Uppkomsten av trådalger?

#1 - 9 juni 2005 11:44
Jag förundras ofta över de råd som ges till folk som råkat ut för trådalger. Det sägs att överskott på järn orsakar trådalger, och det anges inget utrymme till alternativa orsaker.

Jag har själv aldrig provat att med flit överdosera med järn, bara för att se vad som händer, men jag blir mer och mer sugen på att göra så.

De gånger jag själv haft problem med trådliknande alger har det alltid visat sig vara allmän näringsbrist av tex NO3, CO2, PO4 eller rent av just Järn! Har någon verkligen uppmätt sambandet mellan höga Järn-nivåer (i ett förutom stabilt akvarie) och uppkomst av trådalger? ...Eller är det bara en i raden av felaktiga myter inom akvaristiken???

(Kan tillägga att järnnivån har aldrig låtit sig mätas på tillfredställande sätt i mina akvarier.)
#2 - 9 juni 2005 11:47
Jag har provat överdosera järn och fått trådalger. Jag har en gång även fått trådalger med nästan näringstomt vatten och definitivt för lite järn. Överdoseringen skedde omedvetet med en natursten med mycket järn i.
#3 - 9 juni 2005 11:55
Jag vet bara att om jag slarvar med någon del av gödningen (mestadels CO2) så kommer trådalgerna studsandes. Så får man pilla väck dem, och skifta mäsk och anstränga sig en stund, och så håller de sig på plats igen. Men egentligen har jag alltid lite trådisar, tror att det beror på fluktuerande CO2 nivåer.

Pensel och staghorn har jag däremot inget av, och har inte haft på länge, så det kan hända att de är långsammare ur startgroparna, eller att deras favorit växtplatser är skuggade av växterna.
#4 - 9 juni 2005 13:09
[QUOTE=petnym]
De gånger jag själv haft problem med trådliknande alger har det alltid visat sig vara allmän näringsbrist av tex NO3, CO2, PO4
[/quote]
Får du inte relativt mer järn då?

Har någon verkligen uppmätt sambandet mellan höga Järn-nivåer (i ett förutom stabilt akvarie) och uppkomst av trådalger? ...Eller är det bara en i raden av felaktiga myter inom akvaristiken???

Jag ser det lite som myten att prickalger försvinner om man går upp i fosfatdosering. Det fungerar oftast, men inte för alla.

De flesta i Sverige får svår trådalgsodling med mycket järn.

Jag tror inte järn triggar trådalger, jag tror att det är dom alger som liknar växter mest (har störst massa jämfört med andra alger) och som alla andra alger är trådalger fenomenalt bra på att använda bikarbonat under starkt ljus och liksom växter diggar dom fina näringsnivåer i vattnet, och folk har en tendens till att alltid vara lite vildare med mikrogödningen jämfört med makrogödningen.

Dynga på med superfeta näringsnivåer (TMG, KNO3 och KH2PO4) med över 0.5 watt/liter och ingen CO2 så gissar jag att du får trådalger framför någon annan alg. Du kan även testa att enbart dosera TMG utan CO2 och mycket ljus. Samma sak där, liksom med järn+mycket ljus. Därav "myten".

I en burk som får allt i obegränsad mängd *inklusive CO2* kan man dosera rejält med vilket näringsämne som helst utan att få mer alger sålänge växterna mår prima, inklusive järn.

Varje gång jag doserat järnglukonat (Seachem Iron) så kommer trådalgerna som ett brev på posten, precis som mina prickalger kommer när jag drar ner fosfathalten.
#5 - 9 juni 2005 13:36
[QUOTE=defdac]I en burk som får allt i obegränsad mängd *inklusive CO2* kan man dosera rejält med vilket näringsämne som helst utan att få mer alger sålänge växterna mår prima, inklusive järn.[/QUOTE]
Säker på det? I mitt stora växtakvarie får jag en grön hinna på rutan (och i viss mån även på vissa växter) när näringsnivåerna går höga...
#6 - 9 juni 2005 13:46
Mmm.. Men aldrig på växterna som mår ypperligt vid höga stabila nivåer. Döda ytor som träffas av direkt ljus får alltid alger med bra näringsnivåer i vattnet (dvs alltid eftersom alger klarar sig med kranvatten). Det är heller ingen skillnad på stabila nivåer på 5 ppm NO3, 0.5 ppm PO4 eller 20 ppm NO3 + 2 ppm PO4, sålänge allt finns och växtmassan i övrigt är glad.

Nu när jag har betydligt mindre växtmassa har jag släckt två rör så att mindre ljus träffar rutorna vilket har tagit hand om det problemet. Med extrem växtmassa lyckas jag aldrig få några alger på rutorna eftersom rutorna är skuggade.

Plötsliga förändringar brukar få igång alger, ökar jag t ex plötsligt fosfathalten så brukar jag faktiskt få lite mer grönalger på rutan men det lägger sig om jag håller nivån jag gick upp till.

Annons