Uppsalavatten -sänka ph

#1 - 31 december 2002 12:18
Jag kämpar med att sänka ph-värdet i min 400 l burk. Jag har provat med "waterlife ph 6,5 buffer", och det det funkar sådär. Det blir dock väldigt dyrt i längden, trots att jag nöjer mig med ca ph 7 (svårt att komma ner längre, många burkar går det åt...). Är det någon annan Uppsalabo som kan dela med sig tips om hur de lyckas bemästra detta motspänstiga vatten!
Jag har naturligtvis läst tidigare trådar om "ph-sänkning", men är ute efter personliga erfarenheter från uppsalatrakten.

Anders L
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 31 december 2002 12:41
Hej,
Uppsalavattnet är ju rätt extremt om man ser till vattenvärdena i större delen av övriga Sverige.
Om jag hade haft survattensfisk och bott i Uppsala hade jag nog satsat på en osmosanläggning.
Akvaristiska hälsningar
Kjell
Kjell Fohrman
Administrator
#3 - 31 december 2002 12:41
Hej,
Uppsalavattnet är ju rätt extremt om man ser till vattenvärdena i större delen av övriga Sverige.
Om jag hade haft survattensfisk och bott i Uppsala hade jag nog satsat på en osmosanläggning.
Akvaristiska hälsningar
Kjell
#4 - 31 december 2002 13:37
Hm.. det låter dyrt, men å andra sidan så kostar "Waterlife" 158 kr, och det går åt en burk för att sänka uppsalavattnet till ca 7. Sedan med regelbundna vatten byten och för att underhålla nivån så är det säkert en burk i månaden (jag gissar bara.. har bara provat två månader). Vad kostar en osmosanläggning, det kanske lönar sig på sikt?
Har ännu inte hittat några prisuppgifter. Finns det inte någon "brutalare" ph-sänkare, som om man är försiktig, kan få ett billigare "ph-underhåll". Några erfarenheter någon?

Anders L
#5 - 31 december 2002 13:37
Hm.. det låter dyrt, men å andra sidan så kostar "Waterlife" 158 kr, och det går åt en burk för att sänka uppsalavattnet till ca 7. Sedan med regelbundna vatten byten och för att underhålla nivån så är det säkert en burk i månaden (jag gissar bara.. har bara provat två månader). Vad kostar en osmosanläggning, det kanske lönar sig på sikt?
Har ännu inte hittat några prisuppgifter. Finns det inte någon "brutalare" ph-sänkare, som om man är försiktig, kan få ett billigare "ph-underhåll". Några erfarenheter någon?

Anders L
Kjell Fohrman
Administrator
#6 - 31 december 2002 14:09
Hej,
Eksubstraten brukar vara relativt dryga så det blir inte riktigt så dyrt. Själv använder jag Amtra Oak i mitt sydamerika-akvarium.
Ett Osmosfilter kostar ungefär 2.000 kronor men membranet funkar oftast för flera års användning, så förutom vattenförbrukningen och inköpskostnaden så tillkommer inget.
Akvaristiska hälsningar
Kjell
Kjell Fohrman
Administrator
#7 - 31 december 2002 14:09
Hej,
Eksubstraten brukar vara relativt dryga så det blir inte riktigt så dyrt. Själv använder jag Amtra Oak i mitt sydamerika-akvarium.
Ett Osmosfilter kostar ungefär 2.000 kronor men membranet funkar oftast för flera års användning, så förutom vattenförbrukningen och inköpskostnaden så tillkommer inget.
Akvaristiska hälsningar
Kjell
#8 - 31 december 2002 15:03
Tack Kjell,
Jag skall kolla runt och se om jag kan få tag på nåt sådant preparat.
Ger det bättre resultat så hör jag av mig.
Å andra sidan verkar inte en osmosanläggning så dyr i allafall. Men då måste man väl blnada med vanligt vatten, och/eller tillsätta diverse mineraler m.m.

Uppsalavattnet är ju inte direkt det mest lämpade för sydamerika, men man vill ju inte se sig besegrad av det. Jag vill bara att mina fiskar får en hyfsad miljö att leva i.

Anders L
#9 - 31 december 2002 15:03
Tack Kjell,
Jag skall kolla runt och se om jag kan få tag på nåt sådant preparat.
Ger det bättre resultat så hör jag av mig.
Å andra sidan verkar inte en osmosanläggning så dyr i allafall. Men då måste man väl blnada med vanligt vatten, och/eller tillsätta diverse mineraler m.m.

Uppsalavattnet är ju inte direkt det mest lämpade för sydamerika, men man vill ju inte se sig besegrad av det. Jag vill bara att mina fiskar får en hyfsad miljö att leva i.

Anders L
Kjell Fohrman
Administrator
#10 - 31 december 2002 15:12
Hej,
Du blandar lämligen upp osmosvattnet med kranvatten.
Akvaristiska hälsningar
Kjell
Kjell Fohrman
Administrator
#11 - 31 december 2002 15:12
Hej,
Du blandar lämligen upp osmosvattnet med kranvatten.
Akvaristiska hälsningar
Kjell
#12 - 31 december 2002 21:58
Hej
Osmosvatten är det altså ungefär detsamma som filterat destvatten? Jag arbetar nämligen på ett bioteknikföretag där vi har den sådan anläggning. Lite jobbigt att släpa hem 50 L vatten i veckan, men inte omöjligt... Då tror nog medarbetarna att jag är knäpp på riktigt!
Där cirkulerar det redan skämt om mina hobbies.
Hm.. ekextrakt får man nog prova först!

Anders L
#13 - 31 december 2002 21:58
Hej
Osmosvatten är det altså ungefär detsamma som filterat destvatten? Jag arbetar nämligen på ett bioteknikföretag där vi har den sådan anläggning. Lite jobbigt att släpa hem 50 L vatten i veckan, men inte omöjligt... Då tror nog medarbetarna att jag är knäpp på riktigt!
Där cirkulerar det redan skämt om mina hobbies.
Hm.. ekextrakt får man nog prova först!

Anders L
#14 - 1 januari 2003 17:40
köp Fosforsyra på Apoteket, kostar 180:- och räcker i en evighet.
#15 - 1 januari 2003 17:40
köp Fosforsyra på Apoteket, kostar 180:- och räcker i en evighet.
Kjell Fohrman
Administrator
#16 - 1 januari 2003 17:50
Hej igen,
"Osmosvatten är det altså ungefär detsamma som filterat destvatten?"
Jepp.

"köp Fosforsyra på Apoteket, kostar 180:- och räcker i en evighet."
Har själv inte samma positiva erfarenhet av fosforsyra (har testat i mer än 100 akvarier under mer än ett års tid) och vid min testning så hade jag väldiga problem med alger i de akvarier där jag använde fosforsyra samt viktigast av allt - pH-värdet blev väldigt instabilt, visst sjönk pH snabbt med fosforsyra, men det dröjde inte många timmar innan det började stiga igen.
Nej det var en lättnad när jag kunde gå över till eksubstrat - fick tipset om eksubstrat från den kände danske Apistogramma-experten Kaj Andersen.
Akvaristiska hälsningar
Kjell
Kjell Fohrman
Administrator
#17 - 1 januari 2003 17:50
Hej igen,
"Osmosvatten är det altså ungefär detsamma som filterat destvatten?"
Jepp.

"köp Fosforsyra på Apoteket, kostar 180:- och räcker i en evighet."
Har själv inte samma positiva erfarenhet av fosforsyra (har testat i mer än 100 akvarier under mer än ett års tid) och vid min testning så hade jag väldiga problem med alger i de akvarier där jag använde fosforsyra samt viktigast av allt - pH-värdet blev väldigt instabilt, visst sjönk pH snabbt med fosforsyra, men det dröjde inte många timmar innan det började stiga igen.
Nej det var en lättnad när jag kunde gå över till eksubstrat - fick tipset om eksubstrat från den kände danske Apistogramma-experten Kaj Andersen.
Akvaristiska hälsningar
Kjell
#18 - 1 januari 2003 19:41
UAF (Uppsala akvarieförening) Har en osmosapparat de lånar ut om man betalar 200:- tror jag. Då får man låna den hur många ggr som helst.

Prata med dem, de har en lokal med öppet hus varje onsdag på kvällen på bellmansgatan. Prata med dem.

Kontakt: se under föreningar här på zoopet.

.-.-.-.-.-Peter...
#19 - 1 januari 2003 19:41
UAF (Uppsala akvarieförening) Har en osmosapparat de lånar ut om man betalar 200:- tror jag. Då får man låna den hur många ggr som helst.

Prata med dem, de har en lokal med öppet hus varje onsdag på kvällen på bellmansgatan. Prata med dem.

Kontakt: se under föreningar här på zoopet.

.-.-.-.-.-Peter...
#20 - 2 januari 2003 00:21
Kjell: en tanke om dina problem med att ph:t gick upp igen , kan det bero på att du har ett hårdare vatten från början och att det på något sätt tog ut syrans sänkning?
jag har inga erfarenheter av alger med fosforsyra, vilken typ av miljö hade du i dina burkar då?
jag har bara gjort detta i burkar med Discusar och svag belysning utan inredning så jag kan eg. inte svara på hur det kan gå i tex inredda burkar med mycket ljus etc.
är lite nyfiken på vad du hade för "uppsättning" när du hade algproblem.
#21 - 2 januari 2003 00:21
Kjell: en tanke om dina problem med att ph:t gick upp igen , kan det bero på att du har ett hårdare vatten från början och att det på något sätt tog ut syrans sänkning?
jag har inga erfarenheter av alger med fosforsyra, vilken typ av miljö hade du i dina burkar då?
jag har bara gjort detta i burkar med Discusar och svag belysning utan inredning så jag kan eg. inte svara på hur det kan gå i tex inredda burkar med mycket ljus etc.
är lite nyfiken på vad du hade för "uppsättning" när du hade algproblem.
Kjell Fohrman
Administrator
#22 - 2 januari 2003 08:26
Hej Ante,
Det är nu så pass många år sedan jag gjorde detta test så jag är inte helt säker på vattenvärdena men KH låg nog på ca.4 och pH på knappt 8, det var i alla fall inte extremt hårt.
Akvaristiska hälsningar
KJell
Kjell Fohrman
Administrator
#23 - 2 januari 2003 08:26
Hej Ante,
Det är nu så pass många år sedan jag gjorde detta test så jag är inte helt säker på vattenvärdena men KH låg nog på ca.4 och pH på knappt 8, det var i alla fall inte extremt hårt.
Akvaristiska hälsningar
KJell
#24 - 2 januari 2003 08:50
Hej,
Tack för tipsen, jag kommer att kolla upp Uppsala föreningen.
I längden kan man väl inte hålla på låna utrustning, men för ett försök är det ok. Dessutom kan det vara trevligt att se hur föreningen har det.
Det är nog dags att skaffa en 100 liters tunna för vattenberedning, som kan stå i pannrummet. För lösningen verkar bli en kombination av föreslagna åtgärder:
-Mix av osmosvatten och råvatten och ekextrakt till önskad ph som dessutom kan rumstempereras.

Anders L
#25 - 2 januari 2003 08:50
Hej,
Tack för tipsen, jag kommer att kolla upp Uppsala föreningen.
I längden kan man väl inte hålla på låna utrustning, men för ett försök är det ok. Dessutom kan det vara trevligt att se hur föreningen har det.
Det är nog dags att skaffa en 100 liters tunna för vattenberedning, som kan stå i pannrummet. För lösningen verkar bli en kombination av föreslagna åtgärder:
-Mix av osmosvatten och råvatten och ekextrakt till önskad ph som dessutom kan rumstempereras.

Anders L
#26 - 2 januari 2003 23:31
Kjell, var köper du Amtra Oak?
#27 - 2 januari 2003 23:31
Kjell, var köper du Amtra Oak?
Kjell Fohrman
Administrator
#28 - 3 januari 2003 07:59
Hej,
"Kjell, var köper du Amtra Oak?"
I en vanlig akvarieaffär - grossist på just detta preparat är Simontorp Säteri AB www.simontorp.se och alla zooaffärer kan beställa av dom.
Akvaristiska hälsningar
KJell
Kjell Fohrman
Administrator
#29 - 3 januari 2003 07:59
Hej,
"Kjell, var köper du Amtra Oak?"
I en vanlig akvarieaffär - grossist på just detta preparat är Simontorp Säteri AB www.simontorp.se och alla zooaffärer kan beställa av dom.
Akvaristiska hälsningar
KJell
#30 - 5 februari 2003 09:33
Önska mig lycka till!
Jag är på jobbet och har tankat upp 6 st 10L plastdunkar med fitrerat destvatten. När jag har baxat hem dessa, så skall jag genomgöra ett delavtten (ca 100L) byte i mitt 400 L kar.
Och det kanske dessutom trillar hem en flaska Amtra ekextrakt i brevlådan. Nu ska vi se om ph kan komma ned till stabilt 6,5. Faller detta väl ut, så får jag fundera på en osmosanläggning. Det blir månag dunkar att kånka hem annars...

Anders L
Anders Akvariesida

#31 - 5 februari 2003 16:58
Yes!
Efter osmosvatten tillsatts (60L av 400) och lite skvättar av amtra ekextrakt så fick jag ner Ph:et från 7 till 6.5. Jag har max kommit ner till 6.8, och med många överdoseringar av "Waterlife 6.5 buffer". Spännade och se vad som händer i morgon, har det "buffrat upp" igen?

Anders L
Anders Akvariesida

#32 - 5 februari 2003 18:31
Hej!
Det här med fosforsyra är knappast värt att testa (buffrar knappt), men jag använder nu Seacems diskus buffert. Jag sänker pH:t från 7.5-7.8 ner till 6.5. Och det håller i över en vecka.
Men ekekstarakt verkar inte så tokigt det heller.
/Lukas
#33 - 5 februari 2003 18:38
Uppsalavattnet är extremt motspänstigt!
Min erfarenhet är nu att det räcker inte bara med preparat, utan man måste nog blanda ut med osmosvatten om det skall funka i längden.
Men det är kanske nån annan som har lyckats med endast ekextrakt?

Anders L
Anders Akvariesida

#34 - 5 februari 2003 19:24
Enda gången jag lyckats få ner mina värden ordentligt (bor också i Uppsala) var när jag använde Tetras pH/kH-minus. Efter att ha tillsatt 125 ml på 100L vatten över 11 dagar hade jag fått ner pH från 7,5 till 6,7.
Använder just nu Waterlife 6,5-pH-Buffer (15ml/100L vatten varannan vecka), men har ändå 7,5-8 i pH, och kH ca 12-13. Kanske man får börja med Tetras preparat igen, men det kostar tyvärr en del.

/AC

PS: Mycket intressant diskussion detta särskilt för oss Uppsalabor som vill kunna ha ett bra sydamerikaakvarium med vetiiga värden.
#35 - 6 februari 2003 16:33
Dag 2: i morse hade ph stigit till 6,7-6,8 men jag pytsade i en dos Amtra och värdet sjönk till 6,6. Nu när jag kom hem så ligger det kvar på 6,6.
Jag tycker detta verkar lovande, min plan blir att kånka hem 20 L osmsosvatten per vecka och blanda med 60-70 l kranvatten. Detta kommer att ge ca 25-30% osmosdel av akvarievattnet.
Är det någon som vet om det är en rimlig nivå?

Anders L
Anders Akvariesida

#36 - 12 februari 2003 17:17
Dag 7:
Mätte ph, fortfarande 6,5. Utförde ett delvattenbyte, 80 l varav 20 l destvatten. Tillsatte en kork ekextrakt och Tropica järngödning.
Kontrollerade ph efter en stund, fortfarande 6,5.
Äntligen tror jag att jag har ett vinnande koncept för att besegra Uppsalavattnet. En dos Amtra i veckan blir inte speciellt dyrt, helst om man köper en större flaska. 20L destvatten i veckan är väl precis vad man orkar släpa hem...

Anders L
Anders Akvariesida

#37 - 3 mars 2003 18:02
Snart (nåja) slipper vi denna pina - enligt Uppsala Ny Tidning kommer ett nytt vattenverk stå klart inom tre år - då kommer vattnet att bli mjukare enligt tidningen.

Kul va !?

Det blir amazonasbiotop för hela slanten - utan slabbet.

·´¯`·MVH/AC·´¯`·.¸¸.*
#38 - 3 mars 2003 18:11
Varför inte köpa ett osmos filter?

Om du ska blanda vatten så kommer du vilja ha storleksordning 90% osmos vatten och resten kranvatten skulle jag gissa. Det är i det häradet du hamnar. Jag kan inte ha mer än 10% kranvatten.

Ett osmos filter underlättar livet. Jag bor på landet utanför Uppsala och höll länge på med dunkar. Tröttnade på detta och köpte ett filter.
Tråkigt att betala just då, men ack så skönt sedan. Jag lovar det är värt det!
#39 - 3 mars 2003 20:03
Om man tar bort karbonaterna ur vattnet först och sedan använder någon form av buffertvätska så kanske det blir lättare.
Om man tillsätter 3,5% saltsyra och luftar vattnet kraftigt kommer syran att kemiskt reagera med karbonaterna och bilda koldioxid som luftas bort. Det finns tre olika buffertsystem i naturen, 1 karbonatsystemet vilket ger ett högre pH, 2 koldioxidsystemet vilket ger ett pH i mellanläget, 3 humussystemet vilket ger ett lågt pH värde.
Jag använder till mitt vatten som har ett kH 3 och pH 8 ca 6-7 ml 3,5% saltsyra till 10 L kranvatten och luftar det kraftigt, efter 1-2 dygn så är både kH och CO2 lika med 0 och pH 6,0-6,5...är det lägra har man använt för mycket syra. Det kanske är ett allternativ att prova, om man har högre kH får man använda mera syra man får prova sig fram tills man hittar rätt mängd.
Som buffert använder jag torv och pH brukar ligga hyfsat stabilt kring 6,0-6,5 men det beror lite på vilken torv man använder.
I princip så är det samma sak som att använda osmosvatten, man är ute efter att sänka kH för att lättare sänka pH. Fast i osmosvatten finns inga salter kvar om det är ett bra osmosfilter, är man ute efter att sänka ledningsförmågan för att odla vissa fiskar så får man nog använda osmosvatten fast det är ju en annan historia.
Det är ju ganska lätt att prova själv utan några större utgifter.

Mvh Janne
#40 - 3 mars 2003 20:23
Jodå, jag skall inhandla ett mindre osmosfilter. Min akvariehandlare har pratat om att ta hem en liten billigare modell. Typ 60 L dygnet eller nåt, som skulle räcka utmärkt åt mig.

Anders L
Anders Akvariesida

#41 - 3 mars 2003 20:47
Kan din akvariehandlare tänkas vara Akvariehobby ?

De lägger på rätt bra, mot att skicka efter ett filter.

Jag köpte mitt begagnat, men innan jag hittade det så fick jag ett pris på 1432:- (Prodac 136L/Dygn) från Flodströms Akvarietillbehör.

Jag såg att Akvariehobby skulle ha massor för ett 90L/Dygn (Aqua Medic), har för mig att det var i storleksordningen 2700:- eller om det var lite till. Dyrt var det iallafall.

Kan tänka mig att det (aqua medic) kostar i storleksordningen ett par tusenlappar på nätet.

Köp det via nätet och lägg pengarna du sparade in på ngt annat kul istället. Någon fin mal eller så..

Det är roligare än att ge dem till affären.

MVH/Björn Widenberg
#42 - 4 mars 2003 08:07
Jovisst, man måste kolla upp priserna på nätet. Det gör jag ofta, men om inte skiljer för mycket så brukar jag gynna den lokala handlaren. Man är ju faktiskt rätt glad att ha en så hyfsad äffär i närheten.
I detta fall är det möjligt att prisskillnaden kanske blir för stor... men det var faktiskt tal om ca 1300-1400 kr om jag inte minns fel.

Anders L
Anders Akvariesida

#43 - 12 mars 2003 10:40
Jag köpte ett Aquamedic 150 l/dygn för 1400.- inkl. frakt från tyskland (aquaristic.net).
Då var vi tre som delade på frakten.
Vad har ni för värden i uppsala?
Dit jag skall flytta om två månader är pH ca 8 och KH ca 10.
Är intresserad av hur jag skall blanda osmosvattnet så man får hyggliga värden, jag har idag ph 6.5 och obefintlig hårdhet direkt ur kranen.

// Magnus
#44 - 12 mars 2003 16:37
Ja i Uppsala centrum är hårdheten ca 16 °dH och ph är väl ca 7,7-8.
Jag försöker mixa 50% osmos just nu (orkar inte bära hem mer), och då behövs inte så mycket ekextrakt för att krypa ned till stabila 6,5.

Anders L
Anders Akvariesida

#45 - 13 mars 2003 06:07
Det skulle alltså teoretiskt sett räcka med att jag kör fram ca 50 liter osmosvatten / vecka blandade med 50 liter kranvatten och tillsatte Amtra oak till jag får ner pH till den nivå jag vill ha. Det låter inte allt för jobbigt faktiskt! Tack för att du hjälpt till att avdramatisera det hela, jag har hört så mycket prat om konduktivitetsmätare mm. mm. mm. för att kunna använda osmosvatten.

// Magnus
#46 - 28 maj 2003 21:53
Hej igen!
Nu har jag äntligen skaffat mig en liten osmosanläggning, och har precis producerat ca 60 l till mitt första delvattenbyte. En liten prodac anläggning för drygt 1400 kr, som ger ca 136 l/dygnet (det verkar stämma).
Nu skall jag väl äntligen lyckas hålla både låga nitrat och ph värden. Att släpa hem destvatten från arbetet var alldeles för jobbigt... den aktiviteten resulterade i att jag bytte för lite vatten per vecka och nitrat värdena rusade iväg i stället.

Anders L
Anders Akvariesida

Annons