Uppstart??

#1 - 29 november 2006 07:18
Hej Allesamman!

Jag har en liten fråga. Jag har för mig att man ska starta upp kavariumet ca en vecka, låta det gå som vanligt fast utan fisk. Men Kommer inte i håg om man ska ha växter i då? Om man har Aqua safe kan man inte lägga i några fiskar direkt då?

Vad finns det för sand 0-2mm som det inte finns kalk i ?

Tack på förhand!

Anna
#2 - 30 november 2006 07:28
Vid uppstart ska man låta vattnet mogna i ca en vecka. Detta gör man för att få till ett så naturligt vatten som möjligt. Det finns bakteriekultur att köpa hos akvariehandlaren som skyndar på prossesen. Men har du ett akvarium sen innan kan du ta vatten från det och hälla i det nya. Ta samtidigt och vrid ut lite ur pumpmatrialet ner i den nya pumpen så får du ner dom viktiga bakterierna där och skyndar på prossesen.
Är inte aquasafe bara till för att binda tungmetaller? Vänta en vecka för att vara på den säkra sidan.
Växter kan du plantera direkt, jag har aldrig haft problem med det.
Rådasand tror jag inte innehåller så mycket kalk, men engelsk sjösten fungerar nog också.
#3 - 30 november 2006 07:39
Tänk också på att inte släppa i allt för mycket fisk i början utan endast ett par stycken och håll noga koll på vattenvärdena i början
#4 - 30 november 2006 07:40
Hej Fredde!

Tack för svaret!

Så om jag inte har tillgång till något annat akvarium ska det stå helt klart utan fisk i en vecka?

Anna
#5 - 30 november 2006 07:44
Hej Glenn!

Ja jag ska vara försiktig med fiskarna och mata sparsamt i början. hur lite fisk ska man lägga i åt gången?

Kan man köpa vatten täster i akvariumbutiken?
Är det bara PH, KH och nitrit man ska kolla?

Ämnesverktyg
Visa utskriftsvänlig version
E-posta den här sidan
Prenumerera på det här ämnet

Visningsalternativ
Linjär visning
Växla till hybrid-visning
Växla till trådad visning

Sök i det här ämnet

Avancerad sökning

Regler för att posta
Du får posta nya ämnen
Du får posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får redigera dina inlägg

--------------------------------------------------------------------------------

vB-kod är på
Smilies är på
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av
Forumhopp
Kontrollpanel Privata meddelanden Prenumerationer Vilka besöker forumet just nu Sök i forum Forumets hemsida 1. AKVARIET 01. Akvarier och tillbehör 02. Akvarievatten 03. Inredning 04. Foder 05. Sjukdomar 06. Växter och alger 07. Dammfrågor 08. Saltvattensakvariet 09. Mitt första akvarium 10. Projekt 11. Övrigt 2. FISKAR OCH ANDRA VATTENDJUR 01. Tetror och tetraliknande 02. Levandefödare (ungfödare) 03. Labyrintfiskar 04. Karpliknande fiskar 05. Guldfisk (slöjstjärt) och Koi 06. Regnbågsfiskar 07. Killis 08. Afrikanska Ciklider 09. Amerikanska ciklider 10. Malar 11. Saltvattensfisk 12. Bräckvattensfisk 13. "Skaldjur" 14. "Amfibier" 15. Övriga fiskar 16. Vilken fisk är detta? 17. Mix fisk frågor 3. ALLMÄNNA FRÅGOR 01. Föreningsfrågor 02. Foto och film 03. Vilken kategori 04. Övrigt 05. Off Topic 06. Zoopet.com 4. ANDRA HUSDJUR 01. Hundar 02. Katter 03. Smådjur 04. Fåglar 05. "Terrariedjur" 06. Övriga husdjur

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Uppstart! slusken 09. Mitt första akvarium 4 2006-11-11 01:25
TMG vid uppstart? Birgitta W 06. Växter och alger 5 2006-07-07 09:32
uppstart s_bjornholdt_boll@yahoo.s 01. Akvarier och tillbehör 1 2005-05-11 09:56
uppstart! cactuzz88 09. Mitt första akvarium 18 2003-08-24 10:48
Ny uppstart Rockard 03. Inredning 10 2003-08-17 13:31

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:40.
#6 - 30 november 2006 07:52
Hur många liter är akvariet på?

Jo dem testerna tycker jag skall räcka i början för att se så vattnet är bra. Tänk på att mäta relativt mycket i början för att se eventuella svängningar i ph och om du får nitrittoppar i akvariet. Alla tester som du behöver till ditt akvarium finns i din akvariumbutik om inte annat så kan dem ta hem åt dig :)
#7 - 30 november 2006 08:35
Akvariet är på 540l. Mäta mycket i början är det en ggr/dag eller något likananade?

Jag ska kolla testerna dom har i morgon ska dit och ha sand, ytterfiltermaterial och växter också. När man köper ny sand behöver man bata tvätta den eller den ska koka också?

Anna
#8 - 30 november 2006 08:40
på ett 540L så skulle jag nog ha kört några fiskar iaf, typ några ancistrus eller liknande som skitar ner en del.

Jag skulle kollat minst 1 gång om dagen iaf för å vara på den absolut säkra sidan.

Nej sanden behöver du inte koka men om du vill undvika att det blir grummligt i akvariet så tag lite sand i taget å skölj i en kökssil så slipper man att vattnet blir helt dimmigt :)
Bilagor:
#9 - 30 november 2006 09:29
Ska man börja med bottenfiskar?
Vi hade tänkt att börja med segelfenspleco och kardinaltetror.
Men frågan är hur många terror? Vi hade tänkt oss en segelfenspleco.
Men om man nu ska börja med bottenfisk har vi även tänkt ha någon botia. Men frågan kvar står hur många fiskar i början.
Hur många Fiskar kan man ha totalt i ett 540l.
Har för mig att det finns någon förmel för m fisk/ l vatten eller något liknande.

Tack för alla bra svar
Anna
#10 - 30 november 2006 10:21
Hej Anna!

När man startar upp ett akvarium bör man vänta några dagar innan fiskarna flyttar in. Dels för att temperaturen och pH ska hinna stabilisera sig något och dels för att grumligheten ska försvinna (vattnet brukar bli grumligt i början).

Det är bra om man tillsätter vattenberedningsmedel redan från början.

Växterna kan du plantera så snart du har fått en bra temperatur men eftersom det inte finns nångon näring vattnet bör du även tillsätta växtnäring ( kolla upp PMDD: www.pmdd.se ).

Bakteriekultur börjar man tillsätta en eller ett par dagar innan de första fiskarna flyttar in. När jag startade upp mitt 310 liters hade jag bara två mosaikgurami och två siamensis under hela den första månaden. Börja alltid med den tåligaste arten.

En nitrifikationscykel ser ut så här: http://www.bestfish.com/newtank3.html Det tar alltså lite drygt en månad innan man har fått en väletablerad bakterieflora i filtret som kan bryta ner både ammoniak och nitrit.

Efter en månad flyttade 10 fembandsbarber in och efter ytterligare en månad var det dags för ett stim på 10 kilfläcksrasboror att flytta in. Det funkade perfekt. Ingen blev skadad och alla fiskar är friska och vid liv i dag.
#11 - 9 december 2006 19:33
test resultat på kran vatten.

Hej igen!

Jag har testat vårat kran vatten och GH ligger mellan 10 och 16.
Kh ligger på 6.
Vad ska det ligga på i akvariumet sen om det är bra?

Anna
#12 - 10 december 2006 02:13
Det beror ju helt på vilka fiskar som ska bo i akvariet.
#13 - 11 december 2006 21:24
Vi hade tänkt oss silverhajar, kardinaltetror, segelfens pleco, marmorgurami och zebra botia.

Anna
#14 - 11 december 2006 22:27
vad har du för ph i akvariet då?
#15 - 11 december 2006 23:08
nannag skrev:
Vi hade tänkt oss silverhajar, kardinaltetror, segelfens pleco, marmorgurami och zebra botia.

Idealiskt skulle värden ligga på KH 4 och pH 6.5-7 (GH vet jag inte). Men fiskar är ju anpassningsbara så KH 6 är helt ok.

Annons