Uppstart av 720 liters vivarium/akvarium!

#1 - 31 augusti 2010 19:26
Har fått tag på ett riktigt billigt 720 liters kar som jag hade tänkt göra om till ett vivarium/akvarium. Då med en "land"-del och en akvarie-del med fiskar.

Tanken är att göra det hela i Amazonas-stil med halva akvariet fyllt med vatten och den delen över vatten ska vara full av landlevande växter. Ska även försöka få igång ett levande vattenfall med hjälp av ett extra ytterfilter ( om ingen här på forumet har en bättre idé?).

Jag behöver dock lite hjälp med växtvalet och djurvalet, vad tycker ni? :)

Sen om det är någon som har förslag på vilka ljusrör man ska köra med. Kom med förslag så att jag kan komma igång med inköpen och planerandet :)

/ tordh
#2 - 31 augusti 2010 19:28
slammkrypare vore väl häftigt?
inte dom snyggaste fiskar men bland dom fränaste.
#3 - 31 augusti 2010 19:28
Grymt intressant ! sånt vill jag också göra, haha. Får se om man kanske får bra idéer härifrån ;)

tordh skrev:
Har fått tag på ett riktigt billigt 720 liters kar som jag hade tänkt göra om till ett vivarium/akvarium. Då med en "land"-del och en akvarie-del med fiskar.

Tanken är att göra det hela i Amazonas-stil med halva akvariet fyllt med vatten och den delen över vatten ska vara full av landlevande växter. Ska även försöka få igång ett levande vattenfall med hjälp av ett extra ytterfilter ( om ingen här på forumet har en bättre idé?).

Jag behöver dock lite hjälp med växtvalet och djurvalet, vad tycker ni? :)

Sen om det är någon som har förslag på vilka ljusrör man ska köra med. Kom med förslag så att jag kan komma igång med inköpen och planerandet :)

/ tordh
#4 - 31 augusti 2010 19:35
låter häftigt :)

kanske göra en egen bakgrund, bergliknande med hålor i för att plantera växter? blir då växter på alla nivåer :)
#5 - 31 augusti 2010 20:00
du kan ju ta en slang och fästa på innerfiltrets utblås(om du har något innerfilter och ett ganska kraftigt sådant)och dra slangenupp bakom bakgrunden(om du ska ha någon)och upp till kanten så att det rinner ner från bakgrunden.
#6 - 31 augusti 2010 20:24
Låter lite som min bakgrund ;) haha !

hult87 skrev:
låter häftigt :)

kanske göra en egen bakgrund, bergliknande med hålor i för att plantera växter? blir då växter på alla nivåer :)
#7 - 1 september 2010 04:06
Hallander skrev:
Låter lite som min bakgrund ;) haha !

;) tycker det är en grym idé :D
Bilagor:
#8 - 1 september 2010 04:47
Det finns ju en hel drös med mycket fina Grodor =) Inte för att jag kan något om dem men.. ;)
#9 - 2 september 2010 13:29
Efter att ha snackat med en arbetskamrat så har jag kommit fram till att de levande varelserna kommer preliminärt att bli:

Landlevande:
Rödögda bladgrodor
Madagascar gecko ( eller vad den nu hette )

Vattenlevande:
Fjärilsciklider ( vildfångade )
Kardinaltetror
Vattensalamandrar
Ancistrus (vildfångade)

Växter:
Ampellilja
Gullranka
Bergspalm
Mossa
Ormbunke
Vallisinera
Näckros ( någon liknande växt i alla fall :-) )

Vad tycker forummedlemmarna om detta? :-)
#10 - 2 september 2010 21:51
Klätterfisk! :)

Annons