvariet i en födkasse dock. Det känns som det blir stressigt för honan att flytta till ett annat kar. Men man borde kunna bygga något motsvarande i miniformat i en större nät-födkasse.

Saken är den att jag såg en födkasse som hade en liknande konstruktion, men det var en kombinerad kasse-i-yngelkar och kasse-i-vuxen-kar variant, med kruxet att det sista inte fungerade så bra, eftersom det fanns några större håligheter som inte gick att täcka över med medföljande delar.

Annons