Uppstart, 980 liters...

#1 - 29 oktober 2002 19:27
Hoj!

Har köpt ett beg. 980 liters (mått ca: L 2,2 H 60, D 70) med hyfsat stabil bänk. Så nu står jag här med båda händerna i byxfickorna och undrar vad jag behöver för grejer, och vad jag behöver göra i allmänhet.
Har bara haft små akvarier tidigare som gått rätt bra, men långt ifrån perfekt. Så jag tänkte jag skulle få lite tips för att det ska bli så bra som möjligt.

<b>Vilka fiskar?</b>
Jag funderar fortfarande på vad jag ska ha för fiskar. Först hade jag tänkt ha i nåt stort monster, men jag skulle väl bara trilla i själv och bli uppäten eller nåt så vi kan väl utgå ifrån att det blir "vanliga" sällskapsfiskar.

<b>Vad för pump krävs?</b>
2 innerfiler i vardera hörn som pumpar 1000 liter var, eller ett ytterfilter i stil med Eheim 2250 ?

<b>Grus?</b>
Gruset ska nog inte få bli större 3mm har jag tänkt. Skulle också kunna tänka mig fin sand för det är snyggt. Men även här vet jag inte tillräckligt med för och nackdelar. Men det har ju tagits upp förut här på zoopet, så det får jag läsa lite mer om.

<b>Ljus och växter</b>
Ljusrampen verkar vara jättebra, plats för fyra 120cm rör och två 90cm i mitten. Fick med några lysrör på 36watt, det är akvarefiskar på förpackningen så jag tar för givet att det blir tillräckligt ljus för växter och fiskar.
Vilka växter jag ska ha känns ganska avlägset just nu.

<b>Andra prylar</b>
Här har jag noll koll, bottenfilter, värmekabel under gruset, koldioxidanläggning? Lera i gruset, torv och aktivt kol har jag aldrig använt, har aldrig ph-testat eller brytt mig om nitrit/nitrat heller.

Men det e precis vad jag tänker göra nu, vad ska jag nu tänka på när jag startar upp? Behöver lite hjälp med att tänka :)

Tack på förhand!

krba40
#2 - 29 oktober 2002 20:29
Hej!

Jag har egentligen ingen erfarenhet av så stora akvarium, men jag kom osökt att tänka på en zoopetmedlem som har det, Petnym.

Han har en hemsida där han beskriver uppstarten av sitt 980liters.

http://www.geocities.com/petnym/akvarie_index.html

Där står mycket matnytigt. Hoppas allt går bra!

Mvh Kristian

#3 - 29 oktober 2002 20:50
mm, läst där

jag skulle väl väl kunna sammanfatta förra meddelandet med:

Vilka grunkor behöver jag för att komma igång. Så kanske det blir lättare.

#4 - 30 oktober 2002 14:02
Äh, det blev ju inget bra av det här................ ska inte störa er mer.

Kjell Fohrman
Administrator
#5 - 30 oktober 2002 14:14
Hej,
För att kunna svara på alla frågorna måste man ju veta vilka fiskar du vill ha i akvariet. Eftersom ett visst tillbehör kan vara nödvändigt för en art, men direkt olämpligt för en annan.
Så först måste du alltså bestämma dig vilka fiskar du vill ha - sedan kan man utifrån det diskutera vilka tekniska tillbehör som behövs och hur inredningen skall se ut.
Vad har du tänkt dig för fisk - själv vill jag inte ge råd eftersom jag själv är för ambivalent i frågan och därför just nu har akvarium med såväl malawi och tanganyikaciklider, som sydamerikafiskar som regnbågsfisk.
Liten vägledning när det gäller vilka fiskar som skulle vara lämpliga i ditt fall skulle man kunna få om du angav vilka vattenvärden du har (pH och KH). Vissa vattenvärden utesluter ju i alla fall en del fiskgrupper om man inte är beredd på att mixtra med lite kemikalier.
Men som sagt om du preciserar din fråga lite mer så kommer du nog att få svar, så som du ställer frågan nu är det en övermänsklig uppgift att svara.
Akvaristiska hälsningar
Kjell

#6 - 30 oktober 2002 14:33
Precis som kjell säger, så bör du kolla upp dina vattenvärden (ph och hårdhet). När du vet detta kan du börja välja fisk.
Har du surt vatten så kan det bli knepigt med tanganykia och malawiciklider om du inte trixar med vattenvärdena. Detta kan ju vara rätt struligt, det är ju inte bara att hälla i en massa dyra kemikalier!

Har du hårt och basiskt vatten kan du ju glömma sydamerikanskt kar, då dessa vill ha surt vatten. Ett hårt vatten är ju jättesvårt att sänka ph:t på, speciellt om det är 980 liter! Då kanske det passar bättre med malawi/tanganykia.

När du valt detta kan du börja fundera på växter. De sistnämnda fiskarna gräver en del och har i sin naturliga miljö knappt några växter.

Sedan tycker jag att 2000l / h är i underkant för vissa fiskarter. Man brukar ju räkna på &gt;3ggr akvariets storlek i pumpkapacitet för malawi/tanganykia.

3000l/h pumphuvud går att få för &lt;800 spänn. Och sedan en filtermatta på kanske &gt;50 liter skulle passa?

Men det beror ju på vilka fiskar du vill ha!

.-.-.-.-.-Peter...
#7 - 30 oktober 2002 16:56
Ahaa tack, bussigt. Nu slutar jag att gråta :)

Annons