Upptäckte snäckor i ytterfiltret!!

#1 - 12 april 2010 06:51
När jag skulle rengöra ett utav mina ytterfilter så upptäckte jag att det var ganska många snäckor i filtret! Det var små "strut"formade snäckor. Är det ett bra eller dåligt tecken? Då jag inte har några (som jag kunnat se) i själva karet? Det är ett 720l Malawi kar.
#2 - 12 april 2010 07:11
Snäckor i sig ska väl inte vara något problem, dom kryper runt där och äter slam och växtdelar så det är bara nyttigt. Däremot finns väl en risk att dom förökar sig och att småsnäckorna spolas ut akvariet och börjar synas där. Låter som malaysiska sandsnäckor kanske?
#3 - 12 april 2010 08:15
Det är malajsiska sandsnäckor du har. Extremt bra snäckor att ha i akvariet. De lever under sanden dagtid, men brukar titta fram under natten eller vid utfodring av fiskarna.
#4 - 12 april 2010 09:59
Tack för snabba svar! Jo utseendemässigt stämmer det men storleken är bara typ 2mm? Finns det någon mini variant av M sandsnäcka?
#5 - 12 april 2010 11:26
Yngel? ;) Nej då, dom är ofta så små men sen blir dom runt 1 cm kanske under normla omstänndigheter.
#6 - 12 april 2010 11:35
Lellel2 skrev:
Yngel? ;) Nej då, dom är ofta så små men sen blir dom runt 1 cm kanske under normla omstänndigheter.

Jag hittade två som blivit närmare 2 cm när jag möblerade om i mitt kar här hemma, så större än 1 cm kan de absolut bli! ;)
#7 - 12 april 2010 12:32
Okej! Men då får de vara kvar. Ska försöka kolla när karet är släckt om de även finns i resten av karet och kryper omkring, Tack så mycket för svaren!!

Annons