Upprop om lagar och remisser

Kjell Fohrman
Administrator
#1 - 11 juli 2010 11:29
Vår hobby är på gång att förändras, med lagstiftningen som verktyg. Intryck kommer från andra länder, t ex England (där i princip alla fiskmediciner är förbjudna) och Tyskland (som kraftigt begränsat storleken på akvarium till fisk). Håller vi akvarister koll och tycker till om vad som är på gång i Sverige? Ja, några gör det, och det med den äran. Vi behöver dock vara fler!! Frågorna är viktiga och det är lätt hänt att vi blir överkörda - och sedan sitter vi kanske med en märklig lagstiftning som är svår att göra något åt.

Ett brainstormmöte för hur vi akvarister kan agera kommer att ske i Varberg, den 4-5 september.

På dagordningen:
En kortfattad inledning om vad som har hänt och vad som är på gång vad gäller lagar etc.

Diskussion kring:
Hur organiserar vi oss?
Vilka myndigheter ska vi hålla kontakt med - och hur?
Nästa steg?

Det finns redan flera goda tips och erfarenheter från personer som är/har varit engagerade i dessa frågor. Det ska vi givetvis ta vara på!! Kan du inte komma personligen men sitter inne på något så skicka gärna ett mail. Uppmuntran och goda tillrop tas också emot med varm hand!!

Anmälan sker till [EMAIL="patrik.rosen@bolina.hsb.se"][COLOR=#000030]patrik.rosen@bolina.hsb.se[/COLOR][/EMAIL]

Välkomna!!

/Patrik Rosén, Malmö

Plats meddelas vid anmälan. Boende kan ordnas. Alla betalar för sig. Samåkning arrangeras av deltagarna själva.
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 11 juli 2010 11:30
Tycker detta upprop är ett mycket bra initiativ - självklart så kommer jag. Om inte akvariehobbyn skall dö ut krävs det att också vi akvarister engagerar oss och själva tar ansvar och inte bara gnäller.

Skall bli trevligt att träffa andra ansvarskännande akvarister i början av september
#3 - 11 juli 2010 11:34
Yey!! bra grej hörrö!!!
Jag ska jubla ut detta;) Sen ska jag titta i min kalender och se efter om jag inte kan slinka ner;)
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 11 juli 2010 11:44
karrokaja skrev:
Yey!! bra grej hörrö!!!

Jag ska jubla ut detta;) Sen ska jag titta i min kalender och se efter om jag inte kan slinka ner;)

Vore kul om också du kan komma:D
Preliminärt så lär det bli ute på Björkängs vandrarhem så övernattningen blir billig.
#5 - 11 juli 2010 12:17
Inte för att jag riktigt vet vad jag kan tillföra, men jag kan vara där, lyssna och föra vidare... folk från lite all over the place får ju det hela att lysa lite mer och kanske att fler blir inspirerade;)
#6 - 11 juli 2010 13:40
Ska försöka komma på detta också, det är viktigt att vi inte blir överkörda.
vi får också putta tråden lite om inget händer
#7 - 11 juli 2010 14:12
Mumin skrev:
Ska försöka komma på detta också, det är viktigt att vi inte blir överkörda.

vi får också putta tråden lite om inget händer

Bra!! då fylle vi din cheva;)

Hoppas att folk tar sej tid...
#8 - 11 juli 2010 16:09
Jag skall också försöka komma om jag är hemma!
Finns det någon sammanställning på vad som kan hittas på av lagvrängarna?
Kjell Fohrman
Administrator
#9 - 11 juli 2010 17:05
bossep skrev:
Jag skall också försöka komma om jag är hemma!

Finns det någon sammanställning på vad som kan hittas på av lagvrängarna?

Man vet nog aldrig exak vad som kommer och när, men det kommer säkert tas upp på mötet om vad som för tillfället duskteras.
Sedan handlar det ju säkert också om att ta fram ideer på vad vi kan göra för att undvika att det blir ett behov av nya lagar.
#10 - 11 juli 2010 17:57
Inte ett år för tidigt att ta ett sånt initiativ, hoppas det leder till att akvarieföreningarna blir mer aktiva. Kan jag så åker jag.

bossep, nån sammanställning är svår att göra men du kan få ett smakprov. Enligt Jordbruksverkets tolkning är nuvarande fiskauktioner som brukar hållas på föreningsmöten olagliga. För att genomföra sånt skall man söka dispens och om man antar att det blir samma villkor för att sälja fisk på ett föreningsmöte som på en reptilmässa så får då fisken visserligen hållas i påse men påsen får inte visas utan skall ligga i en låda. Vidare skall man ha veterinär eller liknande på plats som djurskyddsansvarig och man skall också registrera temperatur i lokalen och mycket annat smått och gott.

Det är alltså vad Jordbruksverket hävdar gäller redan nu, jag har ju i och för sig en annan mening men det går inte fort att få reda på vem som har rätt.
Kjell Fohrman
Administrator
#11 - 11 juli 2010 18:17
Bygert skrev:
Inte ett år för tidigt att ta ett sånt initiativ, hoppas det leder till att akvarieföreningarna blir mer aktiva. Kan jag så åker jag.

Ja och i än högre grad akvaristerna. Tyvärr är det ju som så att få idag är aktiva i någon akvarieförening (eller ens medlem) så uppropet vänder sig till alla - såväl till de som är föreningsaktiva och de som inte är det, men ändå bryr sig om akvariehobbyns framtid.
#12 - 12 juli 2010 06:04
Detta har ju diskuterats ett tag gott att vi försöker komma till skott.
#13 - 12 juli 2010 09:44
Själv styr min hyresvärd över mina akvarium. Måste fråga han om han godkänner ett akvarium och sedan volym. Så vi som bor i hyreshus är ju redan begränsade :( Då vi inte bara kan gå och handla ett snyggt 750L akvarium utan att behöva ringa hyresvärden och få godkännande:/
Bilagor:
Kjell Fohrman
Administrator
#14 - 12 juli 2010 09:55
Djexcute skrev:
Själv styr min hyresvärd över mina akvarium. Måste fråga han om han godkänner ett akvarium och sedan volym. Så vi som bor i hyreshus är ju redan begränsade :( Då vi inte bara kan gå och handla ett snyggt 750L akvarium utan att behöva ringa hyresvärden och få godkännande:/

Alla har väl andra faktorer som påverkar som hur vi bor, vilken ekonomi vi har, hur "regeringen" i hemmet "ser ut" etc. etc.

Detta kommer dock knappast att tas upp i Varberg - utan snarare sådant som djurskyddslagstiftningen, vad som är på gång i lagtstiftningsväg och vad vi kan och skall göra om vi tar vårt ansvar som akvarister.

Vad spelar det för roll om du inte får ha ett 750 liters akvarium för din hyresvärd om det ändå är förbjudet att hålla akvariefisk;)
#15 - 12 juli 2010 10:37
Ne det har du rätt i. Men tänkte mest bara att jag skulle inte beröras om dom tex förbjöd akvarium över 1000 liter. För det skulle jag inte få ha i min lägenhet. Tänkte mest bara att vi som har hyreslägenheter är redan begränsade då det gäller volym. I alla fall i dom flesta fallen. Men förbjuda att hålla akvariefisk det skulle jag inte gå med på :)
Kjell Fohrman
Administrator
#16 - 12 juli 2010 11:35
Djexcute skrev:
Ne det har du rätt i. Men tänkte mest bara att jag skulle inte beröras om dom tex förbjöd akvarium över 1000 liter. För det skulle jag inte få ha i min lägenhet. Tänkte mest bara att vi som har hyreslägenheter är redan begränsade då det gäller volym. I alla fall i dom flesta fallen. Men förbjuda att hålla akvariefisk det skulle jag inte gå med på :)

Jag tycker att du ser frågan på fel sätt. Du tycker att det är Ok att det blir förbud på akvarier över 1.00 liter för det drabbar inte dig. En annan tycker att det är OK med förbud på akvarier under 100 liter av samma orsak, en annan tycker att det Ok att förbjuda saltvattensfisk, en annan räkor, en annan vildfångat, en annan avelsformer etc. etc. etc.

Vad det handlar om är inte att vi var och en skall ta ställning utifrån vår egen inställning i vissa frågor. Då kommer vi aldrig att kunna ena oss och då kommer vi alltid att vara så svaga att vi inte kommer att kunna påverka någonting.
Vad det handlar om är att istället måste vi att ha en handlingsplan som vi gemensamt kan arbeta utifrån och den skall inte vara vara uppbyggd på vad vi tycker utan ha en vetenskaplig grund.

Vi har ju kritiserat myndigheterna för att strunta i vetenskapliga argument och att de istället är populistiska och då skall vi ju inte själva agera likadant utifrån våra ståndpunkter.
Det behövs en djurskyddslagtiftning, men den skall vara baserad på vad som är bra för djuren och inte på vad som låter bra.
#17 - 12 juli 2010 11:56
Jag tycker att du ser frågan på fel sätt. Du tycker att det är Ok att det blir förbud på akvarier över 1.00 liter för det drabbar inte dig. En annan tycker att det är OK med förbud på akvarier under 100 liter av samma orsak, en annan tycker att det Ok att förbjuda saltvattensfisk, en annan räkor, en annan vildfångat, en annan avelsformer etc. etc. etc.

Vad det handlar om är inte att vi var och en skall ta ställning utifrån vår egen inställning i vissa frågor. Då kommer vi aldrig att kunna ena oss och då kommer vi alltid att vara så svaga att vi inte kommer att kunna påverka någonting.

Vad det handlar om är att istället måste vi att ha en handlingsplan som vi gemensamt kan arbeta utifrån och den skall inte vara vara uppbyggd på vad vi tycker utan ha en vetenskaplig grund.

Vi har ju kritiserat myndigheterna för att strunta i vetenskapliga argument och att de istället är populistiska och då skall vi ju inte själva agera likadant utifrån våra ståndpunkter.

Det behövs en djurskyddslagtiftning, men den skall vara baserad på vad som är bra för djuren och inte på vad som låter bra.

Ja givetvis ska man ju se till fiskarnas bästa. Problemet är bara att dom flesta inte agerar förens dom själva blir drabbade. T.ex om dom nu skulle förbjuda akvarium över 1000l så skulle jag inte agera lika starkt som en som har över 1000l. Då det inte kommer påverka mig ifråga. Så det skulle vara bra om alla agerade tillsammans.
#18 - 12 juli 2010 15:05
Djexcute skrev:

Nej, så är det inte. Du behöver inte fråga hyresvärden för att skaffa ett akvarium, inte ens om det står i ditt hyresavtal att du måste göra det. När det gäller såna saker så gör du själv vad du vill i din bostad och det kan inte en värd lägga sig i.

För att värden skall kunna ha synpunkter så skall han kunna visa att det du gör är till nån slags olägenhet, att det t ex blir fuktskador, att bjälklaget är för svagt om du börjar fylla hela lägenheten med akvarier, att det luktar illa - nåt i den stilen. Bryter du mot en bestämmelse i ert avtal som säger att du skall be om lov för akvarium så kan hyresvärden bara göra nåt åt saken om han kan visa att det är av synnerlig vikt för honom att du följer avtalet. Synnerlig vikt är ett starkt ord i lagparagrafer, då duger det inte med vad trams som helst utan man måste verkligen visa att det är riktigt akut viktigt. Det jag kan tänka mig för att ett husdjursförbud skulle hålla är om det gäller ett särskilt allergisanerat område.

Du kan alltså lugnt strunta i vad värden tycker om dina akvarier, så länge du inte stör omgivningen med dem så kan inte värden göra ett skit åt saken. En annan sak är naturligtvis att det kan diskuteras hur smart det är att göra sig ovän med värden, du blir väl inte först i kön för att få omtapetserat om man så säger. I alla fall när det gäller riktigt stora burkar kan det nog vara klokt att samråda, ingen kan ju bli nöjd om golvet rasar.
#19 - 12 juli 2010 16:39
Det kan vara jag som är tokig eller tänker fel men:
Ur djurskydds synpunkt borde större vara bättre, eller?
Ur ”grann/hyresvärd” synpunkt kanske motsatt är rätt.
Så gäller det att skydda människor från djuren eller tvärs om?
Kjell Fohrman
Administrator
#20 - 13 juli 2010 09:38
bossep skrev:
Det kan vara jag som är tokig eller tänker fel men:

Ur djurskydds synpunkt borde större vara bättre, eller?

Ja i ett större akvarium är det ju större chans att det blir ett stabilare vatten så därför är det oftast bättre med ett större akvarium eftersom slarvmarginalen där blir högre.
Men det hela hänger ju på så mycket annat som vilka fiskar man har, hur man sköter vattenbyten, hur bra filter man har etc. etc.
Men dagens nanoakvarier har ju ofta ett "överdimensionerat" filter medan stora akvarier ofta har ett "underdimesnionerat" och därför är det dumt att ur djurskyddssunpunkt låsa fast sig vid en viss siffra - akvariet skall var minst 30 liter, 100 liter eller vad det nu kan vara för storlek eftersom man då kan betrakta just storleken på akvariet som det enda viktiga och inte bry sig om övriga faktorer.
Lite samma som det vore med ett förbud mot guldfiskskålar utan att förstå vad det är för nackdelar med dessa. Som jag skrev i en annan tråd att jag känner en som blev kallad "djurplågare" på ett forum när han hade guldfiskar i en 30-liters skål och därför gjorde sig av med skålen och istället la guldfiskarna i ett 10 liters akvarium. Ur askan i elden för dom fiskarna
#21 - 13 juli 2010 10:01
Större är bättre än mindre men då inom rimliga gränser. Om man tänker sig en planterad tiokubikstank med ett par guppy så är det knappast bättre än ett stort normalakvarium, det blir svårt att mata på ett rimligt sätt och det blir svårt att hålla uppsikt på hur fiskarna mår. Större är bättre men det går inte att driva det hur långt som helst.

Det är svårt att skriva vettiga regler om akvariestorlekar men i längden skall vi inte tro att vi håller de som vill fixa till regler borta genom att säga att det är svårt. Dagens regler innehåller somligt av bör och om och kanske men förr eller senare skärper man till det där precis som man efterhand gjort för andra sällskapsdjur. Det är bättre att i det läget stå förberedd med ett bra förslag än att stå vid sidan av och se på när det blir konstigheter. Kanske kan det också vara rent av bra att ha ett system som då inte bör vara allt för stelt och hårt men som man ändå kan använda för att bromsa de värsta orimligheterna.

Jag tror nämligen att det funkar dåligt att ha som utgångsläge i såna här diskussioner att man inte vill ha några regler eller i varje fall ett absolut minimum. Ingen lyssnar på en i så fall. Kan man i stället gå in med att de här reglerna är orimliga och de vill vi ha ändrade men på det här området vill vi ha skärpningar, då blir intresset ett helt annat. Och visst kan jag se utrymme för skärpta krav när det gäller ett och annat, t ex så skulle det inte skada med klara regler mot att avliva fisk på helt olämpliga sätt som att spola ner dem i toaletten levande t ex (därmed inte sagt att det är tillåtet, bara att det borde göras tydligare vad som gäller). När det gäller avelsformer som närmar sig gränsen för djurplågeri borde också en del göras, åtskilligt av det som man kan se i akvarieaffärerna bedömer jag det som att reglerna innebär avelsförbud för, varför får man då importera och sälja det?
#22 - 13 juli 2010 10:52
ska titta i kalendern om inte jag kan komma jag med.
Kjell Fohrman
Administrator
#23 - 13 juli 2010 12:07
Bygert skrev:
Jag tror nämligen att det funkar dåligt att ha som utgångsläge i såna här diskussioner att man inte vill ha några regler eller i varje fall ett absolut minimum. Ingen lyssnar på en i så fall. Kan man i stället gå in med att de här reglerna är orimliga och de vill vi ha ändrade men på det här området vill vi ha skärpningar, då blir intresset ett helt annat. Och visst kan jag se utrymme för skärpta krav när det gäller ett och annat, t ex så skulle det inte skada med klara regler mot att avliva fisk på helt olämpliga sätt som att spola ner dem i toaletten levande t ex (därmed inte sagt att det är tillåtet, bara att det borde göras tydligare vad som gäller). När det gäller avelsformer som närmar sig gränsen för djurplågeri borde också en del göras, åtskilligt av det som man kan se i akvarieaffärerna bedömer jag det som att reglerna innebär avelsförbud för, varför får man då importera och sälja det?

Tror också att vi måste ta sitt ansvar och inse att det måste finnas regler och att det då är bättre att "mota olle i grind" eller vad det nu är man säger. Förslag i denna fråga tror jag också är en av de saker som detta möte förhoppningsvis så småningom kan mynna ut i.
Att bara svara på remisser blir ju en väldigt defensiv inställning där man aldrig kan ta ett steg framåt och ligga lite före lagstiftarna.
Tror dock inte att akvarister i gemen har inställningen att det inte skall vara några regler - utan i den frågan ligger nog problemet snarare i att vi alla tycker olika om vad som är OK och att vår åsikt är baserat på ett allmänt tyckande. En del tycker att akvariet minst skall var 30, 40, 100 liter, en annan högst 1.000 liter, en annan att runda akvarier skall förbjudas, en tredje att vi skall förbjuda vidfångat, en annan asienodlat, en alla avelsformer, en vissa specifika avelsformer (här finns massvis av ideer), en annan saltvattensfisk och koraller, en annan sötvattensräkor etc. etc. i all oändlighet.
Du framför ju också några av dina synpunkter - men nu handlar det ju om att vi skall enas om en linje och då kan det inte baseras på vad du eller jag tycker (själv tycker jag t.ex. att fiskar typ hajmalar inte skall säljas i affärer och att detta är ett större problem än de exempel du ger) utan det måste baseras på någon form av fakta (vetenskap) än på ett allmänt tyckande.

Ett problem är ju också att en lag skall efterlevas och den uppgiften bryr sig myndigheterna idag inte ens om - affärerna är idag t.ex. skyldiga att ge skriftlig info för resp. art och det gör idag bara en handfull affärer. Ingen bryr sig - vare sig konsumneter eller myndigheter. Ingen bryr sig heller om vad som anges på dessa infoblad - jag har sett infoblad där min.storlek för ett hajmalsakvarium har angetts till 60 cm......

Så även om vi skulle kunna enas om vad vi tycker vore OK så handlar det ju inte bara om att få myndigheterna att tycka det är OK - när ändå ingen bryr sig om vad som står i lagen så blir ju inte djurskyddet bättre för det.
#24 - 13 juli 2010 20:16
Detta verkar intressant och viktigt, så om jag inte blir motad i grinden kommer jag gärna på mötet!

Olle
#25 - 13 juli 2010 20:52
Eftersom Sverige tycks vara det land som bäst följer vetenskapliga och statliga rekommendationer så borde detta vara bättre en LAGstiftning. I samma anda borde tillstånd vara bättre en förbud.
Även om vi sett exempel på absurda bestämmelser och tillstånd från Bygert! Ungefär som lagen om att man måste vara konfirmerad för att bl skrothandlare (jag vet inte om den fortfarande finns). Lagar tenderar också att vara globala. Man försöker täcka in så många möjligheter man kan inom samma lag.

Storleken har betydelse! Detta borde inte vara det svåraste att lagstifta om. Man kan kanske säga så här.
I en behållare som är avsedd för permanent hållande av akvariefisk skall ha en minsta volym av XX liter. Den skall också ha en formfaktor som tillåter en minsta fri vattenyta av YY cm2/liter.
Fiskar får inte heller hålas permanent i behållare som har mindre längd/brädd mått som understiger en faktor av x ggr fiskens mått som vuxen (man kan godkänna exempelvis fishbase som norm). I några extremfall kan säker ovanstående bli fel men med det borde man kunna pricka in 90 -95% av fallen och sedan kan man ge tillstånd i speciella fall.
Naturligtvis är inte bara storleken viktig för bra fiskhållning men man måste börja någon stans!

Viltfångat vs Odlat blir knivigare då många faktorer spelar in (väger man sedan in exempelvis miljöaspekter blir det en värre). Men jag slutade hålla saltvattensfisk efter att ha sett hur dessa fångas. Däremot har jag hållt exempelvis viltfångade Malawi och Tanganyika ciklider för att odla ”renrasiga” stammar som sedan saluförts till affärer. För att på så sätt minska trycket på den vilda populationen. (Det var min moraliska ursäkt i vart fall)

Odlingsformer: Samma sak här. Knivigt och man kommer ofta in på estetiska/moraliska frågor. Men kanske gränsen är nådd när det väsentligt förhindrar fiskens förmåga att röra sig (vad nu det är). Olika färgformer borde helt klart vara tillåtna. Exempelvis albino former. Då dessa även påträffas i naturen.
Hybrider eller korsningar: Samma sak här men jag kan inte se ett problem att hålla dessa i ett akvarium.
Dels finns ingen större risk att dessa kan ”förorena” en naturlig population i Sverige eller förstöra ett ekosystem. Dels förekommer detta naturligt i många fall. Man kan naturligtvis hänvisa till ”mördarbin”, etc. Men jag tror inte vi kommer att se rubriken ”Gäddätande mördarguppy i Hjälmeten”.

Om ni nu läst allt av ovanstående dravel från mig och är en lagstiftare så tänker ni nog så här:
Oh fy fan vad komplicerat! Skall jag nu göra moster Agda till ett kriminellt element bara för att hon stoppade i ett par små rosa påfågelsciklider i sitt 25 liters guppyakvarium?
Då är det bättre att förbjuda akvarier i Svenska hem!

Vi har således lite att bita i!
Bilagor:
#26 - 13 juli 2010 21:07
Kan vi inte använda detta eminenta forum till lite konkret ”brain storming”?
Exempelvis en tråd som heter: Förslag på lagar och förordningar vi kan leva med.
Detta borde i så fall vara modererat för att undvika ”paj kastning” och oändliga diskussioner angående
ett vist förslag. Bara konkreta förslag accepteras vilka sedan kan diskuteras i efterhand.
#27 - 13 juli 2010 21:40
Lite som du skriver Bosse Att skrika ut vad vi inte vill ha o vad som alla gör fel berör ingen myndighet o hjälper inte hobbyn.
Vänd på det istället låt mötet skapa en etisk policy för branchen/hobbyn som alla står bakom. Då kanske vi kan få myndigheterna o köpa den.
#28 - 13 juli 2010 22:44
kaj.p skrev:
Lite som du skriver Bosse Att skrika ut vad vi inte vill ha o vad som alla gör fel berör ingen myndighet o hjälper inte hobbyn.

Vänd på det istället låt mötet skapa en etisk policy för branchen/hobbyn som alla står bakom. Då kanske vi kan få myndigheterna o köpa den.

Utmärkt. Bara en liten pekpinne.
Kanske man skall ändra ”som alla står bakom” till ”en majoritet står bakom”?
Kjell Fohrman
Administrator
#29 - 14 juli 2010 08:23
bossep skrev:
Eftersom Sverige tycks vara det land som bäst följer vetenskapliga och statliga rekommendationer så borde detta vara bättre en LAGstiftning.

Så är det absolut inte och följer man de lagar som står angivna i L80 så finns det inte ett enda akvarie i Sverige som uppfyller lagen.

Naturligtvis är inte bara storleken viktig för bra fiskhållning men man måste börja någon stans!

Nej beteendet är i så fall viktigare än storleken och om man skall börja någonstans så skall man inte börja i fel ände;)
Dessutom när man pratar om storlek så pratar man oftast om längden och det av den enkla orsaken att det är lättare att mäta antalet centimeter än antalet gram. Ju större en fisk är (i gram) ju mer skitar den ner. man brukar t.ex. ofta prata om att antalet cm fisk skall motsvara antalet liter. Men 2 st 5 cm fiskar motsvarar inte alls en 10 cm fisk - grovt schematiskt kan man säga att en 10 cm fisk visserligen är 2 ggr så lång som en 5 cm, men den är också 2 ggr så hög och 2 ggr så bred vilket innebär att den är 8 ggr så stor istället för 2 och skitar alltså ner 8 ggr så mycket.
Så gör man en lagstiftning som bygger på längden så kommer det dels att vara rätt kass, och dels så kommer aldrig någon myndighet att bry sig om att kontrollera den. Hur stor chans tror du att det är de som har akvarier kommer att bry sig om en sådan lag.
I så fall tror jag faktiskt att det kommer att vara mångdubbelt fler som i så fall bryr sig om Zoopets rekommendationer på min.storlek på akvarier eftersom den i alla fall är ett försök att väga in flera faktorer som både storlek och beteende.

Viltfångat vs Odlat blir knivigare då många faktorer spelar in (väger man sedan in exempelvis miljöaspekter blir det en värre). Men jag slutade hålla saltvattensfisk efter att ha sett hur dessa fångas. Däremot har jag hållt exempelvis viltfångade Malawi och Tanganyika ciklider för att odla ”renrasiga” stammar som sedan saluförts till affärer. För att på så sätt minska trycket på den vilda populationen. (Det var min moraliska ursäkt i vart fall)

Har tagits upp flera gånger tidigare i forumet och jag tar även upp det i mitt miljöföredrag - bryr man sig om miljön så har man vildfångfade fiskar i sitt akvarium och det gäller för både söt och salt.

Odlingsformer: Samma sak här. Knivigt och man kommer ofta in på estetiska/moraliska frågor. Men kanske gränsen är nådd när det väsentligt förhindrar fiskens förmåga att röra sig (vad nu det är). Olika färgformer borde helt klart vara tillåtna. Exempelvis albino former. Då dessa även påträffas i naturen.

Vad har naturen med detta att göra;) I naturen måste en fisk kunna simma snabbt och det är också en klar fördel att inte ha för iögonfallande färger för att ha större chans att överleva - men i akvarium så har andra faktorer större betydelse för dess trivsel som inredning och vattenkvalité.

Så detta är utan tvekan inte några lätta frågor - men det handlar ju inte som jag ser det om att ta fram
Förslag på lagar och förordningar vi kan leva med

utan främst om att ta fram förslag på regler som har en positiv effekt för djurskyddet
#30 - 14 juli 2010 15:41
Så är det absolut inte och följer man de lagar som står angivna i L80 så finns det inte ett enda akvarie i Sverige som uppfyller lagen.

Vart kan jag få tag på L80? Finns det på nätet? Jag vill veta vad jag svamlar om! Hittade det!

Nej beteendet är i så fall viktigare än storleken och om man skall börja någonstans så skall man inte börja i fel ände;)

Dessutom när man pratar om storlek så pratar man oftast om längden och det av den enkla orsaken att det är lättare att mäta antalet centimeter än antalet gram. Ju större en fisk är (i gram) ju mer skitar den ner. man brukar t.ex. ofta prata om att antalet cm fisk skall motsvara antalet liter. Men 2 st 5 cm fiskar motsvarar inte alls en 10 cm fisk - grovt schematiskt kan man säga att en 10 cm fisk visserligen är 2 ggr så lång som en 5 cm, men den är också 2 ggr så hög och 2 ggr så bred vilket innebär att den är 8 ggr så stor istället för 2 och skitar alltså ner 8 ggr så mycket.

Så gör man en lagstiftning som bygger på längden så kommer det dels att vara rätt kass, och dels så kommer aldrig någon myndighet att bry sig om att kontrollera den. Hur stor chans tror du att det är de som har akvarier kommer att bry sig om en sådan lag.

I så fall tror jag faktiskt att det kommer att vara mångdubbelt fler som i så fall bryr sig om Zoopets rekommendationer på min.storlek på akvarier eftersom den i alla fall är ett försök att väga in flera faktorer som både storlek och beteende.

Du har rätt i det där med vikt! I kommersiell fiskodling (I alla fall damodlad tilapia som jag sysslar med) arbetar man med vikt/ vattenyta inte cm/liter. Men kan man stifta en lag eller ens rekommendation runt det?
Vad jag menade med längd är att fiskstackarna i alla fall måste kunna vända sig i akvariet! Exempelvis ditt exempel med hajmal i ett 60 liters.
Det blir nog svårt att ta fram en lag om överpopulering av akvarier. På sin höjd en rekommendation.
Som du säger, ett användande av exempelvis zoopets fakta blad kan göra underverk. Men hur får man ut det till en bredare allmänhet på ett effektivt sätt?
Vad jag ville få fram i mitt förslag på formfaktor var en enkelhet (måttband) för att skapa bra förutsättningar. Exempelvis om man säger minst 25 l så kommer någon galen designer fram till att man kan ha ett snyggt rör som glaspelare eller lampfot med just 25 l volym och fylla det med fisk!

Har tagits upp flera gånger tidigare i forumet och jag tar även upp det i mitt miljöföredrag - bryr man sig om miljön så har man vildfångfade fiskar i sitt akvarium och det gäller för både söt och salt.
Skall leta efter detta på forumet! Förresten skall du hålla något föredrag Augusti – September? I så fall skall jag försöka komma.

Vad har naturen med detta att göra;) I naturen måste en fisk kunna simma snabbt och det är också en klar fördel att inte ha för iögonfallande färger för att ha större chans att överleva - men i akvarium så har andra faktorer större betydelse för dess trivsel som inredning och vattenkvalité.
Bra, stryk naturen! Faktiskt viktigt att vi inte blandar in detta!
Samma med artificiella miljöer! Vi startar faktiskt detta med just akvariet som sådant.
Passar vi oss inte får vi någon lag om att akvarier bara får vara av förnyelsebart material och skall vara ogenomskinliga så vi inte skrämmer fisken!

Så detta är utan tvekan inte några lätta frågor - men det handlar ju inte som jag ser det om att ta fram

utan främst om att ta fram förslag på regler som har en positiv effekt för djurskyddet

Ok bättre ordval! Jag tror inte många personer som har akvarium eller andra typer av husdjur hänfaller till djurplågeri medvetet. Till stor del beror detta på 2 faktorer enligt mig. Okunnighet och lathet. Det första borde man kunna ändra på.
#31 - 14 juli 2010 16:56
L80 och djurskyddslagar

Lagar och förordningar är ju till för att efterlevas och det är var och ens skylldighet att känna till och följa dessa.
Jag har som hastigast ögnat igenom L80 och tycker att det i stort ser ganska klokt ut! I alla fall det som berör fiskar och akvarier. Det finns dock en del som kunde vara bättre och kanske en del direkta fel, enligt min högst personliga uppfattning.

Förslag: Varför inte eliminera det som är OK och sedan koncentrerar vi oss på det som är fel, saknas eller som kan ifrågasättas ? På det sättet blir ett sånt här arbete enklare, tror jag. Även jag och Kjell borde nog kunna enas på vissa punkter!;)
Kjell Fohrman
Administrator
#32 - 15 juli 2010 10:44
bossep skrev:
Lagar och förordningar är ju till för att efterlevas och det är var och ens skylldighet att känna till och följa dessa.

Jag har som hastigast ögnat igenom L80 och tycker att det i stort ser ganska klokt ut! I alla fall det som berör fiskar och akvarier. Det finns dock en del som kunde vara bättre och kanske en del direkta fel, enligt min högst personliga uppfattning.

Håller inte med dig om att "det i stort" ser klokt ut - men visst finns det bra saker och dåliga saker i skrivningen. Problemet är väl då bara tillämnpningen - att de saker som är bra inte alls kontrolleras utan att det som kontrolleras (hos affärerna - privatpersoner kontrolleras inte alls) oftast är saker som inte har någon betydelse alls eller bara har minimal betydelse för fiskarnas välbefinnande

Förslag: Varför inte eliminera det som är OK och sedan koncentrerar vi oss på det som är fel, saknas eller som kan ifrågasättas ? På det sättet blir ett sånt här arbete enklare, tror jag. Även jag och Kjell borde nog kunna enas på vissa punkter!;)

Nja, det är väl ingen som tycker något annat och det är väl också det som sker. Det enda remissvaret som någon akvarieorganisation skickade in på den senaste rundan var från NCS (jag skrev det på deras uppdrag) koncentrerade sig ju just på det som var dåligt i skrivningen - självklart finns det ingen anledning att älta det som vi instämmer i.

Förresten skall du hålla något föredrag Augusti – September? I så fall skall jag försöka komma.

Inget bokat i några föreningar än i alla fall.
#33 - 15 juli 2010 12:14
Det där med att ha regler som utgår från vetenskapligt underlag låter bra men jag tror inte att det håller hela vägen. För att ta ett drastiskt exempel, finns det något vetenskapligt stöd för att en katt far illa av att korsfästas på väggen? Det kan man ju tycka att det är en självklar sak att det är olämpligt att göra så men det är ju ingen som (så vitt jag vet) publicerat nån forskning i ämnet. Skall man dra det riktigt hårt är det ens svårt att säga nåt på vetenskaplig grund om vilket en katt kan lida eller inte. Ställer man allt för höga krav på dokumentation så kan det sluta med total förlamning för allt djurskyddsarbete.

Man måste kunna göra nån slags bedömningar utifrån rimlighet. Utan att för den skull falla för att släppa fram allmänt godtycke. För somligt finns det ju vetenskapligt underlag, t ex när det gäller lämpliga och olämpliga avlivningsmetoder. För annat som avelsformer så är det svårare att lägga ribban, det skall helt klart medges. Så som utvecklingen ser ut så är jag ändå övertygad om att hur svårt det nu än är så måste man försöka få en gräns. Tar nån fram en fisk med tre huvuden och inälvorna hängande utanför så kommer allt för många att tycka att det är fräckt och köpa eländet. Jag tror helt enkelt vi är tvungna att köra över en del gränslösa personer för att stoppa de värsta avelsavarterna. Och vi har ju redan en gräns, lidande eller påverkade naturliga funktioner. Den gränsen är inte så tokig i sig, det är ju bara det där att tillämpa det.

När det gäller det där att kontrollen struntar i åtskilligt så är det inte riktigt en fullständig bild. När jag hade Länsstyrelsen på kontroll så resulterade det i åtskilliga synpunkter, den buren är ett par cm för låg, det där akvariet har för dåligt insynsskydd, rötterna har färgat vattent för mycket (vad som nu är problemet med det) osv. Det kan vara riktigt petigt vid kontrollerna ibland, jag har samlat på mig ett antal historier om vad de hittar på allt och det är rakt inte så att det är slappt rakt över, snarare är problemet ofta att man kräver att folk skall följa regler som inte finns.

När det gäller det där problemet med att vikten på fisk ökar med kuben på längden så är det i sig ingen anledning till att inte reglera akvariets storlek efterfiskens längd. Ser man t ex på reglerna för ormar så skall en orm upp till 30 cm ha 0.03 m2, upp till 40 cm 0.04 m2, till 50 cm 0.06 m2 osv (vilket inte är hala sanningen men räcker för det jag vill ha fram här). Det går givetvis att göra liknande regler för fisk och då kompensera för hur vikten förändras i förhållande till längden. Även ormar har ju en tillväxt där inte vikten förändras linjärt i förhållande till längden och den saken ser knappast nån som ett problem i befintliga regler. Problemet är i stället att reglerna inte tar hänsyn till att ormar kan vara olika grova och även ha helt olika aktivitesmönster.

Samma är det med fisk, vikt / längdförhållandet kan man hantera men det är svårare med skillnaden på höga/grova och ålliknande fiskar samt de som är snabbsimmare och de som är tillfreds med att ligga i ett hörn på botten och vänta på att nåt ätbart råkar komma förbi. Alltså så får man antingen göra en grov reglering utifrån längd som kommer att bli märklig ibland eller göra regler för var art eller artgrupp för sig. Utifrån vad jag sett så tror jag inte att vi skall låta Jordbruksverket sätta regler för var fisk för sig, då om nånsin blir det konstigheter. Det är bättre i så fall att ha generella regler som etablerar något slags skamgräns.
Kjell Fohrman
Administrator
#34 - 15 juli 2010 12:41
Det där med att ha regler som utgår från vetenskapligt underlag låter bra men jag tror inte att det håller hela vägen

Nej, självklart går det inte att bevisa allt vetenskapligt men som du skriver så är ju vissa saker självklara.

När det gäller det där att kontrollen struntar i åtskilligt så är det inte riktigt en fullständig bild.

Jag har också åtskilliga exempel på när "kontrollanten" har ställt dumma krav utifrån lagen - däremot så finns det flera viktiga saker (ur djurskyddsynpunkt) som jag tycker borde kontrolleras och som inte sker.

Samma är det med fisk, vikt / längdförhållandet kan man hantera men det är svårare med skillnaden på höga/grova och ålliknande fiskar samt de som är snabbsimmare och de som är tillfreds med att ligga i ett hörn på botten och vänta på att nåt ätbart råkar komma förbi. Alltså så får man antingen göra en grov reglering utifrån längd som kommer att bli märklig ibland eller göra regler för var art eller artgrupp för sig. Utifrån vad jag sett så tror jag inte att vi skall låta Jordbruksverket sätta regler för var fisk för sig, då om nånsin blir det konstigheter. Det är bättre i så fall att ha generella regler som etablerar något slags skamgräns.

Inte en helt lätt fråga eftersom det finns flera tusen fiskarter i handeln och "alla" ställer olika krav - men om man skall få en lagstiftning som skall få effekt (dvs få akvaristerna tycka att den är logisk) så borde det vara en individuell gräns för varje art - men som du skriver det lär inte fungera.
Sedan är det ju frågan om man alls skall ha en lag för privatpersoner som ALDRIG kontrolleras.
#35 - 15 juli 2010 14:35

Sedan är det ju frågan om man alls skall ha en lag för privatpersoner som ALDRIG kontrolleras.

Jag tror du är nära sanning och logik här!
Den enda gång man kan kontrollera en privat person rent praktisk är nog i extremfall.
Men om det inte finns någon lag att hänvisa till blir det en godtycklig bedömning även i dessa extremfall. Det finns varken resurser eller vilja att ha ”inspektörer” springande i vart hem som har ett akvarium.
Jag tror, observera tror att man når längre med bra ”bransch regler” för importörer, odlare, affärer.
Det är där man bör lägga krutet.
#36 - 15 juli 2010 14:52
Bygert skrev:

När det gäller det där att kontrollen struntar i åtskilligt så är det inte riktigt en fullständig bild. När jag hade Länsstyrelsen på kontroll så resulterade det i åtskilliga synpunkter, den buren är ett par cm för låg, det där akvariet har för dåligt insynsskydd, rötterna har färgat vattent för mycket (vad som nu är problemet med det) osv. Det kan vara riktigt petigt vid kontrollerna ibland, jag har samlat på mig ett antal historier om vad de hittar på allt och det är rakt inte så att det är slappt rakt över, snarare är problemet ofta att man kräver att folk skall följa regler som inte finns.

Det här är kanske pudelns kärna. En bra reglementering skall skydda båda parter.
Framför all dig inför en nitisk inspektör som gör subjektiva bedömningar.
Men om det finns en paragraf som säger att man inte får ha ett akvarium över en viss längd så är det upp till dig att följa detta hur tokigt det än är! Det man kan göra är att bryta mot paragrafen och ta konsekvenserna eller försöka ändra lagen. Är det inte det vi diskuterar här?
#37 - 15 juli 2010 15:33
Nu vet jag inte om det diskuterats i tråden - men ett eventuellt (och helst kort och koncist) consensus borde vara möjligt att signera för alla hobbyister som vill göra det - via zoopet eller annan portal.
#38 - 15 juli 2010 15:55

Nja, det är väl ingen som tycker något annat och det är väl också det som sker. Det enda remissvaret som någon akvarieorganisation skickade in på den senaste rundan var från NCS (jag skrev det på deras uppdrag) koncentrerade sig ju just på det som var dåligt i skrivningen - självklart finns det ingen anledning att älta det som vi instämmer i.

Jag läste ditt remissvar när det publicerades på ciklid.org och tycker att det är mycket bra!
Vad man saknar är konkreta förslag på ändringar och tillägg. Vilket i och för sig inte hör hemma i ett remissvar utan bör i så fall utformas som en remiss, tror jag.
Kan vi inte använda detta remissvar som utgångspunkt för diskussionen? Det är alltid bra att ha stolpar att hålla i så saker och ting inte urartar.

Om vi tittar i L80 finns det ytterligare en hel del som behöver ses över. Några exempel och kommentarer:[FONT=Times New Roman, serif][SIZE=2][SIZE=3]

12 §
[/SIZE][SIZE=3]Köttätande djur och djur som är eller skulle kunna utgöra deras bytesdjur[/SIZE][/SIZE][/FONT]

[FONT=Times New Roman, serif][SIZE=3]ska hållas åtskilda på ett sådant sätt att de inte skadar eller stressar varandra.[/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman, serif][SIZE=3]Betyder att allt användande av levandefoder förbjuds.[/SIZE][/FONT]

[FONT=Times New Roman, serif][SIZE=2][SIZE=3]4 § [/SIZE][SIZE=3]Avel och uppfödning av djur får inte ske i en butikslokal eller annan lokal[/SIZE][/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman, serif][SIZE=3]till vilken kunder har tillträde.[/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman, serif][SIZE=3]Så man får se till att exempelvis guppy inte föder barn i affären? [/SIZE][/FONT]

[FONT=Times New Roman, serif][SIZE=2][SIZE=3]5 § [/SIZE][SIZE=3]Kampfiskhanar får inte hållas inom synhåll för varandra och inte heller så[/SIZE][/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman, serif][SIZE=3]att de kan se sig själva i en spegel.[/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman, serif][SIZE=3]Fiskar får aldrig hållas i en vattenvolym understigande 1 liter. Vattenytan[/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman, serif][SIZE=3]ska vara minst 1 dm².[/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman, serif][SIZE=3]Delen, Fiskar får aldrig hållas i en vattenvolym understigande 1 liter. Vattenytan[/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman, serif][SIZE=3]ska vara minst 1 dm². Bryter mot paragrafen om storlek på akvarium (40 liter).[/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman, serif][SIZE=3]Skall det vare 1 dm2 per fisk eller akvarium?[/SIZE][/FONT]

[FONT=Times New Roman, serif][SIZE=2][SIZE=3]14 § [/SIZE][SIZE=3]De förvaringsutrymmen, som innehåller djur som är avsedda för försäljning,[/SIZE][/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman, serif][SIZE=3]ska vara utformade så att ett utvalt djur är lätt att fånga utan att de övriga[/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman, serif][SIZE=3]djuren utsätts för onödig stress.[/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman, serif][SIZE=3]I sanning subjektivt! Vad är onödig stress?[/SIZE][/FONT]

[FONT=Times New Roman, serif][SIZE=2][SIZE=3]18 § [/SIZE][SIZE=3]Ett förvaringsutrymme i vilket djuren sätts in omgångsvis ska, före varje[/SIZE][/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman, serif][SIZE=3]insättning av en ny omgång djur, rengöras noggrant varvid bottenmaterial och[/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman, serif][SIZE=3]bomaterial ska bytas ut.[/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman, serif][SIZE=3]Kanske bra för kaniner men inte för fisk! Skall man byta sand var gång man stoppar i ny fisk? Samt diska akvariet?[/SIZE][/FONT]

Inget bokat i några föreningar än i alla fall.

Kan du skicka ett PM om tillfälle dyker up?
#39 - 15 juli 2010 16:25
bossep skrev:

Om vi tittar i L80 finns det ytterligare en hel del som behöver ses över. Några exempel och kommentarer:

[SIZE=2][SIZE=2][FONT=Times New Roman, serif]12 § [/FONT][/SIZE][FONT=Times New Roman, serif][SIZE=3]Köttätande djur och djur som är eller skulle kunna utgöra deras bytesdjur[/SIZE][/FONT][/SIZE]
[FONT=Times New Roman, serif][SIZE=3]ska hållas åtskilda på ett sådant sätt att de inte skadar eller stressar varandra.[/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman, serif][SIZE=3]Betyder att allt användande av levandefoder förbjuds.[/SIZE][/FONT]

[FONT=Times New Roman][SIZE=3][COLOR=blue]Nej, det betyder det inte. Det är en del finsnickeri för att reda ut varför men det där är i alla fall väl genomtröskat med Jordbruksverket. Man får utfodra med levande foder men inte om det leder till att foderdjuret plågas.[/COLOR][/SIZE][/FONT]

[FONT=Times New Roman, serif][SIZE=2][SIZE=3]4 § [/SIZE][SIZE=3]Avel och uppfödning av djur får inte ske i en butikslokal eller annan lokal[/SIZE][/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman, serif][SIZE=3]till vilken kunder har tillträde.[/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman, serif][SIZE=3]Så man får se till att exempelvis guppy inte föder barn i affären? [/SIZE][/FONT]

[FONT=Times New Roman][SIZE=3][COLOR=blue]Avel lär ju syfta på sånt som sker mer avsiktligt. Enstaka oförutsedda olycksfall kan man ju inte gardera sig mot. Uppenbart dräktiga djur skall ju hur som helst inte vara i affären. Högdräktiga djur skall i vart fall inte transporteras och då är det ju lite poänglöst att ha dem till salu. Det som blir lite intressant är i de fall man har visningsakvarier. Måste man verkligen hindra fiskarna att föröka sig i ett sånt?[/COLOR][/SIZE][/FONT]

[FONT=Times New Roman, serif][SIZE=2][SIZE=3]5 § [/SIZE][SIZE=3]Kampfiskhanar får inte hållas inom synhåll för varandra och inte heller så[/SIZE][/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman, serif][SIZE=3]att de kan se sig själva i en spegel.[/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman, serif][SIZE=3]Fiskar får aldrig hållas i en vattenvolym understigande 1 liter. Vattenytan[/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman, serif][SIZE=3]Delen, Fiskar får aldrig hållas i en vattenvolym understigande 1 liter. Vattenytan[/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman, serif][SIZE=3]ska vara minst 1 dm². Bryter mot paragrafen om storlek på akvarium (40 liter).[/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman, serif][SIZE=3]Skall det vare 1 dm2 per fisk eller akvarium?[/SIZE][/FONT]

[FONT=Times New Roman][SIZE=3][COLOR=blue]Det där handlar ju om hållningen i affärer. Egentligen vore det inte orimligt att när det gäller vissa saker ställa lite lägre krav på t ex inredning och liknande i affärer där djuren skall vara helt tillfälligt. Att ställa lite lägre krav på hur en kampfisk skall hållas i affären jämfört med annar är kanske inte alls så fel.[/COLOR][/SIZE][/FONT]

[FONT=Times New Roman, serif][SIZE=2][SIZE=3]14 § [/SIZE][SIZE=3]De förvaringsutrymmen, som innehåller djur som är avsedda för försäljning,[/SIZE][/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman, serif][SIZE=3]ska vara utformade så att ett utvalt djur är lätt att fånga utan att de övriga[/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman, serif][SIZE=3]djuren utsätts för onödig stress.[/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman, serif][SIZE=3]I sanning subjektivt! Vad är onödig stress?[/SIZE][/FONT]

[FONT=Times New Roman][SIZE=3][COLOR=blue]Problemet uppkommer ju när djurskyddet kommer och kräver att försäljningsakvarierna skall ha full inredning med all möjlig jox (det har hänt) samtidigt som det å andra sidan skall vara lätt och stressfritt att fånga fisken. Det blir ju svårt att samtisigt ha fullt planterat akvarium och dessutom fånga fiskarna på ett effektivt sätt. Det är aldrig bra det här när det samtidigt ställs krav som är oförenliga.[/COLOR][/SIZE][/FONT]

[FONT=Times New Roman, serif][SIZE=2][SIZE=3]18 § [/SIZE][SIZE=3]Ett förvaringsutrymme i vilket djuren sätts in omgångsvis ska, före varje[/SIZE][/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman, serif][SIZE=3]insättning av en ny omgång djur, rengöras noggrant varvid bottenmaterial och[/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman, serif][SIZE=3]bomaterial ska bytas ut.[/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman, serif][SIZE=3]Kanske bra för kaniner men inte för fisk! Skall man byta sand var gång man stoppar i ny fisk? Samt diska akvariet?[/SIZE][/FONT]

[FONT=Times New Roman][SIZE=3][COLOR=blue]Tanken var nog bra men som du säger så kan det där vara svårt att leva upp till när det gäller fisk.[/COLOR][/SIZE][/FONT]
#40 - 15 juli 2010 16:34
bossep skrev:
Det här är kanske pudelns kärna. En bra reglementering skall skydda båda parter.

Framför all dig inför en nitisk inspektör som gör subjektiva bedömningar.

Men om det finns en paragraf som säger att man inte får ha ett akvarium över en viss längd så är det upp till dig att följa detta hur tokigt det än är! Det man kan göra är att bryta mot paragrafen och ta konsekvenserna eller försöka ändra lagen. Är det inte det vi diskuterar här?

Jo, klara och bra regler är viktiga både för kontrollen och för den som kontrolleras. Ingen tjänar på när det blir bråk om tolkningar och annat i den stilen.

Sen tror ju jag att regler har en viss effekt även utan kontroll. Vilket man våldtar, kör mot rött, slår barn och allt möjligt annat i den stilen handlar inte bara om vilket det finns en risk att nån upptäcker det, tycker man att reglerna är rimliga och bra kan man följa dem även om man är helt säker på att ingen kommer att kolla. Det är ju därför just när det gäller sällskapsdjuren särskilt viktigt att ha regler som folk upplever som bra och rimliga. På en del andra områden kan man tvinga fram efterföljd även av konstiga krav men när det gäller sällskapsdjur handlar reglerna mer om normbildning än om nåt som skall kontrolleras.
#41 - 15 juli 2010 16:51
Man skall väl aldrig säga nåt om vad de tycker på Jordbruksverket...

http://www.jordbruksverket.se/formedier/nyheter/nyheter2010/reptilerskaintematasmedlevandefoda.5.32b12c7f12940112a7c80006648.html

Tydligen har det plötsligt skett en omsvängning när det kommit in nytt folk. Det här kan helt klart ha sitt intresse även för akvarister.
#42 - 15 juli 2010 18:49
Det som finns på pränt är nog svårt att komma åt, för hur diffust det än är så är det detta inspektören bygger sin granskning/tolkning på.
Problemet är att det lätt ramlar in personliga värderingar i granskningarna/tolkningarna dvs det som anses Ok här är helt på tok någonannastans.
T.ex Blygerts sista länk som visar på nya tolkningar inte någon lagändring.
Att tro man kan ändra på de lagar som finns tro jag inte ett skit på. Frågan är vad man kan göra.
En väg är att hobbyn själv upprättar en standad för vad god kvalitet för fiskhållning är. ( vet jag nämt detta innan utan gehör men jag är 100 på att det skulle vara bra)
En annan sak man kan gör inför träffen är att försöka samla in till synsrapporter från de sista åren gärna spridda över hela riket.
Jag är också här 100 på att de olika tillsynspersonernas tolkningar kommer att skilja sig åt. Och ställer man div olika rapporter mot varandra så vissa detta på brister i nuvarande lagstiftning Sedan eftersom våra myndigheter är mycket för kvalitet i sin granskning, så kan man därför jobba för att få fram nationella guidelines för akvaristisk granskning. Dvs tydligare regler.
Kjell Fohrman
Administrator
#43 - 15 juli 2010 19:15
Bygert skrev:
Man skall väl aldrig säga nåt om vad de tycker på Jordbruksverket...

http://www.jordbruksverket.se/formedier/nyheter/nyheter2010/reptilerskaintematasmedlevandefoda.5.32b12c7f12940112a7c80006648.html

Tydligen har det plötsligt skett en omsvängning när det kommit in nytt folk. Det här kan helt klart ha sitt intresse även för akvarister.

Satt i bilen hem från en fotbollsmatch och då nämnde dom detta i radion. Undrar om det också avsåg foderfisk?

Ett stort problem med Jordbruksverket har alltid varit att de bytt folk hela tiden - de nya som kommer in kan INGET om akvariefisk och när de efter ett halvår börjar få lite hum om vad det handlar om så byts de ut mot nya som inte vet nått
Kjell Fohrman
Administrator
#44 - 15 juli 2010 19:25
kaj.p skrev:
Att tro man kan ändra på de lagar som finns tro jag inte ett skit på. Frågan är vad man kan göra.

En väg är att hobbyn själv upprättar en standad för vad god kvalitet för fiskhållning är. ( vet jag nämt detta innan utan gehör men jag är 100 på att det skulle vara bra).

Nja man kan ju alltid försöka ändra på det som är fel - men som du säger är det ytterst svårt. Dock skall man självklart svara på remisser på ett bra sätt så att inga nya försämringar införs.
Sedan som du skriver så tror jag också på att vi bör försöka ta fram en egen standard för bra fiskhållning - detta var ju den frågan jag drev när jag var ordförande för NCS och försökte då (utan resultat) få övriga akvarieorganisationer i Sverige att ansluta sig till detta

Jag är också här 100 på att de olika tillsynspersonernas tolkningar kommer att skilja sig åt. Och ställer man div olika rapporter mot varandra så vissa detta på brister i nuvarande lagstiftning Sedan eftersom våra myndigheter är mycket för kvalitet i sin granskning, så kan man därför jobba för att få fram nationella guidelines för akvaristisk granskning. Dvs tydligare regler

Så har det i alla fall varit tidigare att bedömning har varit mellan olika kommuner och mellan olika kontrollanter. Störst är ju problemet att de som kontrollerar oftast är väldigt okunniga och de går då bara efter sådant som lätt kan kontrolleras. Därför klarar sig en del affärer som absolut inte borde få finnas kvar, medan det slås ned på andra som har en bra fiskhållning.
Men nu är det ju Länsstyrelsen som skall sköta kontrollen och jag vet faktiskt inte hur det funkar - har en viss känsla av att de numera knappt kontrollerar alls (men detta vet jag inget om)
#45 - 15 juli 2010 19:48

Så har det i alla fall varit tidigare att bedömning har varit mellan olika kommuner och mellan olika kontrollanter. Störst är ju problemet att de som kontrollerar oftast är väldigt okunniga och de går då bara efter sådant som lätt kan kontrolleras. Därför klarar sig en del affärer som absolut inte borde få finnas kvar, medan det slås ned på andra som har en bra fiskhållning.

Men nu är det ju Länsstyrelsen som skall sköta kontrollen och jag vet faktiskt inte hur det funkar - har en viss känsla av att de numera knappt kontrollerar alls (men detta vet jag inget om)

Lite det jag menar o det kan man använda. Dvs plocka hem de tillsynsrapporter som finns. En offentlig handling som borde vara av stort intresse. Varför inte granska granskarna? Jag lovar att man kommer att hitta skillnader på tolkningen av en lag som borde vara samma överallt.
Därefter kan man kanske jobba för att få fram gemensamma guidelines för hur lagen skall tolkas. Tror detta är avsevärt lättare än att ändra på befintlig lagstiftning. Viktigt är ju dock att hobbyn o Branchen står enig bakom annars blir det svårt.
#46 - 15 juli 2010 19:52
Satt i bilen hem från en fotbollsmatch och då nämnde dom detta i radion. Undrar om det också avsåg foderfisk?

Ett stort problem med Jordbruksverket har alltid varit att de bytt folk hela tiden - de nya som kommer in kan INGET om akvariefisk och när de efter ett halvår börjar få lite hum om vad det handlar om så byts de ut mot nya som inte vet nått

Visserligen handlar skrivelsen de gått ut med mest om ormar men tolkningen gäller nutfodring med levande ryggradsdjur så ja, det här är ett problem för rovfisk också.

Verkar bli lite diskussion om detta i alla fall, TV 4 har just intervjuat, kommer i morgon bitti.
#47 - 15 juli 2010 19:57
Bygert skrev:
Jo, klara och bra regler är viktiga både för kontrollen och för den som kontrolleras. Ingen tjänar på när det blir bråk om tolkningar och annat i den stilen.

Sen tror ju jag att regler har en viss effekt även utan kontroll. Vilket man våldtar, kör mot rött, slår barn och allt möjligt annat i den stilen handlar inte bara om vilket det finns en risk att nån upptäcker det, tycker man att reglerna är rimliga och bra kan man följa dem även om man är helt säker på att ingen kommer att kolla. Det är ju därför just när det gäller sällskapsdjuren särskilt viktigt att ha regler som folk upplever som bra och rimliga. På en del andra områden kan man tvinga fram efterföljd även av konstiga krav men när det gäller sällskapsdjur handlar reglerna mer om normbildning än om nåt som skall kontrolleras.

Exakt!
#48 - 15 juli 2010 20:14
Bygert skrev:
Visserligen handlar skrivelsen de gått ut med mest om ormar men tolkningen gäller nutfodring med levande ryggradsdjur så ja, det här är ett problem för rovfisk också.

Det är sånt här som blir kontroversiellt och att moster Agda tycker att det är läskigt när jag matar mina Jaguarciklider med tilapia yngel. Just för att dom skall kunna ha ett så naturligt beteende som möjligt.

Att om man matar yngel från sötvattensfisk med artemia som går en lång och plågsam död till mötes i sötvatten så åsamkar man nog egentligen ett ofantligt lidande!
#49 - 15 juli 2010 20:26
bossep skrev:
Det är sånt här som blir kontroversiellt och att moster Agda tycker att det är läskigt när jag matar mina Jaguarciklider med tilapia yngel. Just för att dom skall kunna ha ett så naturligt beteende som möjligt.

Att om man matar yngel från sötvattensfisk med artemia som går en lång och plågsam död till mötes i sötvatten så åsamkar man nog egentligen ett ofantligt lidande!

Det är väl ingen som vet vad du matar med om du inte talar om det , sedan tror jag det är helt ointressant för en myndighet.
De jagar inte normer de jagar specifika lagfel utifrån inspektörens tolkning.
Och så länge vi inte ens själva kan enas om vad som är rätt o fel inom befintlig lagstiftning så är det svårt o o påverka.
#50 - 15 juli 2010 20:31
[FONT=Times New Roman, serif][SIZE=3]Detta är ett exempel på felskrivning (tror jag) som kan leda till feltolkning och man borde kunna få till en ändring.[/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman, serif][SIZE=3]Kampfiskhanar får inte hållas inom synhåll för varandra och inte heller så[/SIZE][/FONT]

Om det i stället stod:
[FONT=Times New Roman, serif][SIZE=3]Kampfiskhanar får inte hållas inom synhåll för varandra och inte heller så[/SIZE][/FONT]
Kamp[FONT=Times New Roman, serif][SIZE=3]Fiskar får aldrig hållas i en vattenvolym understigande 1 liter. Vattenytan[/SIZE][/FONT]
Så kan inte en nitisk inspektör hävda att var guppy eller neontetra i ett kar ha 1 dm2 yta.
#51 - 15 juli 2010 20:37
kaj.p skrev:
Det är väl ingen som vet vad du matar med om du inte talar om det , sedan tror jag det är helt ointressant för en myndighet.

De jagar inte normer de jagar specifika lagfel utifrån inspektörens tolkning.

Och så länge vi inte ens själva kan enas om vad som är rätt o fel inom befintlig lagstiftning så är det svårt o o påverka.

[FONT=Times New Roman, serif][SIZE=3]Är det inte precis det vi vill undvika?[/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman, serif][SIZE=3]Att jag måste bryta mot lagen för att ge mina fiskar ett bra liv?
Exempelvis så har nog många slutat att mata fisk med grodyngel. Troligtvis för att de är fridlysta.

[/SIZE][/FONT]
#52 - 15 juli 2010 20:41
bossep skrev:
[FONT=Times New Roman, serif][SIZE=3]Är det inte precis det vi vill undvika?[/SIZE][/FONT]

[FONT=Times New Roman, serif][SIZE=3]Att jag måste bryta mot lagen för att ge mina fiskar ett bra liv?[/SIZE][/FONT]

Jepp precis Men frågan är ju hur vi skall få våra myndigheter o förstå det.
Säger igen Sätt upp en standard för fiskhållning Sälj den till jordbruksverket.
De som sedan inte står upp till standarden behöver inte Hobbyn/branchen försvara.
Kvalitet o seriositet är nyckelord i dag Speciellt när det gäller tillsynsmyndigheter.
#53 - 15 juli 2010 20:54
kaj.p skrev:
Det som finns på pränt är nog svårt att komma åt, för hur diffust det än är så är det detta inspektören bygger sin granskning/tolkning på.

Problemet är att det lätt ramlar in personliga värderingar i granskningarna/tolkningarna dvs det som anses Ok här är helt på tok någonannastans.

T.ex Blygerts sista länk som visar på nya tolkningar inte någon lagändring.

En väg är att hobbyn själv upprättar en standad för vad god kvalitet för fiskhållning är. ( vet jag nämt detta innan utan gehör men jag är 100 på att det skulle vara bra)

En annan sak man kan gör inför träffen är att försöka samla in till synsrapporter från de sista åren gärna spridda över hela riket.

Jag är också här 100 på att de olika tillsynspersonernas tolkningar kommer att skilja sig åt. Och ställer man div olika rapporter mot varandra så vissa detta på brister i nuvarande lagstiftning Sedan eftersom våra myndigheter är mycket för kvalitet i sin granskning, så kan man därför jobba för att få fram nationella guidelines för akvaristisk granskning. Dvs tydligare regler.

[FONT=Times New Roman, serif][SIZE=3]Låter logiskt![/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman, serif][SIZE=3]Om sedan dessa ”nationella guidelines” ingick i utbildningen av inspektörer vore vi på samma sida! [/SIZE][/FONT]
Det är nog som Kjell säger ett problem med okunnighet hos inspektörerna.
Kanske man helt enkelt borde ställa krav på deras utbildning och kunnande?
#54 - 15 juli 2010 20:58
kaj.p skrev:
Jepp precis Men frågan är ju hur vi skall få våra myndigheter o förstå det.

Säger igen Sätt upp en standard för fiskhållning Sälj den till jordbruksverket.

De som sedan inte står upp till standarden behöver inte Hobbyn/branchen försvara.

Kvalitet o seriositet är nyckelord i dag Speciellt när det gäller tillsynsmyndigheter.

Bra fomulerat!
Vad är det som hindrar oss från att göra detta!
Kjell Fohrman
Administrator
#55 - 15 juli 2010 21:08
bossep skrev:
[FONT=Times New Roman, serif][SIZE=3]Låter logiskt![/SIZE][/FONT]

[FONT=Times New Roman, serif][SIZE=3]Om sedan dessa ”nationella guidelines” ingick i utbildningen av inspektörer vore vi på samma sida! [/SIZE][/FONT]

Det är nog som Kjell säger ett problem med okunnighet hos inspektörerna.

Kanske man helt enkelt borde ställa krav på deras utbildning och kunnande?

Dilemmat är ju att de i så fall skall vara experter på alla slags djur och det går nästan inte. En gång så var jag inbjuden som föredragshållare i denna utbildning. Deras totala utbildning i akvaristik var de 2 timmar som jag pratade. Tyckte att det var elever som var mycket intresserade av ämnet - men eftersom deras baskunskap om akvariefisk var 0 (undantag fanns självklart) så är det givet att det var omöjligt för dom att ens kunna lära sig en bråkdel av vad de skulle kunna.
Jag sågade lagstiftningen (så jag fick aldrig hålla någon mer kurs;)) och talade om för dom vad de skulle titta efter istället för att ha en chans att kunna se till att djurskyddet för fisk höll måttet i affären. Det finns faktiskt förutsättningar att de skall kunna kolla affärerna om de ges rätt "verktyg" för detta - dock så får man inte det via jordbruksverkets mall.

Sedan gäller ju idag egentligen samma regler för privatpersoner som för affärer och det är helt fel eftersom helt olika förutsättningar gäller för att fiskarna skall ges ett bra djurskydd på resp. ställe.
#56 - 15 juli 2010 21:21
Dilemmat är ju att de i så fall skall vara experter på alla slags djur och det går nästan inte.

Precis Men det är väl deras problem dvs har de inte kompetens, så får man väl tala om det för dem.
I detta läge hade det bara varit o lägga fram en standard o de hade tagit den.
#57 - 15 juli 2010 21:27
Dilemmat är ju att de i så fall skall vara experter på alla slags djur och det går nästan inte. En gång så var jag inbjuden som föredragshållare i denna utbildning. Deras totala utbildning i akvaristik var de 2 timmar som jag pratade. Tyckte att det var elever som var mycket intresserade av ämnet - men eftersom deras baskunskap om akvariefisk var 0 (undantag fanns självklart) så är det givet att det var omöjligt för dom att ens kunna lära sig en bråkdel av vad de skulle kunna.

Jag sågade lagstiftningen (så jag fick aldrig hålla någon mer kurs;)) och talade om för dom vad de skulle titta efter istället för att ha en chans att kunna se till att djurskyddet för fisk höll måttet i affären. Det finns faktiskt förutsättningar att de skall kunna kolla affärerna om de ges rätt "verktyg" för detta - dock så får man inte det via jordbruksverkets mall.

Sedan gäller ju idag egentligen samma regler för privatpersoner som för affärer och det är helt fel eftersom helt olika förutsättningar gäller för att fiskarna skall ges ett bra djurskydd på resp. ställe.

[FONT=Times New Roman, serif][SIZE=3]Ser framför mig hur du åker ut på öronen från jordbruksverket!:D[/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman, serif][SIZE=3]0 utbildning. Det hela blir mer parodi och maktutövande en djurskydd.[/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman, serif][SIZE=3]Ungefär som om ett gäng veterinärer jobbade på bilprovningen![/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman, serif][SIZE=3]Kan man inte som medborgare ställa krav på att dom som inspekterar vet vad dom skall inspektera?[/SIZE][/FONT]
#58 - 15 juli 2010 21:33
bossep skrev:
[FONT=Times New Roman, serif][SIZE=3]Ser framför mig hur du åker ut på öronen från jordbruksverket!:D[/SIZE][/FONT]

[FONT=Times New Roman, serif][SIZE=3]0 utbildning. Det hela blir mer parodi och maktutövande en djurskydd.[/SIZE][/FONT]

[FONT=Times New Roman, serif][SIZE=3]Ungefär som om ett gäng veterinärer jobbade på bilprovningen![/SIZE][/FONT]

[FONT=Times New Roman, serif][SIZE=3]Kan man inte som medborgare ställa krav på att dom som inspekterar vet vad dom skall inspektera?[/SIZE][/FONT]

Tja som du säger så länge vi kommer en o en med olika åsikter så lär det nog bli så :)
#59 - 15 juli 2010 21:36
kaj.p skrev:
Precis Men det är väl deras problem dvs har de inte kompetens, så får man väl tala om det för dem.

I detta läge hade det bara varit o lägga fram en standard o de hade tagit den.

[FONT=Times New Roman, serif][SIZE=3]Rätt,
Klara och koncisa regler samt krav på att inspektörerna kan läsa innantill borde kunna räcka långt![/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman, serif][SIZE=3]Att sedan ställa samma krav på akvarister och bransch folk kanske är att gå väl långt![/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman, serif][SIZE=3]Så hur får vi nu till det?[/SIZE][/FONT]
#60 - 15 juli 2010 21:44
[FONT=Times New Roman, serif][SIZE=3]Nu kanske jag svär i kyrkan men....[/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman, serif][SIZE=3]Borde inte detta ligga lite på både, Sveriges Akvarieföreningars [/SIZE][/FONT][FONT=Times New Roman, serif][SIZE=3]Riksförbund[/SIZE][/FONT][FONT=Times New Roman, serif][SIZE=3], SARF och Zoobranschens riksförbund, zoorf[/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman, serif][SIZE=3]Dessa borde sunt sätt vare de styrande intresseföreningarna.[/SIZE][/FONT]
#61 - 15 juli 2010 21:44
[QUOTE=bossep;1433702][FONT=Times New Roman, serif][SIZE=3]
[FONT=Times New Roman, serif][SIZE=3]Att sedan ställa samma krav på akvarister och bransch folk kanske är att gå väl långt![/SIZE][/FONT]
Sorry bosse men gör den inte det redan idag?
Kjell Fohrman
Administrator
#62 - 16 juli 2010 09:23
bossep skrev:

Nu är det i och för sig SLU (Statens Lantbruksuniversitet) som håller i denna utbildning och jag fick i alla fall mycket stor positiv respons från kursdeltagarna och dom betalade mig också. Detta till skillnad från Djurskyddsmyndigheten där jag höll ett föredrag på ett av dom arrangerat fisksymposium ;)

Visst skall man ställa större krav på deras utbildning men man kan inte begära det orimliga. Ännu viktigare är ju i så fall att de skall ges bra "verktyg" (genom en bra lagstiftning) för att kunna besiktiga - detta går om viljan finns hos Jordbruksverket
Kjell Fohrman
Administrator
#63 - 16 juli 2010 10:00
bossep skrev:
[FONT=Times New Roman, serif][SIZE=3]Nu kanske jag svär i kyrkan men....[/SIZE][/FONT]

[FONT=Times New Roman, serif][SIZE=3]Borde inte detta ligga lite på både, Sveriges Akvarieföreningars [/SIZE][/FONT][FONT=Times New Roman, serif][SIZE=3]Riksförbund[/SIZE][/FONT][FONT=Times New Roman, serif][SIZE=3], SARF och Zoobranschens riksförbund, zoorf[/SIZE][/FONT]

[FONT=Times New Roman, serif][SIZE=3]Dessa borde sunt sätt vare de styrande intresseföreningarna.[/SIZE][/FONT]

Det är 2 olika typer av organsiationer.
Zoorf är en svensk zoobranschorganisation där branschföretag är medlemmar och de lägger redan ner oerhört mycket tid och kraft på remisser, utbildningar etc. etc. Dom skall vi nog inte klaga på - dom gör utan tvekan sitt på nationell nivå. Dock anser jag att det är viktigt att också hobbyisterna gör sin stämma hörd - dels så kan vi ju ibland ha lite olika åsikter gentemot branschen, men även om vi inte har det så är det nog viktigt att visa för myndigheterna att även hobbyister tycker att lagstiftningen är fel ibland. Om det BARA är Zoorf som kritiserar en ny lag inom djurskyddet så är det lätt för myndigheterna att bara säga (eller kanske omedvetet tänka) - dom tänker bara på pengarna - istället för att lyssna på argumenten.

Dock har du rätt om SARF - OM det hade varit så att de hade tagit sig an dessa frågor så hade detta upprop antagligen inte behövts. Nu är det inte så utan SARF har idag problem nog med att överleva. Som jag nämnt tidigare så försökte jag för ett antal år sedan (var då ordförande i NCS) att få med SARF och övriga svenska akvarieorganisationer i ett samarbete i dessa frågar - resultatet blev dock 0

Sen är det ju också som så att det alltid är väldigt lätt att säga att jag gör inte något - utan tycker att den eller den borde ta sig an denna viktiga fråga. På så sätt händer inget. Det är allas ansvar att själva agera om vi vill ha en framtid för hobbyn.

Rent allmänt kan det också vara värt att nämna att den som jobbar mest internationellt med akvaristik är en organisation som heter OFI - utan deras agerande så hade akvaristiken haft ett mycket sämre läge än vad det har idag. Det finns bara 5 svenska företag/organisationer som är medlemmar i OFI Akvarium Kalhäll AB, Delang & Ekman AB (Akvarieteknik), Fohrman Aquaristik AB, Imazo AB och Zoorf. Den som för OFIs räkning brukar delta på t.ex. CITES-konferenserna är norrmannen Svein Fosså och han är den nordbo som har särklassigt mest kunnande i dessa frågor
#64 - 16 juli 2010 14:51
Det är 2 olika typer av organsiationer.

Zoorf är en svensk zoobranschorganisation där branschföretag är medlemmar och de lägger redan ner oerhört mycket tid och kraft på remisser, utbildningar etc. etc. Dom skall vi nog inte klaga på - dom gör utan tvekan sitt på nationell nivå. Dock anser jag att det är viktigt att också hobbyisterna gör sin stämma hörd - dels så kan vi ju ibland ha lite olika åsikter gentemot branschen, men även om vi inte har det så är det nog viktigt att visa för myndigheterna att även hobbyister tycker att lagstiftningen är fel ibland. Om det BARA är Zoorf som kritiserar en ny lag inom djurskyddet så är det lätt för myndigheterna att bara säga (eller kanske omedvetet tänka) - dom tänker bara på pengarna - istället för att lyssna på argumenten.

Dock har du rätt om SARF - OM det hade varit så att de hade tagit sig an dessa frågor så hade detta upprop antagligen inte behövts. Nu är det inte så utan SARF har idag problem nog med att överleva. Som jag nämnt tidigare så försökte jag för ett antal år sedan (var då ordförande i NCS) att få med SARF och övriga svenska akvarieorganisationer i ett samarbete i dessa frågar - resultatet blev dock 0

Sen är det ju också som så att det alltid är väldigt lätt att säga att jag gör inte något - utan tycker att den eller den borde ta sig an denna viktiga fråga. På så sätt händer inget. Det är allas ansvar att själva agera om vi vill ha en framtid för hobbyn.

Rent allmänt kan det också vara värt att nämna att den som jobbar mest internationellt med akvaristik är en organisation som heter OFI - utan deras agerande så hade akvaristiken haft ett mycket sämre läge än vad det har idag. Det finns bara 5 svenska företag/organisationer som är medlemmar i OFI Akvarium Kalhäll AB, Delang & Ekman AB (Akvarieteknik), Fohrman Aquaristik AB, Imazo AB och Zoorf. Den som för OFIs räkning brukar delta på t.ex. CITES-konferenserna är norrmannen Svein Fosså och han är den nordbo som har särklassigt mest kunnande i dessa frågor

Tack Kjell för mycket viktig och matnyttig information!

Eftersom både branschen och deras kunder, akvaristerna borde vara intresserade av att förordningarna fungerar, är korrekta och relativt lätta att tyda så borde man kunna få till något som fungerar för dessa grupper. Kanske i den här ordningen.
Gemensamma krav.
Bransch krav. ( det blir säkert lite olika för grossister, odlare och affärer.)
Slutanvändarna dvs. akvarister/djurhållare.

Naturligtvis måste detta koordineras internationellt med exempelvis OFI!
#65 - 16 juli 2010 15:17
Nu är det i och för sig SLU (Statens Lantbruksuniversitet) som håller i denna utbildning och jag fick i alla fall mycket stor positiv respons från kursdeltagarna och dom betalade mig också. Detta till skillnad från Djurskyddsmyndigheten där jag höll ett föredrag på ett av dom arrangerat fisksymposium ;)

Nu får du berätta!

Visst skall man ställa större krav på deras utbildning men man kan inte begära det orimliga. Ännu viktigare är ju i så fall att de skall ges bra "verktyg" (genom en bra lagstiftning) för att kunna besiktiga - detta går om viljan finns hos Jordbruksverket

Hur tror du dom skulle reagera om vi presenterade en ”manual” baserad på deras lagar, information från expertgrupper och internationella rekommendationer?
Vet du om zoorf har svarat på remissen(rna). I så fall kan man få tag på dessa svar? Det vore intressant att jämföra med det från dig/ciklidsälskapet.
Jag har tittat igenom L80 lite mer noggrant och det känns som om vissa ”experter” varit inblandade främst vad det gäller kräldjur, med specifika artkrav, etc. Det är total avsaknad av detta vad det gäller fiskar förutom kampfiskhannar som dessutom är felskriven. Man skiljer inte ens på salt och sötvatten.
Kjell Fohrman
Administrator
#66 - 16 juli 2010 18:54
bossep skrev:
Tack Kjell för mycket viktig och matnyttig information!

Eftersom både branschen och deras kunder, akvaristerna borde vara intresserade av att förordningarna fungerar, är korrekta och relativt lätta att tyda så borde man kunna få till något som fungerar för dessa grupper. Kanske i den här ordningen.

Gemensamma krav.

Bransch krav. ( det blir säkert lite olika för grossister, odlare och affärer.)

Slutanvändarna dvs. akvarister/djurhållare.

Naturligtvis måste detta koordineras internationellt med exempelvis OFI!

Jag tror man får ta det hela steg för steg och inte gapa över för mycket. Först och främst handlar det om att hobbyisterna själva aktiverar sig (vilket inte sker idag) och tar ansvar för vad de själva gör. Jag tror inte att branschen vare sig nationellt eller internationellt är intresserad av att samarbeta med ett gäng muppar (lite elakt - men så uppfattas vi med all rätt) som inte har någon bas alls att stå på (vare sig organisationsmässigt eller kunskapsmässigt).

Patriks upprop är ett litet första steg på vägen mot detta - nu krävs det att folk sluter upp så får vi se om vi kan gå vidare från detta.
Kjell Fohrman
Administrator
#67 - 16 juli 2010 19:06
bossep skrev:
Nu får du berätta!

Nej, det är historia nu - det kan vi ta när vi träffas någon gång.

Hur tror du dom skulle reagera om vi presenterade en ”manual” baserad på deras lagar, information från expertgrupper och internationella rekommendationer?

Säkert positivt - men det är en lång väg att gå innan vi har nått så långt

Vet du om zoorf har svarat på remissen(rna). I så fall kan man få tag på dessa svar? Det vore intressant att jämföra med det från dig/ciklidsälskapet.

Självklart har de svarat - men det är upp till dom i den mån de vill publicera dom. De svarar på massor av remisser och jag tycker själv att det är mest intressant hur hobbyisterna själva agerar - vi kan nog lättare på verka vad vi själva gör än vad andra gör.

Jag har tittat igenom L80 lite mer noggrant och det känns som om vissa ”experter” varit inblandade främst vad det gäller kräldjur, med specifika artkrav, etc. Det är total avsaknad av detta vad det gäller fiskar förutom kampfiskhannar som dessutom är felskriven. Man skiljer inte ens på salt och sötvatten.

Håller med om att "akvaristikdelen" har författats av en som har 0 hum om akvaristik. Men samtidigt får ju hobbyisterna skylla sig själva - allt detta gick säkert ut på remiss innan det antogs och hobbyisterna sa inte ett jota.
Det är lätt att skylla allt på "okunniga" myndigheter men har man inte gjort ett dyft själv för att informera dom om tokigheterna så är det dåligt att bara skylla på dom.
#68 - 16 juli 2010 19:26
Säkert positivt - men det är en lång väg att gå innan vi har nått så långt

jag tycker själv att det är mest intressant hur hobbyisterna själva agerar - vi kan nog lättare på verka vad vi själva gör än vad andra gör.

Men samtidigt får ju hobbyisterna skylla sig själva - allt detta gick säkert ut på remiss innan det antogs och hobbyisterna sa inte ett jota.

Det är lätt att skylla allt på "okunniga" myndigheter men har man inte gjort ett dyft själv för att informera dom om tokigheterna så är det dåligt att bara skylla på dom.

Håller med dig! Men är det inte det vi skall försöka ändra på med det här mötet!
Det viktiga är att vi inte bara framstår som ett gäng gnälliga ”muppar” utan har praktiska och konkreta framställningar att presentera.
Kjell Fohrman
Administrator
#69 - 16 juli 2010 20:05
bossep skrev:
Håller med dig! Men är det inte det vi skall försöka ändra på med det här mötet!

Det viktiga är att vi inte bara framstår som ett gäng gnälliga ”muppar” utan har praktiska och konkreta framställningar att presentera.

Jo det är som sagt just de som vi skall försöka ändra på genom mötet, men vi skall kanske inte direkt börja med att "sikta på stjärnorna" för då är risken stor att det floppar eftersom det krävs enormt mycket arbete för att nå dit och att få folka att arbeta idellt är idag definitivt inte det lättaste. Bättre är att ta det lugnt vid uppstarten för att först ha en bas att stå på.
#70 - 16 juli 2010 20:22
Jo det är som sagt just de som vi skall försöka ändra på genom mötet, men vi skall kanske inte direkt börja med att "sikta på stjärnorna" för då är risken stor att det floppar eftersom det krävs enormt mycket arbete för att nå dit och att få folka att arbeta idellt är idag definitivt inte det lättaste. Bättre är att ta det lugnt vid uppstarten för att först ha en bas att stå på.

Naturligtvis är det så! Men det kanske vore bra att definiera en målsättning?
Kjell Fohrman
Administrator
#71 - 16 juli 2010 20:31
bossep skrev:
Naturligtvis är det så! Men det kanske vore bra att definiera en målsättning?

Ja - åtminstone någorlunda näraliggande mål. Sedan får det alltefterhand ge sig vad vi orkar med.

Det viktiga är att vi kommer igång med något direkt så att vi inom rimlig tid kan visa på resultat. Kommer det inte igång med något konkret direkt så är risken stor att det dör ut.
#72 - 16 juli 2010 20:59
bossep skrev:

Irene Ahl som skrev L 80 hade ju vissa anknytningar till reptilhobby, det är därför inte så konstigt om det blev mer där. Sen finns det helt klart märkligheter även bland de reglerna, inte ens bland en artgrupp som reptiler skall man tro att det finns nån som behärskar hela området.
#73 - 16 juli 2010 21:14
Ja - åtminstone någorlunda näraliggande mål. Sedan får det alltefterhand ge sig vad vi orkar med.

Det viktiga är att vi kommer igång med något direkt så att vi inom rimlig tid kan visa på resultat. Kommer det inte igång med något konkret direkt så är risken stor att det dör ut.

Håller med!
#74 - 16 juli 2010 21:19
Bygert skrev:
Irene Ahl som skrev L 80 hade ju vissa anknytningar till reptilhobby, det är därför inte så konstigt om det blev mer där. Sen finns det helt klart märkligheter även bland de reglerna, inte ens bland en artgrupp som reptiler skall man tro att det finns nån som behärskar hela området.

Jag kan inte uttala mig angående reptiler även om jag gillar dom. Har helt enkelt inte kunskap nog.
Jag såg bara helheten så att säga.
Kjell Fohrman
Administrator
#75 - 24 juli 2010 09:32
Bygert skrev:

Ja Irene Ahl står inte direkt högt i kurs bland akvarister. Dock så är det väl egentligen mest märkligt att SJV anlitade en person som är helt okunnig i ämnet att skriva texten om akvaristik. Men samtidigt antar jag (vet ej) att texten gick ut i remiss och då är det ju riktigt dåligt om inte någon reagerade. Just denna dåliga reaktion/intresse från akvarister är det väl tänkt att detta upprop skall försöka "rätta till".

Samma problem verkar det ju då också råda inom "herpetologorganisationerna" eftersom det då tydligen är en del fel där även om hon nu var "reptilintresserad"
#76 - 24 juli 2010 14:43
Är det inte så att akvariefisk inte riktigt räknas som husdjur?

Om man läser lite lagtexter (både nationella och internationella) tycks det vara en del undantag för just akvariefisk, men väldigt få tillägg, förutom när dessa fiskar kan påverka den nationella faunan.

Vi ”nördar” måste inse att allmänhetens och lagstiftarnas syn på fisk inskränker sig till fiskpinnar och kanske ett akvarium med sim-sim. Men i deras ögon är en fisk bara en fisk och ett akvarium är mer ett inrednings element än djurhållning. Det finns många orsaker till detta, mest psykologiska och vi kanske inte skall gå in på detta här.

Denna generalisering kan tyckas vara bra. Mindre lagar och paragrafer gör saker och ting enklare men det kan också slå åt andra hållet. Exempelvis så kan det bli problem med exempelvis en art eller import från ett land, då kan man ta till ”förbud mot akvariefisk”. Det är sånt vi skall försöka undvika?

Expertisen ligger hos oss akvarister och det är vi som bör styra detta! Det hjälper inte att sitta hemma och studera framrutan på akvariet för att sedan gapa och skrika när det inte finns fisk att stoppa i det. Eller att vi alla blir anklagade för att vara brottslingar, djurplågare eller något annat och måste gömma akvariet på vinden.

Så låt oss alla sluta upp på detta otroligt viktiga möte för akvariehobbyn!
#77 - 24 juli 2010 15:19
Jag vet inte om jag sett så många exempel på att fisk undantas ifrån regler, det vanliga är snarare att när det gäller de mer utvecklade reglerna så täcker de ryggradsdjur och då är ju fisk definitivt med. Sen är det ju en annan sak om man bryr sig om att tillämpa reglerna särskilt hårt och där är det ju helt klart så att intresset för fisk är mindre, även om reglerna gäller så tillämpas de kanske inte alltid. Än mer gäller det ryggradslösa djur, vissa regler täcker faktiskt även dessa men vem har nånsin hört talas om ett åtal för djurplågeri t ex när det gäller ryggradslösa djur?
Kjell Fohrman
Administrator
#78 - 24 juli 2010 15:26
Det är ju också lite märkligt att husdjur (dvs såväl fiskar, fåglar, terriedjur, smådjur) enligt konsumentlagstiftningen definitionsmässigt betraktas som en vara. Dvs samma regler gäller egentligen för en hamster, fisk, pump eller en bil.
#79 - 24 juli 2010 15:40
Det är tyvärr väldigt sant det du skriver bosse. Senast i förrgår satt jag på jobbet och försökte övertala en att fiskar är lika mycket djur som pälsdjur och bör hållas med samma respekt. Men då fick bara svaren "en fisk är inget riktigt djur" och när jag berättade om fiskars komplexa beteenden och hur de klarar av allt från olika sociala system till lösningar på praktiska problem fick jag höra "guldfiskar och andra ser jag bara som att de simmar till ena sidan skålen och glömmer att de varit på den andra". När man hör sådana kommentarer (helt ordagrannt!) om djur och natur förstår man hur dessa respektlöst vanvårdas.

Det här är ett stort problem man kommer möta när man försöker allmänbilda folk inom fiskhållning.
#80 - 24 juli 2010 15:42
Det låter kanske hårdhjärtat att se djur som varor men systematiskt så blir det ju så, det är ju inga tjänster t ex. Det där gäller ju rätt över och inte bara i konsumentlagstiftning, även när det t ex gäller skadestånd. Problemet är inte att djur betraktas som varor utan att de ofta behandlas som vilka varor som helst. Det ger ibland direkt stötande resultat. Ett exempel är HD-domen angående en man som sköt ihjäl en jakthund som ägnade sig åt att bita ihjäl hans dvärggetter, mannen bedömdes som skadeståndskyldig gentemot jakthundens ägare med motiveringen att jakthunden var värd mycket mer än getterna och att det därför var fel att skjuta den.
#81 - 24 juli 2010 15:47
Bygert skrev:
Jag vet inte om jag sett så många exempel på att fisk undantas ifrån regler, det vanliga är snarare att när det gäller de mer utvecklade reglerna så täcker de ryggradsdjur och då är ju fisk definitivt med. Sen är det ju en annan sak om man bryr sig om att tillämpa reglerna särskilt hårt och där är det ju helt klart så att intresset för fisk är mindre, även om reglerna gäller så tillämpas de kanske inte alltid. Än mer gäller det ryggradslösa djur, vissa regler täcker faktiskt även dessa men vem har nånsin hört talas om ett åtal för djurplågeri t ex när det gäller ryggradslösa djur?

[FONT=Times New Roman, serif][SIZE=2][SIZE=3]Bara lite snabbt från L80[/SIZE][/SIZE][/FONT]

[FONT=Times New Roman, serif][SIZE=2][SIZE=3]4 § [/SIZE][SIZE=3]Viltfångade djur får inte hållas, förmedlas eller säljas för sällskap och[/SIZE][/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman, serif][SIZE=3]hobby eller för att användas som foderdjur. Detta gäller dock inte fiskar förutom[/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman, serif][SIZE=3]de arter som omfattas av fridlysning. Detta gäller inte heller ägg (rom)[/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman, serif][SIZE=3]och larver (yngel) av de arter av grod- och kräldjur som i enlighet med undantag[/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman, serif][SIZE=3]i Naturvårdsverkets föreskrifter (NFS 1999:12) om artskydd får hållas[/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman, serif][SIZE=3]under en begränsad tid för studier av utvecklingen, men inte som vuxna.[/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman, serif][SIZE=2][SIZE=3]10 § [/SIZE][SIZE=3]Det ska finnas minst en avskild plats, för isolering och skötsel av sjuka[/SIZE][/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman, serif][SIZE=3]eller skadade djur, dit kunder inte har tillträde. Detta gäller dock inte för fiskar.[/SIZE][/FONT]

[FONT=Times New Roman, serif][SIZE=3]Nu vet jag inte om detta är bra eller dåliga exempel.[/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman, serif][SIZE=3]Bara ett snabbt exempel på att generella undantag finns.[/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman, serif][SIZE=3]Vi behöver kanske inte börja ”peka finger” bara försöka få till något bra![/SIZE][/FONT]

[FONT=Times New Roman, serif][SIZE=3]Sedan håller jag med dig om ryggradslösa djur![/SIZE][/FONT]
#82 - 24 juli 2010 16:11
Det är ju också lite märkligt att husdjur (dvs såväl fiskar, fåglar, terriedjur, smådjur) enligt konsumentlagstiftningen definitionsmässigt betraktas som en vara. Dvs samma regler gäller egentligen för en hamster, fisk, pump eller en bil.

[FONT=Times New Roman, serif][SIZE=3]Gäller samma för kor, hästar och grisar?[/SIZE][/FONT]
#83 - 24 juli 2010 16:16
4 § Tycker jag är bra att den inte gäller fiskar då det snarare är positivt om folk får upp ögonen för varelserna i våra vattendrag. Fisk är svårt att annars få en relation till vattenlevande djur och något en person skaffar sig en positiv relation till vill den ofta även skydda och respektera. Något så begränsat med en långvarig hållning för varje individ som akvariehållning hotar knappast att utarma vattendragen.

10 § Den vore inte fel dock, även om jag skulle torska dit på det själv! ;)
#84 - 24 juli 2010 16:18
Det är tyvärr väldigt sant det du skriver bosse. Senast i förrgår satt jag på jobbet och försökte övertala en att fiskar är lika mycket djur som pälsdjur och bör hållas med samma respekt. Men då fick bara svaren "en fisk är inget riktigt djur" och när jag berättade om fiskars komplexa beteenden och hur de klarar av allt från olika sociala system till lösningar på praktiska problem fick jag höra "guldfiskar och andra ser jag bara som att de simmar till ena sidan skålen och glömmer att de varit på den andra". När man hör sådana kommentarer (helt ordagrannt!) om djur och natur förstår man hur dessa respektlöst vanvårdas.

Det här är ett stort problem man kommer möta när man försöker allmänbilda folk inom fiskhållning.

[FONT=Times New Roman, serif][SIZE=3]Kanske OT men... Om man tittar lite längre en till akvariefiskar så märks detta ännu tydligare.[/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman, serif][SIZE=3]Har ni någonsin sätt någon klaga på att fisk får "självdö" på en fiskebåt?[/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman, serif][SIZE=3]Skulle man behandla kyckling eller älgar på samma vis blev det nog ett herrans liv![/SIZE][/FONT]
#85 - 24 juli 2010 16:26
bossep skrev:
[FONT=Times New Roman, serif][SIZE=3]Kanske OT men... Om man tittar lite längre en till akvariefiskar så märks detta ännu tydligare.[/SIZE][/FONT]

[FONT=Times New Roman, serif][SIZE=3]Har ni någonsin sätt någon klaga på att fisk får "självdö" på en fiskebåt?[/SIZE][/FONT]

[FONT=Times New Roman, serif][SIZE=3]Skulle man behandla kyckling eller älgar på samma vis blev det nog ett herrans liv![/SIZE][/FONT]

Tycker faktiskt inte det är OT då detta är just potentiella problem man kommer möta.

Samma tjej som sade det jag skrev påpekade just att hon låter fisken självdö då den helt enkelt inte var värd mer. Detta beteende och åsikter är något man absolut måste försöka motverka om man vill få nytta alls av en lagstiftning. Folk kommer inte följa lagrstifningen oavsett vad som står om de inte har någon respekt för fiskens liv och lidande.

Problemet är att fiskar är så svårlästa av många och inte minst svårbevisade när det kommer till lidande och smärta vilket gör det svårt att få in texter som handlar om just detta i en lagstiftning.
Kjell Fohrman
Administrator
#86 - 24 juli 2010 16:54
Tycker faktiskt inte det är OT då detta är just potentiella problem man kommer möta.

Samma tjej som sade det jag skrev påpekade just att hon låter fisken självdö då den helt enkelt inte var värd mer. Detta beteende och åsikter är något man absolut måste försöka motverka om man vill få nytta alls av en lagstiftning. Folk kommer inte följa lagrstifningen oavsett vad som står om de inte har någon respekt för fiskens liv och lidande.

Problemet är att fiskar är så svårlästa av många och inte minst svårbevisade när det kommer till lidande och smärta vilket gör det svårt att få in texter som handlar om just detta i en lagstiftning.

Instämmer - men om man ser rent krasst på frågan så behöver man kanske inte börja men att förändra synen på akvariefiskar hos Svensson. För att man ens skall kunna förändra något så krävs det en bas att stå på - något som inte finns idag
#87 - 24 juli 2010 17:01
Instämmer - men om man ser rent krasst på frågan så behöver man kanske inte börja men att förändra synen på akvariefiskar hos Svensson. För att man ens skall kunna förändra något så krävs det en bas att stå på - något som inte finns idag

Tror det är så att man måste dra i båda ändorna av snöret samtidigt för att få en ordentlig effekt. Uppmärksammande utan grund har som du säger ingen riktig grund men det har heller inte lagstiftan utan uppmärksammande.
Maximal genomslagskraft får man ofta om man uppmärksammar och bygger upp en grund samtidigt, med andra ord färska lagförändringar samtidigt som man pushar på för en annan attityd. Folk är inte intresserade av gamla nyheter och missar man rätt tillfälle kan det bli tämligen verkningslöst.
#88 - 24 juli 2010 17:04

Huvudet på spiken!
Låt oss få till någon form av bas! Vi borde nog kunna enas om ett par saker i alla fall!
Kjell Fohrman
Administrator
#89 - 24 juli 2010 17:14
Tror det är så att man måste dra i båda ändorna av snöret samtidigt för att få en ordentlig effekt. Uppmärksammande utan grund har som du säger ingen riktig grund men det har heller inte lagstiftan utan uppmärksammande.

Maximal genomslagskraft får man ofta om man uppmärksammar och bygger upp en grund samtidigt, med andra ord färska lagförändringar samtidigt som man pushar på för en annan attityd. Folk är inte intresserade av gamla nyheter och missar man rätt tillfälle kan det bli tämligen verkningslöst.

Jo, men nu är ju den krassa verkligheten trots allt sådan att när myndigheterna nu senast verkligen bad om att få in synpunkter på vad man skulle göra så var det bara en enda akvarieorganisation i Sverige som ens orkade skicka in sina synpunkter (jag skrev dom på NCS räkning). Det tar bara 5 minuter att regga sig som remissinstans hos myndigheterna och inte ens det orkar sveriges akvarieorganisationer/föreningar att göra.
Så för att ens få "minimal genomslagskraft" och få något alls uträttat så krävs det att sveriges akvarister åtminstone vaknar upp. För att få "maximal genomslagskraft" som du skriver så krävs det en mycket stabil "organisation" av något slag som har en stark plattform att arbeta utifrån (främst medlemmar (framförallt arbetande)). Dit är det långt - men detta möte är ett första steg i den vägen
#90 - 24 juli 2010 18:12
Jo, men nu är ju den krassa verkligheten trots allt sådan att när myndigheterna nu senast verkligen bad om att få in synpunkter på vad man skulle göra så var det bara en enda akvarieorganisation i Sverige som ens orkade skicka in sina synpunkter (jag skrev dom på NCS räkning). Det tar bara 5 minuter att regga sig som remissinstans hos myndigheterna och inte ens det orkar sveriges akvarieorganisationer/föreningar att göra.

Så för att ens få "minimal genomslagskraft" och få något alls uträttat så krävs det att sveriges akvarister åtminstone vaknar upp. För att få "maximal genomslagskraft" som du skriver så krävs det en mycket stabil "organisation" av något slag som har en stark plattform att arbeta utifrån (främst medlemmar (framförallt arbetande)). Dit är det långt - men detta möte är ett första steg i den vägen

På tal om akvarieföreningar.
Jag vet nu inte hur eller om dessa fungerar nu för tiden! Men kanske dom har förverkat sin roll i en globaliserad Internet värld? Förr var det en mötesplats för likasinnade inom närområdet där man bodde och det var relativt liten kontakt utanför den kretsen.
Nu sitter vi och surrar här på forumet i stället! Detta blir dock ganska informellt och kanske krockar med reglerna för registrering som remissinstans?
Mina frågor är därför:
1. Kan du Kjell registrera zoopet som remissinstans? Det finns ju ett antal ”betalande medlemmar”?
2. Kan zoopet fungera som en nationell akvarie eller husdjursförening?

Nu får jag nog på skallen inte minst av mig själv som vurmat för akvarieföreningars funktion!
Kjell Fohrman
Administrator
#91 - 24 juli 2010 18:34
bossep skrev:
På tal om akvarieföreningar.

Jag vet nu inte hur eller om dessa fungerar nu för tiden! Men kanske dom har förverkat sin roll i en globaliserad Internet värld? Förr var det en mötesplats för likasinnade inom närområdet där man bodde och det var relativt liten kontakt utanför den kretsen.

Nu sitter vi och surrar här på forumet i stället! Detta blir dock ganska informellt och kanske krockar med reglerna för registrering som remissinstans?

Mina frågor är därför:

1. Kan du Kjell registrera zoopet som remissinstans? Det finns ju ett antal ”betalande medlemmar”?

2. Kan zoopet fungera som en nationell akvarie eller husdjursförening?

Nu får jag nog på skallen inte minst av mig själv som vurmat för akvarieföreningars funktion!

Håller med om att verkligheten idag ser mycket annorlunda ut än för 10-30 år sedan. Föreningar idag har det inte lätt - speciellt om de hela tiden menar inte vill se verkligheten i vitögat.
Akvarieföreningar drar idag allt färre medlemmar samtidigt som de syns mindre utåt.

Man måste dock vara medveten om att webbsidor är väldigt flyktiga - kanske inte sidorna i sig, utan snarare de som är medlemmar där. Säkert är det uppåt 3/4 av de som är aktiva på Zoopet som försvinner inom ett år och ersätts med nya hela tiden. Det är nog som så att de flesta som är aktiva på Zoopet (säkert också på andra hemsidor) är det för att de vill ha info och lära sig något och inte för att de vill vara sociala och uträtta något konkret för hobbyn. Det är absolut inget fel i det - men det är svår att bygga något på en så instabil bas.

Det är inte utan att jag i början nog kanske trodde att Zoopet skulle utvecklas mot något som skulle vara stabilare och att det då kanske skulle kunna gå att göra något åt det hållet som du föreslår. Idag tror jag inte alls att det kommer att gå så.

Dock kan det mycket väl finnas förutsättningar till att Patriks upprop till detta möte kan leda till bildandet av en slags akvarieorganisation med enskilda personer som medlemmar. I denna organsiation kan enskilda presoner som är aktiva på olika forum (finns ju flera stora i Sverige) och även personer som inte är aktiva i något forum (finns faktiskt rätt många i Sverige) samlas för att driva olika frågor. Detta gör man då i samarbete med olika akvarie-forum/föreningar/organsiationer.
En sådan organisation skulle självklart då också vara remissinstans.
#92 - 24 juli 2010 18:59
Håller med om att verkligheten idag ser mycket annorlunda ut än för 10-30 år sedan. Föreningar idag har det inte lätt - speciellt om de hela tiden menar inte vill se verkligheten i vitögat.

Akvarieföreningar drar idag allt färre medlemmar samtidigt som de syns mindre utåt.

Eftersom jag inte bott i Sverige de senast 30 åren kan jag inte uttala mig om detta!
Men du har nog rätt!

Man måste dock vara medveten om att webbsidor är väldigt flyktiga - kanske inte sidorna i sig, utan snarare de som är medlemmar där. Säkert är det uppåt 3/4 av de som är aktiva på Zoopet som försvinner inom ett år och ersätts med nya hela tiden. Det är nog som så att de flesta som är aktiva på Zoopet (säkert också på andra hemsidor) är det för att de vill ha info och lära sig något och inte för att de vill vara sociala och uträtta något konkret för hobbyn. Det är absolut inget fel i det - men det är svår att bygga något på en så instabil bas.

Det är inte utan att jag i början nog kanske trodde att Zoopet skulle utvecklas mot något som skulle vara stabilare och att det då kanske skulle kunna gå att göra något åt det hållet som du föreslår. Idag tror jag inte alls att det kommer att gå så.

Nu tror jag du tänker lite gubbaktigt! Dessa ”nytider” är mycket flyktigare en det var förr. Jag tror faktiskt zoopet är en av de mer stabila ”web communities” inom hobbyn! Stirra dig inte blind på statistiken! Jag hat pulat med internet och www sedan 94 och jag har alltid sagt ”när skall det svänga?” efter att konstant haft 70 – 90% nya besökare även på sidor som varit aktiva sedan dess.
Det är bara så det är. Du har 4 000 – 6 000 besök var dag. Ett par tusen registrerade samt ett par hundra betalande (siffror tagna ur luften). Låt oss säga att 25% ”stannar” vilken akvarieförening klarar dessa siffror?
Att det hela ser lite ad-hoc ut är bara tidens trend och det övriga samhället hinner inte riktigt med.

Visst kan man få till det! Bara viljan finns och lite samarbete.

Dock kan det mycket väl finnas förutsättningar till att Patriks upprop till detta möte kan leda till bildandet av en slags akvarieorganisation med enskilda personer som medlemmar. I denna organsiation kan enskilda presoner som är aktiva på olika forum (finns ju flera stora i Sverige) och även personer som inte är aktiva i något forum (finns faktiskt rätt många i Sverige) samlas för att driva olika frågor. Detta gör man då i samarbete med olika akvarie-forum/föreningar/organsiationer.

En sådan organisation skulle självklart då också vara remissinstans.

Låt oss sätta upp detta som en punkt på dagordningen!
#93 - 24 juli 2010 19:10
Kor och grisar är också varor, visst är det så.

Jo, det fanns ett par undantag för fiskar, visst. Sen beror det ju lite på hur man ser det, om det finns tjugo § som gäller allmänt och en av dem inte gäller fiskar, är det intressantaste då den som är undantagen eller de 19 som gäller? Hur man nu än väljer att se på det så är det ju ändå tydligt att det finns ett begränsat intresse både för att stifta regler för fisk och för att tillämpa de som faktiskt finns. Det där är ju något som kan vara på både gott och ont, givetvis bör fisk också skyddas mot plågsam hantering men kommer myndigheterna med full kraft och lägger sig i så är risken stor att det kan ställas krav som blir direkt skadliga, sånt har hänt. Finns inte en bra kunskapsbas om det man försöker sig på att reglera så kan man vänta sig vad som helst.

Det där med fiskebåtar är intressant, dock så skall man ju tänka på att Djurskyddslagen inte gäller vilda djur, det enda som finns där är djurplågeribrottet. Skulle nån få för sig att tråla älgar med nät och sen dränka dem tror ju ändå jag att man skulle plocka fram det där med djurplågeri. Så när det får fortgå som det gör med fisk och fiske så pekar det ju ändå mot att man inte värderar fiskars lidande på samma sätt som många andra djurs.

Föreningarna för en tynande tillvaro på många håll och det är synd. såna här forum och andra nya sätt att umgås och diskutera har definitivt sina poänger men det kan inte riktigt ersätta det som man kan få i en förening. Kanske måste man tänka annorlunda i föreningarna, man behöver inte göra allting likadant som man gjorde för hundra år sen. Tyvärr kan det i vissa fall bli så att föreningar finns kvar men att man tappar den lokala verksamheten, det är synd men man kan å andra sidan inte driva nånting där det kommer en handfull på mötena. Dår är det ju åtminstone bra om det finns nån slags riksförening som kan bevaka de intresserades intressen.

Man behöver inte registrera sig för att få lämna remisser, vad registreringen handlar om är att Jordbruksverket skall skicka ut det som är relevant. Det kan man lösa lika väl genom att prenumerera på Jordbruksverkets nyhetsbrev via mail. Det går utmärkt att skicka remiss även som privatperson, även en lösare organiserad företeelse som Zoopet skulle absolut kunna skicka in en remiss på nånting. Det är ju dock två problem, dels så finns det ju en tradition där föreningar svarar för intressebevakningen för sina medlemmar och en remiss från ett forum är knappast lika tungt vägande som en tradistionell remiss från en förening. Och dels då, hur förankarar man och beslutar om vad man skall skicka från ett forum? Och hur många kan man egentligen hävda står bakom en remiss? Det finns en klar demokratifråga där, det är ju inte riktigt rimligt att bara för att man klickar in sig som medlem på ett nätcommunity så har man plötsligt ställt sig bakom diverse åsiktsyttringar till myndigheter. Föreningarna har en inarbetad struktur för hur man hanterar såna frågeställningar, det finns inte, inte än i alla fall, för såna här forum.
Bilagor:
#94 - 24 juli 2010 19:13
bossep skrev:
Dessa ”nytider” är mycket flyktigare en det var förr. Jag tror faktiskt zoopet är en av de mer stabila ”web communities” inom hobbyn! Stirra dig inte blind på statistiken! Jag hat pulat med internet och www sedan 94 och jag har alltid sagt ”när skall det svänga?” efter att konstant haft 70 – 90% nya besökare även på sidor som varit aktiva sedan dess.

Det är bara så det är. Du har 4 000 – 6 000 besök var dag. Ett par tusen registrerade samt ett par hundra betalande (siffror tagna ur luften). Låt oss säga att 25% ”stannar” vilken akvarieförening klarar dessa siffror?

Att det hela ser lite ad-hoc ut är bara tidens trend och det övriga samhället hinner inte riktigt med.

Tänkte precis detsamma!
I så gott som alla slags intresseföreningarna jag varit med i eller haft kontakt med består av 4-5 eldsjälar och resten flyktiga medlemmar ofta försvinner efter ett eller några få möten. Eller snarare dyker de flesta aldrig upp!

För att få en såpass stabil grund att det kan liknas vid de gamla föreningarna krävs antingen att folk får ut något direkt av saken (rabatter, föremåner, events etc) eller att de har extremt många medlemar (= många eldsjälar). Starka föreningar idag måste ha delar av båda sakerna, vilket inte är lätt! Studentföreningar och SMC (Sveriges MotorCyklister) är två exemprl på vilken nivå man måste nå idag för en gammal hederlig föreningsverksamhet.

Själv tror jag som du bossep att man får anpassa verksamheten efter detta fenomen och helt enkelt bygga upp en stark kärna med många flyktiga trådar runt omkring. På så sätt kan man snappa upp eldsjälar med tiden och på så sätt växa.
#95 - 24 juli 2010 20:03
Bygert skrev:
Kor och grisar är också varor, visst är det så.

Jo, det fanns ett par undantag för fiskar, visst. Sen beror det ju lite på hur man ser det, om det finns tjugo § som gäller allmänt och en av dem inte gäller fiskar, är det intressantaste då den som är undantagen eller de 19 som gäller? Hur man nu än väljer att se på det så är det ju ändå tydligt att det finns ett begränsat intresse både för att stifta regler för fisk och för att tillämpa de som faktiskt finns. Det där är ju något som kan vara på både gott och ont, givetvis bör fisk också skyddas mot plågsam hantering men kommer myndigheterna med full kraft och lägger sig i så är risken stor att det kan ställas krav som blir direkt skadliga, sånt har hänt. Finns inte en bra kunskapsbas om det man försöker sig på att reglera så kan man vänta sig vad som helst.

Det där med fiskebåtar är intressant, dock så skall man ju tänka på att Djurskyddslagen inte gäller vilda djur, det enda som finns där är djurplågeribrottet. Skulle nån få för sig att tråla älgar med nät och sen dränka dem tror ju ändå jag att man skulle plocka fram det där med djurplågeri. Så när det får fortgå som det gör med fisk och fiske så pekar det ju ändå mot att man inte värderar fiskars lidande på samma sätt som många andra djurs.

Detta var en parentes från min sida och vi kan ta upp detta om vi nu får till någon form av ordning efter mötet!

Föreningarna för en tynande tillvaro på många håll och det är synd. såna här forum och andra nya sätt att umgås och diskutera har definitivt sina poänger men det kan inte riktigt ersätta det som man kan få i en förening. Kanske måste man tänka annorlunda i föreningarna, man behöver inte göra allting likadant som man gjorde för hundra år sen. Tyvärr kan det i vissa fall bli så att föreningar finns kvar men att man tappar den lokala verksamheten, det är synd men man kan å andra sidan inte driva nånting där det kommer en handfull på mötena. Dår är det ju åtminstone bra om det finns nån slags riksförening som kan bevaka de intresserades intressen.

Det burde ju då vara SARF som svarar på remisser! Men Kjell ar kanske inte med där och dom sysslar kanske med annat?
Man behöver inte registrera sig för att få lämna remisser, vad registreringen handlar om är att Jordbruksverket skall skicka ut det som är relevant. Det kan man lösa lika väl genom att prenumerera på Jordbruksverkets nyhetsbrev via mail. Det går utmärkt att skicka remiss även som privatperson, även en lösare organiserad företeelse som Zoopet skulle absolut kunna skicka in en remiss på nånting. Det är ju dock två problem, dels så finns det ju en tradition där föreningar svarar för intressebevakningen för sina medlemmar och en remiss från ett forum är knappast lika tungt vägande som en tradistionell remiss från en förening. Och dels då, hur förankarar man och beslutar om vad man skall skicka från ett forum? Och hur många kan man egentligen hävda står bakom en remiss? Det finns en klar demokratifråga där, det är ju inte riktigt rimligt att bara för att man klickar in sig som medlem på ett nätcommunity så har man plötsligt ställt sig bakom diverse åsiktsyttringar till myndigheter. Föreningarna har en inarbetad struktur för hur man hanterar såna frågeställningar, det finns inte, inte än i alla fall, för såna här forum.

Exakt det måste bli tyngd bakom!
Kjell Fohrman
Administrator
#96 - 24 juli 2010 20:04
bossep skrev:
Nu tror jag du tänker lite gubbaktigt! Dessa ”nytider” är mycket flyktigare en det var förr. Jag tror faktiskt zoopet är en av de mer stabila ”web communities” inom hobbyn! Stirra dig inte blind på statistiken! Jag hat pulat med internet och www sedan 94 och jag har alltid sagt ”när skall det svänga?” efter att konstant haft 70 – 90% nya besökare även på sidor som varit aktiva sedan dess.

Ja men hallå - jag ÄR en gubbe:d
Det är möjligt att Zoopet är en relativt stabil "web community" jämfört med andra - men ändå är det en relativt instabil bas och som Bygert skriver så är ju Zoopet inte en demokratisk organsiation och då lyssnar då blir det inte samma tyngd i ett remissvar.

Och det viktigaste - det handlar ju inte om att jag skall ta på mig att göra ytterligare lite mer. Rent krasst är det ju som så att jag personligen redan står för det allra mesta av det som görs i Sverige inom akvaristiken vad gäller att agera när det gäller djurskydds och miljöfrågor.
Patriks initiativ kan ju istället förhoppningsvis leda till att fler engagerar sig i dessa frågor - detta är det viktiga.

Det burde ju då vara SARF som svarar på remisser! Men Kjell ar kanske inte med där och dom sysslar kanske med annat?

Ja det borde SARF göra, men nu gör de inte det och lämna svar borde även alla andra akvarieorganisationer göra, men de gör inte heller de gör detta (med undantag från NCS).
Men man kan inte själv smita undan sitt eget ansvar genom att säga att om inte andra gör något så gör inte heller jag något.

Patriks upprop har ju tillkommit för att även de som idag inte är föreningsaktiva skall kunna agera - dvs en anpassning till hur verkligheten ser ut idag
#97 - 24 juli 2010 20:26
Låter som om alla vi som är aktiva på den här tråden är ganska enade i sak!
Nu gäller det bara att vi och många andra kommer på Patriks möte!
Jag kommer om datum osv hålls och inget riktigt tokigt händer och fötter.
Jag tänker också ta svängen över Surahammar och släpa med mig en viss ung man, så set inte bara blir en massa gubbar!

PS kunde man inte publicera en deltagarlista här på forumet?
Kjell Fohrman
Administrator
#98 - 24 juli 2010 20:34
bossep skrev:
Låter som om alla vi som är aktiva på den här tråden är ganska enade i sak!

Nu gäller det bara att vi och många andra kommer på Patriks möte!

Jag kommer om datum osv hålls och inget riktigt tokigt händer och fötter.

Jag tänker också ta svängen över Surahammar och släpa med mig en viss ung man, så set inte bara blir en massa gubbar!

PS kunde man inte publicera en deltagarlista här på forumet?

Kommer säkert ett officiellt besked inom kort. Men enligt Patrik så börjar sannolikt mötet officiellt på lördagen kl. 12.00 och han själv (och även jag) kommer att vara där redan fr.o.m. fredagkväll för lite informellt tjöt. Det hålls ju på ett vandrarhem så boendet kommer att vara billigt.
Så snart det är spikat så kan vi ju köra igång en egen anmälningslista här på Zoopet.
#99 - 24 juli 2010 20:56
Kommer säkert ett officiellt besked inom kort. Men enligt Patrik så börjar sannolikt mötet officiellt på lördagen kl. 12.00 och han själv (och även jag) kommer att vara där redan fr.o.m. fredagkväll för lite informellt tjöt. Det hålls ju på ett vandrarhem så boendet kommer att vara billigt.

Så snart det är spikat så kan vi ju köra igång en egen anmälningslista här på Zoopet.

Låter bra!
Bilagor:
#100 - 25 juli 2010 08:39
Rent krasst är det ju som så att jag personligen redan står för det allra mesta av det som görs i Sverige inom akvaristiken vad gäller att agera när det gäller djurskydds och miljöfrågor.

Den där sortens förtjusande beskrivningar av en själv som oumbärlig trodde jag att jag hade mutat in som mitt revir, jag tror banne mig jag får bli ännu kaxigare om jag skall kunna konkurrera med Kjell;)
Kjell Fohrman
Administrator
#101 - 25 juli 2010 09:37
Bygert skrev:
Den där sortens förtjusande beskrivningar av en själv som oumbärlig trodde jag att jag hade mutat in som mitt revir, jag tror banne mig jag får bli ännu kaxigare om jag skall kunna konkurrera med Kjell;)

Jag har under många år försökt reta alla andra med det för att få också dom till att ta initiativ - det är ju lite pinsamt att en gammal gubbe som knappt kan gå, som har haft 2 hjärnblödningar, har diabetets och atros etc. etc. har en mångdubbelt högre kapacitet än alla pratglada ungdomar:D (och nu tog jag i ännu mer för att retas:p)
Men inget har hänt innan nu och nu hoppas jag bli omkörd;)

Dock ett fel i din skrivning - oumbärlig är jag definitivt inte för jag gör faktiskt inte så mycket längre (vilket ändå är mer än vad andra gör) utan det mesta går i rullatorfart för min del och bara viljan finns så kan vem som helst köra om mig:d
#102 - 25 juli 2010 14:21
Bygert skrev:

Att konkurrera med Kjell i kunskap kan vara lite svårt, även om jag och vissa andra försöker drämma honom i skallen ibland, du inräknad.
Men vore det inte f*n om inte några av oss tillsammans kunde matcha honom i arbete?
Men framför allt måste de unga stiga fram på plan! Det är de som kommer att drabbas i framtiden.
Vi gamlingar behöver bara leva några år med plastfiskar i en burk på hemmet men dom har ett helt liv framför sig!
#103 - 25 juli 2010 14:24
Jag har under många år försökt reta alla andra med det för att få också dom till att ta initiativ - det är ju lite pinsamt att en gammal gubbe som knappt kan gå, som har haft 2 hjärnblödningar, har diabetets och atros etc. etc. har en mångdubbelt högre kapacitet än alla pratglada ungdomar:D (och nu tog jag i ännu mer för att retas:p)

Men inget har hänt innan nu och nu hoppas jag bli omkörd;)

Dock ett fel i din skrivning - oumbärlig är jag definitivt inte för jag gör faktiskt inte så mycket längre (vilket ändå är mer än vad andra gör) utan det mesta går i rullatorfart för min del och bara viljan finns så kan vem som helst köra om mig:d

Och nu blev vi riktigt förbannade när du kallar oss pratglada UNGDOMMAR!:d:d
Kjell Fohrman
Administrator
#104 - 25 juli 2010 15:28
bossep skrev:
Och nu blev vi riktigt förbannade när du kallar oss pratglada UNGDOMMAR!:d:d

Nåja, men pratglad åtminstone:p
#105 - 25 juli 2010 15:36
Nåja, men pratglad åtminstone:p

ROFLMAO. Tag med hörselskydd!
Kjell Fohrman
Administrator
#106 - 28 juli 2010 15:27
Förhoppningsvis så blir vi många som kommer till träffen och inte bara pratar utan också uträttar något
#107 - 28 juli 2010 15:36
Förhoppningsvis så blir vi många som kommer till träffen och inte bara pratar utan också uträttar något

Det borde ses som en förutsättning! Både att många kommer och att vi uträttar något!
#108 - 28 juli 2010 19:46
Jag har bokat dagarna i kalendern och räknar med att komma.

Som relativt pånyttfödd - om än ej purung - akvarist undrar jag naturligtvis vad jag kan uträtta. Här hoppas jag att ni kunskapstyngda, sega åldringar skall ha extra mycket input.

Med rätt fördelning av arbetsuppgifterna hoppas jag att även vi relativt gröna akvarister skall kunna bidraga. Om inte annat så för att underlätta för er (Kjell allena?) som dragit de tunga lasterna hittills. Förhoppningsvis frigör det kapacitet för de mer garvade intressenterna att jobba mer med lobbying och utbildning av t ex intressenterna i frågan.

Bara en dryg månad kvar - när kan man boka in sig?
#109 - 28 juli 2010 19:49
hawkse skrev:
Jag har bokat dagarna i kalendern och räknar med att komma.

Som relativt pånyttfödd - om än ej purung - akvarist undrar jag naturligtvis vad jag kan uträtta. Här hoppas jag att ni kunskapstyngda, sega åldringar skall ha extra mycket input.

Med rätt fördelning av arbetsuppgifterna hoppas jag att även vi relativt gröna akvarister skall kunna bidraga. Om inte annat så för att underlätta för er (Kjell allena?) som dragit de tunga lasterna hittills. Förhoppningsvis frigör det kapacitet för de mer garvade intressenterna att jobba mer med lobbying och utbildning av t ex intressenterna i frågan.

Bara en dryg månad kvar - när kan man boka in sig?

Skicka mail för att registrera dig till Patrik: [EMAIL="patrik.rosen@bolina.hsb.se"][COLOR=#000030]patrik.rosen@bolina.hsb.se[/COLOR][/EMAIL]
[EMAIL="patrik.rosen@bolina.hsb.se"][COLOR=#000030] [/COLOR][/EMAIL]
#110 - 28 juli 2010 19:57
bossep skrev:
Skicka mail för att registrera dig till Patrik: [EMAIL="patrik.rosen@bolina.hsb.se"][COLOR=#000030]patrik.rosen@bolina.hsb.se[/COLOR][/EMAIL]

[EMAIL="patrik.rosen@bolina.hsb.se"][COLOR=#000030] [/COLOR][/EMAIL]

Gjort samma dag som uppropet dök upp på Plantswap. Tänkte mer på pensionatet. Vill ju veta att det faktiskt blir av som planerat innan jag bokar rummet och än har jag inte fått någon definitiv agenda.
#111 - 28 juli 2010 20:25
hawkse skrev:
Gjort samma dag som uppropet dök upp på Plantswap. Tänkte mer på pensionatet. Vill ju veta att det faktiskt blir av som planerat innan jag bokar rummet och än har jag inte fått någon definitiv agenda.

Jag tror Patrik jobbar med agendan, osv.
#112 - 28 juli 2010 20:39
Tyvärr kan jag inte medverka fredag kväll men jag sluter upp på lördagen.
Kjell Fohrman
Administrator
#113 - 28 juli 2010 21:03
kaj.p skrev:
Tyvärr kan jag inte medverka fredag kväll men jag sluter upp på lördagen.

Kommer nog själv ner redan på fredag kväll och är sedan där hela lördagen

Hoppas att Patrik snart får klart med agendan - sedan kan vi ju starta en tråd här för att se vilka som har anmält sig.
#114 - 28 juli 2010 21:05
Från början nämndes 4-5 september. Betyder det att möten/sittningar kommer hållas båda dessa dagar eller är det lördagen som gäller för själva sittningen och söndagen är mer för "frukost och avfärd"?
#115 - 28 juli 2010 21:37
Nu skickade jag iväg ett mejl så nu får vi se! :)
#116 - 28 juli 2010 22:07
Jag har tagit på mig o fixa/skaffa fram frukost så det kostar Nada.
Har dock ingen aning för hur många vi blir än. Senaste rapporten ligger på mellan 10-20. :d
#117 - 28 juli 2010 22:52
Nu skickade jag iväg ett mejl så nu får vi se! :)

Nu var du riktigt duktig!:)
Kjell Fohrman
Administrator
#118 - 29 juli 2010 09:08
hawkse skrev:
Från början nämndes 4-5 september. Betyder det att möten/sittningar kommer hållas båda dessa dagar eller är det lördagen som gäller för själva sittningen och söndagen är mer för "frukost och avfärd"?

Jag väntar som sagt på besked - men preliminärt så startar själva träffen kl. 12.00 på lördagen.
Bilagor:
#119 - 29 juli 2010 09:11
Till alla!!

Det är på G och mötet blir av!! Jag har trist nog fått akuta saker som måste fixas, därav fördröjningen. Det kommer ett mail till alla som anmält sig så snart jag hinner med, där praktiska detaljer gås igenom.

Stämmer bra att starttid är spikat till kl. 12.00 på lördag. Avslut vet vi inte, beror på var diskussionerna landar (men jag räknar inte med att sitta i möte på söndagen, den är vikt för frukost och hemfärd). Jag behöver stämma av med jobbet först, men satsar på att vara på plats under fredag kväll (senast runt 20.00) och jag åker därifrån söndag när vi fått ihop något.

Bästa hälsningar och väl mött!!

/Patrik
Kjell Fohrman
Administrator
#120 - 29 juli 2010 09:26
Jag lägger upp en lista över vilka som kommer på lördagens (4/9) träff kl. 12.00.
Observera dock att denna lista inte är någon officiell anmälningslista utan ni måste själva anmäla er till Patrik - [EMAIL="patrik.rosen@bolina.hsb.se"][COLOR=#000030]patrik.rosen@bolina.hsb.se[/COLOR][/EMAIL]
Platsen är Björkängs vandrarhem utanför Varberg.

Vi kommer:
Kjell Fohrman
PatrikMalmö
#121 - 29 juli 2010 10:41
Och jag :)
Kjell Fohrman
Administrator
#122 - 29 juli 2010 11:44
[INDENT]Jag lägger upp en lista över vilka som kommer på lördagens (4/9) träff kl. 12.00.
Observera dock att denna lista inte är någon officiell anmälningslista utan ni måste själva anmäla er till Patrik - [EMAIL="patrik.rosen@bolina.hsb.se"][COLOR=#000030]patrik.rosen@bolina.hsb.se[/COLOR][/EMAIL]
Platsen är [COLOR=#0033cc]Björkängs vandrarhem [/COLOR]utanför Varberg.

Vi kommer:
Kjell Fohrman
PatrikMalmö
kaj.p
[/INDENT]
#123 - 29 juli 2010 11:48
Moi! (Även bossep)
Kjell Fohrman
Administrator
#124 - 29 juli 2010 12:01
Moi! (Även bossep)

Bossep klarar väl av att svara för sig själv;)

[INDENT]Jag lägger upp en lista över vilka som kommer på lördagens (4/9) träff kl. 12.00.

Vi kommer:
Kjell Fohrman
PatrikMalmö
kaj.p
VisualDarkness

[/INDENT]
#125 - 29 juli 2010 12:07
Jag vet inte, han påstår själv att han är så gammal och gaggig, men jag tror honom inte fullt ut. ;)

Vandrarhemmet ser nästan (invändigt) exakt ut som det jag bodde på ett par dagar i Schweiz, kusligt!
Kjell Fohrman
Administrator
#126 - 29 juli 2010 12:11
Vandrarhemmet ser nästan (invändigt) exakt ut som det jag bodde på ett par dagar i Schweiz, kusligt!
Ja, tänk vad pengar du hade sparat om du åkt till varberg istället:d
#127 - 29 juli 2010 12:16
Nej, varberg är dyrare, betalade ju inte en krona för utlandspraktiken! ;)

Sitter just nu och funderar på bl a tankar kring allt som tas upp på mötet.
Kjell Fohrman
Administrator
#128 - 29 juli 2010 12:20

Låter som en bra idé
Bilagor:
#129 - 29 juli 2010 12:22
Nej, varberg är dyrare, betalade ju inte en krona för utlandspraktiken! ;)

Låter som en bra idé

själv har jag blivit blond under sommarn så jag tänker inte, jag ser bara ut som ett gulligt frågetecken:D:p
Bilagor:
#130 - 29 juli 2010 14:02
Jag kommer definitivt på lördag med hemfärd på söndag. Eventuellt finns jag där redan fredag kväll också.
#131 - 29 juli 2010 14:23
Skickade också iväg ett anmälnings email nu...
#132 - 29 juli 2010 19:19
Finns det någon sista anmälningsdag eller max antal deltagare? Jag är mycket intresserad, men åker på semester nu på lördag och vågar nog inte anmäla mig bindande förrän efter 10/8 då jag har kommit hem.

Olle
#133 - 29 juli 2010 19:36
Det är lungt Olle där finns plats för många.
Kjell Fohrman
Administrator
#134 - 29 juli 2010 19:37
Olle A skrev:
Finns det någon sista anmälningsdag eller max antal deltagare? Jag är mycket intresserad, men åker på semester nu på lördag och vågar nog inte anmäla mig bindande förrän efter 10/8 då jag har kommit hem.

Olle

Nej, jag tror inte att det finns något sista anmälningsdatum. Kan ju ev. bli problem huruvida det finns sängplatser kvar - men till den 10/8 borde det inte vara något problem
Kjell Fohrman
Administrator
#135 - 29 juli 2010 19:38
Jag lägger upp en lista över vilka som kommer på lördagens (4/9) träff kl. 12.00.

Vi kommer:
Kjell Fohrman
PatrikMalmö
kaj.p
VisualDarkness
hawkse
karrokaja
Bilagor:
#136 - 30 juli 2010 00:12
Hur gör man för att lägga in sig på listan?
Gaggige gubben

som plockat blommor till blondiner hela dagen!
#137 - 30 juli 2010 00:32

Vi kommer:
Kjell Fohrman
PatrikMalmö
kaj.p
VisualDarkness
hawkse
karrokaja
BosseP
#138 - 30 juli 2010 07:53
Möte i Varberg

Det rör på sig och det är bra!! I skrivande stund ett drygt tiotal anmälda och fler är på gång. Har ni ännu inte anmält till mig att ni dyker upp, så gör gärna det (via mail). Deadline för anmälan sätter jag inte, så länge det finns plats kvar på vandrarhemmet så kör vi.

Plats: Björkängs vandrarhem i Varberg, se länk nedan.
http://www.bjorkangsvandrarhem.se/

Övernattning kostar 180 kr/natt och då ingår lätt frukost. Boendet bokas av deltagarna själva. Kontakta mig för att få reda på hur du gör.

Mat under dagen kommer INTE att finnas på plats. Kök finns för de matlagningsglada. Jag bistår med enklare tilltugg, men tag gärna med egen mat så att det räcker för både dig och några till under dagen. Tänker mig att vi tillsammans kan få till någon slags buffé med plockmat. Till kvällen ordnar vi hämtmat från Tvååker alternativt går på en närliggande restaurang (i skrivande stund är det oklart om den är öppen).

Mötet börjar 12.00 på lördagen. Hur lång tid det tar vet jag inte, vi har en del att beta av. Personligen kommer jag att vara på plats från fredag kväll tom söndag fm.

På dagordningen:
Presentationsrunda
En kortfattad inledning om vad som har hänt och vad som är på gång vad gäller lagar etc.

Diskussion kring:
Mål – på kort respektive lång sikt. Påverka kommande lagstiftning/hantera nuvarande lagstiftning
Hur organiserar vi oss? Vad finns redan? Samarbete med andra? Fördela arbetet?
Hur får vi info? Vilka myndigheter ska vi hålla kontakt med - och hur?
Förebyggande arbete - etisk policy för hobbyn? ”Marknadsföring” av frågorna?
Nästa steg?

Jag är säker på att många frågor kommer att kunna besvaras på mötet. Det kommer säkerligen till några extra punkter på dagordningen också. Jag förbereder ett litet material med några tankar från alla möjliga håll (tack för alla synpunkter som inkommit, både direkt till mig samt genom forum!!) som vi kan ha som diskussionsunderlag. Jag vill dock verkligen poängtera att inget är hugget i sten – vi diskuterar oss fram till en bra start.

Deltagarförteckningen representerar redan nu allt från fullvuxna Oscars, majestätiska discus, färgsprakande Kejsarfiskar, hårdföra pansarmalar, silverglittrande stimfiskar till småräkor, snäckor och prunkande växter. Jag är övertygad om att det finns något att göra för alla!!

Väl mött i Varberg!!

Bästa hälsningar,
Patrik Rosén, Malmö
Kjell Fohrman
Administrator
#139 - 30 juli 2010 08:58
Platsen är [COLOR=#0033cc]Björkängs vandrarhem [/COLOR]utanför Varberg och anmälan till sängplats på vandrarhemmet skall ske till kaj.p på [EMAIL="diskus-varberg@telia.com"]diskus-varberg@telia.com[/EMAIL]

Vi kommer:
Kjell Fohrman
PatrikMalmö
kaj.p
VisualDarkness
hawkse
karrokaja
bossep

Övernattning kostar 180 kr/natt och då ingår lätt frukost. Boendet bokas av deltagarna själva.

Mat under dagen kommer INTE att finnas på plats. Kök finns för de matlagningsglada. Jag bistår med enklare tilltugg, men tag gärna med egen mat så att det räcker för både dig och några till under dagen. Tänker mig att vi tillsammans kan få till någon slags buffé med plockmat. Till kvällen ordnar vi hämtmat från Tvååker alternativt går på en närliggande restaurang (i skrivande stund är det oklart om den är öppen).

Mötet börjar 12.00 på lördagen. Hur lång tid det tar vet jag inte, vi har en del att beta av. Personligen kommer jag att vara på plats från fredag kväll tom söndag fm.

På dagordningen:
Presentationsrunda

Diskussion kring:
Mål – på kort respektive lång sikt. Påverka kommande lagstiftning/hantera nuvarande lagstiftning
Nästa steg?

Jag är säker på att många frågor kommer att kunna besvaras på mötet. Det kommer säkerligen till några extra punkter på dagordningen också. Jag förbereder ett litet material med några tankar från alla möjliga håll (tack för alla synpunkter som inkommit, både direkt till mig samt genom forum!!) som vi kan ha som diskussionsunderlag. Jag vill dock verkligen poängtera att inget är hugget i sten – vi diskuterar oss fram till en bra start.

Deltagarförteckningen representerar redan nu allt från fullvuxna Oscars, majestätiska discus, färgsprakande Kejsarfiskar, hårdföra pansarmalar, silverglittrande stimfiskar till småräkor, snäckor och prunkande växter. Jag är övertygad om att det finns något att göra för alla!!

Väl mött i Varberg!!

Bästa hälsningar,
Patrik Rosén, Malmö
[/INDENT]
#140 - 1 augusti 2010 20:08
Plats bokad för fredag-söndag. Vi ses där!
#141 - 3 augusti 2010 16:29
Jag kommer på lördagen

MVH Lasse
Bilagor:
Kjell Fohrman
Administrator
#142 - 3 augusti 2010 16:41
Lasse skrev:
Jag kommer på lördagen

MVH Lasse

Vi verkar bli en bra mix av "gamlingar" och "ungdomar" som dyker upp:D

Platsen är [COLOR=#0033cc]Björkängs vandrarhem [/COLOR]utanför Varberg och anmälan till sängplats på vandrarhemmet skall ske till kaj.p på [EMAIL="diskus-varberg@telia.com"][COLOR=#0033cc]diskus-varberg@telia.com[/COLOR][/EMAIL]

Vi kommer:
Kjell Fohrman
PatrikMalmö
kaj.p
VisualDarkness
hawkse
karrokaja
bossep
Lasse

Övernattning kostar 180 kr/natt och då ingår lätt frukost. Boendet bokas av deltagarna själva.

På dagordningen:
Presentationsrunda

Diskussion kring:
Nästa steg?

Väl mött i Varberg!!

Bästa hälsningar,
Patrik Rosén, Malmö

[/INDENT]
#143 - 6 augusti 2010 22:34
Någon som vet om kaj.p är hemma och läser mailen? Har skickat två mail om sängplats i Varberg men inte fått någon bekräftelse sedan en vecka. Semester?
#144 - 6 augusti 2010 22:45
Oj, jag har inte ens skickat. :p
Kjell Fohrman
Administrator
#145 - 7 augusti 2010 08:13
Läste nånstans att han just nu var i Storbritanien men inte kom hem för hans pass hade gått ut:p

Han svarar säkert - don´t worry:D
#146 - 7 augusti 2010 10:36
JA då var man äntligen hemma. Passkontrollen på Kastrup upptäckte på ditvägen att mitt pass gått ut, inte säkert du kommer in sa de. Men det gjorde man men ut var värre Tvärstopp när man skulle på planet hem, frugan o kompisarna fick åka men inte jag så där stod man 8.30 på morgonen i Edingburgh. Via turistinf fick jag tel nr till Konsuln i Edingburgh o i glasgow men där var det ingen som svarade, inte ens telefonsar om öppettider fanns. VAd gör man då ???
Eftersom jag inte har så stor lust o gå o vänta så köpte jag en tågbiljett till London fick en trevlig tågtur på 5 timmar o ett besök i huvudstaden. Fick sedan ett nytt pass på svenska ambasaden o hittade ett plan till köpenhamn på Heatrow så nu är man hemma 10 timmar efter alla de andra och ett par 1000 lappar fattigare. :d Men nu har jag svarat på de mail som kommit om övernattning.
5 st som kommer fredag till söndag + två som kommer med husvagn.
Kjell Fohrman
Administrator
#147 - 7 augusti 2010 10:41
kaj.p skrev:
JA då var man äntligen hemma. Passkontrollen på Kastrup upptäckte på ditvägen att mitt pass gått ut, inte säkert du kommer in sa de. Men det gjorde man men ut var värre Tvärstopp när man skulle på planet hem, frugan o kompisarna fick åka men inte jag så där stod man 8.30 på morgonen i Edingburgh. Via turistinf fick jag tel nr till Konsuln i Edingburgh o i glasgow men där var det ingen som svarade, inte ens telefonsar om öppettider fanns. VAd gör man då ???

Eftersom jag inte har så stor lust o gå o vänta så köpte jag en tågbiljett till London fick en trevlig tågtur på 5 timmar o ett besök i huvudstaden. Fick sedan ett nytt pass på svenska ambasaden o hittade ett plan till köpenhamn på Heatrow så nu är man hemma 10 timmar efter alla de andra och ett par 1000 lappar fattigare. :d Men nu har jag svarat på de mail som kommit om övernattning.

5 st som kommer fredag till söndag + två som kommer med husvagn.

Det drabbar ingen fattig:p
#148 - 9 augusti 2010 11:02
Anmälningarna rullar på o det ser nu ut somm det blir ett tio tal redan på fredagskvällen. :)
Kjell Fohrman
Administrator
#149 - 9 augusti 2010 11:18
kaj.p skrev:
Anmälningarna rullar på o det ser nu ut somm det blir ett tio tal redan på fredagskvällen. :)

Låter bra - själv kommer jag ju på fredagskvällen och räknar med att åka på söndagsförmiddagen
#150 - 11 augusti 2010 07:38
Jag kommer också =)

Har inte vart aktiv här så mycket på senare år, men det här är något jag vill ta del av! =)
Kjell Fohrman
Administrator
#151 - 11 augusti 2010 08:34
Jag kommer också =)

Har inte vart aktiv här så mycket på senare år, men det här är något jag vill ta del av! =)

Kul - många fler kan gärna anmäla sig. Inbjudan har ju också varit uppe på många andra forum så självklart blir det fler än "zoopetare" som kommer

Platsen är [COLOR=#0033cc]Björkängs vandrarhem [/COLOR]utanför Varberg och anmälan till sängplats på vandrarhemmet skall ske till kaj.p på [EMAIL="diskus-varberg@telia.com"][COLOR=#0033cc]diskus-varberg@telia.com[/COLOR][/EMAIL]

Vi kommer:
Kjell Fohrman
PatrikMalmö
kaj.p
VisualDarkness
hawkse
karrokaja
bossep
Lasse
Paniktandborste

På dagordningen:
Presentationsrunda

Diskussion kring:
Nästa steg?

Väl mött i Varberg!!

Bästa hälsningar,
Patrik Rosén, Malmö
#152 - 11 augusti 2010 08:53
Kul - många fler kan gärna anmäla sig. Inbjudan har ju också varit uppe på många andra forum så självklart blir det fler än "zoopetare" som kommer

Det finnns inbokade deltagare från NCS, Diskussällskapet, killisällskapet, Bollmora o Maf Men det finns fortfarande plats för fler :)
#153 - 11 augusti 2010 08:58
Lite tråkigt att jag jobbar hela den helgen, det blir lite för många timmar att ta ledigt...men ni får ha det så bra och jag hoppas att helgen utmynnar i något bra:)!
Kjell Fohrman
Administrator
#154 - 23 augusti 2010 13:21
Inga fler härifrån som har tänkt att komma?
#155 - 23 augusti 2010 13:41

Jo! Mumin! om inte hon kommer så kommer inte jag (så ni gör väl allt för att inte få med henne:p)
Kjell Fohrman
Administrator
#156 - 23 augusti 2010 13:48
karrokaja skrev:
Jo! Mumin! om inte hon kommer så kommer inte (så ni gör väl allt för att inte få med henne:p)

Jag har bara skrivit upp dom som har anmält sig i denna tråd och det har väl inte hon gjort, eller?

Självklart kommer det annars fler människor än de som har anmält sig här eftersom det också varit liknande upprop på andra forum
akvavirum
#157 - 23 augusti 2010 14:02

Ledsen - jag har en hörselskada som gör sådant som rena döden för mig

och att sitta bara för sittandes skull är lika dött det :)
Kjell Fohrman
Administrator
#158 - 23 augusti 2010 14:56
akvavirum skrev:
Ledsen - jag har en hörselskada som gör sådant som rena döden för mig

och att sitta bara för sittandes skull är lika dött det :)

Ok, men vi lär nog inte bli så många och så kan vi prata högt.
Men, men jag förstår ditt problem
#159 - 23 augusti 2010 15:45
På min lista har jag 7 inbokade från fredag kväll och 17 på lördagen och några till vet jag kommer. Inte så dåligt tycker jag.
akvavirum
#160 - 23 augusti 2010 16:42
Ok, men vi lär nog inte bli så många och så kan vi prata högt.

Men, men jag förstår ditt problem

:) ja, det är trist - man missar mycket
- enhetsmötena på jobbet är gränsfall, 10 pers

Men även om folk lovar prata "ordentligt" (- vill inte att de skriker :)),
så blir det att de pratar i mun på varann ändå, eller också några tystlåtna stackare som jag inte har en suck att höra
Det är oundvikligt, har levt med detta i 40 år och det är alltid samma visa "- vi lovar att tänka oss för" - men det blir aldrig så... :)
#161 - 24 augusti 2010 07:29
Många som anmält sig, vilket glädjer mig mycket!! Mixen verkar finfin, bra blandning mellan gammalt och ungt.

Att läsa för den vetgirige:
[COLOR=#006699]http://www.sva.se/upload/pdf/Tj%c3%a4nster%20och%20produkter/Trycksaker/SVA-vet_1_2010webb.pdf[/COLOR]

Notera tonen: mer kontroll behövs. Jag är också oroad, och instämmer i detta - men hur ska vi som akvarister hantera det?

Hilsen,

/P
#162 - 24 augusti 2010 07:32
Jodå, Mumin kommer!!
Kjell Fohrman
Administrator
#163 - 24 augusti 2010 08:57
Mumin skrev:
Jodå, Mumin kommer!!

Trevligt

Bl.a. så kommer vi:
Kjell Fohrman
PatrikMalmö
kaj.p
VisualDarkness
hawkse
karrokaja
bossep
Lasse
Paniktandborste
Mumin

På dagordningen:
Presentationsrunda

Diskussion kring:
Nästa steg?

Väl mött i Varberg!!

Bästa hälsningar,
Patrik Rosén, Malmö
Kjell Fohrman
Administrator
#164 - 24 augusti 2010 09:24
Att läsa för den vetgirige:

[COLOR=#006699]http://www.sva.se/upload/pdf/Tj%c3%a4nster%20och%20produkter/Trycksaker/SVA-vet_1_2010webb.pdf[/COLOR]

Notera tonen: mer kontroll behövs. Jag är också oroad, och instämmer i detta - men hur ska vi som akvarister hantera det?

Hilsen,

/P

Intressant läsning (hade läst det innan) och denna skrift ligger snarare lite lägre "i tonen" än vad jag har hört från officiellt håll hos SVA tidigare
#165 - 24 augusti 2010 09:54
Jag närvarar också skall vi ansluta och köra en bil från gbg hållet?
Kjell Fohrman
Administrator
#166 - 24 augusti 2010 10:00
lillfrasse skrev:
Jag närvarar också skall vi ansluta och köra en bil från gbg hållet?

Jag åker ner sent fredag em och upp tidigt söndag fm. Så om det passar dig (eller någon annan) kan vi självklart samåka ner.

Bl.a. så kommer vi:
Kjell Fohrman
PatrikMalmö
kaj.p
VisualDarkness
hawkse
karrokaja
bossep
Lasse
Paniktandborste
Mumin
lillfrasse

På dagordningen:
Presentationsrunda

Diskussion kring:
Nästa steg?

Väl mött i Varberg!!

Bästa hälsningar,
Patrik Rosén, Malmö
#167 - 27 augusti 2010 21:45
Är det någon från Göteborg eller Bohuslän som tänker åka ner över dagen på lördag? Jag skulle gärna vilja vara med, men kör inte bil och vet inte om jag vill vara där hela helgen.

Olle
Kjell Fohrman
Administrator
#168 - 28 augusti 2010 09:10
Jag vet inte hur andra åker - själv äker jag ju som sagt mer på fredag kväll och hem på sönadg fm.

Jag tror att Lasse skall ner bara på lördagen - men vet inte riktigt
#169 - 29 augusti 2010 18:03
Jag kommer köra ned lördag morgon istället.
Kjell Fohrman
Administrator
#170 - 29 augusti 2010 18:11
lillfrasse skrev:
Jag kommer köra ned lördag morgon istället.

OK - jag kör i alla fall ner på fredag em/kväll så om någon vill samåka så kan ni höra av er
#171 - 30 augusti 2010 20:18
Nu har jag fått svar - jag åker med Lasse över lördagen!

Olle
#172 - 1 september 2010 14:29
Jag har ju tänkt mig att dyka upp jag också då.
Kjell Fohrman
Administrator
#173 - 1 september 2010 14:32
Trevligt - vi verkar ju bli en hel del och vädret verkar ju också bli bra

Bl.a. så kommer vi:
Kjell Fohrman
PatrikMalmö
kaj.p
VisualDarkness
hawkse
karrokaja
bossep
Lasse
Paniktandborste
Mumin
lillfrasse
Olle A
Bygert

På dagordningen:
Presentationsrunda

Diskussion kring:
Nästa steg?

Väl mött i Varberg!!

Bästa hälsningar,
Patrik Rosén, Malmö
Bilagor:
#174 - 2 september 2010 19:57
Ni som bokat rum fr.om imorgon ring 070-299 59 82 så får ni koden till entren.
Frukost kommer o vara klar i stora köket och jag ansluter vid middagstid på lördag.
Kjell Fohrman
Administrator
#175 - 2 september 2010 20:03
OK - vet någon vad som gäller för maten imorgon kväll. Det står ju

Till kvällen ordnar vi hämtmat från Tvååker alternativt går på en närliggande restaurang (i skrivande stund är det oklart om den är öppen).

När går vi ut eller fixar fram hämtmat imorgon kväll. Kan ju vara bra att veta för de som ramlar in under kvällen. Själv räknar jag med att dyka upp vid 6-snåret.
#176 - 2 september 2010 20:17
Resturang Lanternan har öppet från kl 17 både fredag o lördag (ca 1500 meter)
Om det är intressant vill de vill helst att vi förbokar bord 0340-42060 om vi blir många.
Finns också flera pizzeria i tvååker ca 4 km. Tyvärr kan jag inte medverka imorgon:( då jag är i Göteborg o trädgårn på Nationalteaters 30 års fest. Sorry.[:o][:o]
Kjell Fohrman
Administrator
#177 - 2 september 2010 20:44
kaj.p skrev:
Resturang Lanternan har öppet från kl 17 både fredag o lördag (ca 1500 meter)

Om det är intressant vill de vill helst att vi förbokar bord 0340-42060 om vi blir många.

Finns också flera pizzeroit o tvååker ca 4 km. Tyvärr kan jag inte medverka imorgon:( då jag är i Göteborg o trädgårn på Nationalteaters 30 års fest. Sorry.[:o][:o]

OK - tack för infon.
Det där räknar jag med att Patrik fixar jag har ju inte en susning hur många som kommer och när de kommer?
#178 - 2 september 2010 21:23
Räknar med att dyka upp tidigast åtta, troligen närmare nio.
Kjell Fohrman
Administrator
#179 - 3 september 2010 07:38
hawkse skrev:
Räknar med att dyka upp tidigast åtta, troligen närmare nio.

OK - då ses vi då
#180 - 3 september 2010 08:03
OK - tack för infon.

Det där räknar jag med att Patrik fixar jag har ju inte en susning hur många som kommer och när de kommer?

Det har knappt jag heller, av o till bokningar hela tiden. Sedan dagsgästerna har jag noll koll på.
Men ca 7 nattgäster fredag till lördag o ca 10-12 till lördag till söndag.
#181 - 3 september 2010 09:16
Att få örnkoll verkar omöjligt, även för mig. Jag vet att det är folk som kommer som inte anmält sig till mig "officiellt". Maten idag får vi nog improvisera, hoppas det är någon som har bil och kan hämta något. Jag "tror" att vi blir tiotalet övernattare mellan fredag-lördag och ca 20 mellan lördag-söndag. Dagstid lördag uppskattar jag till ca 25-30 pers. Vi får facit vad det lider, men får nog räkna med improvisationer under vägs. Jag har gjort vad jag kan, men det räcker inte fullt ut!! Vi får försöka styra upp framtiden på mötet på lördagen.

Trist nog har BosseP skadat sig och kan inte komma. Vi tappar också VisualDarkness där, han skulle samåka med Bosse. Hoppas detta trista inte strular till sig för fler. Krya på dig, Bosse!!

Generellt känns det ändå bra, vi blir ett fint gäng med både Oscars och nyupptäckta stimfiskar. Dagordningen är trixad med, plus att en del annat material är framtaget. Räknar med att vi får ut några arbetsgrupper efter mötet.

Jag vill också poängtera att jag inte tänker tillåta mötet "spåra ur" i detaljer. Dessa kan vara nog så viktiga, helt sant, men fokus måste ligga på att få ihop någon form av fungerande organisation. Jag kommer att styra saker dit, så enkelt är det. Detaljerna får lösas av arbetsgrupper, tror jag.

Återigen - tack för alla synpunkter och visat intresse - samt självklart OTROLIGT välkomna!!

Hilsen,

/P
#182 - 3 september 2010 12:41
Ser mycket fram emot att få träffa alla =)

Och tror verkligen att det kan komma mycket gott ur det här mötet!
#183 - 4 september 2010 04:53
Japp! Då sticker 08:orna ner!!! vi ses♥
Kjell Fohrman
Administrator
#184 - 5 september 2010 12:19
Och nu är jag hemma igen.
Trevlig tillställning med bra diskussioner i ett trevligt sällskap - extra stort tack till Patrik som tog initiativet till träffen och till Kaj som skötte "marksevicen" på ett utmärkt sätt
#185 - 5 september 2010 17:40
Trevligt möte och kändes klart konstruktivt. Tack till alla inblandade, bra jobb från många håll. Dock så får jag väl säga att akvarium på rummet hade varit klar guldstjärna men det där med att försöka göra akvarium av rummet, det var då banne mig att gå till lite överdrift.
Bilagor:
#186 - 5 september 2010 18:23
Bygert skrev:
Trevligt möte och kändes klart konstruktivt. Tack till alla inblandade, bra jobb från många håll. Dock så får jag väl säga att akvarium på rummet hade varit klar guldstjärna men det där med att försöka göra akvarium av rummet, det var då banne mig att gå till lite överdrift.

Helkul att träffa er allihop och ser fram emot fortsättningen! Nästa gång får du ta med dig silikonet och täta rummet innan du börjar så ska du se att projekt "rumsakvarium" á 45 m³ lyckas men ska du få hajmalen att trivas får nog vattentemperaturen komma ned något från 60°C!
Kjell Fohrman
Administrator
#187 - 5 september 2010 19:05
Bygert skrev:
Dock så får jag väl säga att akvarium på rummet hade varit klar guldstjärna men det där med att försöka göra akvarium av rummet, det var då banne mig att gå till lite överdrift.

Se det som en hedersbetygelse - det var bara du som fick denna förmån:d

För högst uppsatta politiker och kungligheter rullar man ut röda mattan, för akvarister vattenfyller man rummet
#188 - 5 september 2010 19:46
Mm, det här blev mycket bättre än jag vågat hoppas på!! Fler deltagare än jag trodde, riktigt bra diskussioner och verkligt bra stämning!! Jag lägger ett ordentligt tack till Kaj, som verkligen fixade "markservicen" otroligt bra. Tom sena bira ordnades fram när vi gått torra!! :D

Nu är det "bara" själva jobbet kvar, men det rör redan på sig. Attans bra deltagare!! Förutom Kaj så får Kjell också ett fint tack för en bra genomkörare av vad som är på gång, plus skjuts till pizzeria och Varberg. Generellt också ett stort tack till alla deltagare, för er tid, bra tankar och framåtanda. Det här känns riktigt bra!!

Bygert,
du var lite snål att inte bjuda in alla till finsk bastu, men det får vara dig förlåtet för den tidiga timmen!! *s* (till alla som läser och inte begriper så hände det lite saker, som redan får betraktas som internt skämt...)

Hilsen,

/P
#189 - 5 september 2010 20:47
Tack alla =)

Nu är man hemkommen och sen ett par timmar tillbaka, och kan bara säga att jag tror inte att en såhär lång bilfärd varit så kul någon gång förut :P
Tänk att man kan gå på Gekås, kolla på en Erotik outlet, köpa massa kakor, och åka till gränna och köpa polkagrisar och leka säkerhetsbil åt sportbilar på samma dag.. =)

Sen kändes mötet mycket lyckat och jag tror verkligen att det kan komma något gott ur det här, sen exakt vad det blir återstår att se men vi har en bra början och mycket att jobba på och för.
#190 - 5 september 2010 20:51
Tack alla =)

Nu är man hemkommen och sen ett par timmar tillbaka, och kan bara säga att jag tror inte att en såhär lång bilfärd varit så kul någon gång förut :P

Tänk att man kan gå på Gekås, kolla på en Erotik outlet, köpa massa kakor, och åka till gränna och köpa polkagrisar och leka säkerhetsbil åt sportbilar på samma dag.. =)

Sen kändes mötet mycket lyckat och jag tror verkligen att det kan komma något gott ur det här, sen exakt vad det blir återstår att se men vi har en bra början och mycket att jobba på och för.

och allt detta med en bakfylla:O:p
Nej zoopetresor är underbara!

Och mötet var som sagt mkt givande! känner mej riktigt inspirerad till detta Och taggad och tillsammans kan vi som sagt få ut något riktigt bra ur detta! Vad det blir och hur det blir måste vi jobba oss fram till!
#191 - 6 september 2010 07:42
Se det som en hedersbetygelse - det var bara du som fick denna förmån:d

För högst uppsatta politiker och kungligheter rullar man ut röda mattan, för akvarister vattenfyller man rummet

Jo, jag känner mig mycket hedrad men till nästa gång är det inte nödvändigt att göra så¨stort besvär, det räcker gott och väl att bara rulla ut röda mattan åt mig när jag kommer.
#192 - 7 september 2010 20:11

Annons