Två saker, som egentligen är samma sak, tycker jag förklarar USA:
Den djupa religiositeten och övertygelsen att USA har ett "manifest destiny", dvs är utvalt av Gud. USA, tillochmed den utbildade och mindre religiösa delen, är nästan helt oitresserad av världen utanför sina gränser annat än som rekvisita för USA's storhet.
Den svenska debatten är för all del nästan lika inkrökt och närsynt som den i USA (t.ex. i FRA-debatten eller miljöfrågor), men det finns ingen moralisk dimension i det hos oss: en svensk som säger att Sverige gjort fel ses inte automatiskt som omoralisk.
Det militär-industriella komplexet. USA och Sovjet avrustade aldrig efter andra världskriget, utan behöll sin krigstidsarmé eftersom alla förväntade sig krig. Resultatet är att USA idag spenderar mer på militärutgifter än alla andra länder tillsammans.
Det här är en enorm kraft i USAs politiska liv. Hundratals företag med hundratusentals anställda som är beroende av att övertyga USAs befolkning om att fortsätta spendera hundratals miljarder dollar per år, och en militär med hundratusentals anställda som är beroende av att övertyga USAs befolkning om att den behövs.
Så man kan kallt räkna med att USA alltid kommer att ha en yttre fiende som motiverar en gigantisk armé, och nästan alltid vara i krig.
I längden kommer det här inte att hålla. USA finansierar sin militär med lån från utlandet eftersom det enda som är värre för en amerikansk politiker än att kritisera USAs handlande är att höja skatter, och det håller inte i evighet.
USA's politiker känner inser förstås att USA inte krigar för att försvara sig, utan likt det gamla Rom krigar för att betala sina arméer, men jag tror inte de har nån lösning. Det militärindustriella komplexet är så mäktigt att det blir mycket svårt att demontera, och i praktiken politiskt självmord för den politiker som försöker.
I grunden gillar jag USA, men jag gillar inte deras militärindustriella komplex, och under Bush har USA drivit mot fascistisk diktatur, med officiell tortyr och sin tro på
"unitary executive" (en politisk teori som i praktiken säger att presidenten inte behöver bry sig om resten av regeringen eller domstolarna, och får göra precis vad han vill) på ett sätt som hade varit otänkbart för bara tio år sedan.
En ny, mindre religiös och mer frihetligt sinnad, president kan vända den utveckligen lika snabbt som Bush fick igång den - men jag tror ingen president nånsin kan ta tag i problemet med USA's militärindustriella komplex.