uppstart av 450liters akvarium, PH/fiskfrågor

#1 - 15 november 2006 12:06
Halloj!
Nu har jag simmat runt här på forumet å läst lite.
Införskaffade ett 450l akvarium igår med välvd ruta (150bx50dx60h)...
Har ett Eheim 2329 som skall komma på posten när som... :P
Resten får jag åka och handla vid tillfälle... skall handla rådasand av näst minsta kornstorleken är tanken, då killen innan mig hade det...
Fiskarna jag tänkt ha är följande:

3-4 Malar
ca 30 kardinaltetror
ca 4-6 scalarer
ca 6-8 discusar
Eventuellt några fjärilsciklider men skall försöka hålla fingrarna i styr på den punkten.

Då till frågorna!
Tror ni det kommer fungera med de där fiskarna i mitt akvarie?
Man skall ju införa fisken stegvis vad jag förstått så jag tänkte börja med det billiga :P några malar å sen kardinaltetror... sen kommer problemet...
Discusarna är ju bra att sluta med eftersom de är svåra och så... men det är bättre om scalarerna inte får bli för stora utan discusen skall helst växa upp med scalarerna vad jag förstått? kom gärna med synpunkter där...
Alla dessa fiskar skall ha ett surt vatten och jag bor i stockholm kommun... dvs. ph runt 8.5 och ganska lågt KH, jag har inte kunnat testa mitt vatten än.
Vad bör jag göra med vattnet för att få det i rätt "balans" hade väll tänkt mig ett PH på 6.5 ungefär men det verkar knepigt man vill ju gärna ha högt KH också

Kom gärna med synpunkter och tips!
MVH
Andreas
#2 - 15 november 2006 18:20
Jag tycker det låter som en trevlig kombination av fiskarna, men jag har en liten gissning att kardinalerna kan börja försvinna så sakteliga när skalarerna växer till sig.

Man kan sänka sitt pH genom att använda sig av lite torv antingen i filtret eller i bottensubstratet. Men hur stabilt det blir över tiden vågar jag inte svara på. Vattnet kan även ofta anta en gul nyans av torven, vilket vissa akvarister eftersträvar, inte sällan de som har just skalarer och tetror.

Det finns även vattenpreparat att köpa för att sänka pH.
#3 - 15 november 2006 19:17
och problemet blir sedan när du fått ner ph till 6,5 (blir nog lätt med lågt kh)och du skall göra vattenbyten med ett kranvatten med ph 8,5 den svängningen gillar inte fiskarna!
#4 - 15 november 2006 19:51
Det blir oftast rätt så små svängningarna vid vatten byten. Speciellt i ett 450l kar och om man inte gör FÖR stora vatten byten. Finns många som trycker ner en massa Co2 i sina akvarium för växternas skull. Då sjunker samtidigt Ph och det går upp en del vid vatten byte men små svängningar är inga större problem.
#5 - 15 november 2006 20:11
Jag hade nog valt ca 4 fjärilsciklider istället för kardinaltetrorna. Kardinaltetror är rätt så känsliga och tråkiga (visserligen fina) och betraktas som mat när de andra fiskarna blir vuxna. Fjärilsciklider är rätt så tuffa och klarar sig bra med större fiskar som scalare och discus, tar för sig av maten och så. Bjuder på mycket underhållning också! Jag har aldrig haft discus själv, men vad av vad jag har hört och läst kan ju vilken temperatur du ska hålla bli ett bekymmer. Discus vill ju ha lite högre temperatur än fjärilsciklider. Mina VF fjärilsciklider går dock i 28 grader (hur gör man tecken för grader på tangentbordet?) och mår bra. Jag tror att ämnesomsättningen blir större och att de växer snabbare vid högre temperaturer. Sen så är väl en vanlig sjukdomsbekämpning när man håller discus att höja temperaturen och salthalten i vattnet?

Scalare klarar sig nog bra.
#6 - 16 november 2006 07:23
Tack för alla svar!!
Jo jag misstänker att kardinalerna kan gå åt jag med, men levande föda är väll inte helt fel det heller!? :) skämt å sido jag har läst någonstans att om scalarerna och tetrorna får växa upp tillsammans så borde det inte vara några problem men det kan vara svårt att tillsätta nya...
tror att jag provar ändå... men fjärilscikliderna skall vara lite roligare säger ni?... jag får väll se :)
Hur är det med värmen till discusarna? tänkte slänga upp den på ett discusforum också men säkert några här som har koll också. Akvarielagret sa att man måste ha 29-30, jag vet att många som har discusar kör 29-30 men jag pratade med en annan som jobbar på akvarie och han säger att de räcker med 25-26* "det finns inga sjöar i sydamerika som har 29* året om". Det har han säkerligen rätt i?
så 26-27* kanske räcker?

---
Hur mycket vatten och hur ofta tycker ni man bör byta?
#7 - 16 november 2006 07:30
Har du mycket växter så behöver inte kardinalerna gå åt om du införskaffar stora kardinaltetror. Våra blir inte uppätna av skalarerna och de är inte tuppväxta tillsammans. Ett tips förresten är att ansistrusar kan vara känsliga för nitrit så det kan vara bättre att starta upp karet med någon annan fisk. Eller menar du pansarmalar med malar? Isåfall kan jag rekomendera dem start. De är jätefina i vårt växtkar.
#8 - 16 november 2006 07:32
Jag har 30 grader normal hos mina diskus.
När de har varit sjuka (vitt bajs) har jag höjt till 34 och tillsatt salt. Nu håller jag på att sakta sänka temp igen. Mina diskus är förvånandsvärt pigga vid denna höga temperatur! Mina skalare tålde värmen, men jag har de i ett eget akvarium nu.
#9 - 16 november 2006 07:34
Jag har 10 diskus i 350l och byter vatten var tredje dag. Mina fläckiga pansarmalar tålde inte hög temp. Men det ska finnas andra sorter som gör det.
#10 - 16 november 2006 08:11
Som jag har förstått det kan man hålla Discus i ca 26 grader också, eftersom vattnet där de kommer ifrån har ungefär den temperaturen under regnperioden. De ska då bli "lugnare", växa långsammare och inte föröka sig. Vilken temperatur du beror väl lite på vad du har för ambitioner med dina fiskar.
#11 - 16 november 2006 08:32
Min erfarenhet (½år med diskus) är att de är piggare, friskare och äter bättre i hög temp.
#12 - 16 november 2006 10:01
Okej!
Har ingen koll alls på växter är det någon som har några tips?
Jag har fyllt ena BTN modulen med filtermatta och har en pump på 1000l/h som suger igenom där. Sen har UPS en eheim 2329 pump på väg till mig, tror ni det blir bra? Tänkte ha båda pumparna på dygnet runt men störs fiskarna något av att det kanske är lite turbolent?
Vilka tider bör man ha akvariet tänt? ca 10 timmar har jag förstått?

PS. Förslag till malar/algätare mottags gärna! DS.
#13 - 19 november 2006 00:19
Hallå!
Jag fortsätter i denna tråd...

Köpte en mangrove (mahogny) rot och satte i igår... jättebra, men idag var den inte täckt kanske men till viss del täckt med en vit-genomskinlig gegga, märkte inget men nu på kvällen när jag satte mig ner för att nära studera akvariet så såg jag det! tog genast ut den (den flyter också blä!) och stoppa ner den i badkaret med skollhett vatten och skrubbade den.
Skall jag sätta ner den igen?
tror ni det var rotens fel eller är det något i akvariet?
har inte sett detta på något annat (studerade noga) annat än att en liten växt-pinne vet inte vad de växterna heter men det var en liten bebis utan rot, den hade totalt ruttnat

annars verkar allt bra, alla värden är bra och mina 11 kardinaltetror simmar på bra :) (en är riktigt blek i den röda färgen)
#14 - 19 november 2006 09:58
Sån där genomskinlig gegga hade jag samlat på vissa ställen på botten när mitt akvarie var nystartat! Nån som kan berätta vad det är för nåt?
#15 - 20 november 2006 09:21
Jag har hört att pansarmalar skadar sina skäggtömmar på den nästa finaste rådan. Har själv den finaste och både pansarmalar och bolivianska fjärilsciklider verkar trivas med det. För att sänka pht använder jag ekextrakt, som man dock måste vara lite försiktig med så att man inte råkar sänka det för mycket.
#16 - 20 november 2006 09:40
solbacka skrev:
Mina fläckiga pansarmalar tålde inte hög temp.

Det kan inte bero på att du tillsatte salt?
#17 - 20 november 2006 19:41
allting rullar på perfekt :) ingen mätbar nitrit än och 11 kardinaler + 2ancistrus och 2 gibbi(Segelfensplaco-någonting) har jag hittils :)
skall köpa fler kardinaler på fredag, var på bromma zoomarknad, men deras fiskar va ju inte i topptrim direkt .... låg döda fiskar i var och varannat akverie tyckte jag!!

Frågor:
Jag har fyllt en BTN modul med filtermatta klippt i kuber som sagt, sitter en pump på 1000l där, sen en eheim 2329 (ca 1000/h den också)
jag har funderat lite på om det kanske är dumt? blir det för mycket filtermaterial så att bakterierna inte har tillräckligt mycket att leva på? eller är det bara bra med mer filtermaterial?

Utblåsen sitter just nu under vattenytan, men de sprutar så att det blir ganska bra cirkulation på vattenytan, räcker det eller bör de sitta lite ovanför vattenytan för att syresätta bra?
Jag har tester för det mesta men hur ser man om vattnet är bra syresatt?

Är lite sugen på CO2, vad bör man köpa till ett 450?
#18 - 3 december 2006 21:47
Nu har jag skaffat mäsk CO2 2x5liter och PMDD det funkar skitbra! :)
har haft nitrit 0.3-0.6 denna vecka men nu igår hade jag under 0.3 och idag hade jag inte mätbar! :) så nu verkar det färdigcyklat eller? detta trots att jag köpte 6st fjärilsciklider igår...
Ju mer filtermaterial desto bättre eller? (enligt frågan innan)
i ett akvarium som är 60cm högt är 2x36w lysrör med reflektorer för lite?
#19 - 4 december 2006 06:34
har en kompis som har 6 scacalrerXL ihop med neontetra kardinaltetra & Citrontetra Och 5 discus. Detta går aldelsutmark otroligt nog:P MVH/ Sebbz!

Annons