Uppfödning!?

#1 - 17 november 2004 10:52
Hejsan!

Undrar om det här med uppfödning. Finns det något behov av det, finns det pengar i det(tror knappt det)? Vilka fiskar ska man satsa på om man vill bli seriös hobbyodlare? Jag har två akvarier nu och det ena är till för tillväxt så att säga. Vore tacksam för svar!

Mvh
Alex

#2 - 17 november 2004 11:07
Ska man odla fisk bör det vara i första hand för att man tycker att det är spännande och roligt, inte för att tjäna pengar... Någon slant gissar jag att man kan få, men inteså det går att leva på det =)

Jag har ingen av odling erfarenhet själv, men skulle tro att det beror på var man bor, men främst på vilka fiskar det handlar om...
#3 - 17 november 2004 11:24
Börja med Koi odling.
http://web4.ehost-services.com/koimag3/by_variety.asp?variety=Kohaku
#4 - 17 november 2004 16:12
jag vill syssla med odling i allra högsta grad för eget nöje och intresses skull inget annat!! =) Något man kan pyssla med en liten stund på kvällarna!

ok koi såg ut till att vara en dyr fisk!?
Fler förslag på kanske nån sällskapsfisk av vanligare slag?
#5 - 17 november 2004 16:19
Jag tror du vet jag kommer svara bara genom att titta på mitt namn. Men Corydoras är helt otroligt kul att odla. Jag har själv lite idéer om att bli en "hobbyodlare" av malar. Vore skit sköj att få ha en liten butik (kanske online) som bara sålde malar, både odlade och viltfångade!
#6 - 17 november 2004 16:22
Ancistrus är lättodlad. Dessutom har jag alltid fått skapligt betalt för ynglen.
Men att en hobbyodling ska gå med vinst? Nja...
mvh Daniel
#7 - 17 november 2004 16:25
Det är en idé! Jag har sån tur att båda dem lokala affärerna där jag bor gärna köper fisk av mig som jag kan odla fram. Jag gick o fråga om det här med uppfödning o dem sa att jag kan komma dit och sälja fiskarna. Såklart fanns vissa krav på storlekar osv. Men är man intresserad så är man.
#8 - 17 november 2004 16:26
Corydoras mad, jag funderar på att börja odla just pansarmalar (corydoras caudimaculatus), förutom det som står om odling på corydorasworld.com finns det något annat man bara måste läsa innan man börjar?
#9 - 17 november 2004 16:29
Vinst? Nä det är vill inget tvunget huvudsaken är väl ändå att det är kul!? Att tjäna pengar på sin hobby det är önsketänkande nästan!
#10 - 17 november 2004 16:42
Corydoras caudimaculatus är inte svårodlad (har dock inte den fisken), jag har hört andra som odlat den. Visst är den otroligt fin! Nackdelen när man odlar den är att yngeln växer väldigt långsamt. Vissa säger att dess avkomma växer långsammast av alla Corydoras arter! Men strunt i det och odla på du!
förutom det som står om odling på corydorasworld.com finns det något annat man bara måste läsa innan man börjar?

Nä det tycker jag inte, det är bara att använda de vanliga metoderna när man odlar Corydoras; Mat+Kallvatten.
#11 - 17 november 2004 18:13
I boken "Corydoras" av Werner Seuß står en massa om odling. Där finns också fakta om en herrans massa arter, samt bilder.
Själv har jag lyckats sådär med pansarmalsodling. Är nog lite för slarvig (= dödssynd).
mvh Daniel
#12 - 17 november 2004 18:25
Vad för arter har du?
#13 - 17 november 2004 19:28
...finns det pengar i det(tror knappt det)?

Nej, oftast inte mer än att det täcker maten till yngeln och i bästa fall till inköpet av föräldrarna.

Vilka fiskar ska man satsa på om man vill bli seriös hobbyodlare?

Säljbara fiskar. Dvs fiskar i fint skick av sorter som handlaren har lätt att sälja, eller är stolt över att kunna saluföra i sin butik.

Finns det något behov av det...

Ja i viss mån, periodvis får inte handlarna det de vill ha från grossisterna.

Ett råd är att gallra dina yngel! Behåll inte fler än att du kan göra dig av med alla på en gång och gallra direkt bort missbildade individer. Det är nästan omöjligt i början, jag tycker fortfarande det är jättesvårt.
#14 - 17 november 2004 20:21
Ok, tack för några bra svar! Får se hur jag lyckas helt enkelt =) Aja bara man har kul så!

Mvh
Alex
#15 - 17 november 2004 21:20
Lycka till!
Berätta gärna hur det går nån gång då och då...

Jag har själv funderingar att försöka få lek på mina citrontetror - nån gång efter jul hade jag tänkt börja. Få se hur det blir med det - man lär ju inte bli särskilt fet på det iaf...

Apropå tetror, det fanns en tråd nyligt där en (yngre?) kille ville odla kardinaltetror (det var en diskussion om sarfs odlingsvalörer med Erikthur bl.a.) - vart tog tråden vägen, och hur går det med odlingen?
#16 - 17 november 2004 21:39
Har skrotat ideén med Skål, GLÖM DET! Fult o värdelöst tycker jag =)

Något bättre är däremot, en plastlåda sådana man säljer i zooaffärer.
Ett 30 liters sådant går på 200kr en doppvärmare 150kr och ett hörnfilter 50kr sammanlagt 400 spänn För ett 30 liters komplett yngelkar! Perfekt för mina behov =)!!

Eller vad tycker ni?

Mvh
Alex
#17 - 17 november 2004 21:46
MEN ATT TJÄNA PENGAR... om man odlar guppy så lär de ju inte bli mkt men om man odlar diskus å får 100 yngel som mna säljer för 100kr så e ju de 10.000 å de e ju en ganska liten kull (av vad jag har förstått) och de e en ganska billigt me 100 åxå
#18 - 17 november 2004 21:47
robbygg:
Samma storlek -> Flajbox Ikea 19 kr i våras = stort yngelkar.
10 kr extra för lock.

Min favorit för yngelbox (killis) är 8 liters Hamarplast smartstore som som kostar 43:90 kr med lock på Ekohallen.
Jag köpte idag (18 nov) ett par till.

EDIT - priset på hammarplasten
#19 - 17 november 2004 22:12
Alltså är det en bra ide med stor plastlåda!? o doppvärma med hörnfilter...

Det låter intressant med ikeas variant får kolla närmare på det! =)

Annons