UPS till akvariet?

#1 - 5 augusti 2010 14:18
Tänkte kolla om det är någon/några som kör med UPS?

Har läst lite olika trådar om folk som fått problem efter strömavbrott när bakteriena i filter har dött eller syrenivåerna har sjunkit i karen. och kom på att här på jobbet har jag en UPS som driver min dator i 3 timmar vid strömavbrott. Varför har jag då inte det till mitt akvarie?

Kollade på denna precis LÄNK och med en sådan skulle jag t.ex. kunna driva mitt ytterfilter i 30 minuter. Jag som bor i stan har ju nästan aldrig strömavbrott och har jag det är de ju nästan aldrig långa. Lägger man till lite pengar borde man kunna driva filter i några timmar...

Vad säger ni, är det värt att investera i en UPS?
#2 - 5 augusti 2010 16:33
Klotte skrev:
Tänkte kolla om det är någon/några som kör med UPS?

Har läst lite olika trådar om folk som fått problem efter strömavbrott när bakteriena i filter har dött eller syrenivåerna har sjunkit i karen. och kom på att här på jobbet har jag en UPS som driver min dator i 3 timmar vid strömavbrott. Varför har jag då inte det till mitt akvarie?

Kollade på denna precis LÄNK och med en sådan skulle jag t.ex. kunna driva mitt ytterfilter i 30 minuter. Jag som bor i stan har ju nästan aldrig strömavbrott och har jag det är de ju nästan aldrig långa. Lägger man till lite pengar borde man kunna driva filter i några timmar...

Vad säger ni, är det värt att investera i en UPS?

Säkert bra men ärligt har någon tagit död på allt efter ett strömavbrott? kommer ihåg förr när jag byggde ett ytterfilter av en 60liters tunna som jag fyllde med rådasand, ibland stängde jag av den och den stod flera dagar innan jag startade den igen och inget dog.

Funderar på att sätta igång ett expriment med några pilotfiskar :)
#3 - 5 augusti 2010 17:22
kan ju säkert vara bra om man har saltvattens kar... men inget jag beh till mitt stora sötvatten dock...
#4 - 5 augusti 2010 17:55
I salt brukar man ha cirkulationspumpar på UPS ibland, dom drar såpass lite ström så dom kan hålla igång länge med batteridrift.
Det finns även dom som har ett litet bensinagregat utanför någonstans ifall att det blir ett längre avbrott ;)

//NiXoN
#5 - 6 augusti 2010 03:40
Kom annars precis på ett litet trix när jag körde ett delvattenbyte för att kolla om kanistern till 2262'an samlat mulm innan idag, när jag började återfylla akvariet med vatten genom avtappningskranen i botten av filtret hängde jag på den gamla slangen jag tidigare använde vid delvattenbyte över akvariekanten och efter lite laborerande hittade jag en stabil nivå där nytt kranvatten fylldes på direkt genom kanistern och på så sätt håller filterbakterierna vid liv samtidigt som gammalt akvarievatten tappas av via den andra slangen, inget alternativ till en ups men en nödlösning om man är hemma när strömmen går.
#6 - 6 augusti 2010 09:33
Med mitt låga PH är det kanske inte värt pengarna, men folk med Malawi och andra sorter som går i höga PH. Det bildas ganska snabbt ammonium i dem om de står stilla.

Citat saxat från denna tråd:
bossep skrev:
Jag misstänker att du haft en bra bakterie kultur i dit filter. 5 timmar kan knäcka de aeroba bakterierna och följden blir mycket ammonium då dessa bryts ned. Om du sedan har buffrat Ph med exempelvis bikarbonat eller har högt Ph (över 7) av annan anledning så får du en ammoniak chock när filtret går i gång. Detta förvärras också med hög vattentemperatur.

Detta är inte så farligt i ett akvarium med under eller PH runt 7 då inte ammonium omvandlas till ammoniak vid dessa värden.

Jag rekommenderar att man håller koll på ammoniumkväve NH+4 (ammonium) NH3 (ammoniak) i burkar med högt Ph. Detta dödar mer fisk än nästa steg Nitrit i dessa miljöer speciellt i akvarier med lite eller inga växter.

Här finns en bra förklaring:

http://www.ornamentalfish.org/association/code/quality/ammonia.php (engelska)

Annons