Uppstart- När hälla i vattenmedel?

#1 - 9 juni 2006 13:42
Hej!
Gjorde iordning mitt livs första akvarium igår - stolt som en tupp nu :D - blev såååå fint (även utan fisk) :p Frågan som jag har är hur man får vattnet att bli bra som möjligt nu innan jag kan köpa fiskarna. Har köpt två olika medel - Nutrafin Aqua Plus ( tar bort klor och annat från kranvattnet) och Nutrifin Cycle ( nån sorts bra bakteriekultur?) Hur långt i förväg innan jag köper fisken ska jag hälla i dessa medel för bästa effekt? Enligt affären jag varit i är det onödigt att testa vattnet - stämmer inte med det jag läst på Zpet?? Vi har ett vatten som har ph 8 nånting och som är väldigt mjukt (kommunens hemsa )- påverkar de medel jag köpt ph-värdet oxå så att det blir stabilare? ( hmm.. är ju LIVRÄDD [:O] att nått ska go på tok.. )

Hoppas nån kan ge svar! :confused:
#2 - 9 juni 2006 14:45
Jag tror att bästa genvägen att få bra vatten är att ha i vattenväxter som t ex Ceratophyllum, javamossa, vattenpest. Men det är min åsikt och jag har inte så stor erfarenhet av att starta en massa akvarier.

Jag använder inga medel, mer än pmdd (gödsel) till växterna. Och medicin när fiskarna är sjuka (som nu :mad: )
#3 - 9 juni 2006 15:04
[QUOTE=Krax]Jag tror att bästa genvägen att få bra vatten är att ha i vattenväxter som t ex Ceratophyllum, javamossa, vattenpest. Men det är min åsikt och jag har inte så stor erfarenhet av att starta en massa akvarier.

Jag använder inga medel, mer än pmdd (gödsel) till växterna. Och medicin när fiskarna är sjuka (som nu :mad: )[/QUOTE]
Prova med medel i vattnet kanske inte dina fiskar blir sjuka.
#4 - 9 juni 2006 15:08
[quote=Kramfors]Prova med medel i vattnet kanske inte dina fiskar blir sjuka.[/quote]

Haha, ja den bjöd jag på. Ska det verkligen vara nödvändigt? De har ju mått bra i ett halvår. Två fall av vitaprickar har jag råkat ut för men det är väl inte så illa för en nybörjare? Första gången lät jag det gå alldeles för långt.

Kör alla som har friska fiskar med vattenberedningsmedel? Det tror jag inte.
#5 - 9 juni 2006 15:11
Inte jag iallafall och jag har ALDRIG haft en sjuk fisk under mina 3 år som akvarist.Så det där medlet kanske är bra i början man sen behöver man inte andvända det. dom vill bara sälja mer tror jag. ;)
#6 - 9 juni 2006 15:16
Jag använder Aqua Safe vid varje vattenbyte, vill inte riskera att få ner farliga ämnen i vattnet med kranvattnet...
#7 - 9 juni 2006 16:00
det viktiga är väl att du inte köpar alla fisk på en gång.börja med ett par tre st sedan vänta ett par veckor ,,,, så det bästa är att fylla karet lite undan för undan .
häll i bakterie startar dagen innan du köpar dom första fisk
mvh janne
#8 - 9 juni 2006 16:45
[quote=Birgitta W]Jag använder Aqua Safe vid varje vattenbyte, vill inte riskera att få ner farliga ämnen i vattnet med kranvattnet...[/quote]
Det beror mer kanske på vart man bor här i sundsvall är vattnet rent.
#9 - 9 juni 2006 16:51
[quote=tetra 1]Det beror mer kanske på vart man bor här i sundsvall är vattnet rent.[/quote]

Jo, det är sant. Jag har inte kollat upp vattnet här i Motala. Men ibland blir vattnet alldeles brunt när jag tappar i badkaret, som te ungefär...
Det beror väl mer på ledningarna än på vattenkvalitén, antar jag.

Men för säkerhets skull häller jag i Aqua Safe, det skadar ju inte i alla fall... [:o]
#10 - 9 juni 2006 17:30
[QUOTE=Nybörjare-06]Hej!
Gjorde iordning mitt livs första akvarium igår - stolt som en tupp nu :D - blev såååå fint (även utan fisk) :p Frågan som jag har är hur man får vattnet att bli bra som möjligt nu innan jag kan köpa fiskarna. Har köpt två olika medel - Nutrafin Aqua Plus ( tar bort klor och annat från kranvattnet) och Nutrifin Cycle ( nån sorts bra bakteriekultur?) Hur långt i förväg innan jag köper fisken ska jag hälla i dessa medel för bästa effekt?[/QUOTE]

GRATTIS till ditt första akvarium :)

Aqua plus kan du tillsätta redan från början. Växterna mår ju inte heller bra av klor. Sen använder du det vid varje vattenbyte.

Beträffande Cycle så borde det stå på flaskan när du ska börja tillsätta det. Det är ju lite olika med olika märken bakteriekultur. Denitrol t ex ska man börja tillsätta 2 dygn innan de första fiskarna flyttar in. För Nitrivec är det 24 timmar som gäller. Så kolla instruktionerna på din Cycle-flaska.

Sen är det viktigt att du börjar med väldigt få fiskar och att du matar sparsamt under de första veckorna. För även om man tillsätter bakteriekultur så tar det ca 1 månad innan bakterierna har hunnit föröka och etablera sig i fiktret. Så vänta gärna nån månad innan du sen successivt börjar skaffa fler fiskar.

[QUOTE=Nybörjare-06]Enligt affären jag varit i är det onödigt att testa vattnet - stämmer inte med det jag läst på Zpet??[/QUOTE]

Nånting som jag (och många andra akvarister med mig) har lärt mig är att ta det de säger i akvariebutiken med en stor nypa salt. Jag skulle aldrig starta upp ett akvarium utan att ha tillgång till ett nitrittest. Även pH-test tycker jag är bra att ha i fall man har mjukt vatten.

[QUOTE=Nybörjare-06]Vi har ett vatten som har ph 8 nånting och som är väldigt mjukt (kommunens hemsa )- påverkar de medel jag köpt ph-värdet oxå så att det blir stabilare? ( hmm.. är ju LIVRÄDD [:O] att nått ska go på tok.. )[/QUOTE]

Nej de medlen du har påverkar inte pH-värdet. Vad har du tänkt ha för fiskar? pH 8 är ju lite väl högt för många akvariumfiskar, men alldeles utmärkt för t ex malawi och även ungfödare. Om du har mjukt vatten kommer dock pH:t att sjunka något. Vet du vad det är för KH (karbonathårdhet) på ditt vatten?
#11 - 9 juni 2006 17:33
[QUOTE=Krax]Kör alla som har friska fiskar med vattenberedningsmedel? Det tror jag inte.[/QUOTE]

Det beror mycket på vad man har för vatten och vilka fiskar som bor i akvariet. En del arter är mycket känsligare än andra. Men ingen fisk mår bra av klor, koppar, eller andra tungmetaller i vattnet. Och jag är övertygad om att det påverka deras hälsa i längden, även de som inte är så känsliga.
#12 - 9 juni 2006 18:08
Jag har bra vatten i min kommun men jag använder beredningsmedel ändå,min lokala zooaffär tycker det är slöseri med pengar efter som vi har så bra med vatten värdena så det är kanske är en bedömningssak från kommun till kommun kanske
#13 - 11 juni 2006 11:52
Tack för svaren! Nä -det står faktiskt inte mycket information på de där flaskorna - lite dåligt... Har hällt i det nu iallafall så ska jag ta en tur förbi butiken imorgon och se vad de säger. Kanske fiskägare redan imorgon... Spännande!! Hårdheten anges i dH på kommunens hemsida och är 2,5 - 3,0 (mjukt). pH 8,2-8,5. Vet inte riktigt än vilka fiskar det kommer att bli .. men tyckte de röda svärdbärarna de hade var väldigt fina så kanske sånna om de passar. Neontetror oxå kanske? Jo - är väl mest inne på ungfödare annars - de ska väl vara ok nybörjarfiskar? Håller med om ett test verkar vara bra att ha .. konstigt att de inte ville sälja det..kanske för att man inte ska hetsa upp sig och börja mixtra en massa kanske???
#14 - 11 juni 2006 12:05
Välkommen till fiskhobbyn!

Där jag bor är vattent mjukt men har högt pH pga lut-tillsats. Det är vanligt att vattenverk gör så för att skydda vattenledningsrör. Det kan dock ha konsekvenser för bakteriekulturen i ditt akvarium. Det "andra" hårdhetsvärdet, KH eller karbonathårdhet, mäter mängden karbonater i ditt vatten. Det är karbonaterna som ger ett stabilt pH och de är oxå nödvändig mat för filterbakterier. Kontrollera din kummuns hemsida och se om de har en fullständig vatten analys. Där står alltid KH eller mängden karbonater.

Lycka til
mvh Mattias

P.S. Var inte skraj i onödan. Det är kul med fisk och de flesta problem går att skydda sig mot, tom utan att tömma plånboken :)
#15 - 11 juni 2006 22:27
[QUOTE=Nybörjare-06]Vet inte riktigt än vilka fiskar det kommer att bli .. men tyckte de röda svärdbärarna de hade var väldigt fina så kanske sånna om de passar. Neontetror oxå kanske?[/QUOTE]

Fast nu i när akvariet är nystartat måste du börja med bara några få fiskar. Jag skulle inte rekommendera fler än 3. Nu vet jag inte hur stort ditt akvarium är men jag håller på och startar upp ett 310 liters och har bara 4 fiskar däri, även om jag har tagit filtermaterial från mitt andra akvarium (bra bakteriekultur). Det tar ju ca en månad innan bakterierna har hunnit föröka sig tillräckligt och etablerat sig i filtret.

Svärdbärare är lättskötta men jag tycker platy är trevligare. Svärdbärare kan faktiskt vara lite aggro ibland. Mina favoritungfödare är faktiskt platy och endlers.

Annons