uppgraderad belysning Hög värme!!

#1 - 18 april 2008 17:10
Ja har byggt om min täckta lysramp som nu mera består av 3x80w + 2x40w rör till mitt 540l kar. nu är det så att tempen på vattnet har stigi över 30 grader normalt brukar det ligga på ca 25-26
hur ska man lösa det?
räcker det med att man låter rampen höjas en cm så lite luft kan passera eller vad ska man göra??
#2 - 18 april 2008 17:22
Prova att lyfta upp rampen nån cm och se om det funkar.
Annars går det att bygga in en liten Pc-fläkt i rampen och på så sätt få ut värmen.

Edit:
Här är en länk med lite bilder på min egen konstruktion.
http://hem.passagen.se/wiper/flakt.htm
#3 - 17 maj 2008 00:26
Jag funderar själv på en konstruktion, där jag låter en datafläkt transportera bort överskottsvärme och på så sätt får ner temperaturen i mitt akvarium. Av bilder på din fläktkonstruktion förstår jag att du låter fläkten suga in luft.

Är detta den mest effektiva kylningen? Själv funderar jag på att sätt fläkten på utsug, men det spelar kanske ingen roll?
#4 - 17 maj 2008 06:13
Det bästa jag skulle tänka mig är att sätta in en fläkt som blåser in och en som blåser ut. Då borde man ju få bäst genomströmning.

Har dock ingen praktisk erfarenhet av problemet.:p
#5 - 17 maj 2008 06:15
Är det ett JUWEL kar du har Norpis??? Tänkte nämligen utöka mitt JUWEL kar med ytterligare en ramp. Har ju en T5 ramp, vet inte riktigt om det räcker till ordentligt.
#6 - 17 maj 2008 06:16
Då kanske man dehöver installera nån fläkt.

Riktigt snygg lösning...
#7 - 17 maj 2008 06:19
Hur drivs fläkten föresten?

Är det 230V direkt till vägguttaget?

Har du den på samma timer som belysningen i så fall?
#8 - 17 maj 2008 07:18
Räcker det inte med att bara borra ventilationshål i kåpan?
Fläkt har ju en tendens till att gå sönder förr eller senare eller börja låta.
Jag skulle nog satsat på hål.

Var någon här inne som pratade om att fläkten skulle suga ut den värmen som finns under ljuskåpan, är ju ingen bra ide eftersom den fläkten kommer få transportera fuktigluft.

Annons