Uppstart av Malawi

#1 - 10 november 2010 12:05
Nu har jag äntligen kommit till skott och har bestämt mig för ett inköp av nytt akvarium som ska innehålla Malawi,

Räcker de med ett 100-150Ls akvarium?

Är det nånting speciellt som man ska tänka på?

Mvh Johan
#2 - 10 november 2010 12:10
startade inte du en tråd nyss om detta?? har för mig jag skrev i den?
#3 - 10 november 2010 13:50
hannesc skrev:
startade inte du en tråd nyss om detta?? har för mig jag skrev i den?

Jo de stämmer, Men startade den tydligen i fel länk så den togs bort, Därför valde jag att starta en ny här istället. Men tack för dina svar. =)
#4 - 10 november 2010 13:55
hmm.. va jobbigt!! orkar ju knappt skriva om. menmen :D

högt pH o Kh. ph gärna runt 8 o lite högre

tåliga växter om du ska ha det .javaormbunke, vallisneria o anubias funkar.

de kan käka växter o gräver ofta upp dom. keep in mind.

bry dig inte om att bygga grottor. ser mest onaturligt + att fiskarna oftast skiter i dom o bygger egna. så gör bara ett snyggt stenröse så ordnar fiskarna resten själva :P

hmm...

de vill ha rätt strömt. eller du kan dra på ordentligt med flås.

slänger in en vid på mitt malawi som inspiration

#5 - 10 november 2010 14:28
100-150 liters är i minsta laget. Gärna över 200 liter varjefall.

Basiskt vatten. Fin sand att gräva i. Mycket sten och få växter, växterna som Hannes nämnt fungerar bra. Criniumlökar fungerar också.

Bra tryck från pumpen/pumparna. Man pratar om 7ggr akvarievolymen. Alltså 200 liter vatten innebär filtrering som motsvarar 1400 liter i timmen filtrering.
#6 - 10 november 2010 16:00
helst bör det vara 250+ l. finns mera valmöjligheter då
#7 - 12 november 2010 09:57
På tal om filtrering...7ggr akvariet...stämmer det.
Har två pumphuvud i mitt 540 kar som pumpar 1400 l/var... Då är det snudd på för lite eller??:confused:
Hade innan tre inom liggande pumpar typ fluval....men det var ju ör lite filtermatta....
OOps detta kanske ska tas i ett annat forum men jag har ju karet med malawis....[;)]A.
#8 - 12 november 2010 21:42
hannesc skrev:
hmm.. va jobbigt!! orkar ju knappt skriva om. menmen :D

högt pH o Kh. ph gärna runt 8 o lite högre

tåliga växter om du ska ha det .javaormbunke, vallisneria o anubias funkar.

de kan käka växter o gräver ofta upp dom. keep in mind.

bry dig inte om att bygga grottor. ser mest onaturligt + att fiskarna oftast skiter i dom o bygger egna. så gör bara ett snyggt stenröse så ordnar fiskarna resten själva :P

hmm...

de vill ha rätt strömt. eller du kan dra på ordentligt med flås.

slänger in en vid på mitt malawi som inspiration

Jättesnyggt kar Hannes så ta inte detta fel MEN i mina ögon så är detta på tok för trångt och skapar irritation bland vissa invånare, så till trådskaparen vill jag ge rådet - TÄNK STORT;) ... om du vill ha malawi, annars så passar lite snäcklekare från Tanganyika i ett 100-200Liters
#9 - 12 november 2010 23:57
Är eg. inte bara den rena volymen som är viktig när man har malawi (antar att det är mbunas du tänker dig?). Men precis som andra redan har skrivit är 100-150L absolut i minsta laget möjligtvis om karet är mkt långt, eller om det hade vart ett något större kar å det är väldigt högt typ. Sen finns det mkt annat man kan trixa med för att få olika uppsättningar ciklider att funka.
Tex. om du inte har nån inredning i form av sten å sånt som bildar gömställen och/eller bara har tex. 1 art med ett fåtal hanar å resten honor, eller att det är helt smockfullt med fisk, alltså lite det hållet som det är i zoobutiken.
Sen det att detta inte blir lika snyggt eller att fiskarna troligtvis inte mår lika bra å att mkt fisk kräver stora krav på filtrering etc. är en annan sak...
Men som sagt det går att trixa lite om man känner till fiskarnas biologi.
Lycka till hur som helst!
#10 - 13 november 2010 09:06
Rooster skrev:
Är eg. inte bara den rena volymen som är viktig när man har malawi (antar att det är mbunas du tänker dig?). Men precis som andra redan har skrivit är 100-150L absolut i minsta laget möjligtvis om karet är mkt långt, eller om det hade vart ett något större kar å det är väldigt högt typ. Sen finns det mkt annat man kan trixa med för att få olika uppsättningar ciklider att funka.

Tex. om du inte har nån inredning i form av sten å sånt som bildar gömställen och/eller bara har tex. 1 art med ett fåtal hanar å resten honor, eller att det är helt smockfullt med fisk, alltså lite det hållet som det är i zoobutiken.

Sen det att detta inte blir lika snyggt eller att fiskarna troligtvis inte mår lika bra å att mkt fisk kräver stora krav på filtrering etc. är en annan sak...

Men som sagt det går att trixa lite om man känner till fiskarnas biologi.

Lycka till hur som helst!

Tack, bra svar, har dock gått upp till 180 - 240L nu, hittat 2 st men inte bestämt mig helt hundra än.

Börjar dock få lite kläm på de nu.

Johan
#11 - 13 november 2010 10:45
åheim skrev:
Jättesnyggt kar Hannes så ta inte detta fel MEN i mina ögon så är detta på tok för trångt och skapar irritation bland vissa invånare, så till trådskaparen vill jag ge rådet - TÄNK STORT;) ... om du vill ha malawi, annars så passar lite snäcklekare från Tanganyika i ett 100-200Liters

yess. har märkt detta själv. blivit lite fisksoppa de där. är i tankarna på att ge tillbaka en del fisk till micke på DM o därmed osså byta så det blir färre arter i karet, men fler avc de som finns . kanske 3 arter bara.
#12 - 13 november 2010 11:03
Kramer84 skrev:
Tack, bra svar, har dock gått upp till 180 - 240L nu, hittat 2 st men inte bestämt mig helt hundra än.

Börjar dock få lite kläm på de nu.

Johan

ju större, desto bättre
#13 - 13 november 2010 18:05
Ju mera fisk, destå mindre inredning i form av grottor.
Bilagor:
#14 - 14 november 2010 20:10
Det här med att man "SKA" ha x antal lite i timmen på pumpar och ph hit o dit,viss temperatur är lite si och så med tycker jag.
Ok man kanske ska ha det med viltfångade.
Jag har nere i min lokal runt 23-25 grader och ph är mellan 6,5-8.0,driver många av mina odlingskar med bara luft om dom inte är för stora 300< då har jag både luft filter och en pump på runt 800-1000L/tim.
Det enda man ska tänka på är och ha jämn temp/ph då är det inga problem.
#15 - 15 november 2010 21:57
Nu har jag iallafall beställt mitt akvarium, Ett Juwel Rio 240L. Levereras på Onsdag. Känns riktigt bra :) Längtar.

De här kommer bli riktigt spännande.
#16 - 21 november 2010 17:51
Jag har två ytterfilter på sammanlagt 3300l/h i mitt 720L sedan två cirkulationspumpar på 4500l/h och det är lagom mycket rörelse i vattnet tycker jag.
Vad jag förstått så vill malawin ha lite rörelse på vattnet men även lugna platser, så man får laborera lite med utblås och sånt från pumparna.

Och sedan som redan nämnts, lägg igen energi på att bygga grottor och försöka få till nå sånt, för de fixar de så himla bra själv =)

Länkar till en snutt på mitt kar jag med då ;)

" target="_blank">

Annons