Upprörd

#1 - 22 januari 2007 15:49
Jag vet inte om det är jag som gör fel.
Men när man ser på diverse forum (jag vill inte nämna namn) folk som har guldfiskar i 20 liters akvarium då vill jag gärna upplysa dem om deras vattenbehov.
Då blir de arga och irriterade på mig.
Men ska man inte värna om djurens bästa? Ser man en hund eller katt som råkar illa ut då är det självklart att tycka synd om dem och göra något åt det, påpeka att en kastrering på katthononan som fått tre kullar det senaste året. Men fiskar ska man inte bry sig om heller?

Jag vill ju inte anklaga dem men det är ju faktist mycket få folk som vet om fiskars olika behov så jag vill hjälpa dem att göra det bättre för sina djur. Men det är väl fel då?
#2 - 22 januari 2007 16:05
Håller med dig det var några som köpte ett 15 L akvariu coh har 3 guldfiskar i det och har använt det i tre dagar och nu säljer det på blocket ja blir faktist arg men guldfsken har ju fått ett rykte om att den kan klara sig i en skål så det är klart att sånna som inte är på lästa om guldfisken tror att dne ska överleva!
En annan sak tycker ja är dåligt att vissa blir arga när man säger att dem har gjort fel..!
#3 - 22 januari 2007 16:14
Det är väl lika mycket affärens fel som inte upplyser folk.Hur många är det inte som köpt fisk till sina små kar så visar det sig att fisken kan bli 50cm och mer detta händer allt för ofta.

Thomas
#4 - 22 januari 2007 16:43
Jeg sier ikke at noen her har gjort det, men det kommer kanksje også litt an på hvilken måte man sier ifra om fiskens behov. Som Thomas&Anna skriver, så er det jo mange som stoler på at dem som jobber i dyre-/akvarieforretningene skal vite hva dem snakker om. Og når problemer oppstår, og man søker hjelp, og blir skjelt ut for kanskje tiende gangen, så skjønner jeg om noen dessverre da virker sure og sinte i sine forklaringer på hvorfor fiskene lever i for små akvarier, når de egentlig selv kanskje er ofre for en butikkansatt som bare vil selge, og virker pålitelig.
Jeg mener ikke at alle er i akkurat den situasjonen, men for endel er det nok sånn. Kanskje verdt å tenke på det også.
#5 - 22 januari 2007 17:05
Jag jobbar i en djuraffär och jag rekomenderar aldrig en slöjstjärt i under 40 liter. Frågar dom om skålar säger jag att det inte är bra för fisken då dom vill vara 2 och det blir alldeles för litet för dom och dom inte växer som dom ska. Säger även ibland att det är djurplågeri.
#6 - 22 januari 2007 17:08
men man kan inte skylla allt på personalen i affären.. man borde veta vad man köper när det gäller djur.
tänk om alla som jobbade i affär va tvungna o varna folk hela tiden,, tex. varje gång nån köpte ett paket cigarretter, ska dom då varna varje gång och säga att det är farigt att röka? eller så fort man köper en godisbit, ska personalen då varna och säga att det inte är hälsosamt?

nej man måste själv ta ansvar för sina handlingar tycker jag.
#7 - 22 januari 2007 18:19
Det finns nog en miljon trådar om detta ämne, STARTA INTE FLER.
Tror de flesta här inne månar om sina djur. De som inte vet bättre får ju reda på det här.
#8 - 22 januari 2007 18:37
Mopsen skrev:
Jag jobbar i en djuraffär och jag rekomenderar aldrig en slöjstjärt i under 40 liter. Frågar dom om skålar säger jag att det inte är bra för fisken då dom vill vara 2 och det blir alldeles för litet för dom och dom inte växer som dom ska. Säger även ibland att det är djurplågeri.

Att inte rek under 200L vore nog en än bättre idé.

Edit:
Jag är inte rädd för att säga till om fisk som bor för trångt.
Hellre det än att kag ska må dåligt för att jag bara vänd ryggen till.
#9 - 22 januari 2007 19:01
Det finns nog en miljon trådar om detta ämne, STARTA INTE FLER.

Tror de flesta här inne månar om sina djur. De som inte vet bättre får ju reda på det här.

Förlåt...
Det är på ett annat forum jag tror inte de är så intresserade av fiskar i den mån att de läser om dem.
#10 - 22 januari 2007 19:42
morrhoppa skrev:
Förlåt...

Det är på ett annat forum jag tror inte de är så intresserade av fiskar i den mån att de läser om dem.

Posta då där istället. Eller leta upp en gammal tråd om ämnet.
#11 - 22 januari 2007 22:48
Posta då där istället. Eller leta upp en gammal tråd om ämnet.

varför skulle hon inte kunna posta den här då ???
Om du tycker att det är tjatigt så läs den inte då....hade för mig att detta var ett forum.
#12 - 23 januari 2007 09:44
Jag postade den här eftersom jag tycker detta är ett bra och seriöst forum där mycket kunnigt folk håller till. Till skillnad från det andra stället.
Jag var lite upprörd och för en gångs skull använde jag inte sökfunktionen som jag för övrigt inte tycker är så himmla bra eftersom man antingen får inga eller typ hundra träffar på det man söker.
Eftersom de redan är sura på mig där hade jag troligtvis blivit utskälld där av en massa människor som tycker att deras guldfiskar har det superbra i sina små akvarier.
Jag ville bara höra om jag var besserwisser och skulle egentligen låta bli att blanda mig i andras akvarium trots att deras fiskar behöver större?
Jag ber om ursäkt att jag gjorde fel.

Jag tycker att man ska ha civilcurage att säga till om saker som anser vara fel. Vare sig det handlar om fiskar, våldtäkter eller misshandel. Det verkar alltså som om ni inte tycker jag är snokig när jag lägger mig i deras guldfiskar? Det var bara det jag undrade. Tack för era synpunkter.
Kjell Fohrman
Administrator
#13 - 23 januari 2007 10:15
Rent allmänt så tycker jag att det är helt riktigt att lägga sig och inte tiga still och det gäller oavsett om det gäller fiskar som hålls dåligt eller om människor som far illa här eller i andra länder.

Sedan när det gäller att kritisera andra så kan man ha två syften
1/ att få andra med sig i ett fördömande
2/ att få det som är fel att förändras till det bättre

Jag antar att i fall som detta så är det punkt 2 som man ser som det viktigaste. Om så är fallet är det oerhört viktigt att man är mycket diplomatisk i sin kritik och att man noggrant förklarar varför det inte är rätt att hålla fisken på det sättet. Om man bara slår fast att det är djurplågeri att hålla fiskarna så som den man kritiserar gör så blir resultatet bara tvärtom - dvs den kritiserade blir bara förbannad och kommer definitivt inte att ändra på situationen.

Så - visst skall man kunna kritisera felaktigheter men gör det på ett diplomatiskt sätt och lägg fram fakta som visar att du har rätt.
#14 - 23 januari 2007 10:28
Jag har numera lagt till texten nedan i min profil, "morrhoppa" är ju inte den enda välmenande besserwissern :) på detta forum. Kjells inlägg är precis vad jag hade på G att skriva själv.

Ja, jag vet att slöstjärt är en kallvattenfisk och du behöver inte upplysa mig om det! :)

Slöjstjärtarna är inköpta innan akvarieintresset hade vaknat, det var min dotter som skulle ha både akvarium och slöjstjärt.. Nu är det ju som det är, de är redan inköpta och de har sedan dess fått en 310 liters tank att simma runt i. Alldeles för varmt är det ju och jag har ingen möjlighet att ordna med en kallvattenslösning. Men de verkar faktiskt vara pigga, de äter som hästar och är mycket aktiva - de kunde haft ett sämre liv i någons såkallade guldfiskskål.
#15 - 23 januari 2007 10:53
men man kan inte skylla allt på personalen i affären.. man borde veta vad man köper när det gäller djur.

tänk om alla som jobbade i affär va tvungna o varna folk hela tiden,, tex. varje gång nån köpte ett paket cigarretter, ska dom då varna varje gång och säga att det är farigt att röka? eller så fort man köper en godisbit, ska personalen då varna och säga att det inte är hälsosamt?

nej man måste själv ta ansvar för sina handlingar tycker jag.

Ledsen, men jag håller inte med dig! Den som köper cigaretter påverkar i första hand sin egen hälsa och kan undvika att folk utsätts för passiv rökning genom att gå undan. Vi är dessutom väldigt upplysta om tobakens verkningar.

I akvariebutikernas gulfisk/slöjstjärt-kar finns dock inga varningstexter och det handlar ju om försäljning av levande djur, det kräver ansvar! Du kan inte begära att alla småbarnsföräldrar som ger efter för sina tjatande telningar ska vara insatta i allt som krävs för att ha akvarium. Men man kan räkna med att de väntar sig att få skötselråd och liknande av personalen i butiken. Går man till en specialbutik förväntar man sig att få expertråd, är du själv expert på allt du köper i järnhandeln, apoteket, sytillbehörsaffären, etc.?

Jo, jag håller med dig om att "folk borde veta" när de köper djur, men nu gör de ju inte det.
#16 - 23 januari 2007 11:07
Förlåt en dum kommentar men kan inte riktigt låta bli... Jag kan inte förstå att dessa slöjstjärtar kan vara (fortfarande) så populära?
De behöver stora akvarie, bajsar ner mycket och vill ha kallt vatten... när det finns så många vackra fiskar :)

Är det förbjudet att ha de i minimalt akvarie? Många akvarieaffärer har de ju i en lite skål som visningsobjekt :(
#17 - 23 januari 2007 11:07
Låna en bok för sjutton...

...tycker jag.. Oavsett vilket sorts djur det gäller... Det gör ju folk för kruk och trädgårdsväxter... Men det är klart, då ska man väl imponera på grannen och då är man mer angelägen att de ska vara fina... [:(!] ;)

Känner man ingen som har går det ju faktiskt att gå till bibblan... :p
#18 - 23 januari 2007 11:08
Bibblan har ofta gamla böcker tyvärr (vår i allafall) jag litade på akvarieaffärerna i början men nu litar jag bara på er alla gulliga människor på zoopet :D
#19 - 23 januari 2007 11:12
Jeg er helt enig med Kjell Fohrman og Piscator

solbacka: Når du stiller et sånt spørsmål, kan man jo nesten spørre seg om man skal ha fisker i det hele tatt. For å sette det på kanten; man kan ikke velge kjæledyr og venner utfra utseendet... Om noen har det litt vanskeligere enn andre, være seg det er dyr eller mennesker, skal man ikke regelrett styre unna dem blindt på grunn av kun det. Selvfølgelig, jeg mener ikke at en nybegynner skal skaffe seg de vanskeligste fiskene å holde uten å studere dem først, dette var kun for å sette det helt på kanten, ikke krangle....

morrhoppa: Er dessverre endel mindre seriøse forum der ute. Derfor bra vi har et såpass seriøst forum som zoopet.com
#20 - 23 januari 2007 11:22
Grunderna...

solbacka skrev:
Bibblan har ofta gamla böcker tyvärr (vår i allafall) jag litade på akvarieaffärerna i början men nu litar jag bara på er alla gulliga människor på zoopet :D

Kan man ju lära sig iaf och lite om firren man vill ha... Det kostar ju inte så attans mycket att köpa en bok heller... Blir garanterat billigare än att hålla på och köpa nya fiskar dessutom... Mindre stressigt också än om småbarnsföräldrar ska försöka ersätta sina små älsklingars avlidna fiskar innan de märker något... ;)
#21 - 23 januari 2007 12:11
Ja men Katharina, jag håller med om att "folk" kan köpa en bok, låna på bibblan eller ta en koll på Internet. Men nu GÖR de ju inte det, dessutom är kanske det där slöjstjärtinköpet så planerat - de tittade bara in i zoobutiken.. Har löser man då sina fiskfrågor? Jo, man frågar "experten" i butiken..
#22 - 23 januari 2007 12:34
Ja..

... och ju mer nybörjare man är desto sämre är man på att bedömma om personen kan nått eller inte...

Hur som helst... vad jag menade är ju att då får de stå ut med att få lite skäll tycker jag... lite får man faktiskt anstränga sig när man skaffar ett levande djur om man sen ska kalla sig djurvän och inte djurplågare... :p

Jag har sagt det förrut... man ska fråga 10 stycken och sedan bilda sin egen uppfattning... gäller väl allt i livet ;)
#23 - 23 januari 2007 13:13
Man kan påtala saker utan att skälla och gnälla.
Och visst är det skillnad på kritik och KONSTRUKTIV kritik? ;)

Nog ska man kunna säga sin mening om något är fel, men man kan tänka ordentligt på HUR man säger den! Och tänka på att ren text ofta kan missuppfattas iochmed att man varken hör tonfall eller ser ansiktsuttryck.
Det är liksom bäddat för missförstånd ibland...

En trevlig konversation som i slutänden kanske leder till en positiv förändring i sakfrågan, är väl att föredra framför skäll & åthutningar?

Har själv ej drabbats av detta, men sett många skräcktrådar i andra forum som urartat till rena bråken - fastän syftet med tråden från början kanske var gott!!
#24 - 23 januari 2007 13:34
Håller med...

... sen finns det så mycket olika åsikter när det gäller djur och barn... alla sätt är bra utom de dåliga... olika saker fungerar för olika människor... :p

Sen har vi den där typen som tycker att han kan allt bara för att han har hållit på med ett djur länge... :mad:
Vi hade hundrasen Basenji när jag var fjortis... mycket speciell och mycket ursprunglig... fungerar ungefär som en vildhund.. man lär sig otroligt mycket om hund av dem... är som något mellan hund, katt och apa :p de kan inte skälla i någon större utstäckning utan joddlar glatt när man kommer hem... De "tjafsar" otroligt mycket för att fastställa rangordningen sins emellan men eftersom det är dödligt med bett för en vildhund så slogs de inte för att skada...
De accepterar aldrig att en främmande människa går fram och bara tar i dem... de hoppar undan eller nafsar ifrån sig, utan att bita alltså...

Vi fick ofta höra av "hundmänniskor" som bara gick fram och tog i dem att hunden var sjuk i huvudet och borde avlivas ;)
#25 - 24 januari 2007 18:46
Jag försöker alltid lägga fram kritiken på ett, kanske inte överdrivet vänligt sätt men jag anklagar ingen heller eftersom det oftast beror på okunskap.
Jag ska i alla fall fortsätta dra mitt lilla strå till stacken med att göra världen bättre. :)
Kjell Fohrman
Administrator
#26 - 24 januari 2007 21:16
En sak är viktig att tänka på när man skriver i ett publikt forum.
Det är faktiskt rätt sällan som man kan övertyga den som har en annan åsikt, men likafullt är det väldigt viktigt att man bibehåller fattningen i en diskussion och kommer med väl underbyggda argument. Orsak - jo massor av andra (förutom de som diskuterar) läser ju också tråden och många av dessa läser den efterom de har funderat över samma saker. Dessa kan man ju då övertyga - även om man nu kanske inte omvänder just den som man diskuterar med så fyller de åsikter man framför en viktig funktion.
#27 - 25 januari 2007 17:18
Jag håller verkligen med.
Om man inte kan diskutera på ett någorlunda riktigt sätt så ska man hellst låta bli. Annars kan ju den man försöker övertyga bli ännu mer ilsken mot ens argument om man inte framför dem på ett riktigt och sakligt sätt.
#28 - 25 januari 2007 17:29
Ja, håller med...

... men det kan vara svårt att inte bli ilsken när man blir jämförd med en pedofil för att man äter kött... Det gäller att hålla i tangentbordet... :p
#29 - 26 januari 2007 11:52
Mejle blocket.se

Da det ikke virket helt som noen andre her på tråden hadde planer om det, sendte jeg en mejl til blocket.se. Får vi se hva de svarer

Annons