Urgammalt (?) Eheimfilter - användbart eller kasta? Liter/h? Bild.

#1 - 28 februari 2011 11:30
Fick med 4 st urgamla eheimfilter när jag hämtade två kar igår. De är extremt skitiga och har legat många år. De fungerade dock sist de kördes.

Jag har gjort rent ett hjälpligt för fotograferingen, och plockat isär ett.

Är det någon vits att göra rent och se om de fungerar, eller är det bara att kasta och köpa nytt? (Tänker på hur filtermaterialet mår efter så många år, att det antagligen inte går få helt rent, och hur mkt sämre gamla filter är etc?)

Om de är okej att använda efter sanering, kan man använda de som de är eller ska filtermaterialet bytas? Och, om de är okej att använda, hur många liter/h är de på egentligen? Jag hittar tyvärr inte minsta modellbeteckning eller något på dem?

Bild på ett hopmonterat rengjort och ett demonterat skitigt.
[ATTACH=CONFIG]42704[/ATTACH]
#2 - 28 februari 2011 11:42
Sätt ner dem i en hink vatten och se om de funkar!
Gör de det så byt filtermaterialet. det är inte något att ha alls.
#3 - 28 februari 2011 11:49
Det rengjorda hopmonterade fungerar i alla fall. Men det är rätt drygt jobb få dem hyfsat rena, så ville mest veta om det är jobb i onödan att rengöra och testa övriga tre.

Sen skulle jag ju gärna vilja veta hur många l/h de är på. 2 kar (ett 54 l och ett 160 l) och 4 identiska pumpar säger mig att de mest troligt ger ganska få l/h, varför annars ha så många?

Ang byta filtermaterial, till vadå/hurdå, det där skumgummiröret träs ju på den vita 'gallercylindern', och fästs sedan i 'taket' på pumphuvudet, så förutom byta till ett annat/nytt skumgummirör så hur gör man då? Eller behövs det inte sitta fast/vara cylinder?
#4 - 28 februari 2011 12:00
de är skitbra. har ett sånt med som jag har haft sen jag började med akvarium. det går än. o filtermaterial går att köpa nytt. men pumpen funkar kanon!

det är bara att köpa en ny så filtermatta-rör. det är ju det ända som behövs.
http://www.pwss.nu/product.php?productid=4500&cat=1548&page=1
#5 - 28 februari 2011 12:02
Vet du hur många l/h det kan tänkas vara på?

Såg det fanns sådana filterpatroner, men det verkar finnas flera olika längder, du vet inte vad de här antika jag har är för modell, eller du är säker på att den du länkade till passar?
#6 - 28 februari 2011 12:04
ingen aning
#7 - 28 februari 2011 12:15
Alla fyra fungerar. Dock är bara 3 st kompletta. Det saknas 1 sånt vitt gallerrör, samt 1 'botten' för att alla fyra ska vara kompletta. Men fungerar gör hela högen.
#8 - 28 februari 2011 12:22
okej
#9 - 28 februari 2011 12:51
200 l/h verkar de ge. Så kan ju spara 2 st och köra dem i lilla karet, det på 56 l. Men blir nog enklast köpa en ny, större pump till stora karet skulle jag tro.

Nyfiken fråga, ang filterpatronen. Bör den bytas för den sortens filterpatron/er är dåliga, eller för de är gamla och därför dåliga? *nyfiken*
Bilagor:
#10 - 28 februari 2011 12:59
för att de är gamla odärmed dåliga. alltid trevligt att veta att man börjar med nytt material. då vet man ju själv hur gammalt det blir etc.
#11 - 28 februari 2011 14:26
Köp lite vanlig filtermatta och klipp till så passar i behållaren och sen ett hål igenom oxå såklart. Bara att köra igångsen.
#12 - 28 februari 2011 17:05
Hur gammalt är det? Nån sån vet när de kom på marknaden? Hallå Kjell, vet du?
#13 - 1 mars 2011 09:00
Alexia skrev:
200 l/h verkar de ge. Så kan ju spara 2 st och köra dem i lilla karet, det på 56 l. Men blir nog enklast köpa en ny, större pump till stora karet skulle jag tro.

Nyfiken fråga, ang filterpatronen. Bör den bytas för den sortens filterpatron/er är dåliga, eller för de är gamla och därför dåliga? *nyfiken*

Om filtermaterialet håller formen hyfsat och inte är krympt och deformerat går det utmärkt att använda. annars finns det nya att köpa. Det finns även samtliga övriga reservdelar tillgängligt att beställa till dessa pumpar.

Jag har haft flera av dessa "sexkants" filter och de slår allt i innerfilterväg för mindre akvarium. Inga av eheims nyare filter kommer i närheten då det gäller filtrering, driftsäkerhet och funktion.

mvh

olof
#14 - 1 mars 2011 09:35
Så jag kan använda filterpatronen med alltså?

Iom att jag har 4 st har jag ju reservdelar så det räcker ett tag om jag 'bara' har dem i lilla karet, där går det ju bara åt 2 st (eg inte ens två, 1½ typ). Men lite dumt, de verkar bara gå att sätta i hörn? Lite bökigt om man ska köra två.

Men var finns reservdelar, jag kollade och hittade massor till nya, men inte till de här mer 'antika'?
#15 - 1 mars 2011 09:42
klart du kan? har väl aldrig varit tal om att du inte kan. de är ju skitbra har vi ju sagt :)
#16 - 1 mars 2011 09:50
Jag menade själva filterpatronen, sorry skrev otydligt. (Ändrat nu)

Att jag ska använda det har jag ju redan sagt efter att ni rek det. Men att jag skulle byta filterpatronen. Men då kan jag använda den också alltså. (Den är hel och 'rätt form' osv).
#17 - 1 mars 2011 10:00
jag hade bytt. för då vet man liksom själv hur gammal den är sen etc.
#18 - 1 mars 2011 10:00
Alexia skrev:
Så jag kan använda filterpatronen med alltså?

Iom att jag har 4 st har jag ju reservdelar så det räcker ett tag om jag 'bara' har dem i lilla karet, där går det ju bara åt 2 st (eg inte ens två, 1½ typ). Men lite dumt, de verkar bara gå att sätta i hörn? Lite bökigt om man ska köra två.

Men var finns reservdelar, jag kollade och hittade massor till nya, men inte till de här mer 'antika'?

Hör med en välsorterad akvariebutik så kan de beställa hem. alternativt om du vet någon akvarieaffär som varit igång länge men kanske inte har så många kunder längre och lite mossigt sortiment, då har de kanske reservdelarna hemma.

mvh

olof
#19 - 1 mars 2011 10:11
Ang filterpatronen. Vad är 'nyttan' med att veta hur gammal den är? Jag 'protesterar' inte - jag försöker lära sig. Men ska man byta efter X tid eller varför är det bra/nyttigt att veta hur gammalt filtermaterialet är?
#20 - 2 mars 2011 19:46
Jag hade ett sånt för ett tag sen och det stod det att det var tillverkat i väst-tyskland på så de bör ju haft några år på nacken. Synd att jag lämna med det när jag sålde karet...
#21 - 2 mars 2011 23:00
Ett sådant filter grävde jag fram ur min garderob när jag återupptog hobbyn efter mer än tjugo år. De borde vara från tidiga till mitten av åttiotalet ungefär. Funkade naturligtvis perfekt trots den långa lagringstiden.

Annons