Uppstart av ett begagnat akvarium

#1 - 20 april 2008 19:50
Jag och min man har köpt oss en begagnat möbelakvarium med två lysrör den ena är 25w 4900K (sera plant color) och den andra är 25w 6000K (sera brilliant daylight).Förra ägaren lämnade den till oss fulla med alger. Jag fick jobba 6 timmar med att rengöra den, ett tips från internet, då jag tog hjälp av ättiksprit och grovsalt.

Vi har dock några frågor att få svar på:

1. positivt eller negativt med reflektorer(två st medföljde)

2. det luktar fortfarande ättiksprit, skadligt för fiskarna?

3. Om vi använder reflektorerna, bör belysningstiden förkortas?( vi tänkte ha den på i 10 timmar)

4. vi har tänkt börja med 10 växter, bör reflektorerna användas?

5. Hur länge ska vattnet cirkuleras innan vi fyller den med växter och fiskar?

6. eller bör vattnet cirkuleras med växter i?
#2 - 20 april 2008 20:04
i med växter och någon fisk... hur stort akvarium är det....
tvätta ur med sötvatten ett par gånger för att vara säker...
Själva bakteriefloran utvecklas inte om du inte belasterkaret med Fisk eller något liknande.
använd reflektorerna de är bra.... börja med lite mindre Ljus.. nån expert får svara mera i detalj..
#3 - 20 april 2008 20:08
du bör skölja akvariet tills ättikslukten försvinner!
reflektorer är ett bra sätt att ta tillvara på ljus som annars försvinner uppåt dock kan vissa ljusskygga fiskar som tex kardinaltetra ogilla det och de blir skygga och bleka! man ska hålla samma belysningstid oavsett reflektor eller ej! akvariet kan stå nån dag med växter och pump innan man introducerar de första få fiskarna och kan rekommendera att även hälla i nitrivec ca: 24 tim före fiskarna! mata sparsamt och efter ca:1 mån så har den biologiska cyceln kommit igång:)
#4 - 21 april 2008 19:47
i med växter och någon fisk... hur stort akvarium är det....

tvätta ur med sötvatten ett par gånger för att vara säker...

Själva bakteriefloran utvecklas inte om du inte belasterkaret med Fisk eller något liknande.

använd reflektorerna de är bra.... börja med lite mindre Ljus.. nån expert får svara mera i detalj..

Akvariet är 180 liter, juwel.

Idag har jag köpt 4 st blåa filter. De andra var hur svarta som helst.
Jag ska göra en omgång till att tvätta rent.
#5 - 21 april 2008 19:49
åheim skrev:
du bör skölja akvariet tills ättikslukten försvinner!

reflektorer är ett bra sätt att ta tillvara på ljus som annars försvinner uppåt dock kan vissa ljusskygga fiskar som tex kardinaltetra ogilla det och de blir skygga och bleka! man ska hålla samma belysningstid oavsett reflektor eller ej! akvariet kan stå nån dag med växter och pump innan man introducerar de första få fiskarna och kan rekommendera att även hälla i nitrivec ca: 24 tim före fiskarna! mata sparsamt och efter ca:1 mån så har den biologiska cyceln kommit igång:)

tack för er tips! jag ska jobba på att göra rent en omgång till. Är det ok att använda såpa och vatten tills ättiksspritlukten försvinner??

Ska se till att köpa nitrivec innan jag lägger i de första fiskarna.
#6 - 21 april 2008 20:05
Lillyblue skrev:
tack för er tips! jag ska jobba på att göra rent en omgång till. Är det ok att använda såpa och vatten tills ättiksspritlukten försvinner??

Ska se till att köpa nitrivec innan jag lägger i de första fiskarna.
sk ölj bara med vatten!

Annons