Upprepa behandlingen?

#1 - 13 april 2007 07:12
Behandlade mot vita prick med Exit i 5 dagar med början för en vecka sedan. Fiskarna blev prickfria efter ett par dagar. Avslutade behandlingen i söndags och gjorde ett 50% vattenbyte dagen efter. Saken är den att ett par av fiskarna börjat klia sig igen. De simmar mot botten, växter och stenar precis som de gjorde innan prickarna kom förra gången, de höll på och kliade sig i några veckor innan prickarna kom.

Ska jag upprepa behandlingen? Göra något annorlunda?
#2 - 13 april 2007 07:20
Gör ett nitrittest, för hög nitrithalt kan även göra att de kliar sig.
#3 - 13 april 2007 07:31
Upprepa behandlingen. Parasitäggen tar medicinen inte på, utan den bekämpar de utvecklade parasiterna. Det kan vara så att nya parasitägg nu kläckts. På många vitaprickmediciner står det i instruktionerna att behandlingen ska upprepas med X antal doser efter några dagars uppehåll.

Men kolla även nitriten som det sades här ovan för säkerhets skull.
#4 - 13 april 2007 07:39
Ingen nitrit. Bruksanvisningen är på holländska, ett av de få språk jag inte behärskar ;). Antal dagar och droppar har jag dock lyckats urskilja. Ska upprepa behandlingen, åtminstone köra 3 dagar till.
#5 - 13 april 2007 18:11
Hur pass mycket "nollställer" en medicinering? Jag har förstått att det rubbar balansen i akvariet, men hur mycket? Kan jag ex vänta mig en nitrittopp om ett par veckor?
#6 - 13 april 2007 18:17
Efter medicinering räknar åtminstone jag alltid karet som i princip nystartat, och behandlar det därefter. Mindre mat, mycket vattenkontroller och brukar även köra i antingen bakteriekultur på flaska - eller nu förtiden filtergukka från något av de övriga akvarierna.

Är man medveten om riskerna kan man förekomma de ev. problemen. ;)

Annons