Upphittad katt

#1 - 20 oktober 2006 15:32
Jag hittade en katt i uppgången tidigare idag, ser ut som en kattunge på 4-5 månader. Jag tror inte det är nå´n i uppgången som äger den, då hade man sett den innan. Dessutom är det praktiskt svårt att ha utekatt om man bor i lägenheterna, för då måste man ju bära ner den till entrén, och hur ska man höra när den vill in igen. Det är dessutom ett område som inte lämpar sig för utekatter, med mycket bilar, och en del hundar.

Att jag tror att det är en utekatt beror på att den har ett halsband, med en bjällra. Halsbandet sitter mycket löst, om det beror på att nå´n har satt det för löst, eller om den börjat magra, är svårt att säga. Den verkar inte särskilt mager när man ser den, men när man känner längs ryggen, så känns ryggkotorna tydligt. Jag jämförde med min egen katt, och hans ryggkotor är inte alls lika tydliga. Att halsbandet sitter så löst är ju dessutom farligt för den, eftersom den kan fastna och strypa sig, eller fastna med ett framben mellan halsen och halsbandet, såg ett fall på Animal Planet där en katt råkat ut för det, och den hade ett rejält köttsår i armhålan på grund av halsbandet.

Jag tror som sagt inte det är nå´n som bor i huset som äger den, och om den råkat följa med nå´n in, borde han/hon ha sett det, för katten är mycket kelig. Den beter sig som en katt som inte har ett hem, men vill ha ett, eller ett hem där den inte trivs. Den är mycket kelig, och dess betéende säger "ta hand om mig". Det som känns mest troligt är att nå´n har dumpat katten i uppgången, för att nå´n annan ska ta hand om den. Det är fler som har den teorin. Den verkade heller inte särskilt angelägen att komma ut från trappuppgången, den satt på översta trappsteget på översta våningen, utanför min dörr.

Hur länge anses en katt vara herrelös? När kan man börja anse att kattens ägare inte kommer att höra av sig, så att man själv kan ta hand om den?
#2 - 20 oktober 2006 16:56
Hade du tänkt behålla katten själv?
#3 - 20 oktober 2006 17:01
Om ingen ägare ger sig tillkänna, så gör jag nog det.
#4 - 20 oktober 2006 17:28
Har du på något vis försökt få tag på eventuella ägare?
#5 - 20 oktober 2006 17:37
Har den halsband så äger någon den. Låter skumt att någon dumpar en katt och låter den behålla halsbandet.
Du kan ju ha den hos dig och sätta upp lappar, eventuellt gå till polisen och göra en anmälan. Är den mager så kan det vara så att den gått vilse och bor långt borta.
#6 - 20 oktober 2006 17:51
Ja, men de kan ha satt halsband på den, för att se´n komma på att de inte vill ha kvar den. Det räcker att kolla på djurpolisprogrammen på Animal Planet för att se att folk inte alltid använder insidan när de handskas med djur. Katter skaffas nog också ofta på impuls, de är ju såå söta när de är små... De ses nog tyvärr ofta som slit och slängsaker.

Jag har satt upp en lapp i trappuppgången, ska försöka fixa nå´n lapp som tål regn, och sätta ute. På nå´t sätt har den ju hamnat i trappuppgången, och jag har som sagt svårt att tro att den som såg till att den hamnade där, inte märkte det. När jag var yngre följde en katt med mig hem, den vägrade gå, men den hade adress i halsbandet, så vi åkte dit med den, men ingen verkade vara hemma. Den bodde en bit bort. Vi fick känslan att ägarna rest bort, och bara släppt ut katten vind för våg. Kändes lite som vi övergav den faktiskt, eftersom den verkligen visade att den ville vara med oss. En katt som mamma och pappa passade innan jag föddes, blev till slut avlivad av dess ägare, för hon skulle på semester :( Så bara för att folk har katt, så betyder det inte att de bryr sig om dem, tyvärr. Påminner lite om det som nå´n skrev här på zoopet, om några som skulle bort, och ringde inte och bad grannen vara kattvakt förrän de var vid flygplatsen. Om jag minns rätt så märktes det tydligt att katten vägrade vara inne hos sina riktiga ägare, utan ville följa med tjejen in. De verkade inte ta så väl hand om den, och det var ändå en raskatt.

Jag tycker som sagt att det tyder på att nå´n dumpat katten medvetet i trappuppgången, eftersom det knappast kunde ha undgått personen att katten följde med in. Den är dessutom rätt fin i pälsen, men känns lite mager. Så det känns lite som att den fått lite omvårdnad, men inte tillräckligt. Det verkar som den haft tak över huvudet rätt nyligen, men inte fått tillräckligt med mat, eftersom man kan räkna ryggkotorna.
#7 - 20 oktober 2006 18:11
Du bor i hyreshus?
Katter har svårt med det där med vilken port de bor i - de tycker alla portar ser likadana ut och det tar ett bra tag för dem att lära sig vilken som är deras. Folk släpper gärna in en katt som sitter vid porten och jamar också.

Jag skulle råda dig att sätta upp lappar i porten, i närmsta mataffär, samt förstås ringa polisen och rapportera att du hittat en katt. Den är troligen saknad.
#8 - 20 oktober 2006 18:18
Ja, det är bostadsrätter, men den verkar vara hemlös, eftersom den redan verkar vilja göra sig hemmastadd här. Får hindra den från att gå in i resten av lägenheten, på grund av att jag är rädd att den har löss, loppor, eller mask. Har en egen katt som jag helst inte vill ska smittas med nå´t.

Den verkar inte vilja ge sig av, hem till sig, om den nu har nå´t hem. Jag vill heller inte släppa ut den, ifall den är hemlös, det är som sagt en hel del bilar och hundar här, och den verkar vara kattunge. Jag har satt upp en lapp i trappuppgången. På måndag ska jag ta den till en veterinär, och höra vad de tror, hur länge den varit ute och så. Den verkar dessutom lite väl ung för att släppas ut vind för våg i ett så´nt här område. Och att ha utekatt om man bor i lägenheterna känns som praktiskt svårt, eftersom det ju knappast finns några kattluckor på portarna. Om den ville ut ur uppgången, och hem, borde den väl ha hållt sig på nederplan, men den satt utanför min dörr, på översta våningen.
#9 - 20 oktober 2006 19:30
Katter har inte den sortens hemtrohet.
Och den vet nog helt enkelt inte var den bor.
#10 - 20 oktober 2006 21:26
Att bara sätta upp en lapp i trappan räcker inte, du måste göra allt du kan för att hitta ägarna. Tänk själv om din katt kanske trillat ut från ett fönster (har hänt min kompis) och inte kunnat komma hem. Kanske varit rädd och förvirrat sig lite. Vad hade då du gjort? Hade inte du velat att någon satt upp en lapp om en upphittad katt? Du får tänka lite längre än till dig själv bara. Vill du ha en katt till så finns det djurskyddsföreningar som kan hjälpa dig att ta hand om en katt som behöver det.
Ta inte någon annans katt.
#11 - 20 oktober 2006 21:55
Jag har inte sagt att jag bara tänker på mig själv. Och jag har tänkt tanken om det var min egen katt, men saken är att han är innekatt, så risken att han kommer bort är ganska liten. Och jag ska som sagt sätta upp lappar imorr´n. Den här katten verkar vara utekatt, och hör den hemma här i området är det ganska dumt av ägarna att släppa ut en kattunge där det finns mycket trafik, och hundar. Om det nu är nå´n som äger den här så verkar de inte bry sig särskilt mycket om att katten kan bli överkörd när som helst. Då är det väl bättre att den får bo hos mig sålänge, och får mat och vatten. Men nu tror jag inte den bor här i närheten, eftersom den verkar lite för mager, så den har nog varit ensam ett tag, alternativt försummad, och se´n dumpad i trappuppgången.

Jag ska som sagt försöka hitta ägaren.
#12 - 20 oktober 2006 22:08
Den bor helt garanterat i närheten, och kan ha smitit ut eller ramlat ur ett fönster.
#13 - 20 oktober 2006 22:14
Tror som sagt inte att det är en innekatt som smitit. Familjens förra katt smet ut rätt som det var, men hon smet aldrig långt, oftast in under trallen, och höll sig runt omkring huset, och kunde t.o.m springa in igen om vi lämnade bakdörren öppen. En gång när hon smitit hittade vi henne på våran balkong efter några dagar. Det som jag som sagt tycker är konstigt i det här fallet är att katten dyker upp inne i en trappuppgång, som den knappast kan ha kommit in i utan mänsklig hjälp.
#14 - 21 oktober 2006 07:37
...kan ju vara så att nåt pucko (inte ägaren) har tagit katten från hemmet och dumpat den i din trappuppgång, och att ägaren verkligen saknar sin kisse.

för nåt år sen hittade jag en kattunge, förmodligen hade nån idiot tagit den från sitt hem i stan och åkt flera mil till mig (i skogen..) och dumpade kissen där. lyckligtvis var den märkt i örat och fick komma till sin familj dagen efter.

edit: viktigt att anmäla till polisen att du hittat en katt, samt ev sätta in annons i lokaltidningen
#15 - 21 oktober 2006 08:26
Många gånger så öppnar folk trappdörren för katter som sitter utanför, speciellt om det är dåligt väder. Så att katten satt i trappen är inget ovanligt, behöver absolut inte vara dumpad där. Vill en katt in så kommer den in på något sätt. Eftersom det är en kattunge som du nu säger går den säkert med vem som hellst som bryr sig om den. Om den inte är som mina katter förstås, där e det bara en som gäller.
#16 - 22 oktober 2006 15:31
hur har det gått? hittat ägaren?
#17 - 22 oktober 2006 16:17
Azur skrev:
Katter har inte den sortens hemtrohet.

Och den vet nog helt enkelt inte var den bor.

Katter hittar lätt hem om de vill, katter kan också byta hem om de inte trivs. Men det finns/eller har funnits ägare eftersom den ar halsband. Mitt tips är att sätta upp lappar, gå till närmaste polis och sätta upp lappar i de närmaste affärerna. Men blir den hindrad att gå ut, den kan ha kommit in i er trapp av misstag så kan den aldrig hitta hem.
#18 - 22 oktober 2006 16:23
Sätt upp en lapp i närmaste affär typ konsum eller ica
Bilagor:
#19 - 22 oktober 2006 16:32
solbacka skrev:
Katter hittar lätt hem om de vill
Det är inte alltid sant. T.ex. tar som sagt katter ofta fel på port i bostadsområden, och en innekatt som ramlat ut genom ett fönster har ofta inte en aning om hur den skall ta sig hem. De är inte heller hem-trognare än att de går bra att mata fast.

Den här katten är helt garanterat inte utkastad, utan den är på vift och har förmodligen blivit insläppt i fel port bara. Det är en ungkatt så det är helt normalt att den är smal också.
#20 - 22 oktober 2006 18:32
Om du går in på t.ex http://www.katt.nu så har dom en "annons" sida där folk kan efterlysa sin katt... eller ägare till upphittade katter.
Kanske fler kattforum som har såna sidor??

(Bra att du inte bara släpper ut katten igen... har den ägare som är intresserad, så kommer du att hitta dom!)
#21 - 22 oktober 2006 19:03
[quote=TinaW]Bra att du inte bara släpper ut katten igen... har den ägare som är intresserad, så kommer du att hitta dom![/quote]

Ja, jag vill inte släppa ut den, i fall den har gått rejält vilse, och varit hemifrån länge. Börjar ju bli höstrusk nu också. Skulle kännas som att jag övergav den, särskilt som den så uppenbart vill ha sällskap. Den satt ju som sagt också på översta våningen, och såg inte ut att försöka komma ut igen. Det är som sagt en hel del trafik där jag bor, och en del hundar. Jag har satt upp lappar i området, så om det är nå´n i närheten som äger katten, och letar efter den, så bör de se lapparna. Jag hörde att man kan annonsera på blocket att man hittat djur, ska kolla.

Men jag tror inte den bor i närheten, då hade jag nog sett den förr. Det var en kompis och hans tjej som såg den först i trappuppgången, och gav den lite mat, och enligt dem så slängde den i sig maten. Nu har den fått mat av mig flera gånger, och den äter upp allt med en gång, till skillnad mot min egen katt, så jag tror inte det är så enkelt att det är en utekatt som hör hemma i området, och går direkt hem till sig och får mat om man släpper ut den. Ja, halsbandet tyder på att den haft en ägare, men halsbandet sitter mycket löst, vilket tyder på att den magrat av se´n den fick halsbandet, eller så är det nå´n som inte kan särskilt mycket om katter som satt på den halsbandet. Man kan räkna ryggkotorna på den. Den kan ju ha kommit långväga ifrån med en bil t.ex, det händer ju att katter gömmer sig i motorrum på bilar, och hamnar där de inte hör hemma.

Jag är nog knappast ensam om att ha blivit adopterad av en katt, som man är osäker på om den har en ägare, och ingen ägare har dykt upp, trots lappar och annonsering.

Hur som helst så ska jag åka till veterinären med den imorr´n eller på tisdag, för att se om den är chipmärkt (den är inte öronmärkt), och låta dem undersöka dess kondition, och höra vad de tror, hur länge den verkar ha varit ute, och så.
#22 - 22 oktober 2006 20:16
www.upphittat.se tror jag har efterlysningar också

...men glöm inte att anmäla till polisen att du hittat en kisse, eftersom det är väl dit man ska anmäla om man saknar sitt djur..?
#23 - 23 oktober 2006 05:55
Azur skrev:
Det är inte alltid sant. T.ex. tar som sagt katter ofta fel på port i bostadsområden, och en innekatt som ramlat ut genom ett fönster har ofta inte en aning om hur den skall ta sig hem. De är inte heller hem-trognare än att de går bra att mata fast.

Den här katten är helt garanterat inte utkastad, utan den är på vift och har förmodligen blivit insläppt i fel port bara. Det är en ungkatt så det är helt normalt att den är smal också.

ok, jag tänkte på ute/inne katter som våra är:) självklart hittar inte en innekatt hem som aldrig har varit ute. Men den hade halsband, brukar innekatter ha det?
#24 - 23 oktober 2006 13:24
En tanke bara... Är pissemånsen kastrerad? Könsmogna pojkar kan vandra låååååååååååååååååååååååååååångt i letandet efter en fästemö, dessutom brukar de matvägra under större delen av sökandet (en katt tappar snabbt i vikt på det, min fertila hane rasade en del i vikt under tre veckor en gång... men när problemet var borta var det inget fel på aptiten längre). Könsmognaden kickar ju in runt 6 månader så det är inte omöjligt att så är fallet (om kissen nu är icke kastrat vill säga)... Håller tummarna att det löser sig!

//Åsa
#25 - 23 oktober 2006 16:00
Vet inte om den är kastrerad, men jag tror det är en honkatt. Ska till veterinären imorr´n och kolla upp ett och annat, chipmärkning och så´nt. Har själv en kastrerad hankatt. Känns som sagt lite tråkigt att sitta och trycka på en katt som nå´n kanske saknar, men å andra sidan kanske nå´n inte saknar den heller. Jag vill inte gärna slänga ut den vind för våg. Den verkar inte vara en utekatt som hör hemma i området. Den beter sig som eh hemlös katt, som inte vill vara hemlös. Den har redan gjort sig hemmastadd, och kommer bättre och bättre överens med min hane. I natt låg båda två i sängen hos mig.
#26 - 23 oktober 2006 16:44
Idag fick vi "reklam" från malmödjursjukhus och det var en katt som blev inlämnad till de. Halvblind och halvdöv. Den var märkt och de hittade kattens ägare. Katten hade varit borta i 15år! Nu sökte ägaren till katten den som har haft hand om den hela tiden, någon måste det vara och den saknar säkert sin katt. Den riktiga ägaren var lycklig, de hade gett upp hoppet för länge sedan.
Vi har också haft hand om en katt, vi visste inte vem ägaren var. En okastrerad ungkatt. Den bodde hos oss ca 3 år och en dag var den borta. Vi kastrerade och vaccinerade den. Vi har ju kattlucka så den var aldrig hindrad att gå hem. Vi vet ej vad som hände, kanske blev den överkörd eller så flyttade den till någon annan. Den hade ej halsband när den kom till oss, vi bor på landet så det var nog någon av böndernas katt.
#27 - 29 november 2006 16:04
hur gick det med kissen? hittade du ägaren?
#28 - 29 november 2006 23:47
OBS! Har inte orkar läsa mer än trådskaparens inlägg, så ursäkta om jag upprepar ngt.

Kontakta polisen, häng upp lappar, håll ett öga på typ blocket och andra stora sidor efter annonser om bortappad katt. Annonsera gärna själv på ngn sida.

Polisen kan kolla om katten är chippad, de har utrustning för det, men allvarligt talat skulle jag inte bli det minsta förvånad om ngn idiot släppt ut katten för att de tröttnat, helt enkelt. Kan du behålla den om ingen äger den är ju det guld!

Lycka till, och hör gärna av dig om du behöver tips och råd. Och du? Har katten loppor eller så är det redan kört för din del, oavsett om du håller dem separerade eller inte. :p
#29 - 30 november 2006 09:03
ja just ja, på blocket kan man lägga ut efterlysningar så där kanske du hittar nåt
#30 - 3 december 2006 11:32
Insomniac skrev:
Har den halsband så äger någon den. Låter skumt att någon dumpar en katt och låter den behålla halsbandet.

Du kan ju ha den hos dig och sätta upp lappar, eventuellt gå till polisen och göra en anmälan. Är den mager så kan det vara så att den gått vilse och bor långt borta.

Man kan ju tycka att det är skumt, men har tyvärr varit med om att de dumpat kattunge med halsband i butiken där jag jobbar :( och vi ligger i ett inomhus centrum så det finns inte en chans att katten som var ca 8v kommit in själv..
Sorgligt men sant :mad:
#31 - 5 december 2006 17:17
Micke A: hur har det gått med katten??? Har du hittat nån ägare till den?
Jag tycekr det är jätte bra det du har gjort..att du tar hand om den..om min katt skulle springa bort så skulle ju jag självklart vilja att nån tog hand om den åt mej tills den kom tillrätta igen..alltså hem till mej igen..:)

Azur: Förstår inte hur du kan vara så himla säker på att den har ett hem..??
Bara för att den har ett halsband behöver det inte betyda att den har någonstans att bo..den kan ju ha blivit utslängd..och om nån tröttnar på sin katt,tror du då att dom först tar av den halsbandet innan dom slänger ut den då???
PÅ dej låter det ju som att Micke har gjort nått fel när han tar hand om katten..
Skulle det sitta en katt i min trappuppgång som såg mager och ledsen ut så skulle jag självklrt ta med den in till mej o sedan sätta upp lappar.
Och om ens katt springer bort så borde det ju vara av ens eget intresse att aätta upp lappar att man har tappat bort sin katt och om någon har sett den, eller????
#32 - 5 december 2006 19:22
NattDimma: Det räcker kanske inte med att sätta upp lappar, det tycker inte jag iaf. Det finns idioter som tar katter och kör iväg med dom för att sen släppa dom långt från hemmet. Så bara för att den är vilse betyder ju inte att ägaren tröttnat på den, det kan istället sitta nån och sakna kissen otroligt mycket.
#33 - 6 december 2006 21:55
lenis3: Ja men självklart ska man ringa o göra en anmälan till polisen också...
Sen finns det ju liksom inte så mkt mer att göra..men man måste ju ändå ta hand om katten tills man hittar dess ägare..eller hur??
#34 - 6 december 2006 21:58
jo det är klart
#35 - 7 december 2006 07:16
Hur går det Micke_A?
#36 - 8 december 2006 14:45
Har inte hittat nå´n ägare, tyvärr.

Men hon verkar i alla fall trivas, hon har lagt på sig lite, och kommer överens med min hankatt, de brottas och busar. Kallar henne Belle, eftersom hon hade en klocka i halsbandet när jag hittade henne. Min hankatt är ju döpt efter en Disneykatt, och Belle är också en Disneyfigur, så det passar ju.

Här är en bild på när de sitter och spanar i fönstret.
#37 - 8 december 2006 14:51
söta katter vad heter din gamla? Är det honkatten till vänster?
#38 - 8 december 2006 15:00
Han heter Rufus. Japp, det är hittebarnet till vänster.
#39 - 8 december 2006 19:35
Så kul att se att dom kommer så bra överens!
Skönt att det var just du som hittade henne... annars vet man ju inte hur det hade gått...
Som jag ser det så är det numera DIN katt...
#40 - 9 december 2006 01:50
Ok :) Tack Tina!

Annons