Upprörd (se själva på bilden)

#1 - 28 mars 2005 16:43
Smygtog den här bilden med min mobil i en djuraffär för ett tag sedan:
http://www.geocities.com/meadowsomplacering/37.bmp

Det föreställer några små skålar, som vardera är ca 15cm höga. I dessa skålar har de alltså kampfiskar och en liten vattenpest. Det är i alla fall svårt för mig att förstå men de säljer fiskarna så här i ett "paket" (!!) som prydnader (?). Några av fiskarna hade problem att sig fram och måste vrida sig runt växterna.

Finns det någonting jag kan göra, kan man anmäla detta någonstans?
#2 - 28 mars 2005 17:08
Dessa kampfiskar i små akvarium ser jag i alla akvarieaffärer. Men de säljs väll inte med en liten skål? Kampfiskar sägs inte behöva pump. Men varmt vatten.
#3 - 28 mars 2005 18:35
Vad jag förstod så säljdes de med skålen. Visst kan de ta upp syre från luften men jag tycker ändå att de här skålarna inte var lämpliga. På zoopets artbeskrivning står det tex. att minsta rekomenderade storlek på akvariet är 50 cm & 50 liter... Citerar lite: "Akvariet skall vara tätt planterat, men med simutrymme och en del flytväxter. Den trivs bäst i ett lågt akvarium där det finns gömställen i form av stenar och rötter." De här fiskarna som jag såg fick kämpa för att ta sig fram bland växten, sen undrar jag hur det blir med nitrithalten i så här små skålar.
#4 - 28 mars 2005 18:44
kampfiskar har exponerats på detta sätt i akvarieaffärer i åtminstone 40 år...
#5 - 28 mars 2005 19:53
Det vet jag väll, men det är första gången jag ser detta i "vår" djuraffär. Dessutom tycker man ju att utvecklingen borde gå frammåt lite åtminstone. Bara för att det pågått länge betyder väll inte det att man ska låta det fortsätta.
#6 - 28 mars 2005 20:14
Vad jag har förstått så lever kampfiskar i mkt dåliga vatteförhållnden och väldigt trångt i de fria. Jag har sett kampfiskar i så små plastpåsar att de inte ens finns plats för dem att spänna ut fenorna. Och som sagt så har kampfiskar använts på detta sätt inom handeln i massor av år. Jag själv hade min kamphane i en syltburk provisoriskt i en vecka. (Eftersom han trasade sönder andra fiskars fenor.) Han trivdes hur bra som helst och byggde tillochmed ett skumbo.
#7 - 28 mars 2005 21:19
Anna Munkhammar, jag undrar lite vad du vill åstadkomma med det här, tror du att zooaffärerna kommer ändra på ett sätt att exponera kampfiskar som har pågått i flera årtionden?
Den här tråden ökar knappast inte medvetenheten om kampfiskarnas situation i handeln, detta är ju inget som är ett konstigt fenomen som bara plötsligt dykt upp utan detta ser man beklagligt nog i varannan zoo/akvarieaffär man går in i och det är inget som kommer ändras på en vecka eller två, det kommer att ta flera år innan (om det nu blir en ändring) det kommer hända något på den fronten.
#8 - 28 mars 2005 21:20
Jag tycker det är skillnad på provisoriskt och hela livet. Jag vet mycket väl hur de bor i det fria och jag har hafft en själv. Men jag tycker inte att för att "det alltid har varit så" och för att "de överlever" eller "jag har sett värre" gör det okej att hålla fiskar på det här sättet.
#9 - 29 mars 2005 07:39
Det kan väl vara bra att belysa att det här problemet finns och höra sig för om hur man skulle kunna ändra på synsättet på kampfiskar? Jag förstår att man blir upprörd av att se fiskarna säljas och hanteras på det här sättet. Det jag inte förstår är varför de ska saluföras på det viset när andra fiskar inte gör det? Kampfiskar behöver som sagt 50 liter att röra sig på iaf. Många djur (även människan) klarar av miserabla förhållanden då levnadsinstinkten är hög men det betyder ju inte att de trivs. Det är ju viktigt att djuraffärerna inte säljer fiskar till miserabla förhållanden utan ser till att de får det som de behöver och framförallt informerar dem som köper fiskarna. När jag själv började inhandla fiskar och inte visste någonting så fick jag helt fel då de inte informerade mig om vad fiskarna behövde och krävde. Inte kul att i efterhand när jag lärt mig här på forumet och läst in mig på respektive art insett att de fiskar jag köpt inte trivdes hos mig. :mad: Har fått köpa större akvarium och kompletterat med fler fiskar etc så nu ska de ha det bra hos mig iaf. :D

Har själv kampfiskar och tycker de är bland de coolaste och vackraste fiskar som finns. Jag har ännu inte sett något exempel på att de säljs i burkar men jag kommer att ifrågasätta det om jag ser det. Jag vill iaf visa att JAG inte tycker att det är ett acceptabelt sätt att ha kampfisk och om tillräckligt många av oss poängterar detta så kommer det att bli en ändring. Det är ju trots allt VI som är kunderna.
Kjell Fohrman
Administrator
#10 - 29 mars 2005 08:22
Anledningen till att de saluförs på detta sätt är att de tål det (vilket inte är det samma som att det är bra) samt att hanarna är extremt aggressiva mot varandra och mot vissa andra fiskar.
Så det är av praktiska skäl som de flesta affärer håller kampfiskar på detta sätt - dock inte alla. Flera affärer håller också hanarna en och en men ihop med andra arter vilket fungerar utmärkt utom i vissa kombinationer.

Lagen säger visserligen att ett akvarium skall vara minst 40 liter men också att undantag kan ges "om fisken är särskilt anpassad till små volymer". Dvs en tolkningsfråga för den besiktigande myndigheten (Miljö och Hälsa i resp. kommun). Dock anges som minimum 1 liter vatten per fisk för fiskar upp till 5 cm och minimum 4 liter för större.
En regel är också att minst en sida av "akvariet" skall vara insynsskyddad vilket dessa "akvarier" inte är.

Visst lever de i sin naturliga miljö ibland i mycket små vattenpölar men så lever de inte under hela året utan bara under korta perioder. Så visst kan det väl vara acceptabelt att man en kortare period i t.ex. affären har dem så men då skall det självklart poängteras att det i längden är fel att hålla dom på detta sätt.
#11 - 29 mars 2005 10:58
[QUOTE=Kjell Fohrman]
...Visst lever de i sin naturliga miljö ibland i mycket små vattenpölar men så lever de inte under hela året utan bara under korta perioder. Så visst kan det väl vara acceptabelt att man en kortare period i t.ex. affären har dem så men då skall det självklart poängteras att det i längden är fel att hålla dom på detta sätt.[/QUOTE]
Håller med dig, Kjell. I affärer hålls fiskarna i trånga akvarium, vilket jag egentligen inte tycker är OK, för att sedan säljas. Ta tex. neontetror... ca 500st i ett 70L...
//Camilla
#12 - 29 mars 2005 11:27
Jo det är ju givet eftersom det ska kunna vara lukrativt att vara förmedlare av djur och då blir det fler på trängre yta under en kortare tid. Det jag reagerade på var att dessa kampfiskar verkade säljas i dessa små kupor/skålar/vaser som ett paket och då är ju tanken att de ska fortsätta leva på det sättet vilket är helt käpprätt åt skogen galet. Men så länge vi reagerar så finns det hopp om bättring!:)
#13 - 29 mars 2005 13:09
Jag har min kampfisk i 375l och det har lossnat lite växter som ligger vid ytan. Han gillar att ligga intrasslad i dessa. Jag trodde han inte levde, men det gör han. kanske gillar han det skydd dessa växter ger mot de andra fiskarna. Han simmar runt som vanligt ibland också. Jag har lite för aktiva fiskar för han ska trivas (tror jag). Jag tycker inte heller de ska ha dessa fiskar i så små akvarium men ännu värre är det med slöjstjärtarna i dessa kupor som finns i nästan alla affärer.
#14 - 29 mars 2005 14:19
Är du säker på att du får ta kort där inne? Anmäler du så lär affärsinnehavaren trycka på att du utan tillstånd gått in i hans butik å tagit bilder!
#15 - 29 mars 2005 14:59
Tur att ni inte ser de små påsar kampfisken levereras i till butiken.
#16 - 29 mars 2005 15:09
[QUOTE=Kramfors]Tur att ni inte ser de små påsar kampfisken levereras i till butiken.[/QUOTE]
Jag har sett dem... Hur stora kan de vara? 4x4cm?
//Camilla
#17 - 29 mars 2005 15:09
Tur att ni inte ser de små påsar kampfisken levereras i till butiken.

All fisk kommer i små påsar till butiken, även guldfisk
#18 - 29 mars 2005 15:13
så här säljs och hålls dom i asien:

http://www.gosatta.org/bilder/bangkok_fisk_2004/marknad%2010.jpg
http://www.gosatta.org/bilder/fisk_asien_2005/DSC05564.JPG

Där odlas dom tillåmed i så små kärl. Rätt eller fel låter jag vara osagt (debatten är oändlig) Men asiatisk fiskhållning kanske inte är att eftersträva även fast den fungerar.
Kjell Fohrman
Administrator
#19 - 29 mars 2005 15:19
Som ni skriver så packas kampfiskar i oerhört små påsar (betydligt mindre än övriga fiskar) under transport men det rör sig ju enbart om en mycket kort tidsperiod och detta lär de knappast ta skada av.
Snarare har de väl mer vatten per fisk än vad andra arter har under transporten eftersom de singelpackas.
#20 - 29 mars 2005 17:29
Ja, det är ju iof sant. Men man tycker ju att det borde finnas bättre trasportmedel för djur/fiskar. Usch, fick mig en minnesbeta av en dokumentär jag såg för ett tag sedan där hästar packats ihop i en långtradare, utan mat eller vatten, på väg till slakt genom ett antal länder...
//Camilla
#21 - 29 mars 2005 18:20
har du talat med affärsinnehavaren? Skulle ju vara intressant att höra vad man får för svar då...
#22 - 29 mars 2005 19:39
bara inse fakta.

så länge vi människor finns så länge komer djur misshandlas och misskötas.
#23 - 29 mars 2005 21:59
Det har vi som bryr oss redan upptäckt. ;) Men man slutar aldrig att bli förbannad på hanterandet av djur... Tur är väl att det finns de som bryr sig. Tänk hur det skulle kunna se ut annars...
//Camilla
#24 - 30 mars 2005 06:51
Jo det är klart att det alltid kommer att finnas djur som far illa men det är vår skyldighet att försöka minska deras lidande i största möjliga mån. Man kan nog ibland tycka att man ensam inte kan göra någon skillnad, men många bäckar små...
Sen tycker jag att det är bra att det kan finnas en möjlighet att få "prata" av sig om sånt som upprör en och då är det ju kanon om man kan ventilera det med andra på ett forum som inriktar sig speciellt på djur. Med tanke på hur blasé människor börjar bli över lidande och orättvisor känns det hoppfullt att människor ändå bryr sig och det "t.o.m." över stackars små fiskar. [:D]
#25 - 30 mars 2005 16:57
Jag tycker att det är väldigt tyst om djurtransporterna för tillfället. Glömmer aldrig dessa bilder på tv för något år sedan. Inte heller hundarna som flås levande i asien, även katterna som stöps och flåddes. Jag tycker det är värre än detta med kampfiskarna. Vad ska man göra? Så länge det finns pengar i verksamheten så kommer det att fortsätta. Man kanske inte skulle ha kampfiskar?
#26 - 30 mars 2005 17:13
*På svar-humör*
1980-talet om gristransporter på TV. [xx(]
Min lösning - byt kanal... :)
Min äldste sons lösning - bli vegetarian... :mad:
Vi satt inte vid samma TV vid tillfället dock.
Nåja hans "vegetarism" nu för tiden inkluderar fisk (varför förstår sällan vegetarianer eller katoliker att fisk faktiskt är kött?) och tom fjäderfä...
#27 - 30 mars 2005 17:19
Ja när det gäller "populist vegetarianer" (ja eller vad ska man kalla det?) så brukar det ju oftast va söta djur man slutar äta, alltså däggdjur. Själv tycer jag både fiskar fåglar och däggdjur är söta men jjg äter allihopp endå =)
#28 - 30 mars 2005 17:24
Jag har också haft tanken, man skulle inte äta kött och då menar jag även fisk och kyckling, särkilt kyckling, vet ni hur de slaktas? Fast kött är gott. Jag köpte bara svenskt kött ett tag (sverige är fantastiskt!??) Men inte längre, utlänskt kött är billigare.
#29 - 30 mars 2005 17:25
Fast jag köper absolut inte tysk mjölk!! Jag stödjer skånemejerier.
#30 - 30 mars 2005 17:29
[QUOTE=solbacka]Jag har också haft tanken, man skulle inte äta kött och då menar jag även fisk och kyckling, särkilt kyckling, vet ni hur de slaktas? Fast kött är gott. Jag köpte bara svenskt kött ett tag (sverige är fantastiskt!??) Men inte längre, utlänskt kött är billigare.[/QUOTE]
Och oftast är utländskt kött godare - det är inte bara för priset som många restauranger köper in utländskt kött...
SLF vill gärna skrämma oss konsumenter att köpa svenskt kött och de flesta konsumenter går faktiskt på det. Därför tog det så lång tid innan de svenska livsmedelspriserna sjönk. Och Lidl fick det faktiskt att hända enligt de senaste analyserna.
#31 - 30 mars 2005 17:56
Om vi nu pratar om något helt annat än vad denna tråden började med så måste jag bara säga att jag höll på ett hysteriskt utbrott på lidl (jag är en lugn person) Nr1 hysteriskt tråkig affär, lysrör i taket och pallvis med saker Nr2 dåligt sortement. Nr3 och det värsta KASSORNA! Efter man betalt så får man först lägga ner varorna i vagnen för att sedan plocka upp de och lägga de i plastpåsarna som är för små. Lägga ner i vagnen och köra ut till bilen. Suck, har varit där 2 gånger aldrig mer och jag köper inte deras tyska mjölk. Förlåt men blir smått hysterisk....
#32 - 30 mars 2005 18:03
Ja men så är ju kassorna i alla fall i Österrike (och UK) och förmodligen angränsande delar av det vi kallar Europiska Unionen som vi snudd på tillhör.
Vi får vara glada att vi inte blir utkastade så euro-skeptiska vi är... :o
Sedan måste jag erkänna att jag bara handlat där ett par gånger men trots detta mycket tacksam eftersom Lidl fått de svenska handlarna att inse att de måste sänka sina priser till slut
#33 - 30 mars 2005 18:57
Jag gynnar hellre svenska bönder och betalar för kvalite än att köpa något billigt skit som man inte vet vad det är. Har själv vart in på Lidl i Tyskland, jag tappade verkligen matlusten. Har även kompisar som jobbat för Lidl här i sverige... det de har informerat om affärerna, gör att jag tar helt avstånd från Lidl.
//Camilla
#34 - 30 mars 2005 19:03
vem säger att svenskt kött skulle betyda kvalitet? Tycker iaf personligen att det är mycket lättare att hitta bra (gott) kött i tyskland, england, spanien, frankrike etc. etc. än i Sverige där kött bara är kött finns ingen kvalitets skilnad över huvudtaget förutom "svenskt" eller "utländskt".

Föredrar systemen där kött säljs efter kvalitet istället för enbart efter ursprungsland som här hemma. Det finns bra och dåligt svenskt kött lika mycket som det finns bra och dåligt utländskt kött, största skilnaden med Sverige och dom flesta andra europeiska länderna är att kött kvalitets märks så man vet vad man betalar för.

Men nu är detta en tråd i avdelningen akvariet så det kanske inte är kött vi ska prata om utan kampfiskar =)
#35 - 31 mars 2005 16:41
Arken har sålt såna där skålar med kampfiskar i många år i sina butiker... jag är inte förvånad.. men få bryr sig.. nu är väll så små skålar förbjudna?
#36 - 31 mars 2005 20:25
[QUOTE=gosatta]vem säger att svenskt kött skulle betyda kvalitet? Tycker iaf personligen att det är mycket lättare att hitta bra (gott) kött i tyskland, england, spanien, frankrike etc. etc. än i Sverige där kött bara är kött finns ingen kvalitets skilnad över huvudtaget förutom "svenskt" eller "utländskt".

Föredrar systemen där kött säljs efter kvalitet istället för enbart efter ursprungsland som här hemma. Det finns bra och dåligt svenskt kött lika mycket som det finns bra och dåligt utländskt kött, största skilnaden med Sverige och dom flesta andra europeiska länderna är att kött kvalitets märks så man vet vad man betalar för.

Men nu är detta en tråd i avdelningen akvariet så det kanske inte är kött vi ska prata om utan kampfiskar =)[/QUOTE]
Man ser om kött är bra eller dåligt. Sponsrar hellre svenska bönder....

Jag har själv läst på olika sidor att det skall vara helt OK :( att ha kampfisk i skål. Har tom blivit rekomenderad det av en zoobutik när jag inte kunde ha min hane i mitt akvarium får några år sedan. Varför ge en fisk ett liv i en skål??? Har man inte mer vett i päronet?
//Camilla
#37 - 31 mars 2005 20:46
[QUOTE=C.Ciklid]
Man ser om kött är bra eller dåligt...
//Camilla[/QUOTE]
Hoppsan då behöver vi väl inte vetrinärernas kontroller längre. :)
Och varför sponsra bara svenska bönder - varför inte europeiska bönder... eller tom världens bönder... Eller kan man förmoda en liten nyans av rasism här (eller åtminstone lite nationalism). Eller som de säjer i USA - BUY AMERICAN!
Remember - 99,3% av människorna (eller något liknande) är faktiskt inte svenskar.
Undrar hur många procent som ens hört talas om Sverige? :eek:
#38 - 31 mars 2005 21:03
Erikthur: Självklart ska djuren kollas innan slakt. Förstår inte riktigt hur du tänker. Går du ut i hagen och karvar i en ko eller? Svenska bönder har det inte så fett idag. Jag sponsrar dem, precis som du sponsar zoopet.
Jag anser att du går över gränsen när du kallar du mig rasist?!! :confused: Har en kusin som är adopterad från Sri Lanka...

//Camilla
#39 - 31 mars 2005 21:12
själv köper jag helst svenskt kött för att försöka bidra till att svenska bönder kan överleva och även för att folk ska kunna leva på landsbyggden och hålla den "levande"
#40 - 31 mars 2005 21:14
Bra sagt! Är lite uppskakad/arg om du förstår varför...
//Camilla
#41 - 31 mars 2005 21:17
Camilla!
Svenska vetrinärer kontrollerar nog mer köttet efter slakt än före slakt.
Detta som svar på ditt inlägg att "man ser om kött är dåligt eller inte".
Men då använder sej vetrinärerna av mikroskop och andra tester....

Om man har en kusin adopterad från Sri Lanka betyder inte att man inte kan ha rasistiska åsikter - som det här med att hellre sponsra svenska bönder än vadå för något egentligen? Det är nog du som behöver förklara varför du hellre vill sponsra "svenskar" än andra bönder...
Och hur definierar du "svenska" bönder egentligen? Skulle Muhammed (född i ett arabiskt land men med ett svenskt medborgarskap) räknas som svensk? Och tag då i beaktande att det har påpekats långt tidigare att det är mycket svårt för "nysvenskar" av t ex arabiskt ursprung att förvärva lantbruk i Sverige...
#42 - 31 mars 2005 21:20
[QUOTE=Raven]själv köper jag helst svenskt kött för att försöka bidra till att svenska bönder kan överleva och även för att folk ska kunna leva på landsbyggden och hålla den "levande"[/QUOTE]
Svenska landsbygden hålls väl numera levande pga EU-bidrag än annat.
Och nu igen skulle du stötta Muhammed om han försökte hålla den levande?
#43 - 31 mars 2005 21:25
erikthur: word!!! ;)

jo köpa svenskt kött som vi pumpar in miljardtals med kronor i bidrag bara för att dom ska få överleva ser jag ingen vits i. köper svenskt kött ibland om det ser bra ut och håller ett bra pris. Men köper precis lika gärna utländskt kött om det ser bra ut och håller en bra kvalitet.

Förstår inte hur nationsgränser kan påverka köttets kvalitet? Dock har vi SÄMRE kvalitet på kött i Sverige än dom flesta andra europeiska länderna efter som dom kvalitets märker kött s¨vet man vad man får. Betalar mycket hellre kött för 50kr kg än kött för 15kr kg om det håller en GOD kvalitet och då spelar det ingen roll vilket land det kommer ifrån.

i sverige så ligger kött blandat av helt olika kvaliteter (inte olika länder) och enbart folk som är duktiga på kött kan välja bra kött och det tycker jag är fel.
#44 - 31 mars 2005 21:26
[QUOTE=erikthur]Camilla!
Svenska vetrinärer kontrollerar nog mer köttet efter slakt än före slakt.
Detta som svar på ditt inlägg att "man ser om kött är dåligt eller inte".
Men då använder sej vetrinärerna av mikroskop och andra tester....

Om man har en kusin adopterad från Sri Lanka betyder inte att man inte kan ha rasistiska åsikter - som det här med att hellre sponsra svenska bönder än vadå för något egentligen? Det är nog du som behöver förklara varför du hellre vill sponsra "svenskar" än andra bönder...
Och hur definierar du "svenska" bönder egentligen? Skulle Muhammed (född i ett arabiskt land men med ett svenskt medborgarskap) räknas som svensk? Och tag då i beaktande att det har påpekats långt tidigare att det är mycket svårt för "nysvenskar" av t ex arabiskt ursprung att förvärva lantbruk i Sverige...[/QUOTE]
Har man ett svenskt medborgarskap tycker jag i alla fall att man kan kalla sig svensk. Tycker det är synd att kulturer går i sank pga de förhållanden som finns idag. Jag är själv uppvuxen på landet och vet precis hur en slakt går till, vilket jobb det är att få in skörd osv. Tycker att barn nu och i framtiden ska få den del av läran istället för att springa på stan och dricka öl. Jag tycker inte att det är OK med slakttransporter genom europa, därav min uppfattning.

//Camilla
#45 - 31 mars 2005 21:30
[QUOTE=erikthur][QUOTE=Raven]själv köper jag helst svenskt kött för att försöka bidra till att svenska bönder kan överleva och även för att folk ska kunna leva på landsbyggden och hålla den "levande"[/QUOTE]
Svenska landsbygden hålls väl numera levande pga EU-bidrag än annat.
Och nu igen skulle du stötta Muhammed om han försökte hålla den levande?[/QUOTE]
EU bidraget kan jag meddela att det inte är så fett. Du måste komma upp i vissa normer för att få det.
//Camilla
#46 - 1 april 2005 10:36
Jag försöker också "sponsra" Sveriges bönder för de har de strängaste djurskyddslagarna i hela EU och det kostar för dem. Finnarna har köpt våra gamla burar billigt för värphöns, de är förbjudna i sverige men ok i Finland. Äv vi inte med i EU båda? Jag köper bara svenska ägg. Jag kanske är nationallist men inte rasist. Är det fel att tycka om sitt land? Alla andra får tycka om sitt land, se på Norge?
Jag har fadderbarn i rowanda och känner en del från Thailand och andra länder.
#47 - 1 april 2005 13:15
Oj, tråden har ändrat inriktning verkar det som, hamnade visst på köttindustrin.

Förstår inte varför några av er blev så negativa mot mig för att jag skrev det här inlägget. Det var inte så att jag tyckte att det var en nyhet men jag tyckte att det kunde vara intressant att diskutera det och så ville jag ha reda på vilka regler som egentligen gäller. Skrev även "Finns det någonting jag kan göra, kan man anmäla detta någonstans?" och det fick jag ju svar på av Kjell. Lite besviken på er andras reaktion utom mckvinnan (och några till) som i verkligen förstod vad syftet med mitt inlägg var.

Missförstå mig inte nu, jag är inte besviken på vad ni tycker om att kampfiskar säljs så här, snarare på hur några av er bemötte MIG. Onödigt att småhacka på mig för att jag skrev ett inlägg om det. Om jag ser någonting som jag reagerar på har jag all rätt att vilja diskutera det. Ni får gärna säga vad ni tycker men inlägg med taskig undermening klarar jag mig utan tack, vi är väll ändå vuxna människor?

"Anna Munkhammar, jag undrar lite vad du vill åstadkomma med det här, tror du att zooaffärerna kommer ändra på ett sätt att exponera kampfiskar som har pågått i flera årtionden?
Den här tråden ökar knappast inte medvetenheten om kampfiskarnas situation i handeln, detta är ju inget som är ett konstigt fenomen som bara plötsligt dykt upp utan detta ser man beklagligt nog i varannan zoo/akvarieaffär man går in i och det är inget som kommer ändras på en vecka eller två, det kommer att ta flera år innan (om det nu blir en ändring) det kommer hända något på den fronten."

Vet inte men jag har inte sagt att det var någonting nytt. Men JAG har inte diskuterat det med någon då de flesta av mina vänner inte är så akvarieintresserade. Att jag skrev ett inlägg om det berodde helt enkelt på att jag kände ett behov av att prata om det.

Förstår inte varför allt man säger måste göra någon skillnad? Ibland kanske man bara vill prata av sig lite eller få veta vilka regler som gäller :) Jag hade inte direkt i åtanke att min bild var något revolutionerande. Tyckte bara att det var lättare att ta en bild än att börja beskriva hur skålarna såg ut etc. '

Tack till mckvinnan som försökte förklara vad jag menade :)
MVH /Anna
#48 - 4 april 2005 21:55
Jag tycker precis som dig att dett ballade ur i ett tidigt stadium. Självklart tycker jag och andra personer att det inte är OK att ha fiskar i små burkar. Man kan påpeka saker och ting, men man kanske inte får någon respons. Många gånger har man själv råkat ut för det, men man får bita i det sura äpplet och fortsätta sin kamp. Det svenska folket har blivit förslappat (jag är nu rasistisk mot mitt egna folk ;) ) och ser inte problemen som kommer. När det väl gör det sitter de flesta och gnäller. Jag gör allt i min makt för att det ska gå bra för mig, min familj och vänner. Kan jag göra världen en tjänst så gör jag det. Det finns allt för många som säger: -Varför ska jag hjälpa den personen!!?
Jag hoppas att jag inte gjort dig besviken eller ledsen, för det var inte min mening.

//Camilla
#49 - 5 april 2005 13:50
#50 - 5 april 2005 14:18
anledningen till att de vill att man köper svenskt kött är väl egentligen för att det blir mindre utsläpp då, men själv köper jag bara det köttet som ser fint ut om det inte är det köper jag det inte alls oavsett vilket land det kommer ifrån.

(kanske redan är sagt men jag säger det ändå)
#51 - 5 april 2005 14:36
För att inte tala om alla de partier med kött som sagts vara salmonellatestat men ändock visat sig vara smittat.
#52 - 5 april 2005 14:46
För att knyta an till början av tråden: Anna, håller med dig om att det är taskigt med kampfiskhanar i små skålar men jag tycker ändå det är okey om man vet att de säljs snart..

Till era andra som diskuterar kött och vegetarism/veganism/etc.

"Is this chicken or is this fish? I know it's tuna. But it says chicken. By the sea."
(Jessica asks her husband, Nick, to explain the flaky white meat inside a can of Chicken of the Sea.)
:D

Annons