Uppstart av mitt Aqualantide kubakvarum

#1 - 5 juli 2006 13:34
Nu har jag äntligen fått igång mitt nya akvarium som jag köpte i våras. Eftersom jag haft problem med inflammationer i mitt ben efter benbrotten förra året var jag tvungen att operera mig vilket ledde till att mkt blev försenat, däribland igångsättandet av akvariet.
Jag har monterat en BTN-modul F som bakgrund och fyllt ut med i princip helt mörk solskyddsfilm där modulen inte täcker bakgrunden.
Bakom modulen har jag utsuget för ytterfiltret, Eheim 2226. I modulen har jag borrat 3st 40-mm hål som jag satt myggnät för på insidan och klippt till svart filtermatta som ligger framför myggnätet. Det finns ett antal runda filtermattebitar så det är lätt att byta ut vid rengöring och jag kan tvätta de gamla filterbitarna i efterhand.
Bottenmaterialet är svart sand.

20060616
Nu är akvariet vattenfyllt och jag har planterat några växter från det gamla akvariet. Jösses vad vattnet cirkulerar med pumpen. Får strypa ned pumpen till drygt hälften. Fyller på med lite "filterrengöring" från det lilla akvariet.

20060620
Hittar ingen snygg rot till akvariet utan köper en stor rundbladig svärdsplanta som solitärväxt i mitten och ett antal cabombaliknande växter (skall ta reda på vad de heter) kring sidorna.

20060624
Nu flyttar jag över de fullvuxna fiskarna. Eftersom de kommer från ett litet akvarium är de inte så många. 3 guppy, (2 honor och 1 hane), 1 ancistrus, 8 neontetror. Två guppyyngel hänger också med. Fyller på med mer "filtervatten" från det gamla akvariet.

20060626
Ena gyppyhonan får yngel. Jag ser ett par stycken men tror inte de överlever.
De två yngel som kom med i flytten är borta. Det största av ynglen fick jag klippa huvet av eftersom de andra fiskarna hade bitit bort det mesta av hans fenor.

20060630
Hittar 5 nya yngel.

20060701
Första vattenbytet. Allt ser oerhört rent ut så någon städning behövs inte. Inga alger än så länge i alla fall.

20060704
4 av de yngel jag hittade 20060630 finns kvar.
Resterande 9 yngel från det gamla akvariet flyttas över. Det skall bli mkt spännande och se ikväll hur många av dem som överlevt. I annat fall lär det ju bli ett proteintillskott till de andra fiskarna.
#2 - 5 juli 2006 20:59
Hur stort akvarium har du?
#3 - 6 juli 2006 06:00
Det är ca 250 liter (67*67*57).
/Anders

Annons