Jo, vissa hanar kan bli lite överaggressiva. Det är ju rätt så viktigt att ha flera hanar i gruppen som tar ut sin aggression på varandra.
Jag brukar köra 3-4 hanar och 2-3 honor per hane. Det har funkat kanon för mig.
Jag har inte haft några problem med att Aurautus som slagit ihjäl fiskar. Men Aulonocaror och Goldens, som påstås vara bland dom fredligaste malawis, har istället (ironiskt nog) varit för mig bland de jävligaste. Har testat lite olika Aulonocara-arter och hanen har hela tiden slagit ihjäl sina honor. Spelar ingen roll om det handlar om 1 eller 3 honor. Dom blev ihjälslagna.
Mina Goldens var det ständig fight mellan hanarna. Och jag har också haft problem med att dom bara så där, börjat magra av och dött. Troligtvis buken. Det verkar som om Golden har extra lätt att få det. Andra arter jag har haft har aldrig fått det.
Min brorsas goldens fick också buken när han höll på och odlade malawis. Och ibland när man ser dom i affärer kan dom vara extremt magra.
Men back to topic.
Auratusen är ju lite tuffare av sig. Men ändå rätt snäll.
Och om man har dom så bör man ju inte ha dom tillsammans med "vekare" fiskar. De ska vara fisk som kan sätta emot lite ifall det skulle behövas. Rödzebror är ett utmärkt sällskap. Dom är snälla, men ändå tuffa och rätt robusta.
Golden och Hongi är ju också bra sällskap. Något som lyckades bra för mig att blanda med Auratus, var andra ciklider från Melanochromis-släktet som Maingano, Norhten blue och Johanni.
Man kan egentligen aldrig lova till 100% hur det kommer gå. För när vi pratar ciklider, så pratar vi oftast om individer.
Beteendet kan variera från ciklid till ciklid. Och det finns bara ett sätt att ta reda på det. Testa.
Men om jag ska rekomendera en rikigt fredlig fisk, så är det Acei. Riktigt fina och trevliga malawis. Köp gärna också ett gäng Goldens. Det skulle blir rikigt snyggt med det blåa och gula färgerna. Men det är upp till dig.
Lycka till iaf och hoppas att det går bra :)