Uppstart malawiakvarium 375l - walk-through

#1 - 11 april 2009 07:33
hej!

jag ska hämta min burk på 375l imorgon och jag skulle behöva en walkthrough så att detta blir så nära facit som möjligt...

Jag ska bygga en egen bakgrund till att börja med, det kommer säkert ta ett par veckor innan jag är klar med den, jag har även tänkt att försöka mig på att bygga en filterkammare då det verkar bra. I filterkammaren, om jag har fattat detta rätt så kör jag med en cirkulationspump?

Ska jag under min byggnation ha akvariet vattenfyllt och igång och lägga in någon annan fisk tillsvidare?

När jag väl installerat bakgrunden i karet och fyller upp det igen, vad ska jag satsa på för temperatur i vatten? Sedan har jag läst massor om nitrit och bakerier och ph osv, hur mäter jag det och vad ska jag ha för målvärden?

Hur många fiskar rekommenderas i ett kar av denna storlek och ska jag inhandla alla samtidigt eller ska jag introducera en art i taget?

Hur länge ska jag låta karet stå innan fisk inhandlas?

Någon som har tips på var jag kan köpa sand, för det verkar de flesta rekommendera och vilken mängd bör jag ha? Någon som har tips på vad jag ska ha för sten i karet, är det kalksten eller kolsten eller vanlig sten man ska satsa på?

Många frågor, jag kan säga att jag har haft akvarium tidigare men nu är det dags för nystart och här verkar det finnas grymt med samlad kunskap så jag tänkte försöka få del av den och uppdatera mig själv lite också!

Fyll gärna på med tips som jag kanske har missat här...
#2 - 12 april 2009 17:56
ta en sak i taget nu, men du ska börja med en friggo bakrund eller,? ha inte bråttom du ska inte fylla aquariet förens bakrunden är klar. börja med bekrunden ,. sen lägg upp bilder så ska jag hjälpa dej på vägen har jort 2 st men är absolut inte nöjd med dom så det krävs an massa tid att få dom bra, villket jag inte har, det finns en del killar här på foromet som jag tror håller på med sådant som jag tror e duktiga så det årdnar sig.
#3 - 12 april 2009 19:03
okej, tack för det...akvariet står i rummet här nu och jag har börjat med basen att göra rent rutorna och rampen och ska börja med bakgrunden imorgon...jag vet dock inte hur jag ska bygga filterkammaren ordentligt...jag såg någon guide där jag skulle limma en glasruta men jag vettefasen hur exakt jag ska göra det...tips någon?

fick med en pump, RENA powerhead, 1400l/h vilket känns som att jag behöver komplettera men jag vet inte vad ni säger?

Nåja, imorgon börjar jag lite lätt med bakgrunden, ska följa denna variant känner jag:
http://www.ciklider.se/forum/index.php?topic=743.msg5777#msg5777

Tycker det är snyggt och verkar mindre meckigt än att hålla på och lacka och husfixa och måla osv plus det faktum att jag gillar sten och skiffer...

Jag köpte förresten sand idag, sandlådesand på Bauhaus, tvättad och torkad, kommer inte ihåg sizen, tror att det stod 0,8-3 eller något, kan det verka vettigt?

Nä, dags att putsa lite...tack för svar!
#4 - 13 april 2009 08:54
jag kan inte lägga upp bilder på forumet det funkar inte,?? annars kunde jag visa lite men kan se om jag hittar ngt på nätet,ok

Annons