USA ekonomin bl a (i retrospekt)

#1 - 25 september 2008 18:29
Efterklok är i alla fall inte så himla dåligt alltid... :p
När jag 1999 besökte mina amerikanska in-laws i New Jersey blev jag mycket fundersam över deras bostadslån. De kunde låna 100% plus när de köpte hus eller byggde nytt - de måste ju ha något att möblera med var tankegången. Systemet fungerar säkert bra om ekonomin bara pekar uppåt men men...
Min filippinska svärmor var ännu mer kritisk. Men i Filippinerna betalar man oftast successivt ur egen ficka när man bygger.
Så nästa reflektion är att det kanske att är rätt att man skall kunna klara av 10% ränta när man köper BR eller hus här i Sverige. Hade själv ett huslån på 16.25% ett tag på 1980-talet.
Är numera mer orolig över den amerikanska ekonomin än iranska atombomber eller ryska storhetsplaner...
;)
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 25 september 2008 18:40
Det är överhuvudtaget oerhört lätt att få lån i USA. En god vän som bor där sa att varje vecka så kontaktades han av minst ett kreditkortsföretag och alla erbjöd honom direkt en kredit på 5-10.000 USD.
Det görs inte någon som helst kreditkontroll (ingen inkomst kollas, ingen kollar om han har en massa skulder etc. etc.).

Så är man inte noga med sin ekonomi så är det lätt att dras in i en karusell med lån.
#3 - 26 september 2008 22:29
Det är ganska lätt att låna här med när jag var student blev jag erbjuden att köpa saker på avbetalning och till och med ville banken träffa mig för att få lånaut pengar till en bostadsrätt och då var inte min ekonomi på topp som bara levde å studiebidrag och studielån . Men visst det är lättare att låna pengar i USA . Men dom har en rätt tuff bakfylla att ta i gen närmsat åren.
#4 - 26 september 2008 22:37
Startade min USA tråd utan att ha sett din[:o]

Men det är intressant att vi drog igång två trådar ungefär sammtidigt i nästan samma ämne:p

Min har ett annat tema, men frågeställningen kanske är den samma:confused:
#5 - 26 september 2008 22:47
att varje vecka så kontaktades han av minst ett kreditkortsföretag och alla erbjöd honom direkt en kredit på 5-10.000 USD. Det görs inte någon som helst kreditkontroll (ingen inkomst kollas, ingen kollar om han har en massa skulder etc. etc.).

Så är man inte noga med sin ekonomi så är det lätt att dras in i en karusell med lån.

Antar att jag tillhör den del av Svedalas folk som har en taxerad inkomst som gör mig intressant för kreditbolagen.

Jag slänger 2-3 erbjudande i veckan om lån och kreditkort, fyll i pappret och pengarna kommer direkt!

Kreditbolagen har koll på de taxerade inkomsterna och skulderna över flera år, offentliga handlingar, så de kan erbjuda krediter utan kreditprövning utan risk?

Antar att de gör på samma sätt i Amerikat.
#6 - 26 september 2008 22:50
Faktiskt är det rätt otäckt. Tyvärr är oftaså att krig är lösningen o såg idag att ryssland lyfter upp produktionen av kärnvapenmisiler i full skala. http://www.aftonbladet.se/nyheter/article3403055.ab
#7 - 26 september 2008 23:07
kaj.p skrev:
Faktiskt är det rätt otäckt. Tyvärr är oftaså att krig är lösningen o såg idag att ryssland lyfter upp produktionen av kärnvapenmisiler i full skala. http://www.aftonbladet.se/nyheter/article3403055.ab

Det vore väldigt intressant att läsa deras tankar. Alla normalt funtade personer vet att kärnkrig = nada!

Dessutom borde Rysslands nuvarande vapen räcka för att åstakomma just det = nada!

Jag tror inte att ledarna i Ryssland är korkade, de måste också inse detta.

Så det borde vara av politiska eller ekonomiska orsaker de snickrar på sina kärnvapen. Men hur de får ihop det, fattar jag inte.
#8 - 27 september 2008 06:49
erikthur skrev:

Är numera mer orolig över den amerikanska ekonomin än iranska atombomber eller ryska storhetsplaner...

Men detta skrev jag innan jag läste om Kremls nya kärnvapenplaner
[:o]
#9 - 27 september 2008 13:20
- Lite läskigt överhuvudtaget detta med pengar. Tänker på den ekonomiska kris som är under uppsegling i USA. Betänk detta:

[COLOR=black][FONT=Verdana]- [/FONT][/COLOR][COLOR=black][FONT=Verdana]Det är professionella ekonomer som sitter och spekulerar med alla låntagares pengar och tillgångar. Det är även dessa som sätter upp villkoren. Du och jag får finna oss i villkoren som gäller och drabbas hårt om vi missköter oss. När nu dessa låneinstitut tydligen är på väg att barka åt skogen går Amerikanska staten in med pengar för att rädda dem. Pengar som kommer från alla skattebetalare! Fattig som rik! [/FONT][/COLOR]

[COLOR=black][FONT=Verdana]Sensmoral. Banker och låneinstitut kan göra hur fel som helst men du och jag hamnar genast på gatan……[/FONT][/COLOR]

(det var inte länge sedan då vi själva hade en Bankakut som räddade arslet på de svenska bankerna)
#10 - 27 september 2008 14:21
Även de svenska bankerna är väldigt villiga att låna ut pengar. Jag blev ärligt talat rädd när jag förstod hur höga lån de var beredda att acceptera för mig och min fru. Vi lånar nu drygt en miljon mindre än bankens gräns och även den summan har skapat mycket huvudbry för mig.

I mina kalkyler så har jag satt det som ett krav att klara 10% ränta på hela lånet och inte gå på knäna för det, har faktiskt marginal för lite till. Det är lååångt över vad banken kräver.
#11 - 27 september 2008 14:48
Långås skrev:
Även de svenska bankerna är väldigt villiga att låna ut pengar. Jag blev ärligt talat rädd när jag förstod hur höga lån de var beredda att acceptera för mig och min fru. Vi lånar nu drygt en miljon mindre än bankens gräns och även den summan har skapat mycket huvudbry för mig.

I mina kalkyler så har jag satt det som ett krav att klara 10% ränta på hela lånet och inte gå på knäna för det, har faktiskt marginal för lite till. Det är lååångt över vad banken kräver.

- Förståndigt! Men inte alla klarar av att tänka på samma sätt. I dagens konsumtionssamhälle råder devisen: Handla allt du vill idag - betala sedan - om du kan!
#12 - 27 september 2008 21:33
själv é man skuldfri sedan man betalat av sitt Csn lån, cash. dom 2000:- i ränta/år kunde jag ha roligare för tyckte jag...
#13 - 6 oktober 2008 13:46
Heh har nästan 200 000 i skuld till CSN och det är inget jag bara betalar av på ett bräde...
Om jag kunnat hade jag gjort det. Sedan en 5000 till ett kredit företag för datorn (hade nyligen bytt jobb när förra burken kraschade och hade inget annat val än att köpa på krita för att kunna köpa den med en det samma). Det är priset för att vilja ha något snabbt. Sedan en skuld på bilen på en 30 000.
När jag började att läsa tråden så tänkte jag att "jag är inte särskilt skuld satt", men nu när jag rannsakar mig , vet i sjutton om jag klarar av en fördubbling av räntorna vilket man rekommenderar som en måttstock vid rådgivning. Jag är nog en av de som bankerna kredit företagen ser som potentiell kund då det kommer erbjudanden om snabba lån utan säkerhet med jämna mellan rum. Men dessa lånen kostar mer än de smakar. Jag är i tankarna på att byta upp mig till ett 300L kar och de tänker jag köpa kontant och begagnat. För denna lågkonjunktur kommer att hålla i sig 1-3 år och jag ämnar inte lämna hus och grund ;-) Jänkarna lär ha en ordentlig finnas baksmälla under denna period enl. initierade källor på banken jag jobbade för tidigare. Resten av världen får lida för att deras banker lånat ut pengar till de som inte har möjligheter att betala.

Annons