Urusel fart i "pumpen" - fiskar flämtar

#1 - 12 oktober 2003 10:15
Jag har en eheim 2326 som är köpt begagnat tillsammans med 275 liter akvariumet. I början var det rejält sprut i det, sedan har bara fungerat sämre och sämre fjutt. Jag har bytt filtermaterial, jag har försökt rengöra allt jag kan rengöra (slangar m.m) men säkert kan jag missat något.

Jag tycker fiskarna flämtar lite. Vad ska jag göra? Ska jag mäta exakt hur många liter som pumpas runt? Kan man lämna in den på service? Ska jag sätta in en extra innerpump så länge?

Hjälp!!
#2 - 12 oktober 2003 10:58
hur sitter utblåset på pumpen.. se till att ytan får upp fart..
#3 - 12 oktober 2003 13:48
Mät hur mycket den pumpar, 750 liter/timme ska de klara, så kanske 500 l/ timmen är normalt med filtermassor i.
Har du kollat att axeln till "rotorn" i pumphuset är helt och att de små gummipluttarna den sitter fäst i är på plats?
I mitt filter är det oftast filtervadden som sitter överst i filterkorgarna som blir igensatt.Vad har du för filtermaterial annars?
Kan slangarna till/från filtret vara för långa, så att det blir knix på dem?
För bra syresättning är det bäst med ett utströmmarrör precis i/under vattenytan, man kan göra en själv av elrör, sk. VP-rör. Den kan du fästa med Eheims egna sugkoppar. Om du har växter som når upp till vattenytan, så bromsar de upp cirkulationen, kapa ner dem lite i så fall.
Kan inte komma på några andra tips, just nu!
#4 - 12 oktober 2003 14:22
Något som jag drabbats av, förutom att rotoraxeln gått av, är att jag fått snäckinvasion i filtret. Detta gör att små snäckor täpper till de små hålen i strilröret på utblåset... Detta kan vara en orsak om du har strilrör...
#5 - 13 oktober 2003 07:01
Tack för alla tips. Slangarna är väl dimensionerade i längd. Jag har trots tappra försök att undersöka rotorn, filtermaterial e.t.c. inte hittat några synliga fel. Ska mäta hur mycket vatten den pumpar ut i timmen, men vill vara barnfri vid sådana expriment....

Hur vet jag förresten säkert om det är för lite syre i vattnet? Jag har en förmåga att överdriva och inbilla mig saker och ting (jag har trott jag haft en påhälsning av varenda fisksjukdom i mitt akvarium sedan jag började vilket självklart inte varit fallet)...

Jag satte ner en liten luftpump (för 50 liters akvarium). Inte vet jag vad det ger för effekt men flera fiskar uppskattade bubblorna, och ottocinclus gillar att sitta på slangen... Jag har t.o.m införskaffat en mindre innerpump som jag kan komplettera med (eller ha som reserv om någon går sönder).
#6 - 13 oktober 2003 07:30
Prova att köra filtret helt tomt för att se hur det fungerar då.
Eheim är i grunden bra filter och funkar det inte som det skall är det något som är fel och då kommer det helt säkert att komma till rätta med.
Finns det någon sorts spärr på ditt filter som kan stå i strypläge ?
Hur gjorde du när du gjorde ren slangarna ?
#7 - 13 oktober 2003 07:41
om fiskarna flämtar så kan det vara allt möjligt, kanske nervösa/stressade? men om de samtidigt står vid ytan..då är det förmodligen syret..men annars förmodligen nåt annat..
#8 - 13 oktober 2003 07:49
Det finns syretest att köpa jag har Seras.
#9 - 13 oktober 2003 07:52
Till slangarna har jag använt en spiral som rörmokare använder. Inga borstar (Den borste jag hade var för vid)... Det är svårt att nå hela vägen från insuget i botten till akvariet till spärren vid eheim filtret (spärren och slangarna kan man ju ta bort. Men man öppnar inte gärna spärren i det läget om man inte vill ha 275 liter vatten över golvet :-)

Fiskarna flämtar inte vid ytan. Det är inte omöjligt att de varit lite stressade vid de tillfällen jag studerat dem, som ofta har varit i samband med att jag fixat växter och annat. Ska smyga mig på dem när allt är lugnt.
#10 - 13 oktober 2003 09:19
Använde du en sudd med filtervadd när du körde med rensspiralen ?
Är du på shoppinghumör någon gång finns det speciella rensborstar för slangarna, kolla på http://www.akvarieshopen.com/ under "Eheim tillbehör", "slangborstar", 12/16 & 16/22 mm skall det vara till slangarna.
#11 - 13 oktober 2003 21:26
Den vanligaste anledningen till att vattenflödet sjunker är att smuts sätter igen filtermaterialet i filtret snabbare än filtret hinner bryta ned smutsen. Ett bra sätt att undvika detta är att skydda insuget genom att låta det suga genom en bit filtermatta. Mattan kan man lätt skölja ur någon gång i månaden eller så. Ytterfiltret skall man nästan aldrig behöva öppna.
I första inlägget i tråden skrev du att du hade bytt filtermaterial. Från vadå till vadå? Har du provat att köra filtret utan filtermaterial? Är det bra fart utan filtermaterial så vet du att problemet ligger i att det blir för tätt.

En annan möjlig (men inte särskilt trolig) anledning till att flödet avtar är att det kan vara dags att byta impeller. Över tiden blir impellern allt mindre effektiv. Jag antar att permanentmagneten förlorar sin styrka. Men det sker över en längre tid. Förutom impellrarna är Professional-pumparna i det närmaste outslitliga.
#12 - 14 oktober 2003 17:56
Tack, tack och åter tack! Nu pumpas det ordentligt igen.

Tack Karon för tipset att sätta filtervadd på rensspiralen. Att jag inte tänkt på det själv... Det var mer skit än man kunde ana. Den mesta satt mellan avstängningsanordningen och slangen. Lät vatten forsa ut i hinkar medans jag rensade!

Nu verkar vattnet pumpas runt som det gjorde i början. Jag har också lagt en bit filtermatt i insuget efter Kjells rekomendation.
#13 - 14 oktober 2003 19:06
om man har höga halter nitrit i akvariet så kan fiskarna flämta av förgiftning. tänkte bara tipsa om det.
#14 - 14 oktober 2003 20:37
Det där slemmet i slangarna kan bromsa mer än man tror :)
#15 - 14 oktober 2003 21:01
Karon!

Hur långa är slangborstarna? Jag tänkte att slangarna är ju rätt långa. En annan sak som slog mig var att om valet av filtermassa påverkar trycket i filteret. Ok låter väl logiskt men jag kör med eheims efhisubstrat Pro och den gamla, och denna ligger ju väldigt "tätt" då det är ett relativt litet material jämfört med makaroner o biobollar. Det kanske räcker med makaroner och biobollar då jag även har innerfilter i mina akvarium?
#16 - 15 oktober 2003 07:47
Har för mig att borstarna är 1 meter långa.
Biobollar är bra, men det är Ehfisubstrat också, så det är nog mycket upp till en själv vad man föredrar. När jag har gjort rent i mina filter har det iofs varit gojs hela vägen nerifrån och upp, men det som troligen har strypt flödet har varit vadden eller finfiltermattan på toppen som beckat igen. Slajm i slangarna har också spökat [:-79]

Annons