Usa

#1 - 26 september 2008 22:24
I dessa dagar är USA verkligen aktuellt, ibland tror man att man bor där för att nyheterna handlar mer om deras presidentval och bankkris än om svenska nyheter.

Jag har själv aldrig varit över Atlanten, men har naturligtvis en bild av landet som de flesta av oss.

Själv är jag väldigt kluven, det är ett fritt land, men med den värsta dubbelmoral man kan tänka sig.

Samtidigt måste man tänka på att USA är stort som Europa och vi européer är ju inte så lika om man ser från söder till norr och från väster till öster.

Samma sak gäller USA, östkusten och västkusten har säkert helt olika temperament och åsikter. För att inte prata om norr, som en del tycker liknar Svedala, både i fråga om mentalitet och klimat. Till skillnad mot Texas där helt andra värderingar och klimat gäller.

Så jag frågar er som varit i USA vad ni tycker? Helst lite olika åsikter från olika delar av USA.

Men vi skippar politiken i denna tråd, jag vill veta vad vanligt folk tycker och tänker, om det är möjligt.
Guest
#2 - 26 september 2008 23:36
När en nation omtalar världen som USA så mår jag illa.
Vi svenskar säger: - Störst i hela världen.
Jenkarna säger: - Störst i hela USA. [SIZE=1](trångsynt så det förslår)[/SIZE]
Behöver jag skriva mer om vad jag tycker om det landet?
[SIZE=1](jag vet att det inte var detta du eftersträvade men jag kunde bara inte låta bli)[/SIZE]
#3 - 27 september 2008 07:31
Jag bodde där i 15 månader för 20 år sedan. I San Fransisco. Jag älskade varenda minut jag var där. Trevliga vänliga människor. Det kändes lätt att leva där. Nu var jag Au-pair i en övre medelklassfamilj. Visst är det enorm skillnad var i USA man befinner sig i.
Men jag hade lätt kunnat bo där igen om det varit möjlighet. Nu handlar det här om hur jag upplevde min vistelse där, som sagt jag bodde i en familj med relativt mycket pengar.
Hade jag varit fattigare hade säkert min version varit helt annorlunda.
#4 - 27 september 2008 07:51
En väldigt opolitisk reflektion.
Jag har bara varit där i 2 veckor, i Worchester, Massachusetts och i Washington DC. Det som gav ett bestående intryck på mej var faktiskt maten! Det blev många resor och därför många truck-stops. Jag fick intrycket att de bara äter socker over there, och i GIGANTISKA portioner! När kyparen närmade sej bordet med en bricka på första reataurangen så trodde vi att det var hela bordets mat han bar på, men det var bara till en person. Beställde man bröd till sin soppa så fick man en stor tallrik kanelbullar med wienerbrödsfyllning. Mellanmål medans vi repeterar är i sverige vanligtvis frukt och eventuellt en rejäl nyttig smörgås, där bar de in en stooor skål med en blandning av illrosa läskedryck och kycklinggul glass. Med glasyr. På väg till flygplatsen när vi skulle tillbaks hem så chockade vi restaurangägaren då hela sällskapet tackade nej till varsin gratis tårta som förrätt. Vi klarade inte mer socker! Väl i sverige så åt jag inte godis på 3 veckor, jag som vanligtvis är en riktig gottegris...
/Erika
#5 - 27 september 2008 09:27
Min reflektion om USA bygger på ett vittnesmål från min dotter som tillbringade cirka tre månader "over there". Hennes pojkvän arbetade och hon själv hade möjlighet att utforska och undersöka.

"Storvuxna människor"
Hennes första reflektion var att det fanns ovanligt många överviktiga människor under en promenad i stadens centrum. Efter en stund blev hon övertygad om att hon hamnat i en mässa för överviktiga. Nu pratar vi inte om överviktiga ur vårt perspektiv utan amerikanskt. Allt är tydligen "störst" i det landet. Så öven de överviktiga! När hon kom tillbaka till den familj som de bodde hos frågade hon helt enkelt hur det kunde komma sig att så många "feta" människor fanns samlade i stadens centrum just denna dag! Svaret var att det pågick ingen mässa för "storvuxna"! Det hon åsett var helt enkelt ett tvärsnitt av den lokala befolkningen!

Maten
Då min dotter är ganska angelägen om att äta en sund diet uppstod ganska snart ett problem. Vid varje tillfälle de var ute och bilade runt i trakten hade de enorma problem att hitta mat att äta. Visst fanns det mat. Massor av mat. Men inte den kost som hon var van vid. Tydligen skall allt fritteras. Alla portioner var gigantiska. En köttbit som täckte tallriken och till det - majskorn och friterad strips. Det kryllade av olika snabbmatskedjor med samma fritterade meny. Med tiden fick hon slita hårt för att hitta butiker där hon kunde köpa mer "svensk" mat. Hennes reflektion var: Måste alla bullar vara så STORA!

Naturen
Hennes intryck av naturen var överväldigande. Så stort. Så vackert. Så välskött.

Vägar
Mycket bra vägstandard. Inte ett tjälskott så långt ögat nådde!

Människorna
Oerhört vänliga och trevliga. Överallt där de stannade fick de snabbt kontakt med folk.

Hon fick även tydliga bevis för att landet USA rymmer ytterligheter som vi inte kan föreställa oss. Tex såg hon nästan inga människor som promenerade (förutom i själva centrum). Alla tycktes åka bil om det så bara var för att rasta hunden! Dessutom fick hon se skillnaden mellan fattiga och rika. På många sätt. "Bagladys" fanns överallt.

Summa summarum kan man säga att vissa av hennes fördomar om landet förstärktes medan andra föll platt till marken. På frågan om hon skulle kunna tänka sig att bo i USA blev svaret nej! Ett bestämt nej. Jag antar att det är matfrågan som spökar :)
#6 - 27 september 2008 09:33
Klinten skrev:
Min reflektion om USA bygger på ett vittnesmål från min dotter som tillbringade cirka tre månader "over there". :)

Matglada vänliga människor verkar det finnas gått om.

Vart i USA var din dotter?
#7 - 27 september 2008 09:44
c90368 skrev:
Matglada vänliga människor verkar det finnas gått om.

Vart i USA var din dotter?

De tillbringa mest tid i North Dakota - Montana -South Dakota - Minnesota. De flög även in runt lite till omkringliggande stater. Däremot besökte de ingen "större stad".

(USA är stort som Fan)
Bilagor:
#8 - 27 september 2008 10:19
Till alla som sitter och funderar på USA och dessutom ibland visar sina fördomar helt öppet. Jag tror inte man kan få något riktigt grepp om fenomenet USA om man inte besöker det.
Troligen kan en del sitcoms ge vissa inblickar men inget helgrepp.
Och eftersom USA är så pass stort kan man bara få intryck av just de elar av landet man besöker. Själv har jag varit i centrala Chicago flertalet gånger liksom även Eau Claire, WI. Ett besök till New Jersey och New York (inkl Niagara Falls). Men saknar intryck från andra delar av detta stora och folkrika land.
Det kan vara ungefär som att dra slutsatser om t ex Spanien utifrån mina erfarenheter i Sverige (båda är ju delar av Europeiska Unionen)...
#9 - 27 september 2008 11:07
Har varit i USA några ggr, besökt Kalifornien ett par ggr, bilat lite i Nevada och Arizona, ett par dagar i New York och ett besök på Hawaii. Jag får väl hålla med om maten. Mycket fett, flottigt och friterat, eller, det är i alla fall det som är enklast att få tag i på små matställen. Sedan finns det så klart "ordentlig" mat också. Franchisekedjor med olika inriktningar finns i överflöd. Hawaii var lite annorlunda, mycket frukt och juice. Och blommor!

Amerikanerna är oftast trevliga och ganska pratsamma. Arbetslivet verkar väldigt segregerat, jag har nog aldrig sett en vit städare på hotellen. Naturen är stooor! Horisonten är jättelångt borta, särkilt Arizona var riktigt maffigt, av de ställen jag var på. Har varit i västra USA på sommaren, gräsligt varmt ute, förstår verkligen behovet av luftkonditionering! "Alla" har enorma SUV:ar.

Men det jag tänkte på mest var nog hur bekant USA känns, fast man aldrig varit där. Många saker, t ex de gula skolbussarna, vägskyltarna, godissorter, affärskedjor och byggnader har man sett så många ggr på tv och bilder. Det är ju film-land! Första gången jag var där kände jag igen mig på ett sätt jag aldrig gjort i andra länder, kände mig mer hemma på något sätt, samtidigt som jag upptäckte nya främmande saker. En underlig känsla.
#10 - 27 september 2008 11:35
Kan det vara så att många här i Sverige inte gillar USA, men kommer man dit så gillar man Amerikanerna?

Är det någon som har lite insikt i deras religösa liv?
#11 - 27 september 2008 11:41
c90368 skrev:
Kan det vara så att många här i Sverige inte gillar USA, men kommer man dit så gillar man Amerikanerna?

- Där träffade du nog huvudet på spiken! Min erfarenhet (och det bygger även på andras) är att man måste särskilja Landet från Människan! Det tydligaste exemplet på det är nog när folk från Norra Europa besöker länder i mellanöstern och kommer hem med en helt annan (mycket positiv) uppfattning om "turkar" och "araber".
#12 - 27 september 2008 15:39
c90368 skrev:

Jag tror nog att man oftast börjar gilla USA också...
;)

Vad gäller religionen är det väl mer så att Europa är sekulariserat medan resten av världen inte är det.

Komihåg att vi alla här i Sverige skulle förmodligen antingen lida under en nazistisk eller kommunistisk regim om det inte vore för USA:s insats i andra världskriget och därefter.
#13 - 27 september 2008 15:55
erikthur skrev:

Vad gäller religionen är det väl mer så att Europa är sekulariserat medan resten av världen inte är det.

Hmm, där har du nog rätt, skulle bara vilja utvidga listan men sekulariserade länder med:

Australien
Japan
Syd Korea
Kanada??

Åsikter?

erikthur skrev:

Komihåg att vi alla här i Sverige skulle förmodligen antingen lida under en nazistisk eller kommunistisk regim om det inte vore för USA:s insats i andra världskriget och därefter.

Helt klart, skulle USA blivit uppdelat på säg 4 till 6 självständiga länder under 1800-talet så skulle dagens karta i Europa se helt annorlunda ut.
#14 - 27 september 2008 16:33
Anettejt skrev:
När en nation omtalar världen som USA så mår jag illa.

Vi svenskar säger: - Störst i hela världen.

Jenkarna säger: - Störst i hela USA. [SIZE=1](trångsynt så det förslår)[/SIZE]

Behöver jag skriva mer om vad jag tycker om det landet?

[SIZE=1](jag vet att det inte var detta du eftersträvade men jag kunde bara inte låta bli)[/SIZE]

Ärligt talat så tror jag inte vi är så mycket bättre. Vi är ju inte direkt upplysta om vad som händer i världens två största länder kina och indien. Top-tre listan (befolkning) över största länderna ser ut så här:
Kina - 1,3 miljarder inv
Indien - 1,1 miljarder inv
USA - 300 miljoner inv

Hur bra koll har vi på Kina och indien. Hur svarar du på respektive frågor:

Hur många personer ifrån Kina, Indien, resp USA kan du nämna? Reflekterar detta listan ovan?

Jag har en känsla av att vår (inkl min även om jag försöker bättra mig) världsbild är nästan lika sne som de i USA. Däremot tror jag vår världsbild kommer att behöva ändrast drastiskt under vår livstid. Kina och Indien växer sig starkare för varje dag. Om vi inte förstår detta och tar vara på de möjligheter detta ger så kommer nog vår välfärd som vi vant oss vid vara väldigt osäker i framtiden.
Guest
#15 - 27 september 2008 16:38
Punkbandet Cosa Nostra gjorde en låt om hur vi ser på USA.

[FONT=Verdana]The American way är vägen för mig[/FONT]
[FONT=Verdana]Ett land för en man som vill slå sig fram[/FONT]
[FONT=Verdana]Bredare vägar och högre hus[/FONT]
[FONT=Verdana]Tuffare snutar och hårdare bus[/FONT]
[FONT=Verdana]Bredare bilar och högre oktan[/FONT]
[FONT=Verdana]Coolare ghetton med beväpnade barn[/FONT]
[FONT=Verdana][/FONT]
[FONT=Verdana]Amerika, vi ska till Amerika[/FONT]
[FONT=Verdana]Amerika, jag ska till Amerika[/FONT]
[FONT=Verdana][/FONT]
[FONT=Verdana]En ny karriär för en ny pionjär[/FONT]
[FONT=Verdana]I detta land går frihet och dröm hand i hand[/FONT]
[FONT=Verdana]Vitare hus och högre moral[/FONT]
[FONT=Verdana]Bättre skandaler och finare tal[/FONT]
[FONT=Verdana]Större armé och hårdare slag[/FONT]
[FONT=Verdana]Tuffare hjältar och smartare drag[/FONT]
[FONT=Verdana]Svartare negrer och vitare knark[/FONT]
[FONT=Verdana]Skitigare pengar och dyrare mark[/FONT]
[FONT=Verdana]Fetare burgare, sötare läsk[/FONT]
[FONT=Verdana]Klippigare berg och djupare träsk[/FONT]
[FONT=Verdana][/FONT]
#16 - 27 september 2008 17:35
erikthur skrev:

Vad gäller religionen är det väl mer så att Europa är sekulariserat medan resten av världen inte är det,

c90368 skrev:
Hmm, där har du nog rätt, skulle bara vilja utvidga listan men sekulariserade länder med:

Australien

Japan

Syd Korea

Kanada??

Nu är ju faktiskt USA officiellt sekulariserat liksom Turkiet t ex. Men religion spelar stor roll ändå liksom många andra officiellt sekulariserade stater. Det är få icke-sekulariserade stater (officiellt) och de är för det mesta muslimska (någon förvånad?). Folkrika nationer som Kina och Indien är officiellt sekulariserade men är dom det egenligen? Japan har jag ingen aning om men det är väl den enda av de fyra stater du nämner som klassar in som folkrik i så fall. Australien och Kanada är ju ren glesbygd...
;)
#17 - 27 september 2008 18:57
Långås skrev:

Jag har en känsla av att vår (inkl min även om jag försöker bättra mig) världsbild är nästan lika sne som de i USA. Däremot tror jag vår världsbild kommer att behöva ändrast drastiskt under vår livstid. Kina och Indien växer sig starkare för varje dag. Om vi inte förstår detta och tar vara på de möjligheter detta ger så kommer nog vår välfärd som vi vant oss vid vara väldigt osäker i framtiden.

Instämmer till 100%

Jag jobbar i ett multinationellt IT företag, vi har två etableringar i Indien.

Om vi står stilla och tittar på så kör Asien om oss, precis som Japanerna gjorde med bilar, bild och ljud!
#18 - 27 september 2008 19:04
Lutt skrev:
Punkbandet Cosa Nostra gjorde en låt om hur vi ser på USA.

[FONT=Verdana]The American way är vägen för mig[/FONT]

[FONT=Verdana]Ett land för en man som vill slå sig fram[/FONT]

[FONT=Verdana]Bredare vägar och högre hus[/FONT]

[FONT=Verdana]Tuffare snutar och hårdare bus[/FONT]

[FONT=Verdana]Bredare bilar och högre oktan[/FONT]

[FONT=Verdana]Coolare ghetton med beväpnade barn[/FONT]

[FONT=Verdana]En ny karriär för en ny pionjär[/FONT]

[FONT=Verdana]I detta land går frihet och dröm hand i hand[/FONT]

[FONT=Verdana]Vitare hus och högre moral[/FONT]

[FONT=Verdana]Bättre skandaler och finare tal[/FONT]

[FONT=Verdana]Större armé och hårdare slag[/FONT]

[FONT=Verdana]Tuffare hjältar och smartare drag[/FONT]

[FONT=Verdana]Svartare negrer och vitare knark[/FONT]

[FONT=Verdana]Skitigare pengar och dyrare mark[/FONT]

[FONT=Verdana]Fetare burgare, sötare läsk[/FONT]

[FONT=Verdana]Klippigare berg och djupare träsk[/FONT]

[COLOR=black][FONT=Verdana]Varje ord i denna text är sann, men samtidigt skulle man kunna skriva en låt med rakt motsatt budskap och den skulle också vara sann.[/FONT][/COLOR]

[COLOR=black][FONT=Verdana]Det är just det som är så imponerande med USA, tränger man bakom tidningarnas skriverier och den nationella politiken så är det ett mångfacetterat och i många stycken ett fascinerande land.[/FONT][/COLOR]
#19 - 27 september 2008 19:17
Jag svänger tråden lite, eftersom jag har skapat den så känns det som jag har rätt att göra det:p

Ni som har hittat hit och skrivit är förmodligen intresserade av vad som händer i världen. Så jag undrar vad ni har för funderingar runt det som sändes i radioprogrammet konflikt i morse?

Själv har jag tyckt att programmet konflikt varit en "röd fana" som inte har speglat verkligheten från alla vinklar, men de fick bassning från ledningen och en timmas minskad sändningstid och nu tycker jag att de har blivit riktigt nyanserade.

Dagens program handlade om Talibaner i Afghanistan och Pakistan och vad USA har gjort och påverkat i området. Riktigt intressant!

Har någon kommentarer runt programmet?

Ni som missade det hittar det här http://www.sr.se/webbradio/webbradio.asp?type=broadcast&Id=1371908&BroadcastDate=&IsBlock=1
#20 - 27 september 2008 20:06
Min faster gifte sig med en amerikan för ett antal år sedan och flyttade till honom i Chicago. Så det jag sett och hört av Landet är hennes upplevelser och mina egna när jag och familjen var och hälsade på henne och mina kusiner år 2003.

Säkerhet
Redan på planet märktes deras syn på säkerhet, jag var förvisso där 2 år efter 11 september. När planet börjar närma sig Chicago får alla på planet en grön lapp där man måste fylla i den adress man ska vistas på under besöket. Du får även svara på några frågor, bla "Är du terrorist och har för avsikt att skada landet?" med 2 svarsalternativ.. Längst ner stod det "Har du svarat "Ja" på någon av ovanstående frågor, var vänlig kontakta kabinpersonalen".. ;p (som om en terrorist skulle svara ärligt på den frågan).

Mat
Som flera tidigare nämnt så skilljer sig maten väldigt mycket. Jag vart helt facinerad av att bara gå in i en mataffär. Det kunde vara flera gångar bara med glass, en annan med enbart bagels, den tredje med macaroni and cheese.. Macaroni and cheese föresten.. Det fanns inte att köpa enbart makaroner, I alla paket med makaroner ingår en påse med ostsås.
Stora portioner var också något man inte var van vid, dock verkar det vara standard att man inte orkar äta allt och de kom alltid fram och frågade om man ville ha en doggybag, något jag tycker fattas på många restauranger här i Sverige.
Vi var på IKEA i chicago men även Anderssonville som båda har Svensk anknytning. Både IKEA och den restaurang i Anderssonville vi besökte serverade "Svensk" mat. Tex. Lingonsylt till Pannkakor (Finns säkert någon i Sverige som äter det dock.. men tvivlar på att det är speciellt vanligt). Serverades även alltid vitt bröd eller typ kanelbullar med massa glacyr.
En annan kul grej som hände var när jag var hemma hos kusinerna och de säger att de vill baka kakor. Vi går ner till köket och jag frågar om de har någon receptbok och börjar leta efter mjöl i skåpen och kusinerna börjar kolla konstigt på mig.. De går sedan till frysen, tar fram ett paket, tar fram en plåt och lägger små ogräddade kakor från paketet på plåten och sen stoppar in den i ugnen.. Så bakar man tydligen i USA.. :p

Husen
Det finns väldig många gigantiska hus i USA, Jag tvivlar på att liknande finns i Sverige. Min bror var på turné med sin orkester och de bodde hos olika värdfamiljer och en natt bodde han hos ett par med ett enormt hus. Han frågade hur många rum det var och som svar fick han bara "Jag vet inte". Paret hade inte ens varit runt i hela sitt hus utan använde bara några av rummen, resten stod helt orörda.

Bil-landet
Det finns trottoarer, men de är inte många och du kan följa en gata men sen efter ett antal meter tar trottoaren slut och du tvingas gå på vägen. Bussar såg vi inte heller så många. Min faster berättade att när hon flyttade till USA så hade hon inte körkort och hon hade inte heller något jobb, så en dag tänkte hon gå till affären som bara låg 2-3 km bort. Hon hinner inte gå långt förens en bil svänger in brevid henne och frågar om hon fått slut på bensin eller om bilen gått sönder..

De amerikaner jag träffade var väldigt trevliga och skulle gärna åka dit igen. Det är klart att man inte håller med om allt landet står för men det är samtidigt därför det är så intressant att besöka. Jag tycker mest det verkar spännande och lite lustigt att det går att vara så religiöst insnöad, även för mig som inte är troende så tycker jag endå att själva fenomenet är intressant.
#21 - 27 september 2008 21:39
Glömde tillägga att Chicago en gång i tiden väl var Sveriges andra största stad invånarmässigt (svenskar räknade alltså).
Chicago lär betyda "inget att ha" ungefär på något indianspråk.
Så dom sålde det till den vite mannen...
;)
#22 - 27 september 2008 22:36
Mobster skrev:
Jag tycker mest det verkar spännande och lite lustigt att det går att vara så religiöst insnöad, även för mig som inte är troende så tycker jag endå att själva fenomenet är intressant.

Precis ett sådant inlägg jag väntat på:D Mycket bra beskriving av USA.

Kortatade ner ditt svar till den mest intressanta delen. Hur fungerar detta med religionen igentligen i USA?
#23 - 28 september 2008 08:22
Två saker, som egentligen är samma sak, tycker jag förklarar USA:

Den djupa religiositeten och övertygelsen att USA har ett "manifest destiny", dvs är utvalt av Gud. USA, tillochmed den utbildade och mindre religiösa delen, är nästan helt oitresserad av världen utanför sina gränser annat än som rekvisita för USA's storhet.
Den svenska debatten är för all del nästan lika inkrökt och närsynt som den i USA (t.ex. i FRA-debatten eller miljöfrågor), men det finns ingen moralisk dimension i det hos oss: en svensk som säger att Sverige gjort fel ses inte automatiskt som omoralisk.

Det militär-industriella komplexet. USA och Sovjet avrustade aldrig efter andra världskriget, utan behöll sin krigstidsarmé eftersom alla förväntade sig krig. Resultatet är att USA idag spenderar mer på militärutgifter än alla andra länder tillsammans.
Det här är en enorm kraft i USAs politiska liv. Hundratals företag med hundratusentals anställda som är beroende av att övertyga USAs befolkning om att fortsätta spendera hundratals miljarder dollar per år, och en militär med hundratusentals anställda som är beroende av att övertyga USAs befolkning om att den behövs.

Så man kan kallt räkna med att USA alltid kommer att ha en yttre fiende som motiverar en gigantisk armé, och nästan alltid vara i krig.

I längden kommer det här inte att hålla. USA finansierar sin militär med lån från utlandet eftersom det enda som är värre för en amerikansk politiker än att kritisera USAs handlande är att höja skatter, och det håller inte i evighet.

USA's politiker känner inser förstås att USA inte krigar för att försvara sig, utan likt det gamla Rom krigar för att betala sina arméer, men jag tror inte de har nån lösning. Det militärindustriella komplexet är så mäktigt att det blir mycket svårt att demontera, och i praktiken politiskt självmord för den politiker som försöker.

I grunden gillar jag USA, men jag gillar inte deras militärindustriella komplex, och under Bush har USA drivit mot fascistisk diktatur, med officiell tortyr och sin tro på "unitary executive" (en politisk teori som i praktiken säger att presidenten inte behöver bry sig om resten av regeringen eller domstolarna, och får göra precis vad han vill) på ett sätt som hade varit otänkbart för bara tio år sedan.

En ny, mindre religiös och mer frihetligt sinnad, president kan vända den utveckligen lika snabbt som Bush fick igång den - men jag tror ingen president nånsin kan ta tag i problemet med USA's militärindustriella komplex.
#24 - 28 september 2008 11:00
Azur skrev:

En ny, mindre religiös och mer frihetligt sinnad, president kan vända den utveckligen lika snabbt som Bush fick igång den - men jag tror ingen president nånsin kan ta tag i problemet med USA's militärindustriella komplex.

- Mycket bra inlägg som på ett "enkelt" sätt beskriver en komplex situation. Det är inte helt ovanligt i historien att makthavare pekat på olika "hotbilder" för att få mandat att driva en viss typ av politik. Där är inte USA ensamma vill jag påstå...

Vill inflika en annan sak om USA. Djurskydd och Naturvård. Där finns det mycket som är bra. För mig som är en gammal sportfiskare är jag full av beundran inför det arbete som bedrivs för att skydda och värna alla olika typer av inhemsk fisk. Allt fiske är oerhört reglerat och syftet är enkelt. Man vill värna arters överlevnad. Där har vi i Sverige oerhört lång väg kvar att gå...
#25 - 28 september 2008 19:44
Det militärindustriella komplexet är ju en gammal konstruktion som jag i alla fall förr trodde byggde på en viss sanning. Men efter det SvD försökte skapa ett nytt begrepp kallat den mammografiska industrin för ett antal år sedan är jag mer tveksam till alla dessa konspirationsteorier. Såvitt jag vet hakade dock inte någon på SvD:s senaste uppfinning...
:)

Annons