Uppsvälld Ancistrus?

#1 - 5 april 2010 04:55
Jag vet inte vad jag ska kalla det men en ancistrushona har fått en svullnad. Överlag känns hon ganska bukig och uppsvälld med rätt tydlig analsvullnad eller vad man ska säga. Äter och beter sig annars som vanligt. Nån som kan ha koll på vad det kan vara?
#2 - 5 april 2010 08:02
Ingen?
#3 - 5 april 2010 08:11
Svårt att säga då det kan vara flera anledningar. Romstinn som inte får utlopp för sitt lekhumör, trassel med tarmarna så det har blivit förstoppning, ev bukvattensotliknande tråkigheter osv.
Som du säkert förstår kan det vara svårt att få den att klara sig tyvärr, och vad jag vet finns inget direkt du kan göra mer än att hålla tummarna.
#4 - 5 april 2010 08:28
Usch då. Det låter ju inte speciellt positivt. Antar att det bara är att vänta och se vad som händer då.
#5 - 5 april 2010 08:30
ja, tyvärr. Har råkat ut för detta någon gång med mina fiskar med och det var en tråkig utgång även då. Kanske någon annan vet något bättre råd, men jag är som sagt tveksam...
#6 - 5 april 2010 11:20
Vad otäckt det ser ut. Hoppas det snart går över. Kan du lägga den i eget kar och salta lite kanske det kan hjälpa. Om den har förstoppning ska den nog inte äta så mkt heller och det är lättare att hålla koll i ett separat kar.

Jag är inte så hemma på det här med fiskar men så skulle nog jag gjort samt ringa till närmsta Fiskkunniga butik.
#7 - 5 april 2010 12:38
Om det är äggsäckarna så brukar det synas som två distinkta svullander, men de är inte i den där klassen.Jag har sett det hos mina ancistrus också och de brukar inte klara sig. Misstänker att det kan vara smittsamt.
Karantänkar eller avlivning är mitt tips.
#8 - 5 april 2010 16:36
Vad trist LLL! Låter inte kul, tänk om det är smittsamt....

Om det skulle vara så att den inte klarar sig så finns det en hona hemma hos mig som vill gärna flytta till sin pojkvän ;)
#9 - 5 april 2010 18:06
Hur beter sig malen i karet? Ser den ut att lida? Personligen skulle jag ta bort den men det är bara min åsikt
#10 - 5 april 2010 18:18
Johan0201 skrev:
Hur beter sig malen i karet? Ser den ut att lida? Personligen skulle jag ta bort den men det är bara min åsikt

Den beter sig som vanligt, simmar runt, gruffar lite när nån kommer i närheten utav "sin" favoritplats, äter med god aptit och är pigg i sitt betende.

Kan nästan tycka svullnaden gått ner lite nu. Avvaktar tills imorgon iallafall..
#11 - 5 april 2010 18:21
Gör så, se hur det utvecklas, så länge den inte verkar må dåligt så finns de ju inget anledning att avliva
#12 - 6 april 2010 16:00
Har det skett någon förrändring?
#13 - 9 april 2010 07:34
LLL, hur gick det med din ancistrus? Jag hade en med samma symptom som din (jämförde bilden) och jag tog bort min igår... =(
#14 - 9 april 2010 08:02
Jag undrar också vad som hänt, har inte fått något svar.
#15 - 9 april 2010 13:19
Ojsan har helt missat att göra ett update. Honan lever fortfarande. är inte alls lika svullen (Läs nästan normaltjock) och går själv i karantän. Själva analöppningen är fortfarande som en liten klump men hon är pigg och verkar inte lida. Så vi fortsätter vänta och se. Ingen medicinering eller något.
Ska lägga upp en ny bild snart.
#16 - 9 april 2010 18:29
Väntar med spänning på bilduppdat.

Annons