Nice! Stämde priset, 425kr? Hur upplever du resonansen/ljudet på nya jämfört med 600L pumpen? Tycker att jag har rätt så mycket ljud och resonans redan nu med 600L pumpen.... Hur ser det ut i akvariet nu, är det "renare"? Orkan? I paketet ser jag att du fick med ett litet böjt rör, är det så man kan sätta på det befintliga stora böjda röret var vattnet strömmar ut ? Jag tänkte åka dit imorgon och köpa ny pump.
Japp tror det var 425kr (kvittot ligger kvar i bilen..). Efter att ha meckat runt lite på 1000L pumpen så hörde jag att det var sladden som vibrerade mot plastsargen i akvariet. Jag klippte av en bit kökssvamp och placerade mellan sladd och akvarium för att dämpa. Funkar jättebra, så skillnaden i ljud mellan 1000 och 600 är nästan noll!
Det är betydligt bättre sug kring rastren i filterlådan men 1000 pumpen rör ju inte direkt upp en storm av smuts mm. Jag har en streamer i motsatt hörn inställd på ca 2000 l/h som flyttar runt vattnet lite mer runt botten. Hoppas att vinsten är att filtrena blir mer effektiva när det passerar mer vatten igenom. Dina framtida Malawi kommer absolut inte tycka att det drar för mycket även med 1000L/pump ;)
När det gäller böjarna är jag inte helt med hur du menar men tog några bilder för att visa hur det går att sätta dem:
BILD 1:
[ATTACH=CONFIG]68738[/ATTACH]
BILD 2:
[ATTACH=CONFIG]68739[/ATTACH]
BILD 3:
[ATTACH=CONFIG]68740[/ATTACH]
Den korta böjen (till vänster på bilderna) passar på den lite längre böjen (till höger i bilderna). Båda böjarna har var sin gummitätning för infästning mot filterhuset. Den korta böjen passar INTE rakt på pumpen då diametern är för stor utan endast den längre böjen passar mot pumpen. Så man får några fler möjligheter att rikta flödet (även om det kanske inte ser supersexigt ut..)