uppstart av både hobby och kar:)

#1 - 6 juni 2009 14:45
Hej alla glada nu har jag hittat hit:)

såhär ligger det till. Jag har alltid varit intresserad av denna hobby men har aldrig haft råd att starta upp något ordentligt projekt när jag bott hemma.
så nu efter ett par små akvarium och flytt hemifrån har jag fått tag på ett 375l kar med aluställning som jag ska hämta om en vecka.

Det jag skulle vilja ha hjälp med är följande:
Pump/filter : vad skulle jag kunna använda vad är bäst sämst och såvidare.

Bakrund : jag har kollat på slimline lite men vet inte om det är min stil verkar så platt liksom några förslag?

Fiskar:är inne på ciklider skulle verkligen vilja ha hjälp att finna några som inte blir allt för stora och är lätt skötta käns som att det är så många olika så behöver lite av zoopets blandade Experthjälp:D

och nu är det såhär att projektet kommer ta sin lilla tid då jag verkligen vill planera in i minsta detalj så att allt blir så bra som det bara går:)
hoppas någon känner sig manad att hjälpa till lite och kanske till o med följa mitt lilla projekt:)

är jätte tacksam för svar:)

Fridens / Emil Dackmar
#2 - 7 juni 2009 01:24
ingen som har lust?
#3 - 7 juni 2009 01:25
kanske kan någon admin flytta tråden till mit första akvarium om det verkar bättre? :$
#4 - 7 juni 2009 01:27
vet inte men jagctycker det verkar som ett projekt iaf:O?
#5 - 7 juni 2009 13:06
ingen som vill hjälpa?
#6 - 7 juni 2009 14:56
Naturligtvis ska vi försöka hjälpa dig!

Jag tror att anledningen till att ingen har svarat är att du ställer väldigt breda frågor.

Jag försöker bryta ner dina frågor, så kanske du själv kan svara på några följdfrågor.

Pump/filter: Ja här finns det massor av info på forumet. Men först och främst, vill du ha innerfilter eller ytterfiler?

Bra och dåliga filter, tja i princip är det bara att titta på prislappen.

Men vilket filter du ska ha beror på vilka fiskar du vill ha!

Bakgrund: Ja frågar du mig så är det ett svart papper på bakrutan som gäller! I övrigt så är det väl även här en fråga om pengar och vilka fiskar du ska ha.

Fiskar: Ciklider är ju en bra ledtråd! Men till att börja med så borde du tala om ifall det är sjöciklider från Afrika eller ciklider från Amerika du funderar på.

Ibland så skriver man utifrån tankarna man har i skallen och då blir allt så självklart. Men den som inte kan läsa dina tankar blir mest förvirrad

Så fundera ett varv till så ska vi nog kunna hjälpa till!

Välkommen till Zoopet föresten:D
#7 - 7 juni 2009 19:00
tack för svar :) haha jo så är det nog :P

okej först till filter jag har alltid haft innerfilter förut och nu har jag läst runt lite och verkar som att ytterfilter är bättre men också lite osäkrare tackvare att slangar kan lossna osv så innerfilter känns faktiskt mer aktuellt men då kommer jag till frågan (är inte så haj på det här med teknik i akvarium) det är ju 375 liter så hur stor måste den vara? och så måste jag komma på något sett att dölja den också någon modul kanske skulle funka eller går det att göra något snyggt själv?

bakgrund har jag också börjat fundera på om jag ska köpa solfilm och kanske ha ett par moduler i dom bakre hörnen för att pumpen ska kunna döljas:)

Ciklider jag kollat på är från sydamerika och dom jag fastnat för är [I]Apistogramma[/I] ramirezi och Apistogramma cacatuoides vet ej hur dom går ihop med varandra men dom är sjukligt snygga i mina ögon någon som har erfarenhet av dessa två?

ja det lät bra ihuvudet när jag skrev iaf:P:)
#8 - 8 juni 2009 08:05
Ja, det var lite mer [COLOR=black][FONT=Verdana]preciserat[/FONT][/COLOR]:)

Fiskar: Jag tror du menar [COLOR=#0000ff]Mikrogeophagus ramirezi[/COLOR] Fjärilsciklid och [COLOR=#0000ff]Apistogramma cacatuoides[/COLOR]

Dessa två går jättebra att ha i ett 375 liters. Om du dessutom begränsar dig till dessa så kan du skaffa 2 hanar och 4-6 honor av cacatuoides vilket kommer att ge dig många spännande timmar framför karet.

Likaså ska du skaffa upp till sex st Fjärilar så att du får ett eller två par.

Tänk på att ha en temp på minst 27-28 grader när du har fjärilar. Men det finns det massor av trådar om här på forumet, jag är ingen expert på fjärilar.

Filter: Med dessa fiskar så behöver du inget värstingfilter, i princip räcker det med att du har något som rör om i ytan så du får ner lite syre i vattnet. Jag har inte koll på innerfilter marknaden så några direkta råd vilket du ska köpa kan jag inte ge. Det finns ju en del att välja på http://www.pwss.se/home.php?cat=25

Bakgrund: Ja det är kanske inte så dumt som du tänker, att bara ha ett par moduler i hörnen. Men det är helt upp till dig! Roligt om du kan tänka lite nytt och kanske göra något som ingen annan har gjort förut:p
#9 - 8 juni 2009 09:28
Ja precis dom två var det:p är inte så bra på namn som sagt><

okej låter helt okej:) men fiskar är ju som sagt inte spikade alls men det är ciklider jag är inne på så får nog läsa ett tag till:P funderade på några malar också kanske ancistrus skulle funka?

Filter: tittade på pwss och hittade fluval men då till frågan
räcker det med fluval plus 2. 360l/timme?
eller ska jag köra på det större fluval plus 3. 700l/timme?

Bakgrund: är väldigt osäker på hur jag ska gå till väga överhuvudtaget känns ju som att alla sett är redan påkommna och utförda :p men ska nog kunna hitta på något roligt :P men som sagt den enda iden jag tycker är bra hittills är ju den jag nämnde senast.

En annan fråga då jag inte riktigt har vart såhär seriös förut harj ag aldrig kört med några medel eller gödning och skulle jätte gärna vilja veta vad man sak köpa för att få de bra. Alltså till nitrit och allt va det heter och gödning kanske är något att tänka på då jag har tänkt att ha ganska mycket växter även fast jag läst att ciklider oftast vill ha mycket sten. Eller är det dumt att ha det till ciklider eller är det något dom inte riktigt lider av :p?
#10 - 8 juni 2009 09:45
Dackmar skrev:
Ja precis dom två var det:p är inte så bra på namn som sagt><

okej låter helt okej:) men fiskar är ju som sagt inte spikade alls men det är ciklider jag är inne på så får nog läsa ett tag till:P funderade på några malar också kanske ancistrus skulle funka??

Tänk dig för både en och två gånger innan du skaffar Ancistrus! De är fruktansvärda rom rövare och de äter upp alla dina Svärdsplantor! Jag med flera här på Zoopet är på väg att avveckla våra! Bättre att satsa på Otocinclus.

Dackmar skrev:

Filter: tittade på pwss och hittade fluval men då till frågan

räcker det med fluval plus 2. 360l/timme?

eller ska jag köra på det större fluval plus 3. 700l/timme?

Skulle tro att du klarar dig med den mindre.

Dackmar skrev:

En annan fråga då jag inte riktigt har vart såhär seriös förut harj ag aldrig kört med några medel eller gödning och skulle jätte gärna vilja veta vad man sak köpa för att få de bra. Alltså till nitrit och allt va det heter och gödning kanske är något att tänka på då jag har tänkt att ha ganska mycket växter även fast jag läst att ciklider oftast vill ha mycket sten. Eller är det dumt att ha det till ciklider eller är det något dom inte riktigt lider av :p?

Angående gödning, sök på PMDD på forumet. Samt läs den här sidan http://www.pmdd.se/

Växter och ciklider, ja frågar du mig så är det växter som gäller. Titta på mina YT filmer så förstår du varför. Länk hittar du nedan.
#11 - 8 juni 2009 10:08
c90368 skrev:
Tänk dig för både en och två gånger innan du skaffar Ancistrus! De är fruktansvärda rom rövare och de äter upp alla dina Svärdsplantor! Jag med flera här på Zoopet är på väg att avveckla våra! Bättre att satsa på Otocinclus.

okej vad jag har läst så är dom bra men kanske missade just den delen att dom är fruktansvärda monster;):p
någon speciell otocinclus du själv har erfarenhet av?

c90368 skrev:
Skulle tro att du klarar dig med den mindre.

okej då får det nog bli det fast om jag har tur så tror jag att jag har en likadan någonstans hos föräldrarna :) man kan ju hoppa att dom inte kastat allt:p

c90368 skrev:
Angående gödning, sök på PMDD på forumet. Samt läs den här sidan http://www.pmdd.se/

Växter och ciklider, ja frågar du mig så är det växter som gäller. Titta på mina YT filmer så förstår du varför. Länk hittar du nedan.

okej bra för jag gillar inte kala akvarium det ska vara grönt överallt :D:D
har faktiskt kollat en del av dina filmer :) läste hela din tråd om ditt akvarierum. Men har inte kollat alla filmer än men ska nog ta o göra det:)
#12 - 8 juni 2009 10:15
nej nu blev jag sugen att åka ner till djuraffärerna här i stan och kolla runt lite:) back in a hour............. or two ;)
#13 - 8 juni 2009 11:10
Dackmar skrev:

okej vad jag har läst så är dom bra men kanske missade just den delen att dom är fruktansvärda monster;):p

någon speciell otocinclus du själv har erfarenhet av?

Nja, läs den här tråden så förstår du min tvekan:)

Otocinclus vittatus vs vestitus
#14 - 8 juni 2009 12:19
Svärdsplanta med Ancistrus i karet

Svärdsplanta utan Ancistrus

#15 - 8 juni 2009 12:27
nu är jag tillbaka igen och dom hade både [COLOR=#0000ff]Mikrogeophagus ramirezi[/COLOR] och [COLOR=#0000ff]Apistogramma cacatuoides[/COLOR]och det var ungfiskar hela bunten :) för det är väl bättre att dom är ungfiskar som får växatillsammans? eller har jag fattat fel :P?
#16 - 8 juni 2009 12:30
nuär jg tillbaka igen och jag blev så glad när jag såg att dom hade både [COLOR=#0000ff]Apistogramma cacatuoides[/COLOR] och [COLOR=#0000ff]Mikrogeophagus ramirezi[/COLOR] Och det var ungfiskar hela bunten och det är väl bra om dom är det från början? eller har jag fattat fel?
#17 - 8 juni 2009 12:36
c90368 skrev:
Svärdsplanta med Ancistrus i karet

Svärdsplanta utan Ancistrus

jag förstår nog vad du menar tror jag skippar dom ganska hårt:p

dessutom verkar otocinclus vittatus mysigare dom hade dom på zoot också riktigt söta små rackare:P:)

förövrigt så sa hon på zoot att jag skulle behöva ett sort ytterfilter ydligen det största fluval hade eller vad hon sa och det skulle gå på flera tusen men hon kanske bara försökte sälja men jag vet inte vadtror du?
#18 - 8 juni 2009 12:42
Jag har ancistrus och svärdsplantor i alla mina kar, (4 st) och de rör inte växterna.
Jag har hört en hel del om att de ska käka upp bladen men som sagt, mina rör inte växterna alls så det är inte alls så att ALLA ancistrus är glupska.

Ang. pumpen så i ett 375 liters hade jag nog satsat på Fluval 4 istället för någon av de små.
#19 - 8 juni 2009 12:50
NIC skrev:
Jag har ancistrus och svärdsplantor i alla mina kar, (4 st) och de rör inte växterna.

Jag har hört en hel del om att de ska käka upp bladen men som sagt, mina rör inte växterna alls så det är inte alls så att ALLA ancistrus är glupska.

Ang. pumpen så i ett 375 liters hade jag nog satsat på Fluval 4 istället för någon av de små.

okej ja så kan det kanske vara jag har ju inte direkt erfarenhet av det vet liksom inte ens vad jag haft för fisk i mina gamla när jag var liten så :p

men jag kommer nog satsa på ottisar :P men det tåls att funderas på :)

okej rätta mig om jag har fel men fluval 4 1000l/timme känns lite väl häftigt ?
#20 - 8 juni 2009 12:57
Dackmar skrev:

okej rätta mig om jag har fel men fluval 4 1000l/timme känns lite väl häftigt ?

Absolut inte!
Du får bara bättre filtreringskapacitet.
I mitt 350 liters har jag ett ytterfilter på 800 l/h och en fluval 4.
I 225 liters karet har jag ett ytterfilter på 1000 l/h och ett innerfilter på lika mycket.
I 130 literskaret har jag över 1000 l/h.
Frågar du Gaffel här på forumet så har han nåt i stil med 5000 l/h i sitt 300.

Riktar du utblåset mot ytan så blir det hur bra som helst, det kan jag garantera + att vattnet då också får bättre syreupptagningsförmåga.
#21 - 8 juni 2009 13:02
NIC skrev:
Absolut inte!

Du får bara bättre filtreringskapacitet.

I mitt 350 liters har jag ett ytterfilter på 800 l/h och en fluval 4.

I 225 liters karet har jag ett ytterfilter på 1000 l/h och ett innerfilter på lika mycket.

I 130 literskaret har jag över 1000 l/h.

Frågar du Gaffel här på forumet så har han nåt i stil med 5000 l/h i sitt 300.

Riktar du utblåset mot ytan så blir det hur bra som helst, det kan jag garantera + att vattnet då också får bättre syreupptagningsförmåga.

okej tyckte det lät jättte stort men då är det inte det alltså då vet man det :) man lär sig hela tiden:P
#22 - 8 juni 2009 13:13
Dackmar skrev:
okej tyckte det lät jättte stort men då är det inte det alltså då vet man det :) man lär sig hela tiden:P

Ja, så är det, och tur e väl det! ;)
#23 - 8 juni 2009 13:22
NIC skrev:
Ja, så är det, och tur e väl det! ;)

Haha ja verkligen:d
#24 - 8 juni 2009 13:24
[COLOR=black][FONT=Verdana]Grundprincipen är väl att man aldrig kan ha för stor filterkapacitet.[/FONT][/COLOR]

[COLOR=black][FONT=Verdana]Men frågan om vad som är tillräckligt för start av ett kar med en begränsad budget är något helt annat![/FONT][/COLOR]

[COLOR=black][FONT=Verdana]Med ett gäng Apistogramma och Fjärilsciklider behövs definitivt inte några filter som pumpar tusentals liter i timman och man kan klara sig bra med ett innerfilter också.[/FONT][/COLOR]

[COLOR=black][FONT=Verdana]Att man sen kanske kompletterar med bättre filter senare, framförallt om man skaffar mer fisk är en annan sak.[/FONT][/COLOR]
#25 - 8 juni 2009 13:29
Bättre att till ett så pass stort kar köpa Fluval 4 direkt än att köpa 2:an som kostar typ 200 mindre och sen köpa en till likadan. Låter inte riktigt vettigt annars tycker jag..
#26 - 8 juni 2009 13:33
NIC skrev:
Bättre att till ett så pass stort kar köpa Fluval 4 direkt än att köpa 2:an som kostar typ 200 mindre och sen köpa en till likadan. Låter inte riktigt vettigt annars tycker jag..

Inte om det bara skiljer 200:- det kan jag hålla med om.
#27 - 8 juni 2009 14:19
Det skiljer faktiskt bara en hundring enligt pwss så saken är väl klar :)
#28 - 8 juni 2009 14:23
NIC skrev:
Det skiljer faktiskt bara en hundring enligt pwss så saken är väl klar :)

Ja det är det garanterat jag menar det går ju att ställa flödet också så :p
#29 - 8 juni 2009 14:31
jag har funderat en del på bakgrunden och kommit fram till detta:)

Det är gjort i paint så ha lite översyn med detta :)
hoppas ni fattar vad jag menar iaf :p

http://s559.photobucket.com/albums/ss38/Dackmar/?action=view&current=Bakgrund-1.jpg

tycker det verkar som en bra idé:D
komma gärna med kritik och idéer om förbätringar:)
#30 - 8 juni 2009 16:45
Dackmar skrev:
jag har funderat en del på bakgrunden och kommit fram till detta:)

Det är gjort i paint så ha lite översyn med detta :)

hoppas ni fattar vad jag menar iaf :p

http://s559.photobucket.com/albums/ss38/Dackmar/?action=view&current=Bakgrund-1.jpg

tycker det verkar som en bra idé:D

komma gärna med kritik och idéer om förbätringar:)

Verkar bra!
Finns det moduler som passar färgmässigt till slimlime?
Vilken ska du ha, gnejs elr den vita?

Och visst, klart det går att ratta med flödet men de e ju ingen mening eftersom man alltid har den på fullt blås! ;):p:D
#31 - 8 juni 2009 17:23
NIC skrev:
Verkar bra!

Finns det moduler som passar färgmässigt till slimlime?

Vilken ska du ha, gnejs elr den vita?

Och visst, klart det går att ratta med flödet men de e ju ingen mening eftersom man alltid har den på fullt blås! ;):p:D

gnejs har jag tänkt så nån modulborde det ju finnas i samma färg :p
får kolla runt lite :) hojta till om du ser något av en händelse:)

Haha så kanske det är :p
#32 - 8 juni 2009 19:40
Annars blir det solfilm som "mitt" bakgrund:)

Förresten jag vet inte om så många hemsidor som säljer bakgrunder och så någon om kan tipsa ?:)
#33 - 8 juni 2009 19:53
http://www.pwss.se/home.php?cat=140

Han har rätt mycket pryttlar...
#34 - 8 juni 2009 20:01
Silvertejp skrev:
http://www.pwss.se/home.php?cat=140

Han har rätt mycket pryttlar...

där har jag vart och kolla och hitta det mesta jag vill kolla på förutom att jag verkligen inte hittar akvariesilikon:confused::p
#35 - 8 juni 2009 20:29
Tycker också att gnejsen är snyggast!
Bra val!
#36 - 8 juni 2009 20:30
Silikon har de på hornbach, Sikasil-E har jag för mig.
#37 - 8 juni 2009 20:39
NIC skrev:
Tycker också att gnejsen är snyggast!

Bra val!
fats jag hittar inga moduler i samma färg men har hittat lite om hur man ska kunna bygga filterkammare med slimline också så kanske blir så ist:) men jag letar vidare iaf:)

NIC skrev:
Silikon har de på hornbach, Sikasil-E har jag för mig.

okej tack:)
#38 - 8 juni 2009 20:44
ska det gå att hitta på hemsidan fattar mig inte på den :p

Annons