Uppblåst kampfisk

#1 - 4 april 2011 16:12
Jag har en kamphane och tre honor, och hanen är klotrund :p Det ser ut som om han har fått i sig en massa luft, fjällen är inte resta, och han äter. Nå´n som varit med om detta?

En lite trevligare sak är att jag hittade en (än så länge) ca 1 cm lång kampfiskunge bland växterna på ytan.
#2 - 4 april 2011 16:16
om du har fått yngel nyligen så kan det vara att han ätit upp alla och blivit proppmätt. testa att inte mata på 1-2 dagar och se om han blir normal igen
#3 - 4 april 2011 16:22
Nja, ynglet jag hittade måste ju vara minst en månad gammalt, så det måste ha varit länge se´n han åt upp dem i så fall, och kamphonorna ser normala ut. Han ser helt enkelt ut som en stor ballong.
#4 - 8 april 2011 12:12
Vad ger du han för foder?

Han kan ha förstoppning.

Fisken är svullen vid mag-tarm-området. I övrigt kan den bete sig normalt.

Orsaker: För mycket levande foder. Levande foder bör ges någon gång i veckan, inte dagligen. Kampfiskar som är rovfiskar kan klara sig mycket långa perioder utan foder och bör därför inte bli matade för mycket.

Behandling: En tids fasta kan hjälpa fiskens kropp att göra sig fri från överbelastningen. Efter det bör fisken få en normal diet bestående av kampfiskfoder eller något annat helfoder.
#5 - 8 april 2011 13:49
Jag matar med fryst artemia, och ibland flingfoder. Honorna ser normala ut. Men hanen är klotrund över hela buken. I karet går även några bågfensciklider.
#6 - 8 april 2011 14:01
Animaniac skrev:
Jag matar med fryst artemia, och ibland flingfoder. Honorna ser normala ut. Men hanen är klotrund över hela buken. I karet går även några bågfensciklider.

Okej, det kan fortfarande vara förstoppning, även om honorna inte är stora. Prova att sluta mata hanen i 2-3 dagar och se om det går över.

Annons