Hej!
Jag är biologilärare i en skola och nu har vi tänkt starta upp ett akvarie, på nytt. Det har varit borta ett par år.
Akvariet har vi tänkt placera i biologirummet, där det får vara ifred från det mesta stöket.
Själv har jag som biologilärare fått uppgiften att sköta inhandling av material och liknande, tekninken måste nog förnyas till en viss del. Med det praktiska kommer jag att få hjälp av mer erfarna personer och sommarskötseln är också utfunderad.
Detta är ett stort projekt och jag försöker att gå lite långsamt fram, jag vill ju vara säker på att jag gör rätt och inte utsätter fiskarna för onödiga plågsamheter.
Akvariet är 44*130 och ca 60 cm högt, alltså ca 260 l.
Här är nu mina första frågor:
1. Hur är det med silikonen? Hur kollar jag den? Silikonet har bytts för ca 5 år sedan, tror jag.
2. I djuraffären föreslogs ett Fluval 304 filter. Låter det bra? Vad ska man använda för "filtermedel"?
3. Hurudana lysrör och hur många? Det fanns nån lampa till akvariet men borde den bytas?
4. Jag hade tänkt ha akvariet att "mogna". I affären visades medel som nitrivec och akvatan. Är det möjligt att förvara bakterier på burk? Borde man använda dessa?
5. Jag skulle gärna vilja ha råd om vilka vattentester som är bra!
6. Borde jag redan fundera på vilka fiskar eller kan jag vänta tills jag vet hurudant vattnet blir? Enligt affären passar de flesta fiskar ortens vatten. Är det inte stor skillnad på vad arterna ska ha för pH och hårdhet? Själv skulle jag vilja ha trevliga fiskar som inte slåss och som är skojiga för eleverna att följa. Jag har ännu inte fördjupat mig i arter, tycker att väldigt svårt att välja bland dom. Skulle gärna ha nån mindre art i stim och sedan någon lite större "färgklick".
Annat som jag behöver tänka på?
Jag är jättetacksam för alla goda råd och tips!