Hej Anna!
När man startar upp ett akvarium bör man vänta några dagar innan fiskarna flyttar in. Dels för att temperaturen och pH ska hinna stabilisera sig något och dels för att grumligheten ska försvinna (vattnet brukar bli grumligt i början).
Det är bra om man tillsätter vattenberedningsmedel redan från början.
Växterna kan du plantera så snart du har fått en bra temperatur men eftersom det inte finns nångon näring vattnet bör du även tillsätta växtnäring ( kolla upp PMDD:
www.pmdd.se ).
Bakteriekultur börjar man tillsätta en eller ett par dagar innan de första fiskarna flyttar in. När jag startade upp mitt 310 liters hade jag bara två mosaikgurami och två siamensis under hela den första månaden. Börja alltid med den tåligaste arten.
En nitrifikationscykel ser ut så här:
http://www.bestfish.com/newtank3.html Det tar alltså lite drygt en månad innan man har fått en väletablerad bakterieflora i filtret som kan bryta ner både ammoniak och nitrit.
Efter en månad flyttade 10 fembandsbarber in och efter ytterligare en månad var det dags för ett stim på 10 kilfläcksrasboror att flytta in. Det funkade perfekt. Ingen blev skadad och alla fiskar är friska och vid liv i dag.