Uppstart

#1 - 14 maj 2007 17:14
Ja Hej!

Jag hittade just hit - jag har alldeles nyligen reaktiverat mitt akvarieintresse som legat i dvala i flera år.

Det började med blocket och liknande, men jag hittade bara skunkiga burkar. Av erfarenhet minns jag att annonsburkar kan se fräscha ut vilka sen visar sig vara repiga som faen. Är de fula i annonsen, ja då duger de inte ens att ha i källaren för att odla guppies i... *pessimisten i mig* :mad:

Nu har jag surfat runt och kollat på akvarietillverkare och hittat några enstaka. Den ena dyrare än den andre. De lokala butiker som erbjuder burkar beställer dem bara och låter mig betala frakten. Lönt att låta dem lyfta avansen då jag borde kunna beställa själv direkt från grossist..

Nån med erfarenheter här?

Vidare: Jag siktar på 300-400 litersakvarium och jag hittar två som lockar:

Akvastabil Effect Line

RENA

Nån med erfarenheter? Kvalitet - Garantier - Etc

Sen har jag en rad idéer och frågor om inredning, fiskar, etc men det tillhör nog ett annat forum här på siten :) Kan säga såpass att det antagligen blir Malawis för slanten...

Snälla hjälp mig med input![:o]
#2 - 14 maj 2007 17:27
Jag har bra erfarenheter av Juwels akvarium som också finns i den storleken. De är kanske dock inte lika lyxiga som RENA. Men ligger på bra priser.
Garantier osv behöver du nog inte oroa dig allt för mycket om eftersom tillverkarna även konkurerar om bra avtal, och så har du den almänna reklamations lagen.

mvh
#3 - 14 maj 2007 18:12
Ok. Jewel försvann dock i utslagningstävlingen då de har inte alls snygga skåp / bänkar... (ja vet - ofokuserat, men en stor del av akvariet är helhetsintrycket) Bänken spelar roll (för mig), och jag är inte snickrig nog för att få ihop något själv..

Har Jewel månne standardiserade mått? Annars tycks akvarietillverkarna ha valt att köra eget standardrally och skiter i gemensamma bänklösningar.

[B)]
#4 - 14 maj 2007 18:31
Hej och välkomen till forumet

Klart snyggast i mina ögon är Rena, men smakar det så kostar det.

Sök i forumet på "Rena" eller "Akvastabil " så hittar du säkert flera trådar med synpunkter på dessa.
#5 - 14 maj 2007 19:20
Jag sitter i samma sits som dig. Har flyttat hemifrån och behöver något kar i storleken 200-300 L som skiner upp rummet.

Ett måste är aluram då det känns en aning säkrare plus att jag har ett dyrt parkett golv i lyan.

Akvastabil verkar vara ett bra kar.

Malawis är ju helt klart shysst. Funderar på dvärgciklider själv. Men står faktiskt o velar mellan dessa två.

Skriv gärna o tipsa mig vad du kom fram till gällande akvarium. :)

Mvh
#6 - 14 maj 2007 23:43
MP eller Dala Zooline skulle jag tagit :)
#7 - 17 maj 2007 17:23
Akvastabil

Ja nu har jag fått tag på en bra broschyr och sett Akvastabils erbjudanden med Effect Line. Mycket fina möbler.

Sen har de backtonature i paket med möbel och burk. E det nåt att ha få?

Tycker det ser ut som om det stjäl mycket volym för invånarna... Fast det är ju jäkligt fint - ser ju ut som ordentligt proffsigt.. Fabriksmonterat. (fast det betyder ju iofs inget).

Nu ska jag bara ta reda på vad dylikt kan kosta.......... :confused:
#8 - 17 maj 2007 17:24
Daniel_N skrev:
MP eller Dala Zooline skulle jag tagit :)

Vad är MP?

Annons