upphov till ny art?

#1 - 2 maj 2004 20:30
vilka corydoras arter går att korsa?
#2 - 2 maj 2004 20:39
Varför skulle du vilja korsa olika corys och vad hade du tänkt göra med resultatet, om det blir något?
#3 - 2 maj 2004 22:10
Hybridisering får man inga kompisar av..
#4 - 2 maj 2004 22:56
Rekomenderar att kolla upp resultaten av diverse hybridiseringsförsök.

http://www.olympictrans.ru/fun/img/uglyZoo/
#5 - 2 maj 2004 23:39
wow!!! den sidan va bra asså!!! ja skrattade så jag nästan började gråta. =)
#6 - 3 maj 2004 10:02
Jo där finns en del kul.
Fija
#7 - 3 maj 2004 10:15
Duktig han måste va han som har gjort de bilderna!
#8 - 3 maj 2004 10:22
heheheh.. DEN var rolig.
#9 - 3 maj 2004 11:13
Ursprungligen skickat av zingo_boy

vilka corydoras arter går att korsa?

Jag tycker att det ä helt vansinnigt att korsa dem!!!

Det finns tillräckigt många missfoster till firrar ändå...Ex. Papegoy-Ciklid å slöjsjärtar med plumpögon...

Näää låt Corysarna va ifred det finns många fina varianter ändå.

Även om korsningar säkert har förekommit bland Corys men då i ett natuirligt urval som skett på deras villkor ute i naturen.
Kjell Fohrman
Administrator
#10 - 3 maj 2004 11:54
Alla går säkert att korsa - men som flera har nämnt är det inget att rekommendera.
Bara för att det blir en korsning så innebär det inte heller att det blir en ny art - att skapa en ny stabil kräver mycket arbete med tålamodskrävande avelsarbete i olika stammar under många generationer.
För att skapa en "ny" diskus eller för den delen en papegojciklid så krävs det år med arbete.
#11 - 3 maj 2004 13:24
Hmm..spännande ämne. Vad händer om man korsar en palettciklid med en påfågelciklid?
#12 - 3 maj 2004 16:42
Hmm...jättespännande...hua!

Om man korsar en Palettciklid och en Påfågelciklid (om det är ens möjligt) så får man nog...hm...låt mig tänka...en ciklid?[:-17]

Om ni förväntar er att revolutionera världen genom att leka Gud så tycker jag att ni borde söka en annan hobby. Det finns för många klåfingriga människor redan nu som det är i världen...[:-105]

Anledningen till att man skulle vilja korsa två arter för att få fram en ny art är nog för att man är enormt fylld av egenkärlek. Hoooaaa visst vore det väl häftigt att få namnge en alldeles egen art...Zingoboy Corydoras?[:-108]
Kjell Fohrman
Administrator
#13 - 3 maj 2004 17:02
Anledningen till att man skulle vilja korsa två arter för att få fram en ny art är nog för att man är enormt fylld av egenkärlek. Hoooaaa visst vore det väl häftigt att få namnge en alldeles egen art...Zingoboy Corydoras?

Som jag skrev ovan så får man definitivt inte fram en ny stabil art bara för att man korsar två olika arter. De som jobbar med att få fram "nya arter" är extremt duktiga akvarister.

Om ni förväntar er att revolutionera världen genom att leka Gud så tycker jag att ni borde söka en annan hobby. Det finns för många klåfingriga människor redan nu som det är i världen...

Tycker inte att det är något problem alls så länge man vet vad man håller på med och definitivt inte prånglar ut en massa korsningar på marknaden.
Skapade djurarter och växter är ju extremt vanligt idag - nästan alla tamdjur som existerar i världen idag är inte några naturliga arter utan skapade. Utan dessa hade det varit svårt för oss människor att överleva idag.
Det positiva med akvariehobbyn tycker jag är att vi här faktiskt har många ursprungsformer kvar.
#14 - 3 maj 2004 18:21
Det positiva med akvariehobbyn tycker jag är att vi här faktiskt har många ursprungsformer kvar.

Instämmer fullständigt! Det är det som jag tycker känns viktigt att bevara...
#15 - 3 maj 2004 18:38
Den där korsningssidan va rolig !!
#16 - 8 maj 2004 18:09
Jag tycker att man inte ska korsa eller avla eller något liknande om djuren kommer till skada. För att djuren, oavsett om det är fiskar eller andra djur, har rätt till ett lika normalt liv som människan. Det har hänt allt för mycket otäcka saker med korsningar av djur. Fast det beror ju också på vad de används till.

Den där sidan med korsningar av olika djur var inte rolig.

#17 - 9 maj 2004 17:51
det jag syftade på är att vilka olika arter kan man korsa, jag hade inte tänkt att få fram en ny art, som vissa andra vill. utan av ren nyfikenhet. sen finns det dom som tycker att hybridisering är det absolut bästa som kan hända med alla sorters djur. men det är fel av människan att "skapa" nya arter för egen vinning, men de tänkte dom inte på för sissådär 1000 år sen, eller rent av tidigare, när "vi" började avla fram hundraser med olika egenskaper, för vem vill ha en varg i huset på den tiden?'

jag läste idag att ett lejon "skapade" barn med en tiger. hur normalt är de? men till saken hör också att dessa två valde att bli ett par, samma sak kan hända med corydoras arter, om man nu har ett helt gäng (olika arter) med sånna i samma akvarium och att de på någotvis lyckas fortplanta sig med varandra. vad gör man då? om det blir en hybridisering av misstag, ska man då slänga bort alla yngel, som det framgår i "Poseidon":s inlägg, eller ja, i många andras inlägg ockå. eftersom det är en hybridisering av 2 arter, dessutom av misstag, så om man då ska låta fiskarna se ut som dom gör, så måste man då hålla dom isär. och om man vill ha flera arter så måste man tydligen ha fler akvarier, och många har varken plats, råd eller tid med ett till, så vad gör man då? om inte låter dessa arter vara tillsammans i samma tank, med en viss chans/risk att de ska korsa sig.

snälla skriv om ni inte förstår någonting.
#18 - 9 maj 2004 19:15
Man kan generellt säga att Corydoras typer med liknande kroppsform lätt kan leka med varandra och korsningar uppstå, att ha olika arter i ett sällskaps akvarium är väl helt ok för även om de skulle leka med varandra så lär inga eller väldigt få yngel klara sig och om man ändå skulle få några som överlever så kan man behålla dessa själv och se till att de inte hamnar i någon annans akvarium. Att medvetet blanda olika arter i odlingskar är helt förkastligt för att sedan sälja avkomman...det är tillräckligt svårt redan att artbestämma Corydoras.

Tillägg, man delar in Corydoras i olika grundtyper och blandar man arter från olika sådana så är risken mycket liten för korsning.
Tex. C.auenus och C.sterbai lär inte leka med varandra.

Mvh Janne

Annons