Uppgradering: 160l --> 325l SA (typ)

#1 - 1 november 2009 07:33
Har nu flyttat över mitt 160l till det nyförskaffade 325l karet. Flyttade med allt vatten så det inte blev världens chock för fiskarna. De verkar må prima och de två sjuka skalarerna (se tråd under sjukdomar) har blivit friska! :)

Nu återstår att skaffa mer växter och nån mer rot eller sten, byta bakgrund, och när detta kar fått rulla igång och stått nån månad ska jag köpa Discus.

I karet går nu:

3 skalarer (2st 10cm och 1st 5cm)
1 gibbiceps 8 cm
4 Corydoras Julii
2 Bolivianska fjärilsciklider
20 Kardinaltetror
2 Kakaduaciklider
1 L-134 mal
5 Otocinclus

Lite bilder: (Ska låna en bättre kamera, än min mobil, så kommer lägga in bättre bilder senare.)
#2 - 1 november 2009 10:20
Yesska skrev:
Har nu flyttat över mitt 160l till det nyförskaffade 325l karet. Flyttade med allt vatten så det inte blev världens chock för fiskarna. De verkar må prima och de två sjuka skalarerna (se tråd under sjukdomar) har blivit friska! :)

Nu återstår att skaffa mer växter och nån mer rot eller sten, byta bakgrund, och när detta kar fått rulla igång och stått nån månad ska jag köpa Discus.

I karet går nu:

3 skalarer (2st 10cm och 1st 5cm)

1 gibbiceps 8 cm

4 Corydoras Julii

2 Bolivianska fjärilsciklider

20 Kardinaltetror

2 Kakaduaciklider

1 L-134 mal

5 Otocinclus

Lite bilder: (Ska låna en bättre kamera, än min mobil, så kommer lägga in bättre bilder senare.)

snyggt men jag tror det blir lite mycket med discus däri för du har ju så mkt fiskar i redan nån får rätta mig om jag har fel
#3 - 1 november 2009 11:31
det tror inte jag, för det är jätteglest, och förutom skalarerna är alla väldigt små. Man ser typ bara kardinalerna
#4 - 1 november 2009 11:37
Yesska skrev:
det tror inte jag, för det är jätteglest, och förutom skalarerna är alla väldigt små. Man ser typ bara kardinalerna

om fjärilarna ej tar plats så är dom förbaskat små hur små är dom?
#5 - 1 november 2009 12:10
Yesska skrev:

skall du inte köpa in lite fler corydoras också? 4 st känns lite lite..

mvh
Antonius
#6 - 1 november 2009 12:27
De två bolivianska flärilarna är ca 6cm långa och de blir inte större än 10cm.

Tanken är att iallafall 8 corydoars julii ska köpas till. Diskus är en senare plan och då ca 4 st.

Har ritat lite hur fördelninger är:
#7 - 1 november 2009 12:32
Tittar man runt lite här på andra SA projekt så är det flera som har betydligt fler fiskar i mindre akvarium, än jag hade tänkt här. Tex har Ansjo bilder på ett 240l kar med vad jag kunde se ca 6 skalarer och 3 diskusar. ^^
#8 - 1 november 2009 13:05
Kan bli problem med discusarna och skalarerna.
Är skalrerna vuxna och har parat ut sig?
#9 - 1 november 2009 13:17
Yesska skrev:
Tittar man runt lite här på andra SA projekt så är det flera som har betydligt fler fiskar i mindre akvarium, än jag hade tänkt här. Tex har Ansjo bilder på ett 240l kar med vad jag kunde se ca 6 skalarer och 3 diskusar. ^^

jo men jag tänker så att discusarna måste han väll bara haft där tillfälligt eller så va dom väll yngel för 6 fullvuxna scalarer med 3 fullvuxna discusar låter som ett kar du knappt kan stoppa i en endaste fisk till i det låter mer än proppfullt
#10 - 1 november 2009 14:14
wallström skrev:
Kan bli problem med discusarna och skalarerna.

Är skalrerna vuxna och har parat ut sig?

Nej, det tror jag inte, men de simmar alltid tillsammans. Sen så är det många som har skalarer och diskus tillsammans utan problem.
Bilagor:
#11 - 1 november 2009 16:03
Yesska skrev:
Nej, det tror jag inte, men de simmar alltid tillsammans. Sen så är det många som har skalarer och diskus tillsammans utan problem.

VF skalarer är nog inga problem men odlade kan vara väldigt aggresiva.
Jag var tvungen att omplacera mitt par när jag köpte diskus.
Men om dom är små och inte aggresiva så borde det funka.

Snyggt kar och snygga invånare :)
#12 - 1 november 2009 17:00
Den största är ca 8cm och de har inte brytt sig om någon annan fisk än sålänge, utan håller sig på sin kant.
Bilagor:
#13 - 8 november 2009 09:01
Nu har jag satt dit en bergbakgrund i mitt 325l kar och det blev ändrade planer. Jag tycker det skulle vara synd att skymma bakgrunden med massa växter och rötter så jag bestämmde att detta akvarium får bli mitt tänka malawi-kar. Så nu ska det bara lufta ur i några dagar till, sen fyllas med vatten och stå till sig i nån vecka innan jag ska köpa ett gäng malawi. Tanken just nu är Röd Zebra, men det kan mycket väl ändras när det väl kommer till kritan. Slänger med en bild på hur det ser ut nu. Ska sätta i stenar och skiffer sedan och bygga upp ett bra grottlandskap.

Mitt 160l akvarium får bli som det var innan. Av Syd Amerika-typ. Tanken är att det huvudsakligen ska bestå av fjärilsciklider och kakduor. Mina Skalarer har inte riktigt kryat på sig, trots att jag verkligen gjort allt för dem. De har varit i mörklagt akvarium, saltbad, ektozonsalt, etc etc. Men de ser fortfarande slitna ut och deras fenor är trasiga och de äter dåligt. Mycket synd detta och jag tror tyvärr inte det ser så ljust ut för dem.

Annons