Uppstart

#1 - 16 april 2009 23:09
Hej jag undrar vad man "behöver" vid uppstart av ett akvarium. Har läst runt en hel del och främst fått ut dessa svar:
- Man måste använda sig av aquasafe eller dylikt
- Aquasafe är helt onödigt (av någon mystisk anledning känns det som om dessa två punkter är motsägelsefulla :p)
- Och man behöver någon sorts bakteriekultur så som nitrivec

Så vad tycker ni blir det bäst att använda eller inte? OCh har jag glömt bort något tokviktigt. Vatten ser jag som självklart att det ska vara med i leken ;).
#2 - 16 april 2009 23:17
Hej Zoooophie,

om du inte har egen brunn på tomten där du tar vatten ifrån kan du skippa Aquasafe och liknande.(eller om din kommun har extremt dåligt vatten, eller om du bor i ett hus med kopparledningar från 30-talet)

Det viktigaste med att starta upp ett akvarium från scratch är att ta det lugnt första veckorna, endast köpa ett par "testpiloter" som får hjälpa till med att få ordning på 'biologin' i vattnet.

Nitrivec eller enligt mig Easy Life FFM(FFM= flytande filtermedium) är att rekomendera för att få en lite säkrare och snabbare start.

Mata extremt sparsamt första veckorna, och håll inte på att göra rent i akvariet - alltså ingen slamsugning av botten, rengöring av pump etc.

Tar du det bara lite lugnt och inte stoppar i för mycket fisk ska du nog se att det går fin fint.

Mvh Markus
#3 - 16 april 2009 23:27
Inte måste, men det kan underlätta att använda aquatan eller dylika preparat även om en askorbinsyra gör jobbet.

Nitrivec innehåller sk "goda bakterier" och kan med fördel samlas i en skogsbacke!
#4 - 17 april 2009 01:58
När jag startade upp mitt kar för snart 4 år sen så visste jag inte det här med "testpiloter" osv, lät karet vara igång i drygt 1 ½ vecka utan några fiskar.. Tog mig till affären o köpte 16 malawi, drog hem och släppte ner dom i karet och hade inte några problem alls.. Så med sånhär medel vet jag inte men det är säkert jättebra, rekomnderas ju av många..
Bilagor:
#5 - 17 april 2009 05:46
planen är att köra igång det stillsamt och enbart sätta i växter första veckan. Och därefter sakta men säkert släppa i fiskar i akvariet.

Blev rådd av förra ägaren att krama ur vattnet ur pumpfiltret ner i akvariet vid uppstart med.
#6 - 17 april 2009 06:09
Här har du en länk till jättebra information inför uppstart av akvarium.

http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=107287

Lycka till!!!!

Annons