Uppstartning av akvarium

#1 - 21 september 2004 15:12
Hej!
Jag är biologilärare i en skola och nu har vi tänkt starta upp ett akvarie, på nytt. Det har varit borta ett par år.
Akvariet har vi tänkt placera i biologirummet, där det får vara ifred från det mesta stöket.
Själv har jag som biologilärare fått uppgiften att sköta inhandling av material och liknande, tekninken måste nog förnyas till en viss del. Med det praktiska kommer jag att få hjälp av mer erfarna personer och sommarskötseln är också utfunderad.
Detta är ett stort projekt och jag försöker att gå lite långsamt fram, jag vill ju vara säker på att jag gör rätt och inte utsätter fiskarna för onödiga plågsamheter.
Akvariet är 44*130 och ca 60 cm högt, alltså ca 260 l.

Här är nu mina första frågor:
1. Hur är det med silikonen? Hur kollar jag den? Silikonet har bytts för ca 5 år sedan, tror jag.
2. I djuraffären föreslogs ett Fluval 304 filter. Låter det bra? Vad ska man använda för "filtermedel"?
3. Hurudana lysrör och hur många? Det fanns nån lampa till akvariet men borde den bytas?
4. Jag hade tänkt ha akvariet att "mogna". I affären visades medel som nitrivec och akvatan. Är det möjligt att förvara bakterier på burk? Borde man använda dessa?
5. Jag skulle gärna vilja ha råd om vilka vattentester som är bra!
6. Borde jag redan fundera på vilka fiskar eller kan jag vänta tills jag vet hurudant vattnet blir? Enligt affären passar de flesta fiskar ortens vatten. Är det inte stor skillnad på vad arterna ska ha för pH och hårdhet? Själv skulle jag vilja ha trevliga fiskar som inte slåss och som är skojiga för eleverna att följa. Jag har ännu inte fördjupat mig i arter, tycker att väldigt svårt att välja bland dom. Skulle gärna ha nån mindre art i stim och sedan någon lite större "färgklick".

Annat som jag behöver tänka på?

Jag är jättetacksam för alla goda råd och tips!

#2 - 21 september 2004 15:20
Är du säker på storleken? Jag fick det till 343 liter,
#3 - 21 september 2004 15:35
Jag är relativt mycket nybörjare... men ett stim med sebrafiskar är ju aldrig fel. Sen en 7-8 siamesiska algätare underlättar också akvarieskötseln och håller algerna på avstånd. som färgklick kan du väl kanske ha några olika sorters guramisar... kanske mosaik och guld... bara en tanke. Det blir ju lite av ett biotop akvarium dessutom.
#4 - 21 september 2004 15:52
Om det inte spelar så stor roll för din egen del vilka fiskar det är i akvariet, kanske du kan låta dina elever vara med och välja? När de väljer fiskarna kan de ju lära sig rätt mycket om hur djur och natur fungerar runt om i världen... Fast du måste kräva att de sätter sig in i sådant som
- biotoper: så att det inte blir fiskar som inte passar ihop, t.ex. fiskar som gillar strömmande och syrerikt vatten med högt ph tillsammans med fiskar som vill ha lågt ph och lugnt vatten.
- fiskbeteende: så att stimfiskarna får gå i stim och andra fiskar hamnar i rätt konstellationer (t.ex. är det bäst för vissa fiskar om man har en hanne och flera honor).

Lycka till!
#5 - 21 september 2004 16:20
Ojdå!
Det blev visst lite fel. Storleken ska vara 40*130 och höjden 60 men vatten blir det till ca 55 cm. Det blir 286 liter.
Nåja, men här är ändå inte urvalet i affären så stort så det kan vara att det begränsar fiskurvalet tillsammans med vattnet och tåligheten ganska rejält. Det skulle vara skoj att ta med eleverna i fiskvalet och jag gör kanske det också. Men det är ju skoj att laborera och fundera, då lär jag mig på samma gång också!

Det är oxå jätteskoj att få förslag på fiskar! Tycker att jag själv alltid fastnar efter att ha hittat två arter som skulle fungera tillsammans.
Men annat än fiskval som jag behöver tänka på?
Hurudant bottenmaterial borde jag välja?
#6 - 21 september 2004 16:20
Har ni skolbibliotek eller "skrubb med böcker"? (nejså, inte är jag yrkesskadad?) Om inte skolbiblioteket har några akvarieböcker så ta en sväng förbi ortens bibliotek och ordna din egen hemläxa *s* Lättaste sättet att få kol på fiskarna är väl att läsa in sig i lugn och ro.
Om du kommer att vara den som är ansvarig för karet kan det ju vara bra att ha något att luta sig emot.
Alltid skönt att vara påläst så man inte blir pålurad någon fisk som inte passar. Det är väldigt lätt att falla för någon vacker firre i affären och sedan komma hem och inse att den är något av ett monster (eller bara väldigt svårskött och kinkig)
Nu till resten som jag inte kan låta bli att svara på även om jag inte är expert. Taa det med en nypa salt således
Känns silikonet mjukt fortfarande är det nog OK men det kan ju vara bra att provfylla akvariet på något säkert ställe för att kolla så det inte läcker.
filter har jag dålig koll på...
Vad du behöver för belysning beror väl lite på hur mycket växter du vill ha. Om det bara är en vanlig glödlampa blir det nog bättre med en lysrörsramp av något slag - kanske vettigare ur energisynpunkt? (slå mig inte om jag har fel så är ni snälla)
Nitrivec ger en starkultur bakterier till filtret, något som annars tar tid att bygga upp. Aquatan är vattenberedningsmedel som skall binda skadliga ämnen i vattnet. Finns vitt skillda åsikter om huruvida dessa skall användas eller ej. Klokt är väl ändå att ta det lungt med uppstarten och inte skaffa för många fiskar för fort. Ger ju en del tillfällen till att diskutera detta med balans och obalans.
Finns det doppvärmare till karet? Kan vara bra att ha eftersom en folktom skola oftast är tämligen svinkall (fråga oss som försökt jobba där under loven).
Avänd sökfunktionen här på forumet och kika i fiskarkivet så kanske du får lite tips. Lycka till!
#7 - 21 september 2004 19:24
Jag tycker att du ska skaffa vattentester (eller så finns det säkert redan på skolan..) och ta reda på vad kranvattnet har för pH och KH värden, då har du något att utgå ifrån när du väljer fisk.
#8 - 22 september 2004 14:42
Jag vet ju vad det borde vara för vatten i ledningarna. Så dom är ju riktgivande:
pH är 8,1
totalhårdheten 8,0 dH vilket är medelhårt.
Vill gärna ha mer förslag på till vilka fiskar detta skulle kunna passa?
Bottenmaterial då, vad borde jag satsa på?

Tack för alla svar jag fått! (Hoppas på många fler!)
#9 - 22 september 2004 15:22
Då skulle jag rekommendera någon malawiciklid, de passar dina vattenvärden (så slipper du hålla på att ändra dessa) Se till få tag på några snälla malawi, någon annan kan säkert tipsa eftersom jag inte har någon erfarenhet av dessa, mer än jag vet att de är populära och färgglada. Ett annat tips är Tanganyikaciklider (som jag har) inte lika färgglada men med intressanta beteenden, titta då på snäckskalslekare eller sandciklider, prinsessan av burundi eller någon julidochromis kanske?
#10 - 22 september 2004 17:24
Hej.
Jag håller just nu på med Malawi.
Dom sorter som jag har erfarenhet av att dom ska funka bra ihop är
http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=74
280 liter kan dock vara lite för litet för dessa

http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=95
Jättefin fisk som kan vara lite agressiva enligt rykte, jag har då aldrig sett det.

http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=103
Deras rykte om att vara kännsliga stämmer inte alls, flera av mina vänner har sånna och ingen har dött för oss än. Väldigt vacker fisk för övrigt. Väldigt lugna.

http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=89
Har inga erfarenheter av dessa men dom ska vara lugna.

http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=808
Mycket fin fisk, Enligt egen erfarenhet ganska lugn.

Detta är bara av egna erfarenheter det jag skriver så lite inte till 100 % på dom =). Nu har jag givit dig mitt Malawi tips iafl.
Lycka till med Akvariet.

#11 - 23 september 2004 03:39
Med malawiciklider behöver du inte ha så mycket växter heller ;).
Cardinaltetror, dolkstickstetror, platy, guramis, olika corydoras, svärdbärare, mollys, fantomtetror, kampfiskar och guppies är fiskar som barn (hur gamla är barnen förresten?) brukar gilla.
Personligen föredrar jag Eheim som ytterfilter, men har den lokale handlaren Fluval kan det nog vara en god idé att köpa det, de lär visst fungera de med ;). Det är bra att ha goda relationer med butiken man kommer att frekventera, och då är det bättre att ha köpt grejerna där än att komma och be om hjälp med grejer man köpt annorstädes.
#12 - 23 september 2004 06:54
Vad kul att ni skall låta era elever få tillgång till ett akvarium. Har själv bestämt att jag som färdig lärare skall ha ett akvarium tillgängligt..

1. <font color="blue">Angående silikonet. </font id="blue"> Har karet stått utan vatten en längre tid? Om jag inte minns helt fel så är det av stor betydelse och inte hur längesedan det var det siliconades om. Det finns säkert någon som har mer koll på det än jag. Det vore ju tråkigt om en fog skulle ge sig när ni fått iordning karet.

2. <font color="blue">Angående ljustillgång.</font id="blue"> Här håller jag med Morellen. Ett lysrör av något slag är förmodligen det bästa alternativet. Lättast är om du kollar med en lokal zoo-butik så kan de hjälpa dig med den biten. Har själv inte så stor koll på alla dessa lysrör som finns ute på marknaden.

3. <font color="blue">Angående nitrivec och Aquatan</font id="blue"> Här går åsikterna isär mellan många akvarister. Det finns dem som aldrig använt sig av sådana medel och sen finns de dem som alltid använder dem. Men om jag inte har helt fel så kan det vara bra att ha dem i uppstarten i allafall. Har inte någon erfarenhet av detta.

4. <font color="blue">Fiskval</font id="blue"> Själv är jag en nyväckt malawiälskare.*ler* Det finns många olika malawiarter, bla annat de som är agressiva och de som inte är det. Det är något man kan kolla upp med dem som säljer denna arten, de brukar ha koll på vilka man kan ha ihop osv..

Det roliga med dessa arter är att de är munruvare. Min dotter och hennes kompisar är helt fascinerade av att se hur honan "ruvar" sina yngel i munnen tills det är dags. Malawi passar oxå till de värden du har.

Kolla in dessa fiskar.. De funkar storleksmässigt i ditt kar.. En tumregel är ungefär 10 liter vatten per 10 cm fisk (har jag för mig)

http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=89
http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=95
#13 - 25 september 2004 01:27
jag är ingen expert men jag har just läst på så mycket jag kan eftersom jag har startat ett 300L akvarium och detta är hur JAG valde att tackla olika problem om något är fel så påpeka det men det har funkat när jag gjort det...

1) 300L vatten på golvet är en stor vattenskada... jag bytte siliconet på mitt 300L akvarium efter att det stått i 1år och var ca 4år gammalt innan jag startade upp det igen ... tog ca 1heldags jobb och några dagar att torka och kostade ca 160kr i silicon(köpte akvariesilicon på clasohlsson) och en skrapa för att ta bort det gammla. tyckte inte det var något att snacka om ...

2) har inte provat fluval 304 men det är ett ytterfilter gjort för akvarium upp till 300L det verkar inte vara något fel på det valet och märket har ett helt ok rykte ...

3) det beror helt på om du tänke kunna ha lite roligare växter lägga ner tid och pengar på näring och koldioxid och liknande ... för lysrör någonstans mellan 0.25-0.5 W/L vatten i akvariet kan vara lämpligt beror mest på växterna finns massa information om olika åsikter om detta på växt/alg forumet här... eftersom det är ganska djupt 60cm? skulle jag nog satsa på ganska rikligt med ljus ...

4) jag tycker personligen att det har funkat när jag tillsatt goda bakterier svårt att veta om det hade funkat utan men inga nitritkickar har jag fått iaf trots en ganska så snabb start...

5) jag antar att ni har en kemiavdelning denna borde ha en bra pH test iaf ... http://www.zoopet.com/akvarium/forum/topic.asp?TOPIC_ID=28086 här är en länk till där dom försöker skapa en lista på olika test ...

6) försök välj fiskar som passar någorlunda i dom värden du kommer att ha i akvariumet ... att mixtra med vattnet är en dum ide bättre att det ligger på stabilt på en dålig än att det växlar mellan bra och dåligt hela tiden...

själv valde jag att köpa ett större stim med 25st tigerbarber (tigerbarber är fenbitare och bör inte hållas med långsamma fiskar och sånna med långa fenor ...) och sen 3 siamesika algätare och några pansarmalar ... jag har rätt mycket växter och försöker ha bra förhållanden för dom ... eftersom tigerbarberna simmar runt och är så aktiva och håller ihop på ett mycket fint sätt så kunde jag inte önska mig något häftigare... det är nästan mäktigt när stimmet kommer svepande genom akvariet ... jag är helt övertygad om att det är snyggast med bara några få sorter och en av dom i klar majoritet som lever i stim ... lycka till se till att läsa på finns bra artiklar här sök lite på nätet och låna en bok (kan vara bra att försöka få en som är lite nyare mycket nya ideer har kommit iaf om man ska tro det jag läst här på nätet)...

Annons