Uppsvullet öga på Apistogramma

#1 - 12 april 2009 14:46
Gott folk, jag behöver er hjälp! Nu är det så att min Apistogramma Macmasteri hane har gått och blivit sjuk. Han sitter i sin grotta och har inte kommit ut på 2-3 dagar, inte ens vid matningen. Jag var tvungen att riva ner delar av inredningen för att se vad det var med honom. Till min fasa så såg jag att det ena ögat var uppsvullet. Ögat är mycket utstickande och det har en vit hinna på sig. Han har som sagt blivit mycket mer inaktiv, han försökte knappt fly när jag försökte fånga honom med håven för att undersökning. Vilar även på bottnen.

Här har ni två bilder som ger ett litet humm om sjukdomen.

http://img8.imageshack.us/gal.php?g=dsc00053fcj.jpg

Tacksam för eventuell hjälp och ett snabbt svar!
#2 - 12 april 2009 14:58
Har krängt i en hel matsked salt i akvariumet (230 l). Bra, dåligt? För mycket, för lite?
#3 - 12 april 2009 16:24
Mich skrev:
Har krängt i en hel matsked salt i akvariumet (230 l). Bra, dåligt? För mycket, för lite?

Rätt okej :D
#4 - 12 april 2009 16:25
Mich skrev:

Räkna ungefär 1 tesked per 50 liter eller om du har fiskar som är känsliga för för mycket salt så 1 tesked för 100 liter :D
#5 - 13 april 2009 09:27
Ok, det var bra att höra. :) Då antar jag att det enda som återstår är att avvakta. Men det är ingen som vet vad det kan vara? Tror ni det går över av sig självt?
#6 - 13 april 2009 10:16
Förmodligen har han slagits med något, eller fastnat i håven om du plockat med honom, eventuellt skadat sig på nått i inredningen.

Han kommer nog att förlora synen på det ögat i värsta fall 'tappa' ögat. (låter hemskt jag vet).

Fisken har goda chanser att överleva i båda fallen, eventuellt kan medicin mot infektion ges, men jag tycker du ska ta över honom i ett annat akvarium om du tänker behandla med medicin.

Jag har aldrig hört 1 tesked per 100L, vanligtvis brukar man hälla i 0.5-1dl per 100L.
#7 - 15 april 2009 14:18
Fösen skrev:
Räkna ungefär 1 tesked per 50 liter eller om du har fiskar som är känsliga för för mycket salt så 1 tesked för 100 liter :D
Ja vid nitrit kan det räcka med vid sjukdom ska man till sätta minst 1/2-1dl/100L vatten!
#8 - 15 april 2009 22:32
Hejsan!
Det låter som den fått en bakterieinfektion bakom ögat.
Det är därför det är svullet och utstående, det vita är troligen någon sekundärsvamp som fått fäste pga nedsatt immunförsvar.
Prova något bakteriedödande medel t.ex aqua furan eller liknande.
#9 - 20 april 2009 14:51
Slängde i 1 dl salt i akvariumet för c:a tre dagar sen, en har det inte blivit förbättringar men fisken verkar lite piggare! Det har dock uppstått problem i form av att han har fått två vita prickar över ögat på de andra, friska sidan. Tror ni att det kan vara hål i huvudet-sjukan, är det smittsamt? Om det nu skulle vara det så tycker ni att jag ska medicinera i mitt akvarium? Obs att jag inte kan sätta upp ett karantänakvarium.

Jag ska försöka fånga honom på bild.

Tack på förhand!

Annons