Ursäkta röran - vi bygger om

admin
Christian Alfredsson
#1 - 3 maj 2007 15:25
Kommer börja att göra om förstasidan. Ber om ursäkt på förhand om den ser lite konstig ut då och då.
#2 - 3 maj 2007 16:26
Varför inte jobba lokalt tills det är klart och sedan ladda upp härligheten :confused:
#3 - 3 maj 2007 16:52
Äsch, det är ju fegt!! :-)
#4 - 3 maj 2007 17:19
Tackåbock för de klickbara menyerna!

Mycket bättre än när de ramlade ner när man musade över dem.
admin
Christian Alfredsson
#5 - 3 maj 2007 17:58
Det är lite halvkrångligt att jobba med Joomla lokalt. Dessutom är det bara moduler jag byter ut så det blir bara smågrejer som ser lite konstiga ut.
#6 - 3 maj 2007 18:02
Snyggt!!!!!!! bra jobbat! :)

gillar verkligen de klickbara meynerna! :)
#7 - 3 maj 2007 18:59
hurra för de klickbara menyerna - och snyggare blir det också
:)
admin
Christian Alfredsson
#8 - 3 maj 2007 19:07
Vårt mål med menyerna ovan har varit att de ska vara tydligare då nästa steg är att ta bort högermenyn från framsidan. Ville själv ha en ny bakgrund överst då jag aldrig varit bästa vän med osten. Hittade en kanonfin på www.istockphoto.com som jag köpte.
admin
Christian Alfredsson
#9 - 3 maj 2007 19:57
Nu har framsidan förändrats lite. Höger och vänster kolumn är klara. Medlemsbilden saknas fortfarande i mitten. En ny funktion är senaste inläggen i forumet till höger.

Vi funderar även på att Goldmedlemmar ska kunna aktivera och avvaktivera samt ändra ordning på de olika blocken. Det kräver dock lite mer programmering.
#10 - 3 maj 2007 20:11
Kanon med klickbara menyer, men lite ovant :)
#11 - 4 maj 2007 06:23
Jamen VISST är det en ost! Tänk att jag inte sett det förr :D Bra jobbat!

admin skrev:
Vårt mål med menyerna ovan har varit att de ska vara tydligare då nästa steg är att ta bort högermenyn från framsidan. Ville själv ha en ny bakgrund överst då jag aldrig varit bästa vän med osten. Hittade en kanonfin på www.istockphoto.com som jag köpte.
#12 - 4 maj 2007 06:30
gillar inte menyerna! dom är jobbiga! får väl kanske hitta n¨ån annan sida jag är inne på varje dag.. kanske inte här ibland! hej då
admin
Christian Alfredsson
#13 - 4 maj 2007 06:33
Menyerna är en kompromisslösning. Vi vill ha ytan att använda samtidigt som vi vill ha en enkel navigation som följer med på varje sida. Drop-down menyerna blev lösningen.
#14 - 4 maj 2007 06:40
Snyggt!

Ska mer av det blåa menyerna bytas ut mot grått?

(Hoppas du förstår vad jag menar [:o] )
#15 - 4 maj 2007 08:22
Amanda321 skrev:
gillar inte menyerna! dom är jobbiga! får väl kanske hitta n¨ån annan sida jag är inne på varje dag.. kanske inte här ibland! hej då

ska du sluta vara på zoopet för menyerna ändras?!
#16 - 4 maj 2007 08:42
smurfmats skrev:
ska du sluta vara på zoopet för menyerna ändras?!

Bästa argumentet hittils :D
admin
Christian Alfredsson
#17 - 4 maj 2007 08:58
Miaadr skrev:
Snyggt!

Ska mer av det blåa menyerna bytas ut mot grått?

(Hoppas du förstår vad jag menar [:o] )

Nej. Det är enbart första sidan och huvudet vi ändrar just nu.

Att de blev gråa beror på att jag tycker de blir tydligare.
#18 - 4 maj 2007 09:19
Jag tycker det blir BRA och vill ge dig massor av CREDIT!! :D
#19 - 4 maj 2007 09:32
admin skrev:
Nej. Det är enbart första sidan och huvudet vi ändrar just nu.

Att de blev gråa beror på att jag tycker de blir tydligare.

Ok!
Du gör ett kanonjobb hur som helst :)

Jag tycker att det gråa är snyggare :)
#20 - 4 maj 2007 09:37
Amanda321 skrev:

herregud?
#21 - 4 maj 2007 09:52
När en icke datakunnig person som jag själv, förstår hur man ska göra för att ta sej fram på zoopet, så måste jag säja att du har gjort ett mycket bra jobb, snyggt är det oxå.
All heder till dej.

MVH/kkk
#22 - 4 maj 2007 11:51
ja mena att det är jobbigt och kanske inte kommr in varje dag för det. gillar inte uppdateringar dom blir oftast dåliga. och jag kommr inte sluta men bara vara här lite o,oftare.
admin
Christian Alfredsson
#23 - 4 maj 2007 12:16
Vi vet om att uppdateringar kan ställa till det därför försöker vi göra dem långsamt och oftat ganska förankrat. Jag och Kjell pratar alltid igenom dem och ofta har vi kollat av på forumet.
#24 - 4 maj 2007 14:49
Amanda321 skrev:
ja mena att det är jobbigt och kanske inte kommr in varje dag för det. gillar inte uppdateringar dom blir oftast dåliga. och jag kommr inte sluta men bara vara här lite o,oftare.

Ojdå vad svårt ditt liv kommer bli då. Förändringar är det enda som sker i livet o tänkt vad tråkigt det skulle varit annars.

Nu vet jag inte om du kanske redan har barn, men tänk då hur ditt liv kommer bli om du eventuellt blir förälder. Ditt liv kommer garanterat förändras och då kan man väll inte direkt gå o säga: Ohh barn, fast jag gillar inte förändringar så nä.

Förändringar behövs! O bra jobb för övrigt admin! Hemsidan blev 100 gånger snyggare! :D

//MVH Tulle
admin
Christian Alfredsson
#25 - 4 maj 2007 19:55
Vad smala avatarer ni har?
#26 - 4 maj 2007 19:56
vilken jätteavatar du har admin! :D
admin
Christian Alfredsson
#27 - 4 maj 2007 19:59
150 * 100 är ny storlek.
#28 - 4 maj 2007 20:09
admin skrev:
150 * 100 är ny storlek.

Det vet jag hur man kan utnyttja på ett bra sätt ;)
#29 - 4 maj 2007 20:14
jag tycker du har gjort et skitbra jobb med menyerna....tycker det är bättre med att man måste klicka på dem nu istället för att de ska bara rulla ner...tyckte de va lite irreterande innan:p ......som vissa andra ar sagt, ger dig en massa CREDIT!
#30 - 4 maj 2007 20:19
admin skrev:
Det är lite halvkrångligt att jobba med Joomla lokalt. Dessutom är det bara moduler jag byter ut så det blir bara smågrejer som ser lite konstiga ut.

Jag brukar använda http://www.easyphp.org/ för att köra joomla lokalt och testa förrän man lägger ut ändringarna.

Kim
#31 - 4 maj 2007 21:09
Snyggt jobbat admin! Snyggare, enklare, stillastående(!) menyer är najs för en användbarhetstok som jag. Me likey! ;)
#32 - 4 maj 2007 21:38
Skit bra uppdate :D:D Va snyggt med de blåa längst uppe på sidan där de stå Zoopet,hmm för de va väl inte blått innan :S :)

Annars kalas bra jobb
#33 - 5 maj 2007 00:44
Fräscht!
Undrar varför du inte valde menyn blå bara, passade det inte mot den blåa logon eller?
admin
Christian Alfredsson
#34 - 5 maj 2007 04:57
Fiddan skrev:
Fräscht!

Undrar varför du inte valde menyn blå bara, passade det inte mot den blåa logon eller?

Jag valde en annan färg för att den skulle vara tydligare och sticka ut lite.
#35 - 5 maj 2007 07:39
Fiddan skrev:
Fräscht!

Som Kjell skulle svarat om han var här:
Frustra laborat qui omnibus placere studet =
Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla

Du har gjort ett bra jobb Christian, mycket snygg 1:a sida
#36 - 5 maj 2007 07:41
Nödvändigt...

Det var bara en enkel fråga, lägg ner stridsyxan

Jag tycker att det blev snyggt, bra jobbat!
#37 - 5 maj 2007 07:49
Mycket behaglig framsida, helt rätt färger och den där hovringsfunktionen i menyerna var inget att ha, bättre nu. Bra jobbat!

Mvh Jari
#38 - 5 maj 2007 08:06
Jag försökte vara tydlig, men det hjälper ju inte när du är medlem här.
Jag kanske skall börja rita bilder så även du förstår vad jag menar?

Anledningen till att jag frågade varför han inte valde blått var för att resten utav sidan går i blått.
Det första jag skrev var att det var fräscht och jag skrev inget om att grått inte passade.

ang kjells signatur text där så är det ett konstaterande..
Och ingen smart gubbe som vet vad han pratar om skulle hålla med om att det inte är eftersträvansvärt att vara tillfreds när det gäller vidare utveckling utav någonting, som tex zoopet
#39 - 5 maj 2007 08:08
Guy Palm skrev:
Som Kjell skulle svarat om han var här:

Frustra laborat qui omnibus placere studet =

Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla

Du har gjort ett bra jobb Christian, mycket snygg 1:a sida

Anledningen till att jag frågade varför han inte valde blått var för att resten utav sidan går i blått.
Det första jag skrev var att det var fräscht och jag skrev inget om att grått inte passade.

Grått tycker jag passar skit bra, trotts att det var en något otippad färg till zoopet men det är bara kul.

ang kjells signatur text så är det ett konstaterande..
och som inte kan användas i detta sammanhanget.
Ingen smart gubbe som vet vad han pratar om skulle hålla med om att det är eftersträvansvärt att vara tillfreds när det gäller vidare utveckling utav tex en bil eller en site.
#40 - 5 maj 2007 08:25
Ursnyggt!

admin skrev:
Jag valde en annan färg för att den skulle vara tydligare och sticka ut lite.

Stilfullt, smakfullt Admin. Gu´ va du är skicklig......:)
admin
Christian Alfredsson
#41 - 5 maj 2007 08:54
Fiddan skrev:

Grått tycker jag passar skit bra, trotts att det var en något otippad färg till zoopet men det är bara kul.

ang kjells signatur text så är det ett konstaterande..

och som inte kan användas i detta sammanhanget.

Ingen smart gubbe som vet vad han pratar om skulle hålla med om att det är eftersträvansvärt att vara tillfreds när det gäller vidare utveckling utav tex en bil eller en site.

Jag provade med blåa nyanser men menyn försvann i designen för mycket. Att den skiljer sig helt visar egentligen på att den är viktig. Drop-down menyn är ju from nu hela navet för att hitta runt på Zoopet.
admin
Christian Alfredsson
#42 - 5 maj 2007 08:57
Direktsökningen (undermenyn) är nu borttagen i drop-downmenyn för att förenkla. Många trodde inte man kunde klicka på nivån över. Funktionen återfinns längst ut till höger under sök istället.
#43 - 5 maj 2007 09:55
erikthur skrev:
hurra för de klickbara menyerna
Jaaa! [:-15] [:-76] Det blev [:-20] mycket bättre.
#44 - 5 maj 2007 19:56
Det här ser verkligen bra ut. Du är så duktig Christian. Det är kul när det händer något och det blir så bra. jag tycker också det är bra att menyerna är klickbara i stället.
Kjell Fohrman
Administrator
#45 - 5 maj 2007 20:14
Trevligt att förändringarna uppskattas. Vissa delar saknas ännu på fösrta sidan (t.ex. de senaste medlemsbilderna) men det kommer.

Sedan är det tänkt som så att Goldmedlemmar skall kunna ändra turordningen i de olika "delarna" i mitten- resp högerspalten. Dvs om man vill att "Senaste inläggen i forumet" skall ligga överst i högerspalten så skall det bara vara att flytta upp den delen överst och "knuffa ner" de övriga.

Just vad gäller "Senaste inläggen i forumet" kommer man också att kunna välja vilka kategorier som skall vara med där. Om man kanske är speciellt intresserad av "Skaldjur" så kan man ställa in det som så att bara inlägg i denna kategori kommer med.

Sedan som sagt så lönar det ibland att "tjata lite" - själv gillar jag t.ex. inte alls nyordningen att man måste klicka på rullgardinen för att den skall veckla ut sig (är väl lat och gillar inte extra "arbete"[:o] ). Men fick till slut ge vika för "majoriteten".

Också förslaget om en bredare avatar kom in från medlemmarna.
Sedan kommer vi också på begäran att dra ner på storleken på signaturen (kommer inom kort).
#46 - 5 maj 2007 20:18
jag tycker också det blivit jättebra
#47 - 5 maj 2007 20:35

Just vad gäller "Senaste inläggen i forumet" kommer man också att kunna välja vilka kategorier som skall vara med där. Om man kanske är speciellt intresserad av "Skaldjur" så kan man ställa in det som så att bara inlägg i denna kategori kommer med.

Också förslaget om en bredare avatar kom in från medlemmarna.

Sedan kommer vi också på begäran att dra ner på storleken på signaturen (kommer inom kort).

Det blir grymt bra. Tack för allt jobb ni lägger ner
#48 - 6 maj 2007 11:03
Den blå bakgrunden bakom "zoopetmalen" blev VERKLIGEN mycket snyggare än osten :D
admin
Christian Alfredsson
#49 - 6 maj 2007 11:52
Medlemsbilderna (2 st) kom dit i morse.
#50 - 13 maj 2007 22:17
vet inte om detta tagits upp men det hade varit fint med en "alla artiklar" del i Artiklar rullmenyn, förr kunde man ju bara trycka på artiklar så kom man till en sida med alla artiklar på raken.
Kjell Fohrman
Administrator
#51 - 14 maj 2007 07:18
wicked1 skrev:
vet inte om detta tagits upp men det hade varit fint med en "alla artiklar" del i Artiklar rullmenyn, förr kunde man ju bara trycka på artiklar så kom man till en sida med alla artiklar på raken.

Någon sådan sida har aldrig funnits - skall dock kolla med Christian om det kan införas nu
#52 - 14 maj 2007 09:35
okaj, men när man tryckte på avdelningar förr så fick man en lista på alla kategorier rakt upp å ner. Väldigt smidigt
Kjell Fohrman
Administrator
#53 - 14 maj 2007 10:22
wicked1 skrev:
okaj, men när man tryckte på avdelningar förr så fick man en lista på alla kategorier rakt upp å ner. Väldigt smidigt

Det får man nu med
admin
Christian Alfredsson
#54 - 14 maj 2007 16:37
Byggde om servern lite mycket så jag fick precis starta om.
#55 - 15 maj 2007 19:08
Det rullande mötesschemat är något av en överraskning.
Jag hinner inte med att se de första mötena.
Får man föreslå en fördröjning eller kanske rullpilar eller dyligt???
Kjell Fohrman
Administrator
#56 - 15 maj 2007 19:14
erikthur skrev:
Det rullande mötesschemat är något av en överraskning.

Jag hinner inte med att se de första mötena.

Får man föreslå en fördröjning eller kanske rullpilar eller dyligt???

Dra bara in muspilen över avdelningen så stannar rullandet direkt. Dra ut pilen och den börjar rulla igen
#57 - 15 maj 2007 19:31
Men då har redan de första mötena hunnit slinka förbi...
#58 - 15 maj 2007 19:33

Sedan är det tänkt som så att Goldmedlemmar skall kunna ändra turordningen i de olika "delarna" i mitten- resp högerspalten. Dvs om man vill att "Senaste inläggen i forumet" skall ligga överst i högerspalten så skall det bara vara att flytta upp den delen överst och "knuffa ner" de övriga.

Det där gillar jag verkligen, det är en del avdelningar i forumet som jag inte kollar och är intresserad av, kanon. Bra jobbat [:-106]
Kjell Fohrman
Administrator
#59 - 15 maj 2007 20:00
erikthur skrev:
Men då har redan de första mötena hunnit slinka förbi...

Men de är ju tillbaka 30 sekunder senare.
Det är möjligt att man kan få det att rulla lite långsammare - men om man då missar det första gången så tar det i så fall ännu längre innan det är tillbaka igen
#60 - 16 maj 2007 07:46
Jag håller med Erik ang. mötesschemat.
Vanlig scroll-list är betydligt bättre, men så är jag å andra sidan alergisk mot allt som rör sig utan min "user input"
Kjell Fohrman
Administrator
#61 - 16 maj 2007 08:04
heeke skrev:
Jag håller med Erik ang. mötesschemat.

Vanlig scroll-list är betydligt bättre, men så är jag å andra sidan alergisk mot allt som rör sig utan min "user input"

Att man har saker som rör sig beror helt enkelt på att man vill att saker skall synas bättre - här har vi valt att lyfra fram möteskalendern.
#62 - 16 maj 2007 09:06
Jag förstår.

Men vore bra om den gick att scrolla manuellt också.
#63 - 16 maj 2007 19:24
Jag hinner aldrig se första mötet när jag går in på huvudsidan - kanske dålig reaktionsförmåga? ;)
Vänta 30 sekunder på att det mötet kommer tillbaka - om 3 sekunder är en lång tid i datasammanhang vad är då 30 sekunder. :confused:
Nytt förslag - inled med antingen ett antal tomrader eller text som drar uppmärksamheten till sej, t ex här följer den närmaste tidens intressanta evanemang eller något liknande... :)
#64 - 16 maj 2007 19:31
om du sättar pekaren över, kan du scrolla båda upp o ned , som vanligt
mvh janne
admin
Christian Alfredsson
#65 - 16 maj 2007 19:36
Nu kan man högerklicka på kalenderbilden

Jag ändrade även första sidan som erikthur ville. Blev mycket bättre.
#66 - 17 maj 2007 06:23
Visst blev det znyggt
#67 - 25 maj 2007 10:50
Hallå! Vill bara uppmärksamma att när man klickar på Fridhems akvarier-bannern, så hamnar iallafall jag på Back to Nature... :D

PS. Gällde visst alla banners: ciklidsällskapet och GOC oxå...
admin
Christian Alfredsson
#68 - 25 maj 2007 14:21
Jag tror bara det blir så på din dator (cachad fel). Jag får det okey hos mig.
#69 - 25 maj 2007 14:25
admin skrev:
Jag tror bara det blir så på din dator (cachad fel). Jag får det okey hos mig.

Vad är cachad fel ?
admin
Christian Alfredsson
#70 - 29 maj 2007 04:13
Datorn sparar ner information lokalt. Nästa gång man surfar på en sida så behöver den inte hämta hela sidan utan kan återanvända det den sparat lokalt. Ibland kan det bli fel.
#71 - 29 maj 2007 07:19
om du sättar pekaren över, kan du scrolla båda upp o ned , som vanligt

mvh janne

Märkte det, men det kräver mus med scrollhjull för att vara smidigt, men det kanske dom flesta har i dagens läge.

Annons