Uppsvällt öga

#1 - 7 december 2004 15:08
Min ena Laetacara dorsigera har fått ett uppsvällt öga, det högra, som står ut ganska mkt och har blivit mkt bredare. Det är oxå vitt runt hela ögat men det ser inte ut som svamp.
Jag har för mig att en av mina fjärilsciklider dog med samma symtom för några år sedan.
Är det någon som vet vad det är, om det är smittsamt och vad jag kan göra åt det?
#2 - 7 december 2004 18:56
Ingen??, han börjar se hängig ut...
#3 - 7 december 2004 19:57
Har själv haft fjärilar med detta syndrom, dock ingen annan art än just fjärilar.

Kan det vara stressrelaterat kanske???

Sorry, har bara gissningar, inga konkreta svar.
Det finns säkert dom som vet här på forumet annars kan du väl alltid fråga på en akvarieaffär....
#4 - 7 december 2004 20:08
AA kanske, isf beror det på att jag för några dagar sedan köpte små blåciklider, den största ca 10 cm. De har inte bråkat så mkt, bara en gång för att visa vem som bestämmer. Det är den största av mina Laetacara dorsigera, en hanne, som är drabbad, blåciklidhannen vann ju styrkeuppvisningen så det behövde aldrig gå så långt att de slogs, nu vet dorsigerahannen att han inte ska vara ivägen för den blå.
Så det borde vara nott annan.
#5 - 8 december 2004 16:45
Ingen som vet??? han blir ju inte bättre:(
#6 - 9 december 2004 16:20
Men kom igen nu, någon måste ju veta av alla er här!!
#7 - 9 december 2004 20:46
Tjenare,

Det du (dina firre) blivit drabbad av kallas "popeye". Sök lite forumet så kommer du hitta lite(!) info om det.
Det verkar inte smitta.

En av mina fjärilar fick detta. Har fått för mig att det hände då jag bytte vatten lite för raskt. Fisken simmande runt i vattenflödet.

Ögat var mycket stort i en månad. Sedan så la det sig.
Idag mår fisken bra.

Annons