Hej!
Är Praktbottentittare en fisk man kan lägga i i ett nystartat akvarium? Eller är den känslig?
Kjell Fohrman skrev:Dom tillhör "mittenskiktet" så de är ju inte så där jättelämpliga
Sockan2005 skrev:Ett akvarium är uppdelat i tre skikt. Övre, mitten och botten.
Sockan2005 skrev:Ja det vet inget om. :p Kanske har med maten och avföringen?
Charlottis skrev:OKej, hur menar du då? Mittenskiktet?
Kjell Fohrman skrev:Mittenskiktet i känslighetsgrad - det var ju det som du frågade efter;)
Charlottis skrev:Jaha, då förstår jag:) Tack så mkt, då kanske det är ide att vänta lite med den. Då har jag en annan fråga. Skulle det funka bättre med 2 Ancistrus, 10 koppartetror o någon guppy? (375L)
batski skrev:Nej! Det skulle bli alldeles för många fiskar i ett nystartat akvarium, även om akvariet är på 375 liter.
Det du kan göra är att krama lite filterskit ur filtret som sitter i ditt 95 liters vid insuget till filtret som sitter i det nya akvariet. Då får du med lite nyttobakterier vilket minskar risken för en nitritspik. Fast du får ändå börja med ett mindre antal individer under den första månaden, matat sparsamt och hålla koll på nitriten så den inte når skadliga nivåer. Sen när du har fått en tillräckligt stor bakterieflora kan du successivt börja utöka antalet invånare med några veckors mellanrum.
Men tillbaka till dina fråga. Koppartetror är ganska tåliga fiskar, så jag skulle ha börjat med dem. Hur många såna har du i 95 liters?
Kjell Fohrman skrev:Mittenskiktet i känslighetsgrad - det var ju det som du frågade efter;)
Charlottis skrev:Detta är min pojkväns mammas akvarie, försöker hjälpa henne lite. Vi har redan gjort det du sa. Igår kväll startade vi akvariet med grus, växter, vatten o så. Och då kramade vi ut gojs från det gammla filtret i det nya. Hon har bara 3 st i 96L. Så hon ska förhoppningsvis köpa några fler. Jag frågade i en akvarieaffär igår o han sa att 15 fiskar första gången är lagom i 375L? Men det låter mycket.
batski skrev:15 stycken? :eek: De är ju inte kloka! Jag skulle börja med typ 8, max 10, med tanke på att det rör sig om ganska små stimfiskar, men inte fler. Jag vet att jag är ganska försiktig av mig när det gäller detta, men mycket bättre safe than sorry!
Att krama ur filterskiten ska ni inte göra förrän några timmar innan de första fiskarna flyttar in. Annars hinner nog bakterierna dö av näringsbrist. Så om jag vore du skulle jag upprepa proceduren när det är dags för de att flytta in.
Charlottis skrev:Jo det låter ju som sagt ganska mycket. Men det är ju helt klart bättre o ta det lugnt än o släppa i för många.
Charlottis skrev:Okej. Varför dör de? Nitrivecen man lägger i, dör den också då?
Charlottis skrev:Eller hur funkar det?
batski skrev:Yep!
Ja. Om du läser instruktionerna på flaskan så står det om jag inte minns fel att man ska börja tillsätta Nitrivec 24 timmar innan de första fiskarna ska flytta in.
Även bakterier behöver näring för att kunna leva. I detta fall ammonium/ammoniak som bildas efter fiskarnas avföring och andning. Saknas detta "svälter" de så småingom ihjäl.
Charlottis skrev:Jajo, det låter ju rimligt. Det står att man ska tillsätta 1 timme efter uppstart o att man sen kan lägga i de första fiskarna efter 24 timmar.
Charlottis skrev:Men man häller ju ändå i lite nitrivec i 10 dagar i sträck. Vi hällde i nitrivec igår kväll, så egentligen, kan vi lägga i några fiskar ikväll redan? Eller är det bättre o vänta? Tills man hunnit kolla upp ph värde o så?
batski skrev:Står det inte nån timme efter att man hällt i vattenberedningsmedel? Det är iaf nog det som de tänker på. Men ja 24 timmer innan fiskarna flyttar in står det iaf :)
Vad har ni för KH och pH ur kranen?
Charlottis skrev:Men om man lägger i fisken 23 timmar efter nitrivecen, funkar det?[:o]
Charlottis skrev:Vi försöker kolla upp det på internet, men hittar tyvärr inget. Men jag vet att de har kommunalt vatten iaf.
'batski skrev:Hehe :D
Det varierar beroende på var i landet man bor. Men efter några dagar borde pH i akvariet vara ok.
Charlottis skrev:Hittade nu. Ph: 8,0 dH: 3,3 hårdhet: mjukt
batski skrev:Bra att det är mjukt. Då borde pH:t sjunka något i akvariet. Hur många dagar har det varit igång nu? Och vad är det för arter som ska bo däri? För de flesta arterna funkar pH runt 7 bra.
Charlottis skrev:Det har inte ens varit igång ett dygn, ca 17 timmar än så länge.
Charlottis skrev:Dom hade tänkt flytta över koppartetror o några Endlers guppy först o främst. Kanske någon Ancistrus. Senare ska de flytta över Praktbotior o Praktbottentittare när vattnet blivit mer stabilt.
batski skrev:15 stycken? :eek: De är ju inte kloka! Jag skulle börja med typ 8, max 10, med tanke på att det rör sig om ganska små stimfiskar, men inte fler. Jag vet att jag är ganska försiktig av mig när det gäller detta, men mycket bättre safe than sorry!
Kjell Fohrman skrev:I så fall är inte jag heller riktigt klok. 15-20 koppartetror är inga som helst problem i ett 375 liters, sedan bör man definitivt använda någon form av bakteriekultur som batski skriver.
Men även utan bakteriekultur skall det inte vara några problem med 15-20 koppartetror. Det primära är ju att ta det lugnt med maten den första tiden - det är ju inte mängden fisk utan mängden mat som gör att man riskerar nitrit.
När jag körde igång mitt 3.000 liters så startade jag med drygt 400 fiskar, vilket i ditt akvarium skulle motsvara ungefär 50 fiskar. Nu är inte det inte helt jämförbart - men som sagt använd bakteriekultur och mata försiktigt
ansjo skrev:Tror det låter bra, så spiller ni inte Nitrivecen i onödan:).
Frågar ni 100 personer hur ni ska köra igång ett kar kommer ni att få 100 olika svar, och jag vet att Paul (batski) är försiktigt av sig när det gäller start av akvarium, och det funkar för honom, och jag själv kör mer rakt på för det funkar för mig:).
Läs mycket här på forumet och gå en väg som ni själva finner kan funka för er, med både tid och ekonomi mm. och hur ni vill ha det så kommer det säkert att gå vägen!
ansjo skrev:
Frågar ni 100 personer hur ni ska köra igång ett kar kommer ni att få 100 olika svar, och jag vet att Paul (batski) är försiktigt av sig när det gäller start av akvarium
batski skrev:Jag är som sagt medveten om att jag är väldigt försiktig när det gäller uppstart av akvarier :) Det är ju ett stort ansvar man tar på sig när man har en levande och kännande varelse helt i sitt våld, och jag vill hellre vara på den säkra sidan.
Kjell Fohrman skrev:Håller med om att det är ett stort ansvar, men att lägga i för få fiskar är inte mycket bättre än att inte lägga i några alls. Det innebär bara att processen att skapa en bra biologisk balans skjuts upp och när sedan man börjar tillföra fisk i större mängd så kommer smällen.
Lagom är bäst.
Lowa skrev:Alltså är det verkligenså känsligt som vissa tycker angående nystartande av akvarier?
Då i skaffade vårat visste vi ju inte om den "regeln" att typ inteskaffa fler fiskrar än 5 första månaden. Vi skaffade nog runt 10-15 under första månaden och det har gått bra.
Med tanke på dem små fiskarna du tänker ha nu i början så undrar jag om det ens lönt att du måste byta vatten,skämt och sidor jag kör en gång i veckan i alla karen förutom vissa då jag kör fler gånger.Charlottis skrev:Nu när det börjar pratas om vattenbyten, tänkte jag fråga:
Hur ofta o hur mycket varje gång är lagom o byta i 375L?
Precis efter uppstarten, ska man byta lika ofta då eller vänta ett tag? (Om man inte får nitrit då)
batski skrev:Hur mycket och hur ofta man ska byta vatten beror ju på en del olika faktorer som hur mycket och vilka växter du har, hur många och vilka fiskar, vilket filter och vilket filtermaterial, osv.
Själv kör jag mina akvarier som low-tech och byter därför väldigt lite vatten. Det funkar bl a. för att jag har mycket växter och relativt få fiskar.
batski skrev:De är ju stimfiskar så det är klart att h*n skulle må bättre om h*n fick sällskap av några artfränder (6-8), men sen beror det på hur länge h*n ska få vänta.