Uppstartat Akvarium = Fiskar dör =S

#1 - 5 september 2008 16:31
Jag hjälpte farsan med hans 540 liters akvarium. Vi skrubbade ur det, köpte en BTN (Back To Nature bakgrund) byggde upp denna med frigolit då den var för låg.
Borrade hål för pumparna i bakgrunden och satte fast dessa. Siliconade fast siliconen med akvariumsilicon samt bakgrunden i akvariumet. Lät härda 3 dagar sedan fyllde vi i korallsand samt använde gammal "sprängsten" till grottor.
När det stått i ca 4 dagar så var vi och köpte en hona och en hane av 3 olika arter (6 st fiskar). Släppte i dom och dom verkade må bra hela kvällen tills vi skulle sova. Dagen efter vaknade farsan och 4 fiskar var döda och 2 st va illa skadade då dom hängde med huvudena mot sanden. Dom 2 dog också sedan. Någon som har någon ideé om hur detta kan ha gått till? Har haft många akvarium i mina dagar men aldrig varit med om detta.

Mvh Robban
#2 - 5 september 2008 16:51
Oj det låter inte bra. Kan det vara sprängstenen som kanske är boven?
#3 - 5 september 2008 16:54
Jag tror ej så. Sköljde av dom och skrubbade dom innan vi la i dom i karet.. Har fått reda på av Arnold (en snubbe i halmstad (Åled)) som har butik och är väldigt duktig på sin sak att det kan vara som så att siliconen inte fått härda tillräckligt länge och därav gav ifrån sig gift i vattnet..
#4 - 5 september 2008 17:00
Men 3 dagar borde ha räckt för torkning tycker jag.
Det beror på vilken sorts sten det är. Vissa kan innehålla gifter ändå även hur noga man skrubbar dom rena.
#5 - 5 september 2008 17:03
Okej, jo det är sant. Men tycker ändå att det är mycket märkligt hur det kan bli såhär.. Så himmla tråkigt med.. har iallafall tömt karet och låter det torka en vecka sen i med vatten som vi låter vara en vecka. sen skulle man nästan testa med någon "billig" fisk. guppie eller nått om den överlever bara för att se så det inte är något gift i vattnet..
#6 - 5 september 2008 17:05
Prova så...
#7 - 5 september 2008 17:07
Jag skulle faktiskt tippa på stenen.
Kan ju finnas spår av sprängmedel och ämnen kvar i stenarna.

För jag antar att ni använde akvariesilikon? Det i sig skall ej innehålla skadliga ämnen för fiskarna som vanligt silikon kan göra.
#8 - 5 september 2008 17:10
Akvarie silicon kan tydligen ge ifrån sig giftiga ämnen om det inte fått härda ordenkligt vad jag lärt mig.. Hur ska man göra med stenarna då? man måste ju ha sten i akvariumet =D (Tanganyika kar e de föresten)
#9 - 5 september 2008 17:19
Specarna är lite olika beroende på silikon och tillverkare, Sikasi-E som exempel härdar med 2mm/dygn men jag har svårt att tro att silikonet skulle vara boven i dramat för ni skulle i så fall garanterat känt en stickande doft av ättiksyra från akvariet.

Sköljde ni ur akvariet innan ni fyllde med vatten?
Har ni tillsatt bakteriekultur vid uppstarten?
Har ni matat mycket?

I mina öron låter det som en ammoniak spik men det är bara spekulationer.
#10 - 5 september 2008 17:23
Vi har inte kännt någon stickande lukt. däremot säger pappa att stenarna var slemmiga/kletiga och luktade konstigt när han tömde akvariumet.. Ja vi skjölde det innan vi fyllde det igen. vi han aldrig mata då vi hade fiskarna 8 timmar ca..
#11 - 5 september 2008 17:34
Har svårt att tänka mig en ammoniak spik på så få timmar i ett så stort akvarie... Men sprängsten är väl aldrig rekommenderat :S Hoppas ni får ordning på det iaf.
#12 - 5 september 2008 17:51
Vad menas med Amoniak spik? =S Akvariumet hade ju varit igång 3-4 dagar innan fiskarna kom i.. Sprängsten har ja hört att deinte ska va någg problem med. asså det är ju från ett gammalt stenbrott som typ växt igen..
#13 - 5 september 2008 17:55
Vad skrubbade ni akvariet med, något medel?
#14 - 5 september 2008 17:59
Vi skrubbade inte akvariumet med något medel. Är inte nybörjare som har såpa och grejjer i. hehe.
#15 - 6 september 2008 11:24
Sök lite så får du reda på vad en ammoniak spik är, och sprängsten kan vara nog så illa som såpa i vissa fall [xx(]
#16 - 6 september 2008 11:32
Att fylla ett akvarium med vatten och sen låta det stå en tid gör det inte beboligt för fiskarna, för detta krävs att akvariet utsätts för fiskexkrementer, en normal cykling brukar ta omk 30 dagar.

Har ni tillsatt bakteriekultur vid uppstarten?
Har ni matat mycket?
Har ni egen brunn?
Vad har ni för teknik i akvariet?(filter, belysning osv)
Är det tillräckligt kraftig ytcirkulation?
#17 - 6 september 2008 11:35
Och ha inte aktivt kol i akvariet bara för att det följde med vid inköp (vanligt misstag för nybörjare, men det var du ju inte ;) )
#18 - 6 september 2008 17:45
Att fylla ett akvarium med vatten och sen låta det stå en tid gör det inte beboligt för fiskarna, för detta krävs att akvariet utsätts för fiskexkrementer, en normal cykling brukar ta omk 30 dagar.

Har ej tillsatt bakteriekultur vid uppstart
Har inte matat alls då fiskarna endast va i 8 timmar ca..
Ja vi har egen brunn
Bottenfilter... dubbel ramp med ett blått lysrör (vet ej va de kallas) och ett fullfärgs
Ja det är tillräcklig ytcirkulation.

Har idag skjölt all grus igen.. sedan tvättat alla stenar samt nya stenar med högtryckstvätt.. byggt upp stenar och hällt i grus. fyllt upp vatten i rätt temperatur samt tappat ut vatten så att man skjöljer ur karet.. Vid rätt temp så stoppade vi i 2 st glödbandstetror för att se om dom överlever.. Återkommer med mer info om vad som händer och sker..
#19 - 6 september 2008 18:40
jag gissar på att vattnet har för kass buffringsförmåga, eller så har ni mkt nitrat (som blir nitrit=gift) i brunnvattnet.

kan vara ngt ämne i stenen/inredningen ni har i karet.

Mina tips:

1. testa ert brunnsvatten framförallt kH värdet

om ni inte orkar det

2. I med marmorkross i pumpen/filtren (höjjer pH och karbonathårdhet buffringsförmåga)
3. byt vatten innan du släpper i fiskarna, risken med att låta vattnet stå i fyra dagar innan man släpper i firrarna är att eventuella gifter från inredning kan stå och gotta till sig.
#20 - 6 september 2008 18:50
Ph värden och sådant är helt okej.. har Korallsand i akvariumet som hjälper till med kalk...har 2 st firrar i nu och dom mår bra ännu så länge.. klarar dom sig över en vecka så borde det vara OK med akvariumet. =D
#21 - 6 september 2008 19:09
Sprängsten är inte heller bra då den i allmänhet har vassa kanter. Lätt för fiskarna att skada sig på dem. Leta efter annan sten tycker jag.
#22 - 6 september 2008 19:12
vilka vattenvärden har du på brunnen?
#23 - 6 september 2008 19:18
Vet faktskt inte exakt vad jag har för vattenvärden i brunnen men värdet i akvariumet vart bra.. Okej. både arnold hans son och ägaren av tropikcenter tycker att sprängsten funkar helt perfekt..
#24 - 9 september 2008 19:00
Köpte nya fiskar igår.. 2 st burundi.. (prinsessan av burundi).. Dom har överlevt fram tills NU.. en lever fortfarande och verkar pigg och kry.. men en (vet ej om de är honan eller henen då akvariumet är hos pappa) är död och flyter omkring upp och ner.. =S Vet jäklar inte vad det kan vara men känns som att jag behöver hjälp av någon som varit med om något liknande.. Det ända jag kan tänka mig är att de skulle vara sprängstenen.. men vi har varit petnoga med ALLT! =S
#25 - 9 september 2008 20:44
Ingen som har någon aning? =S
Bilagor:
Kjell Fohrman
Administrator
#26 - 9 september 2008 20:53
1/ Silikon som härdat i 3 dygn skall det inte vara något problem med
2/ Är det säker på att det var silikon avsett för akvarium som du använde
3/ Ammoniak, nitrit, dålig buffringsförmåga eller något sådant lär det inte vara eftersom det inte hinner bildas så snabbt om du inte vräkt i foder
4/ Jag har aldrig testat sprängsten, men orsaken till att jag inte gjort är att en del hävdar att det är giftigt. Jag vet dock inte.
5/ Kan ju vara något annat i brunnsvattnet
#27 - 9 september 2008 21:00
Ja det var silikon för akvarium. köpt på Åleds akvarium.. Tackar så mycket för hjälpen och vill inte verka "nosig" men är ingen nybörjare. Men har aldrig varit med om detta innan..
3. Vi har inte vräkt i foder. ända fodret vi haft i karet va idag det va lite mysis och lite Artemia ytterst lite. Som dom åt upp..
4. Sprängstenen har legat i ett gammalt stenbrott som det inte sprängts någon sten i på över 20 år... så tror inte det ska vara giftigt. har tagit sten till andra akvarium förr där.
5. Har testat vattnet hos dom på åled och det ska inte vara något.. har ju ett 98 liters akvarium som fungerar perfekt samt att vi har inte dött =D
Har inte en aning om vad detta kan vara men är väldigt tacksam för alla råd och svarar så gott jag kan på alla frågor jag får.. =) Inte så kul när fisk för 800 spänn i ett NY startat akvarium dör =S Tur att vi inte köpte mer dyrare..
#28 - 9 september 2008 22:51
Då återstår en faktor som jag missade i ditt öppningsinlägg, du skriver att ni använde frigolit(cellplast)för att få upp bakgrunden, var fick ni den ifrån?(ren cellplast är nämligen giftfri däremot finns det antimögelbehandlad cellplast.)
#29 - 9 september 2008 23:00
Använde ni varmvatten när ni fyllde karet så kan det vara koppar i vattnet som fiskarna inte tål.
#30 - 12 september 2008 19:05
Frigoliten köpte vi på Cheapy och har pratat med dom men dom kan inte få fram fakta om produkten är behandlad med någonting eller inte =S
Ljumet vatten hällde vi i andra gången. första gången hällde vi i kallt så tror inte att det är problemet.
#31 - 12 september 2008 20:35
Två okända produkter, skulle rekommendera att ni tob bort både den okända cellplastbiten samt sprängstenen och startade upp akvariet på nytt med ett par småfirrar..
#32 - 12 september 2008 22:23
Glödbandstetrorna klarade sig i 3 dygn.. dock dom 3 första direkt med vatten. först efter 4 dagar som vattnet verkar bli giftigt.. Vad ska man ha för sten då? vill ju ha lite kontur som bakgrunden och inte runda stenar..
#33 - 15 september 2008 18:30
Har nu plockat bort all frigolit i hela akvariumet.. byggt upp nya grottor IGEN!! och slängt i korallsanden.. Någon som vet om korallsand ska "skumma" det skummar nämligen när vi spolar vatten och rör i sanden även om vi skjölt den flera gånger nu.. Kan de va som så att de är nå skit i Arnolds sand? =S
#34 - 16 september 2008 08:13
Funderar på om ert brunnsvatten heltenkelt kan vara små bubblande av koldioxid..
Skulle vara intressant hur högt kH samt hur många ppm CO2 ni har just nu?

Eftersom ni har brunnsvatten rekommenderar jag att ni skaffar typ Seras Aquatest-box, lägg gärna upp dom värden som Åleds fick när dom testade ert akvarievatten(sa ni till dom att ni har egen brunn när ni fick vattnet testat?)

pH?
kH?
#35 - 16 september 2008 10:21
Om du använder vatten från samma brunn i ett annat akvarie och det funkar bra, då har det nog med den övriga inredningen att göra.
#36 - 16 september 2008 17:27
Tror bara dom kolla PH och att det var OK.. Vet ej va vi fick för siffror då pappa va där utan mig.. Vi känner Arnold så ja det vet han =)
Precis som linapina säger så funkar ju vattnet i ett annat akvarium samt alla andra akvarium vi haft..
Plus att vattnet verkar bli dödligt först efter 4 dygn i akvariumet..
Akvariumet är up and running nu.. Hur länge ska man "igentligen" vänta innan man slänger i fiskar.. menar när man va liten kunde man köpa fiskar direkt.. men kanske folk som har olika synpunkter?
#37 - 16 september 2008 21:27
Alfons skrev:
Hur länge ska man "igentligen" vänta innan man slänger i fiskar.. menar när man va liten kunde man köpa fiskar direkt.. men kanske folk som har olika synpunkter?

Trist det som händer er, jag har inget nytt att tillföra diskussionen om vad som kan vara felet...

Ang att sätta i fisk i karet har jag fått lära mig att efter några dagar kan man göra det, och mata sparsamt. Detta för att få igång och få tillväxt av nitrifikationsbakterierna (men det vet du säkert redan). Bakterierna måste ju få något att livnära sig på. Själv trodde jag i början att det räckte med att akvariumet bara stod med vatten i ett antal veckor, men det är alltså fel. Bakteriekultur och vattenberedningspreparat som bider tungmetaller och annat obehagligt är heller inte fel i en nystartad burk.

Lycka till!
Bilagor:
#38 - 16 september 2008 23:04
Ge oss lite vattenvärden, sen tror jag du kan ta och slänga i vattenberedningsmedel som ulfand säger, det kan mycket väl vara skit i vattnet som du inte kan mäta upp med de olika vattentesterna som finns i handeln. En flaska aquasafe 500ml har jag för mig kostar kring 100kr.

Ang. hur länge man skall vänta innan man lägger i fisken så är min erfarenhet att du kan slänga i fisk iprincip direkt ifrån start, väntar du ett dygn så luftas en del utav överskottsgaserna ur vattnet vilket kan vara värt att vänta på, men längre än så gör ingen större nytta, du vill börja cykla karet så tidigt som möjligt.

För att vi skall kunna utesluta att det är vattnet det är fel på så tycker jag du skall göra följande så snart som möjligt:
1. Köp en plastback på kring 50l ifrån Ikea/Ekohallen eller liknande
2. I med cirkulationspump
3. I med vatten
4. I med fisk
5. Vänta och se vad som händer

Du behöver inget filter för den korta tiden de skall vara i karet, se bara till att mata ytterst sparsamt eller iprincip ingenting över huvud taget den veckan du har igång "akvariumet", överlever dem efter den tiden kan du utesluta vattnet.
#39 - 17 september 2008 07:17
Alfons skrev:

Sprängstenen har legat i ett gammalt stenbrott som det inte sprängts någon sten i på över 20 år... så tror inte det ska vara giftigt. har tagit sten till andra akvarium förr där.

Hoppas det blir bättre nu.. Men min tanke är att även om du har tagit sten där förr så kanske just den här stenen innehåller höga mineralhalter??!!

Men jag röstar för Gaffels tankar kring frigoliten.
Jag skulle ha bytt sanden också för att vara på säkra sidan. Om du har haft giftiga kemikalier från frigoliten i karet så hoppas jag att du har sköljt allt jättenog nu....
Lycka till... ;)
#40 - 17 september 2008 08:20
Nitrat blir inte nitrit under normala förhållanden. Det som är mest troligt är att det uppkommit ammoniak...det har gått väldigt fort, men det är inte okänt att det kan bli så.
Det tar, som Gaffel säger, omkring 30 dagar att få igång ett akvarium helt, inte en vecka. Köp bakteriekultur och pytsa i + vattentest i droppform för nitrit. Köp inte mera fiskar under tiden.
#41 - 17 september 2008 14:55
Okej, jo tanken är god Sultanen. Det blir att göra så om dom mot förmodan skulle dö nu..
Testa att slänga i 3 st glödbandstetror idag igen och får se hur dom överlever. Pappa sa att dom bettede sig mkt mer annorlunda jämfört med när dom kom i akvariumet sist. mycket lugnare nu och inte som att dom ville "fly".

Klart vi skjölt av allt ordenkligt Katharina. Skulle aldrig misstänka nått sånt och sen inte skjölja av allt. Får hålla tummarna och hoppas på att dessa 3 musketörer överlever. Återkommer med mer information =D
#42 - 22 september 2008 20:57
Idag har det gått 7 dagar med glödbandstetror i. Dom mår fortfarande jätte bra och äter som dom ska, så pappa plockade upp dem sen åkte jag och pappa till Arnold och köpte 2 st par ciklider.

Ett par: Lelelupi Orange och ett par: Splendens Kiku.
Jätte fina fiskar som verkar trivas bra. Nu blir det att låta dem stabilicera sig och se så att dom också överlever vilket jag nu inte tror skall vara några problem.

Detta bevisar att det finns olika sorters frigolit vilket jag inte hade en aning om mer än att vi hade sakt att vi skulle ha de till akvarium men det räckte tydligen inte hos cheepy.
Nu är akvariumet under uppbyggnad av fiskar och det känns verkligen bra =D
*[FONT=&quot][/FONT]
#43 - 23 september 2008 21:07
Där ser man ,Gaffel sa det om frigoliten ganska tidigt och det verkar ha varit boven , typiskt att dom inte kunde får fram info om ev. antimögelbehandling i butiken.
Men det var kul och kunna läsa att fiskran kalrat sig nu efter borttagandet av frigoliten/ celpalsten.
#44 - 23 september 2008 21:12
Japp och jag följde Gaffel´s råd och tog bort frigoliten =D Firrarna som är i nu lever, äter och mår toppen ännu så länge =D Funderar bara på om man skulle fixa lite till i akvariumet.. Man måste vara "Guldfisk" för att kunna lägga upp bilder va?

Annons