Upphöjd damm.

#1 - 25 mars 2008 19:46
Jag drömmer ibland om att bygga en damm som är "upphöjd" från marknivån. Typ gjuten i betong/murad i någon sten. Längs överkanten ska det vara plattor som man kan sitta på.

Har även tittat på sådana där betongrör med stor diameter som de använder ibland vid avloppsanläggningar. Tänk att gräva ner ett sånt, täta botten på något sätt (betong?) och få en rund djup damm! Man får sedan bygga upp områden med olika djup för div. växter.

Hur blir det med djupet för att nå frostfritt? Hade tänkt mig dammen upphöjd ca. en halvmeter och att den skulle vara en meter djup.

Svara gärna om vad ni tror och tycker om en sådan damm.
#2 - 25 mars 2008 20:08
AnnikaW skrev:

Hur blir det med djupet för att nå frostfritt? Hade tänkt mig dammen upphöjd ca. en halvmeter och att den skulle vara en meter djup.

Låter exklusivt och trevligt!:)

Djup beror dels på klimatzon men även bl.a på isolering och (eventuell) kompletterande värmekälla.
#3 - 25 mars 2008 20:08
AnnikaW skrev:
Jag drömmer ibland om att bygga en damm som är "upphöjd" från marknivån. Typ gjuten i betong/murad i någon sten. Längs överkanten ska det vara plattor som man kan sitta på.

Har även tittat på sådana där betongrör med stor diameter som de använder ibland vid avloppsanläggningar. Tänk att gräva ner ett sånt, täta botten på något sätt (betong?) och få en rund djup damm! Man får sedan bygga upp områden med olika djup för div. växter.

Problemet är att dem rören har så liten omkrets men det beror vad man är sugen på om man vill ha en stor damm så är det inget att satsa på.Sen ska du helst ha dammduk i röret också om du ska ha fisk i,men att en damm kan vara upphöjd är det många som gör.Gå in på koi galen/koi crazy där är det många bilder som folk har gjort.
#5 - 25 mars 2008 21:09
AnnikaW skrev:

Så här? http://www.koidamm.se/
#6 - 25 mars 2008 21:21
Låter ungefär som ett av mina framtida projekt! Har grävt runt en del på nätet, och hittat en del intressant info. Betong verkar vara det enda alternativet som funkar. Tyvärr tycks det ge ett extremt högt pH-värde i vattnet, så det blir till att klä insidan med t ex glasfiber... Sedan måste man vara extremt noga med att få till en bra & stadig grund, och konstruktionen måste vara stadig. En "normal" vinter kan annars göra att dammen spricker p g a issprängning.

Har insett att det kommer att krävas en hel del jobb, så ungarna får växa till sig innan jag drar igång.
#7 - 25 mars 2008 21:39
Kramfors skrev:

Ja, sedär! Precis nåt sånt.
#8 - 25 mars 2008 21:43
Kaitsu_L skrev:
Låter ungefär som ett av mina framtida projekt! Har grävt runt en del på nätet, och hittat en del intressant info. Betong verkar vara det enda alternativet som funkar. Tyvärr tycks det ge ett extremt högt pH-värde i vattnet, så det blir till att klä insidan med t ex glasfiber... Sedan måste man vara extremt noga med att få till en bra & stadig grund, och konstruktionen måste vara stadig. En "normal" vinter kan annars göra att dammen spricker p g a issprängning.

Har insett att det kommer att krävas en hel del jobb, så ungarna får växa till sig innan jag drar igång.

Mycket jobb, och mycket pengar. Mitt projekt stannar nog på planeringsstadiet en lång tid.
Kanske får jag nöja mig med ett mindre och lätthanterligare projekt. Kul att drömma och planera dock.
#9 - 25 mars 2008 22:00
Tack för era svar!
Någon damm kommer det att bli till slut iallafall.
#10 - 25 mars 2008 22:23
stene skrev:
Problemet är att dem rören har så liten omkrets men det beror vad man är sugen på om man vill ha en stor damm så är det inget att satsa på.Sen ska du helst ha dammduk i röret också om du ska ha fisk i,men att en damm kan vara upphöjd är det många som gör.Gå in på koi galen/koi crazy där är det många bilder som folk har gjort.

Gjorde en liten sökning och hittade det här. Brunnsrör med färdig bottenplatta. 3 meter diameter blir 7000 liter med 1 meters djup om jag inte räknade fel. Fanns även ännu större. Problemet med dem är väl att de är "lite" tunga. Pris och frakt kan man ju undra över. Nog ingen bra idé.

http://www.bohusbetong.se/prod_brunn_botten.asp
#11 - 26 mars 2008 04:46
AnnikaW skrev:
Gjorde en liten sökning och hittade det här. Brunnsrör med färdig bottenplatta. 3 meter diameter blir 7000 liter med 1 meters djup om jag inte räknade fel. Fanns även ännu större. Problemet med dem är väl att de är "lite" tunga. Pris och frakt kan man ju undra över. Nog ingen bra idé.

http://www.bohusbetong.se/prod_brunn_botten.asp
Det blir nog dyrt finns nog många stora storlekar men är nog svåra att köpa dem var nog till citytunneln kanske:D
#12 - 26 mars 2008 05:25
Jag tycker inte alls att det låter bra. De flesta djur som trillar ner i en damm med helt raka kanter är dömda att dö. T ex grodor kan inte klättra på en rak vägg. Insekter, möss, sorkar, igelkottar, kaniner vem vet vad som trillar ner och inte kan komma upp. Det kan bli ganska äckligt en varm sommar när många djur vill dricka. Om man gör en sån damm tycker jag att man borde ha minst en "strand" med sluttande mark.
#13 - 26 mars 2008 06:52
Jag hade ju problem drunknande småfåglar för några sommar sedan men fick rådet av Azur att ordna ett ställe där dom kunde klättra upp ur dammen. Därefter inga problem.
#14 - 26 mars 2008 14:40
Jag föredrar naturliknande dammar ^^ :) !

och erikthur: Tur att du inte har någon ormhuvudsfisk i dammen hehe för då hade dom ätigt upp dessa drunknande fåglar...Så hemskt
#15 - 26 mars 2008 14:46
känns som ett bättre öde att snabbt dö i käften på en fisk istället för att simma tills man inte orkar mer! I allafall för mig...
#16 - 26 mars 2008 14:50
För att vända på steken, har inte ni dammägare problem med tjuvfiskande fåglar?
#17 - 26 mars 2008 18:10
Krax skrev:
Jag tycker inte alls att det låter bra. De flesta djur som trillar ner i en damm med helt raka kanter är dömda att dö. T ex grodor kan inte klättra på en rak vägg. Insekter, möss, sorkar, igelkottar, kaniner vem vet vad som trillar ner och inte kan komma upp. Det kan bli ganska äckligt en varm sommar när många djur vill dricka. Om man gör en sån damm tycker jag att man borde ha minst en "strand" med sluttande mark.

De kan nog inte klättra upp till dammen heller uppför en rak vägg. Fåglar kommer ju lätt dit däremot.
Jag hade tänkt att vattenytan skulle vara högt upp på insidan, och att det skulle byggas åtminstone ett ställe, intill kanten, där det är riktigt grunt, och växter växer över ytan. Kanske en "ramp" från kanten ner i vattnet där.
Dessutom; i mitt område är det klent med djur som grodor och igelkottar tyvärr. Det är mest grannens katter som kommer förbi.
Jag är nog mer bekymrad för traktens barn. Har faktiskt funderat på att ha något sorts grovt galler över.
#18 - 26 mars 2008 19:33
En ramp till katter och barn och växter till insekterna som trillar ner låter bra. Galler låter fult men vem vet hur du tänker dig det hela?
#19 - 26 mars 2008 19:56
AnnikaW skrev:
De kan nog inte klättra upp till dammen heller uppför en rak vägg. Fåglar kommer ju lätt dit däremot.

Jag hade tänkt att vattenytan skulle vara högt upp på insidan, och att det skulle byggas åtminstone ett ställe, intill kanten, där det är riktigt grunt, och växter växer över ytan. Kanske en "ramp" från kanten ner i vattnet där.

Dessutom; i mitt område är det klent med djur som grodor och igelkottar tyvärr. Det är mest grannens katter som kommer förbi.

Jag är nog mer bekymrad för traktens barn. Har faktiskt funderat på att ha något sorts grovt galler över.
Galler finns att köpa redan till dammar det bästa sättet om man har barn har funderat mycket på det men har aldrig blivet av:)
#20 - 26 mars 2008 21:43
jag har ingen som helst aning om detta men chansar....e ju rätt många fabriker osv som rivs och läggs ner och uppgraderas...kan man inte köpa en typ farmatank i glasfiber/stål eller gammal typ oljetank/vattentank i svart/rostfritt och bara skära av toppen och sen gräva ner den ? sånna gamla tankar finns de rätt gott av och ska dom ändå till tippen så ? kanske lite poolduk också beroende på vilket material osv som den e gjord av...
dom rev nyss en arlafabrik här i stan och i där har man ju inte mjölken i svartstålstankar direkt...borde funka te firrar?
#21 - 26 mars 2008 23:01
KoiKe skrev:
jag har ingen som helst aning om detta men chansar....e ju rätt många fabriker osv som rivs och läggs ner och uppgraderas...kan man inte köpa en typ farmatank i glasfiber/stål eller gammal typ oljetank/vattentank i svart/rostfritt och bara skära av toppen och sen gräva ner den ? sånna gamla tankar finns de rätt gott av och ska dom ändå till tippen så ? kanske lite poolduk också beroende på vilket material osv som den e gjord av...

dom rev nyss en arlafabrik här i stan och i där har man ju inte mjölken i svartstålstankar direkt...borde funka te firrar?

Ja det ska de, men bara tempen håller sig lugn.
#22 - 28 mars 2008 12:38
Nu har jag tänkt och tänkt.
Här är ett förslag på hur jag ska göra, om det nu funkar.
Dammen blir inte så stor, ca. 2x1,5 m i yta, fyrkantig.
Jag gräver ut ett hål i marken. Hålet ska inte vara lika stort som dammen för att skapa grundare partier.
Sedan murar jag en mur i lecablock. Muren ska vara ca 40-50 cm hög. Längs ena eller båda kortsidorna gör man ett "trappsteg" av lecablock för att få ett riktigt grunt område.
Sedan lägger jag i täckväv och dammduk i detta. Duken ska gå över kanten på muren, och över det lägger jag plattor.

Här kommer en del frågor.
1 Hur ska jag göra för att inte duken ska vecka sig så? Det blir så skarpa hörn i denna lösning så jag ser framför mig massor av fula veck. Ska man kanske skära till bitar och limma duken. Håller det?
2.Hur får jag de överliggande plattorna att fästa bra med duken invikt under?
3.Klarar en murad lecablocksmur belastningen av vattnet?
4.Klarar konstuktionen en vinter med is, eller måste man tömma den på vintern?(Vill jag inte)
5.Finns det något annat tekniskt problem med denna konstuktion?
#23 - 28 mars 2008 14:25
Gummiduk kan du limma i hörnen.
Med dammduk blir det stor veck på kortsidorna.
Du får ha armeringa järn som säkerhet.
Med raka kanter finns risk för att den går sönder när det fryser.
Lutar kanten glider isen upp när den expanderar..
Här är dammat ovan mark
http://www.kramforskoi.com/borgstromdamm.htm
Längst ner på sidan http://www.kramforskoi.com/malm.htm

Annons