[QUOTE=petnym]
De gånger jag själv haft problem med trådliknande alger har det alltid visat sig vara allmän näringsbrist av tex NO3, CO2, PO4
[/quote]
Får du inte relativt mer järn då?
Har någon verkligen uppmätt sambandet mellan höga Järn-nivåer (i ett förutom stabilt akvarie) och uppkomst av trådalger? ...Eller är det bara en i raden av felaktiga myter inom akvaristiken???
Jag ser det lite som myten att prickalger försvinner om man går upp i fosfatdosering. Det fungerar oftast, men inte för alla.
De flesta i Sverige får svår trådalgsodling med mycket järn.
Jag tror inte järn triggar trådalger, jag tror att det är dom alger som liknar växter mest (har störst massa jämfört med andra alger) och som alla andra alger är trådalger fenomenalt bra på att använda bikarbonat under starkt ljus och liksom växter diggar dom fina näringsnivåer i vattnet, och folk har en tendens till att alltid vara lite vildare med mikrogödningen jämfört med makrogödningen.
Dynga på med superfeta näringsnivåer (TMG, KNO3 och KH2PO4) med över 0.5 watt/liter och ingen CO2 så gissar jag att du får trådalger framför någon annan alg. Du kan även testa att enbart dosera TMG utan CO2 och mycket ljus. Samma sak där, liksom med järn+mycket ljus. Därav "myten".
I en burk som får allt i obegränsad mängd *inklusive CO2* kan man dosera rejält med vilket näringsämne som helst utan att få mer alger sålänge växterna mår prima, inklusive järn.
Varje gång jag doserat järnglukonat (Seachem Iron) så kommer trådalgerna som ett brev på posten, precis som mina prickalger kommer när jag drar ner fosfathalten.