Upphöjning av Juwel akvariebänk

#1 - 2 juni 2014 08:13
Hej!
Jag har ett Juwel 125 akvarium med tillhörande bänk.
Har en mycket bra plats där det skall stå, inget dagsljus faller in och nära till badrum med tanke på vattenslabbande:)
Dock skulle jag vilja höja upp det 20-25 cm. Och min plan är att göra enl. följande lilla schema:

karet
Juwelbänken (där jag tagit bort "fötterna")
spånskiva
lekablock (som kommer döljas av litet träskydd ur estetisk synpunkt)
spånskiva
golvet

Kan detta vara hållbart och stabilt?
Kan det räcka att ha det nya underlaget (lekablocken o spånskivorna) i samma ytstorlek som underdelen av Juwelbänken (som ju har lite mindre yta än akvariet), eller bör det vara större yta för att öka säkerheten?

Tacksam för alla goda råd!
#2 - 11 juni 2014 20:07
Någon som gjort något liknande och har några erfarenheter jag bör tänka på (så inte hela härligheten rasar i backen...)?
#3 - 12 juni 2014 16:54
Du förflyttar tyngdpunkten uppåt vilket gör att vinkeln för att det ska tippa minskas med höjden, tror dock inte att det är någon fara om du ser till att det står rakt och stadigt, alternativet är att göra foten lite större för att kompensera höjdökningen;)
#4 - 13 juni 2014 19:32
Tack för svaret! Tror då att jag gör den nya underdelen i samma mått som akvariet, så blir det bara själva Juwelskåpet i mitten som blir lite smalare. Det ska nog fungera:)
#5 - 27 juli 2014 13:40
Hej igen! Helt ny inriktning på problemet:
Har skippat tanken på lecablock osv. Hittade metallben på Biltema, finns i ett flertal olika längder.
Bara att skruva fast under Juwlbänken så kan den snyggt höjas 10, 15, 20, 25 cm. Varje ben går dessutom att regleras i höjd så bänken kommer stå alldeles jämt!
Hoppas bara det håller - men varje ben klarar 50 kg så 6 ben bör vara fullt tillräckligt. Tror dock inte jag höjer mer än max 20 cm - för säkerhets skull.
#6 - 27 juli 2014 16:23
Det blir nog väldigt rangligt, och estetiskt inte så snyggt.
Om du nu måste höja bänken hade jag personligen byggt en kraftig ställning i trä som blir lättare att få till på ett snyggt sätt.
#7 - 27 juli 2014 19:29
Hej!
Estetiskt kanske inte det finaste... men tror du det blir rangligt? Jag frågar för jag vet inte..om man tänker sig 10 eller 15 cm och sätter på 6 ben, ett i varje hörn och två mitt på långsidorna...och så kanske 2 mitt under för säkerhets skull...sedan kan man ju estetiskt sätta en snygg träplatta framför.
Men om det blir rangligt och börjar svaja så vill jag ju inte göra det!
Kanske man kan sätta en bärande ram av trä runt på ytterkanten också?
Tanken med metallbenen var att slippa lecablocken som verkar rätt otympliga, dessutom är det ju en poäng med att benen går att finjustera.
Christer5
#8 - 27 juli 2014 19:45
Eller kanske det bästa att behålla bänken som den är.
#9 - 27 juli 2014 19:55
Gunnar52 skrev:
Hej!

Estetiskt kanske inte det finaste... men tror du det blir rangligt? Jag frågar för jag vet inte..om man tänker sig 10 eller 15 cm och sätter på 6 ben, ett i varje hörn och två mitt på långsidorna...och så kanske 2 mitt under för säkerhets skull...sedan kan man ju estetiskt sätta en snygg träplatta framför.

Men om det blir rangligt och börjar svaja så vill jag ju inte göra det!

Kanske man kan sätta en bärande ram av trä runt på ytterkanten också?

Tanken med metallbenen var att slippa lecablocken som verkar rätt otympliga, dessutom är det ju en poäng med att benen går att finjustera.
Det blir troligen lite rangligt, givetvis beroende på hur du fäster benen i underplattan av möbeln. Mät tjockleken, så ser du att det inte är mycket till spånskiva att skruva fast fötterna i...
Då är det bättre att bygga en bärande ram under hela karet istället.
Vill inte vara piss i motvind, men däremot realist:).
#10 - 27 juli 2014 20:37
Tack för goda råd!!
Vill som sagt inte att hela härligheten ska braka omkull...
Anledningen till att jag vill få upp det lite är denna:
Som jag fattar det är Juwelhöjden anpassad så att man ska kunna sitta i soffan och njuta av sitt akvarium på lämplig höjd. Men i mitt fall tänker jag placera det i ett utrymme som är lugnt, ingen sol och nära till badrum, (enda vettiga platsen faktiskt i en liten lägenhet som rymmer familj) men där finns inga sittplatser. Känns som att det står lite lågt när man står och titta ner för att njuta av det. Men kanske bäst ändå att låta det vara som det är...
#11 - 27 juli 2014 20:43
En annan stor nackdel om du ska höja karet(möbeln), är om du ska ner med armarna och greja i det. Prova att ställa dig på knä framför karet i nuläget och försöka nå ner i det, blir nästan samma sak om du höjer karet 30 cm:).
#12 - 27 juli 2014 22:22
hur gör man ett inlägg på zoopet
#13 - 27 juli 2014 22:39
Neontetra8 skrev:

Genialiskt!
#14 - 28 juli 2014 00:15
Neontetra8 skrev:

Leta reda på rätt forumsdel inlägget ska handla om, sedan trycker du på knappen "Posta nytt ämne". Finns ungefär mitt på bilden på vänstersidan.

Annons