Om man tar bort karbonaterna ur vattnet först och sedan använder någon form av buffertvätska så kanske det blir lättare.
Om man tillsätter 3,5% saltsyra och luftar vattnet kraftigt kommer syran att kemiskt reagera med karbonaterna och bilda koldioxid som luftas bort. Det finns tre olika buffertsystem i naturen, 1 karbonatsystemet vilket ger ett högre pH, 2 koldioxidsystemet vilket ger ett pH i mellanläget, 3 humussystemet vilket ger ett lågt pH värde.
Jag använder till mitt vatten som har ett kH 3 och pH 8 ca 6-7 ml 3,5% saltsyra till 10 L kranvatten och luftar det kraftigt, efter 1-2 dygn så är både kH och CO2 lika med 0 och pH 6,0-6,5...är det lägra har man använt för mycket syra. Det kanske är ett allternativ att prova, om man har högre kH får man använda mera syra man får prova sig fram tills man hittar rätt mängd.
Som buffert använder jag torv och pH brukar ligga hyfsat stabilt kring 6,0-6,5 men det beror lite på vilken torv man använder.
I princip så är det samma sak som att använda osmosvatten, man är ute efter att sänka kH för att lättare sänka pH. Fast i osmosvatten finns inga salter kvar om det är ett bra osmosfilter, är man ute efter att sänka ledningsförmågan för att odla vissa fiskar så får man nog använda osmosvatten fast det är ju en annan historia.
Det är ju ganska lätt att prova själv utan några större utgifter.
Mvh Janne