Uppstart av Malawi Odling!

#1 - 4 augusti 2008 19:14
Hej hej!

Nu har jag bestämt mig för att odla ngn Malawi som projektarbete!

Tillgänglig Utrustning: 160L lekkar, 75L yngelkar. båda med nödvändiga tillbehör

nu har jag 2 frågor!

1.Vilken art skall jag välja?
2. Vad är den Klassiska inredningen till ett malawi lekkar? substrat, växter osv..

Göm er inte nu, ni med stora erfarenheter av att odla och hålla Malawisar! För jag vet att ni finns där!

Tack på förhand/ Albin Andersson Nv06;)
#2 - 4 augusti 2008 19:24
rödzebran är nog lättast att få till lek.
160L kar får du inte plats med så mycket, men du kanske kan bygga någon slags stengrotta. det har jag gjort och de gillar dom. har även sand och inte grus i mitt kar det verkar som dom gillar det mer oxå.. har inte så stor kunskap men det va mina "tips"
#3 - 5 augusti 2008 06:43
feelstavat skrev:
rödzebran är nog lättast att få till lek.

160L kar får du inte plats med så mycket, men du kanske kan bygga någon slags stengrotta. det har jag gjort och de gillar dom. har även sand och inte grus i mitt kar det verkar som dom gillar det mer oxå.. har inte så stor kunskap men det va mina "tips"

tackar tackar!
rödzebran är väl en förhållandevis vanlig malawi och som du säger är lätt till lek, men jag skulle gärna vilja att det skulle bli lite av en utmaning och vill gärna testa ngn lite svårare art.

gärna någon vacker med, så man kan stila för lärare och kompisar;)

har varit och kollat på [COLOR=#0000ff]Aulonocara sp. “fire fish”[/COLOR]
[COLOR=#0000ff]Fire fish, dragoon blood, red dragon, strawberry red[/COLOR] i en lokal affär, och hanarna är riktigt vackra, dock kan jag inte läsa artbeskrivningen här på zoopet.
admin
Christian Alfredsson
#4 - 5 augusti 2008 07:27
De är också ganska lätta att odlar. Man får dock vänta en bra stund innan de blir könsmogna.

Jag hade nog valt Golden. Både hane och hona är snygga och de blir inte så stora.
#5 - 5 augusti 2008 07:49
admin skrev:
De är också ganska lätta att odlar. Man får dock vänta en bra stund innan de blir könsmogna.

Jag hade nog valt Golden. Både hane och hona är snygga och de blir inte så stora.

okej, menar du innan ynglen blir könsmogna eller, de man köper i affären (de jag såg var run 8-9cm)

Okej men golden är ju vanlig den med:p

hur är det med Acei? har nämnligen chans att få en grupp påca 6 individer gratis.

Tack för tipsen, men vill ha flera!
#6 - 5 augusti 2008 10:08
då tycker jag du ska ta msobo magunga, riktigt vacker. har ett viltfångat exemplar själv:) fått kids me dom, riktigt fina färger
#7 - 5 augusti 2008 19:09
feelstavat skrev:
då tycker jag du ska ta msobo magunga, riktigt vacker. har ett viltfångat exemplar själv:) fått kids me dom, riktigt fina färger

Läcker! fler förslag på era favoriter!
#8 - 7 augusti 2008 15:40
Har som sagt chans på att få en grupp Acei (mary gold) gratis.

vad finns att förtälja om denna malawi och är 150L tillräckligt för den?
#9 - 8 augusti 2008 12:40
Uppdatering med bilder!

http://abbee.bilddagboken.se/p/show.html?id=249744605&directlink=1

tänkte måla i skiffergrå färg:)

kan väll funka?

bilder tillkommer allt eftersom projektet framskrider!
#10 - 8 augusti 2008 20:31
Avslutar denna tråden här, har lagt upp en tråd i Projekt istället!
#11 - 20 augusti 2008 14:50
hejsan

vill du ha en svår odlat fisk så tycker jag delfin ciklid.
men om du vill ha en ovanlig så tycker [COLOR=#0066cc]Metriaclima sp. 'zebra chilumba', Maison Reef”[/COLOR]
[COLOR=#0066cc]Maison Reef zebra[/COLOR] som jag aldrig har set men vill gärna ha.
mvh markus
#12 - 22 augusti 2008 19:21
Chillumba är hur lätta som helst att odla! Hanarna jagar ihjäl varnadra i ett liten akvarium, men ynglar gör dom!

Annons