Uppdatering av kar

#1 - 20 oktober 2007 07:16
Hej på er.

Lite dåligt med fart på killisavdelningen verkar det som så jag slänger in en uppdatering av mitt lilla akvarium som nu har varit igång sedan juni.

Till att börja med så kan jag säga att killis verkligen inte tycker om att leva i grupp :)
Mitt kar är på 60 liter och det blir väldigt tomt om jag bara har 2 stycken fiskar i så jag har fyllt på med både honor och hanar, men dom har blivit ihjäljagade allihop. Kvar är bara en hane och en hona + några enstaka yngel.
Jag har sett flera yngel tidigare åxå, men dom har försvunnit (inte så konstigt kanske - only the strong survive)

Växtmässigt är det som ni kan se helt fullt i karet, men fråga mej inte om arter och sånt, kan bara några stycken ;)
Ni är välkomna med kritik, konstruktiv sådan helst, och gärna med lite förslag på vad jag kan ha ihop med mina hungriga bestar.
Just nu går dom med 2 st guldancistrus och ett par amanos, men det är som sagt väldigt glest befolkat.
#2 - 20 oktober 2007 14:39
Kul att du gillar killis. :) Vad har du för något?
Det där med att dom inte gillar att leva i grupp ställer jag inte upp på.
Skälet till detta beror på att jag har väl 10-15 burkar igång med lekgrupper.
Och då menar jag minst 2 st av vardera könen.
Men i och för sej har dom växt upp tillsammans vilket troligen underlättar något.
#3 - 20 oktober 2007 22:07
Linus på linjen ... :O

Hej Roulie!

Jag får nog gå på Eriks linje ... Jag har haft lekgrupper av en hel massa arter och underarte och ser inte på saken som du. Visst finns det arter som är lite tuffare mot varandra men det får man lösa med mer volym och/eller mer växter. En annan sak jag har märkt är att om det blir tillräckligt mkt fisk på begränsad yta blir det för mkt för dem så de slutar slåss. De orkar helt enkelt inte sprätta runt och vara på hugget hela tiden ...
#4 - 25 oktober 2007 11:56
Ursäkta att svaret dröjde, men här kommer det iaf.

Jag är inte 100% säker på art, men dom är iaf väldigt lika de Fundulopanchax gardneri nigerianus som visas på bild på http://www.killi.dk/artsbesk/fgardneri.asp så att det är den arten är iaf en bra gissning från min sida.

Ni skriver båda två att dom gillar att leva i grupp så då får jag helt enkelt tro på era ord och istället inse att mina firrar gillar varndra så enormt mycket att dom inte vill ha någon annan fisk i närheten :)
#5 - 25 oktober 2007 14:50
Roulie skrev:
/.../mina firrar gillar varndra så enormt mycket att dom inte vill ha någon annan fisk i närheten :)

He he he ,,, Ja, så kan man ju uttrycka det! Det finns arter man kan ha ihop om man har tillräcklig volym och därtill gott om växter. Exv. kan man ha en ytorienterad art med en växtlekare ... Men men ... :)
#6 - 26 oktober 2007 04:15
Min största grupp av killis är just Fp nigerianus Makurdi.
:)
#7 - 28 oktober 2007 17:03
Jag har massor med Fundulopanchax gardneri gardneri "Nsukka" i ett 25-liters... Det är igenväxt med bla vattenpest, javamossa och vattenspikblad (ibland så fiskarna får ta i för att komma fram...) Jag köpte tio yngel för ett år sedan, de har nu egna yngel i alla olika storlekar... Hade det inte varit för alla växterna så hade det knappast varit så många killis däri, har jag förstått...

Men jag sålde igår ett par nästan fullvuxna fiskar ur detta akvarium, som "fötts" och vuxit upp däri :D

Killis är tom roligare än jag trodde :D

Annons