Hoj!
Har köpt ett beg. 980 liters (mått ca: L 2,2 H 60, D 70) med hyfsat stabil bänk. Så nu står jag här med båda händerna i byxfickorna och undrar vad jag behöver för grejer, och vad jag behöver göra i allmänhet.
Har bara haft små akvarier tidigare som gått rätt bra, men långt ifrån perfekt. Så jag tänkte jag skulle få lite tips för att det ska bli så bra som möjligt.
<b>Vilka fiskar?</b>
Jag funderar fortfarande på vad jag ska ha för fiskar. Först hade jag tänkt ha i nåt stort monster, men jag skulle väl bara trilla i själv och bli uppäten eller nåt så vi kan väl utgå ifrån att det blir "vanliga" sällskapsfiskar.
<b>Vad för pump krävs?</b>
2 innerfiler i vardera hörn som pumpar 1000 liter var, eller ett ytterfilter i stil med Eheim 2250 ?
<b>Grus?</b>
Gruset ska nog inte få bli större 3mm har jag tänkt. Skulle också kunna tänka mig fin sand för det är snyggt. Men även här vet jag inte tillräckligt med för och nackdelar. Men det har ju tagits upp förut här på zoopet, så det får jag läsa lite mer om.
<b>Ljus och växter</b>
Ljusrampen verkar vara jättebra, plats för fyra 120cm rör och två 90cm i mitten. Fick med några lysrör på 36watt, det är akvarefiskar på förpackningen så jag tar för givet att det blir tillräckligt ljus för växter och fiskar.
Vilka växter jag ska ha känns ganska avlägset just nu.
<b>Andra prylar</b>
Här har jag noll koll, bottenfilter, värmekabel under gruset, koldioxidanläggning? Lera i gruset, torv och aktivt kol har jag aldrig använt, har aldrig ph-testat eller brytt mig om nitrit/nitrat heller.
Men det e precis vad jag tänker göra nu, vad ska jag nu tänka på när jag startar upp? Behöver lite hjälp med att tänka :)
Tack på förhand!