Uppstart av ett 540-liters

#1 - 7 oktober 2012 20:56
Oj så länge sedan jag var inloggad här, men kul att vara tillbaka.

Det är så här:

Jag ska flytta från min lilla etta till en stor trea vilket gör att jag helt plötsligt har plats för mitt akvarium igen. Nu kommer jag att köpa ett sprillans nytt 540-liters, göra mig av med mitt 375-liters, och har börjat fundera lite på invånare till det nya karet.

Jag är stormförtjust i Påfåglar men skulle samtidigt vilja kombinera lite olika sydamerikanska ciklider. Jag går i tankarna att kombinera ett par Påfåglar med en Hantelciklid, och endera en Guldsöm eller en Jack Dempsey. Helst skulle jag vilja trycka ner alla fem i karet men jag är medveten om att det snabbt skulle kunna bli för tight.

Alternativt tänker jag att kombinera en påfågel med ett par Guldsömmar eller Jack Dempseys, samt en Hantelciklid.

Karet kommer innehålla endera en Pleco eller Ancistrus i lagom storlek.

Anlednignen till att jag undrar är att när jag läser kommentarerna under artbeskrivningen av, exempelvis, Guldsömmen verkar det kunna bli större problem att kombinera dem med Påfåglar. Jag har hållit Påfåglar med Jack Ds förut och det har fungerat bra. Samtidigt är det absolut viktigaste att fiskarna mår bra och att karet inte blir överbefolkat och drar ner vattenkvalitén.

Är det någon som har några tips på kombinationer eller bra (och dåliga) erfarenheter av att kombinera sydamerikanska ciklider? Jag är nyfiken på alla möjliga lösningar och förslag, även dem som jag själv inte tänkt på...

Jag har ett Fluval Fx5-filter men kommer att sälja det med mitt 375L. I det nya karet sätter jag ihop ett eget filter bakom en BTN-bakrund.

Tack på förhand för alla tips.
#2 - 7 oktober 2012 21:00
...och det ska också tilläggas att jag funderar på om jag ska köpa unga individer eller försöka få tag på lite större fisk. Hur snabbt växer Guldsömmen? Håller den samma takt som en Påfågel. Det gör nämligen inte en Jack Dempsey...
#3 - 7 oktober 2012 21:12
...och jag är medveten om att JD är centralamerikansk. :)

Nu ska jag vara tyst.

Annons